Gå til innhold

Nybegynner strikk


Whatevr

Anbefalte innlegg

Jeg vil kalle meg selv nybegynner da jeg ikke strikker ofte eller har strikket noe større enn en lue. Det jeg lurer på er om noen vet om "ingen dikkedarer" genseren er passende/lett for en nybegynner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke strikket den selv, men tror det kan være en grei nybegynner genser ja. Det er mulig det blir utfordringer når du skal strikke/felle til erm-hull på bolen og evt. plukke opp masker til hals, men det finnes mange gode instruksjonsvideoer og tips på nettet. Du kan også få hjelp der du har kjøpt garnet hvis du står helt fast. Lykke til!

Anonymkode: f075c...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billede_25-11-2016_11.49.25_3101467f-118

 

Detteer en helt enkel glattstrikket og rundstrikket genser der du lærer deg genserstrikk med raglandfelling - noe som skal godt gjøres å gjøre feil på om du følger mønsteret. Du får og trening i glattstrikking. Bare å gå i gang. Lykke til. 

Anonymkode: 2bf9e...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på å sjekke strikkefastheten før du starter (prøvelapp) og underveis. Det er nokså typisk at den endrer seg etterhvert som du strikker, når det er lenge siden sist. Da kan det være nødvendig å bytte pinnetykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som de fleste som sier denne er så enkel har strikket den selv? Den er jo ikke engang strikket fra bunnen, så det er ikke en eneste raglanfelling eller felling til ermegap her.

Selv om dette ser ut som en enkel raglansgenser, er den faktisk ikke helt problemfri for nybegynnere, de sitter som oftest som et spørsmålstegn med en gang de er ferdige med halsribben. Det skyldes at den kombinerer forhøyet nakke og korte pinner med raglansøkninger (som er vanskeligere for nybegynnere enn raglansfellinger, selv om det jo bare er det motsatte) på uregelmessige omganger, så det skal fokus og en del regning til for å få det til å stemme. Jeg skulle tenke meg om et par ganger for å få ting til å gå opp selv, og jeg er ingen nybegynner. 

TS, jeg ville ha startet med en raglansgenser som strikkes fra bunnen hvis jeg var deg, for da har du mer overblikk over hvor du er i konstruksjonen. Det finnes masse oppskrifter på slike.  Hvis du vil strikke denne, kan du droppe de korte pinnene, så blir det enklere og nesten like pent.

Anonymkode: b3aa5...bb4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med AB over. Jeg har ikke strikket den selv, men ser også for meg at mange vil stå fast etter halsribben. Jeg ville mao ikke valgt denne som den første genseren man skal strikke. Men gjerne ha strikket en genser før og evt droppe vendingene i nakken hvis man er usikker (det gir bedre passform, men er ikke nødvendig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7165&cid=1

Denne strikket jeg før jul, men byttet ut garnet med lima og gikk opp 2 størrelser. 
Denne er også strikket "top down" og var veldig lett å strikke.  Skal strikke flere av denne, men kommer ikke til å felle av masker under ermene, men sette de på en slik "sikkerhetsnål" (husker ikke hva det heter nå) slik at jeg slipper å hente opp masker når jeg skal gå løs på ermene. :)

Jeg er ingen dreven strikker, og har kun strikket 2 gensere tidligere for sikkert 15 år siden, men kan du rett og vrang så er denne grei å starte med etter min mening. :)

Endret av Sinnatagg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker denne, og den er helt grei å strikke. Vendingene i halsen kan kanskje være litt tricky om man ikke har prøvd det før. Man starter på toppen og gjør raglanøkninger, pickles.no har en god video på dette. :) Ermene er også enkle, med jevne fellinger. Resten er bare vanlig rettstrikking.

Genseren har veldig pen og flatterende passform. Jeg strikker den forøvrig mye lenger enn oppskriften sier.

Anonymkode: a3edf...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de over som sier denne kan by på problemer. Den er lett å strikke, men har man ikke erfaring med å lese mønster kan man stå fast. Jeg vil anbefale deg å finne en raglangenser som begynner nede i stedet, det er litt enklere å starte med. Har du noen som kan hjelpe deg etter halskanten og til du har skjønt raglanøkningene så kan det kanskje gå likevel :)

Hvis du skal strikke denne, husk å sjekke overvidden. GEnseren skal være veldig oversize, så du kan fort ende opp med et telt.

Anonymkode: afcf9...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig strikking er er relativt. Forstår man oppskriften og hva som skal gjøres og hvordan det gjøres så strikking problemfritt for de fleste. Jeg kunne for eksempel gå rett på denne http://www.flittigehaender.dk/pages/DSCN1870.html etter å ha forstått strikkingens kunst. Feilfri ble den og, uten å rekke opp igjen, noe som er omtrent umulig på pinner nummer 2 og syltynt heklegarn. 

Anonymkode: 2bf9e...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanskelig strikking er er relativt. Forstår man oppskriften og hva som skal gjøres og hvordan det gjøres så strikking problemfritt for de fleste. Jeg kunne for eksempel gå rett på denne http://www.flittigehaender.dk/pages/DSCN1870.html etter å ha forstått strikkingens kunst. Feilfri ble den og, uten å rekke opp igjen, noe som er omtrent umulig på pinner nummer 2 og syltynt heklegarn. 

Anonymkode: 2bf9e...926

Flott for deg at du er et strikketalent av de helt sjeldne, men det er vel temmelig åpenbart at TS er på et litt annet nivå. Ellers ville h*n ikke spurt som h*n gjør. Dermed er svaret ditt totalt verdiløst. Men du fikk fortalt at du er en flinkis, da... 

Anonymkode: 7a403...905

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...