Gå til innhold

Hvor mye ved?


EliMar_92

Anbefalte innlegg

Jeg skal i slutten av januar flytte inn i et hus på 70 kvm ca, og skal bestille meg ved til å holde til det blir varmt nok i været til at jeg ikke trenger å fyre. Huset er på sørlandet, helt med kysten. Det er nyoppusset og godt isolert. Jeg hater å fryse, men takler ikke for mye varme! Noen som har noen innspill å komme med i forhold til hva som er vanlig forbruk av ved ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker under en halv favn, ca en pall med ved (en kubikk) på å fyre med ved som supplement i hus på 140 kvm. Vi har elektrisk fyring på et par rom i kjeller, litt varmekabler og peisfyring. Vi bor innlandet. 

På vinteren med mange minusgrader bruker vinen halv Ikea-pose per dag, om det sier deg litt. 

 

Anonymkode: 8ec7b...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ca 2 paller med blandingsved (ca 3000 liter) i løpet av vinteren. Bor et stykke fra kysten på Vestlandet, hus fra 1930-tallet (etterisolert og med nye vinduer). Har varmepumpe i stua og en liten elektrisk ovn i gangen i 2. etasje. Fyrer som regel når temperaturen synker under 0 grader. 

Anonymkode: e4678...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du får ulike svar på mengder.Svaret er at det kommer ann på ildstedet ditt. Vi har akkurat byttet ut en gammel kamin med en rentbrennende peisovn. Nå bruker vi ekstremt lite ved og får mye varme, mot når vi hadde kaminen og brukte mye ved for å få lite varme - har du et ildsted som er energieffektivt så trenger du selvfølgelig lite ved. Uansett er ved er en god investering, da verdien for deg er konstant uansett hvor mye du bruker på et år. Det du ikke bruker i år kan du fint bruke til neste år. Ofte får du også en god pris på ved dersom du kjøper stort. Dersom du har mulighet ville jeg kjøpt to paller med ved,eller et hengerlass til å begynne med, så ser du hva du sitter igjen med til neste år. 

 Fem fyrer med ved ;)

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om vedfyringen er eneste varmekilde eller om det finnes supplement i form av for eksempel varmekabler på bad/vaskerom, panelovner i enkelte rom etc. Ildstedet har, som nevnt her, også en del å si. Men hvis jeg var deg ville jeg nok ha bestilt minst 2 - 3.000 liter (To såkalte storsekker). Da slipper du at det blir tomt for ved selv om det blir en kjølig vår og den veden du ikke bruker nå kan du bruke til neste år. For mye ved er ikke noe problem. For lite ved derimot er det! Sent på våren kan det dessuten være vanskeligere å få tak i ved ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.12.2017 den 10.25, Leo skrev:

Du sier ingenting om vedfyringen er eneste varmekilde eller om det finnes supplement i form av for eksempel varmekabler på bad/vaskerom, panelovner i enkelte rom etc. Ildstedet har, som nevnt her, også en del å si. Men hvis jeg var deg ville jeg nok ha bestilt minst 2 - 3.000 liter (To såkalte storsekker). Da slipper du at det blir tomt for ved selv om det blir en kjølig vår og den veden du ikke bruker nå kan du bruke til neste år. For mye ved er ikke noe problem. For lite ved derimot er det! Sent på våren kan det dessuten være vanskeligere å få tak i ved ;)

 

Det er varmekabler på badet, men dette er eneste varmekilde nede bortsett fra vedfyring. Oppe (åpen loftstue som fører inn til lukket soverom) vil det bli stående en elektrisk ovn. 

Det står allerede litt over 1000 liter der nå etter huseier, og dette får jeg med, men vurderer å bestille opp mer. Har allerede reservert ved til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...