Gå til innhold

HJELP! Orkideen min dør,


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen små lilla, en gul farget og de andre er store hvite. De har altid stått i vann døgnet rundt. Har hatt mine orkideer i seks år nå. Ikke drept noen ennå :)

Anonymkode: 168df...ea5

Om du googler litt så vil du se at den vanligste årsaken til at slike orkideer dør er overvanning, så det er vennlig ment. Kutt vekk alle brune, råtne røtter og prøv å vanne den ved å gjennomvanne og la vannet renne ut, så vent til den er litt tørr før du vanner godt igjen. Du kan dusje den daglig for å hjelpe til med luftfuktigheten mens den gror nye friske røtter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine står i et sydvendt vindu. De får et eggeglass hver med vann en gang i uka. De blomster 3-4 ganger i året. 

Anonymkode: 7c311...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine står i vinduet hele året igjennom. De får flytende gjødsel i gang i året. Står i gjennomsiktige glasspotter og i vann døgnet rundt. Skifter vann vær 14 dag. De blomstrer fire ganger i året. 

Anonymkode: 168df...ea5

Var akkurat et tips om det å ha orkideer i vann i klar glasspotte, men husker ikke hvilken kanal jeg så det på. All jord/bark vaskes av planten under rennende lunkent vann. Sett planten i en klar glasspotte og fyll på vann opp til luftrøttene.

Mester Grønn har her jeg bor. Sjekk i bruktbutikker, var moderne for noen år siden og "alle" hadde det.

Endret av Belima
La til mer informasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mine blir stående i vann så råtner de, og vann i klart glass gir algevekst. Når jeg setter avleggere av blomster i et glass med vann, så må man ihvertfall bytte vann ofte skal det ikke vokse alger/bli grønt oppi der.

Jeg lar det renne vann gjennom potta én gang i uka, så det kommer fuktighet til røttene og barken blir våt. Man kan også legge en bit av oasis i bunnen som avgir fuktighet over tid.

Det at blomstene visner er helt normalt etter en viss tid, og jeg klipper bort visne stilker. Stilker som er grønne kommer det nye blomster på etterhvert, og så kommer det nye stilker helt nedenfra med blomster på.

Her er litt info: http://forum.hagegal.no/viewtopic.php?f=20&t=53980

Endret av Hanne67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min står i vinduet året rundt. Når røttene er grå setter jeg den under rennende vann til røttene er grønne igjen. 

Bor i Finnmark og rett før jul, midt i svarteste mørketiden, blomstret den igjen. 

Mitt råd er å være tålmodig, gi vann og la den stå. Det kommer blomster igjen. Det kan bare ta tid🌿

Anonymkode: fb2f1...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine orkideer står også i vann, ikke mye riktignok og den eldste jeg har er en 7 år gammel phalaenopsis. Den har blomstret jevnt og trutt i 7 år. Jeg gjødsler med ujevne mellomrom og i blant setter jeg hele blomsten i en bøtte med romtemperert vann slik at den får skylt seg og blitt gjennomvåt. Jeg potter også alltid om orkideene når jeg ser den vokser ut av potten.

Tidligere hadde jeg aller orkideene mine i klare glasspotter, men det har jeg kuttet ut. Min erfaring er at orkideer skal ha mye vann, da først kommer blomstrer de igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal ha veldig lite vann, husker ikke i farten men type et eggeglass med vann i mnd :)

Anonymkode: 81a15...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den skal ha veldig lite vann, husker ikke i farten men type et eggeglass med vann i mnd :)

Anonymkode: 81a15...4a1

Dette stemmer ikke, men er en seiglivet myte. Orkideer liker mye vann, så lenge man passer på at røttene også får luft. De trives feks godt på bad der det dusjes jevnlig grunnet dampen. 

Anonymkode: 39e34...4d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye motstridene meninger her... phalaenopsis skal ikke stå med røttene i vann. De råtner av det. Gjennomvann med lunket vann en gang i uken. Du ser på røttene når planten trenger vann, da blir de grå 😊

Anonymkode: 769c6...da9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...