Gå til innhold

Ergometersykkel - trenger motivasjon for å sykle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker veldig godt å sykle ute i det fri og finner stor motivasjon til det, men på vinteren og når det ellers er dårlig vær så blir det lite med både sykling og annen treningsform.

Jeg har da altså en ergometersykkel som jeg burde bli flinkere til å bruke, men jeg synes det er så kjedelig å sitte å tråkke på den 😁 er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan sprite opp ergometersykling? 

Det finnes ulike programmer på sykkelen, så det er ikke like ensformig som gamle typen ergometersykler 😁

Så mitt spørsmål er: finnes det filmer man kan se for å få en mer "ekte følelse av å være på tur? Noe annet spennende å se? Jeg kan jo selvsagt se en serie, men redd jeg kommer til å miste fokuset fra det ene eller det andre 😞

Anonymkode: e6b88...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fins programvare der du kan sykle opp alle de kjente fjellene fra Tour de France virtuelt, de vises altså på en skjerm mens du sykler.

Har bare lest om dette, har ikke noe behov for det selv, så jeg husker ikke hvor man får tak i det.

Selv bruker jeg musikk på øret som motivasjon. Jeg har musikksmak som er veldig forskjellig fra det som spilles på treningssentra, så jeg sitter for meg selv med min egen musikk på øret. Da kan jeg også styre intensiteten og varigheten på økta som jeg selv vil. 

Det er stereotypisk for kvinner at de helst vil trene i grupper. Om du trener alene eller i grupper er ikke så viktig så lenge du får opp pulsen.

Hvis derimot målet ditt er høyere, f eks å delta i konkurranser, bør du ikke trene i vanlige gruppetimer, det blir for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker veldig godt å sykle ute i det fri og finner stor motivasjon til det, men på vinteren og når det ellers er dårlig vær så blir det lite med både sykling og annen treningsform.

Jeg har da altså en ergometersykkel som jeg burde bli flinkere til å bruke, men jeg synes det er så kjedelig å sitte å tråkke på den 😁 er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan sprite opp ergometersykling? 

Det finnes ulike programmer på sykkelen, så det er ikke like ensformig som gamle typen ergometersykler 😁

Så mitt spørsmål er: finnes det filmer man kan se for å få en mer "ekte følelse av å være på tur? Noe annet spennende å se? Jeg kan jo selvsagt se en serie, men redd jeg kommer til å miste fokuset fra det ene eller det andre 😞

Anonymkode: e6b88...27d

Du kan jo gjøre som treningssentre gjør: Finn deg en video av folk som sykler løype, terreng eller tur. Så setter du på og sykler i veg. Om du kle finner noe her så har YouTube mye mer av samme sort: 

 

Alternativ så kan du gjøre som meg: lydbok eller podcast. Når handlingen er ekstra spennende så sykles det fort 10-15 min over planlagt tid. :ler: 

Anonymkode: 0abd2...2d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en film, eller tråkk deg gjennom et tv program. 

Anonymkode: 0ab5e...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løsning var å ha pulsklokke, hvor jeg satt selve klokken på styret slik at jeg hele tiden så hvilken pulsfrekvens jeg lå i. Samtidig så hadde jeg festet ipaden til styret (var et stativ til det) og så på tv-serie. Sørget for å hele tiden ligge over 170 frekvens. Funket greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lat som at du er spinninginstruktør og lag et kult 45/60-min program med musikk og energi!

Anonymkode: 9ce45...62c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nuttery said:

Min løsning var å ha pulsklokke, hvor jeg satt selve klokken på styret slik at jeg hele tiden så hvilken pulsfrekvens jeg lå i. Samtidig så hadde jeg festet ipaden til styret (var et stativ til det) og så på tv-serie. Sørget for å hele tiden ligge over 170 frekvens. Funket greit.

Skrivefeil? Mente du kanskje en tråkkfrekvens på 70? Jeg tviler på om det fins noen som klarer 170 omdreininger per minutt. Jeg har aldri prøvd å makse der, men jeg tror de fleste vil slite med 170.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wiggins skrev:

Skrivefeil? Mente du kanskje en tråkkfrekvens på 70? Jeg tviler på om det fins noen som klarer 170 omdreininger per minutt. Jeg har aldri prøvd å makse der, men jeg tror de fleste vil slite med 170.

170 i puls ja. For meg er det vanlig frekvens når jeg trener. Når jeg eksempelvis løper ligger den rundt 180-190. Makspuls på 221 slag per minutt.

Hva slags sone man ligger i for å trene godt er helt individuelt. En venninne av meg sliter med å komme over 150-160.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wiggins skrev:

Skrivefeil? Mente du kanskje en tråkkfrekvens på 70? Jeg tviler på om det fins noen som klarer 170 omdreininger per minutt. Jeg har aldri prøvd å makse der, men jeg tror de fleste vil slite med 170.

Er det ikke 170 i puls hun mente?

Anonymkode: e6b88...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ikke 170 i puls hun mente?

Anonymkode: e6b88...27d

Puls og tråkkfrekvens er to ganske forskjellige ting.

Puls er hvor mange slag hjertet slår i minuttet, tråkkfrekvens er hvor mange omdreininger du tråkker per minutt med pedalene.

Det er vel mest vanlig å bruke ordet "frekvens" om antall tråkk i minuttet, ikke puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2017 den 23.01, Wiggins skrev:

Puls og tråkkfrekvens er to ganske forskjellige ting.

Puls er hvor mange slag hjertet slår i minuttet, tråkkfrekvens er hvor mange omdreininger du tråkker per minutt med pedalene.

Det er vel mest vanlig å bruke ordet "frekvens" om antall tråkk i minuttet, ikke puls.

Aldri hørt noen måle «tråkkfrekvens». «Frekvens» når det er snakk om puls og trening er dog helt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.1.2018 at 11:04 PM, Nuttery said:

Aldri hørt noen måle «tråkkfrekvens». «Frekvens» når det er snakk om puls og trening er dog helt vanlig.

Nå er jeg en løper, men der er det snakk om stegfrekvens og pulssoner. Jeg har aldri hørt om frekvens som puls. 

Zwift har jo blitt veldig populært, TS. En app der du kan sykle i en virtuell verden. 

Anonymkode: e8f99...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...