Gå til innhold

HJELP! Orkideen min dør,


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg gjøre for å holde den i livet?

, nå som det er så lite sol,

satt den i vinduet, satt en sånn stikk i potta, uten hel..

Anonymkode: 33244...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Frøkensina said:

Håper du ikke har satt noen gjødselpinne i den? Det er for sterkt for orkideer. 

Ja, jeg fikk av mamma, og hun sa det var spesilet for orkideer, og jeg mener det sto på posen..

Anonymkode: 33244...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine står i vinduet hele året igjennom. De får flytende gjødsel i gang i året. Står i gjennomsiktige glasspotter og i vann døgnet rundt. Skifter vann vær 14 dag. De blomstrer fire ganger i året. 

Anonymkode: 168df...ea5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mine står i vinduet hele året igjennom. De får flytende gjødsel i gang i året. Står i gjennomsiktige glasspotter og i vann døgnet rundt. Skifter vann vær 14 dag. De blomstrer fire ganger i året. 

Anonymkode: 168df...ea5

Hvor har du kjøpt de glasspottene? 

 

Anonymkode: 33244...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av:) på stilken er det leddknuter, klipp av stilken rett over den tredje knuten. Etter noen måneder blomstrer den på ny:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min står på kjøkkenbordet med begrenset sollys. Heller litt vann over barkebitene en gang i mnd ca og ellers står den der. Den gror nye stengler/stilker med blomster hver 7-8 mnd ca. Og har blomstret på hver stengel i ca 5 mnd før den avblomstrer. Da er den kjedelig i noen mnd før det kommer nye blomster. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg fikk av mamma, og hun sa det var spesilet for orkideer, og jeg mener det sto på posen..

Anonymkode: 33244...43d

Ok, de kjenner jeg ikke til. Men uansett er det ikke noen behov for ekstra næring nå om vinteren med så lite lys og vekst, så du kan godt fjerne den. Du kan gi planten mer lys med en lampe med sparepære eller plantepære. Hvordan ser du at den dør? Er det bare blomsterstilken eller dør den i kronen der bladene kommer ut? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina said:

Ok, de kjenner jeg ikke til. Men uansett er det ikke noen behov for ekstra næring nå om vinteren med så lite lys og vekst, så du kan godt fjerne den. Du kan gi planten mer lys med en lampe med sparepære eller plantepære. Hvordan ser du at den dør? Er det bare blomsterstilken eller dør den i kronen der bladene kommer ut? 

stilken er fin, men blomstene visner, og faller av.

Anonymkode: 33244...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blubbe said:

Slapp av:) på stilken er det leddknuter, klipp av stilken rett over den tredje knuten. Etter noen måneder blomstrer den på ny:) 

vet ikke om jeg tørr det :)

Anonymkode: 33244...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mynona said:

Min står på kjøkkenbordet med begrenset sollys. Heller litt vann over barkebitene en gang i mnd ca og ellers står den der. Den gror nye stengler/stilker med blomster hver 7-8 mnd ca. Og har blomstret på hver stengel i ca 5 mnd før den avblomstrer. Da er den kjedelig i noen mnd før det kommer nye blomster. 

Ok, så dette er vanlig, den var fin i mange mnd, og plutselig den siste mnd begynt visne og bladene faller av.

Anonymkode: 33244...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine står i vinduet hele året igjennom. De får flytende gjødsel i gang i året. Står i gjennomsiktige glasspotter og i vann døgnet rundt. Skifter vann vær 14 dag. De blomstrer fire ganger i året. 

Anonymkode: 168df...ea5

Sitat: Og i vann døgnet rundt. 

Jeg regner med du har en phalaenopsis, den vil drukne om den står i vann døgnet rundt. Røttene er luftrøtter, utviklet fra å ta opp regn og fuktighet fra luften.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

vet ikke om jeg tørr det :)

Anonymkode: 33244...43d

Det er jo helt vanlig at blomstene visner da. De vokser ut igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Frøkensina said:

Sitat: Og i vann døgnet rundt. 

Jeg regner med du har en phalaenopsis, den vil drukne om den står i vann døgnet rundt. Røttene er luftrøtter, utviklet fra å ta opp regn og fuktighet fra luften.

 

Ja, jeg tror det, samboer sier den ikke trenger så mye vann.

Anonymkode: 33244...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blubbe said:

Det er jo helt vanlig at blomstene visner da. De vokser ut igjen.

Ok :)

Anonymkode: 33244...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Frøkensina skrev:

Sitat: Og i vann døgnet rundt. 

Jeg regner med du har en phalaenopsis, den vil drukne om den står i vann døgnet rundt. Røttene er luftrøtter, utviklet fra å ta opp regn og fuktighet fra luften.

 

Jeg har noen små lilla, en gul farget og de andre er store hvite. De har altid stått i vann døgnet rundt. Har hatt mine orkideer i seks år nå. Ikke drept noen ennå :)

Anonymkode: 168df...ea5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har noen små lilla, en gul farget og de andre er store hvite. De har altid stått i vann døgnet rundt. Har hatt mine orkideer i seks år nå. Ikke drept noen ennå :)

Anonymkode: 168df...ea5

Hvor har du kjøpt pottene?

Værtfall ikke på Ikea.

Anonymkode: 33244...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så dette er vanlig, den var fin i mange mnd, og plutselig den siste mnd begynt visne og bladene faller av.

Anonymkode: 33244...43d

Hvis det er blomstene som faller av er det helt naturlig. La den stå i noen mnd med vanning innimellom så kommer de plutselig på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen små lilla, en gul farget og de andre er store hvite. De har altid stått i vann døgnet rundt. Har hatt mine orkideer i seks år nå. Ikke drept noen ennå :)

Anonymkode: 168df...ea5

Da har de nok av røtter som ikke står i vann, ellers ville de ha dødd. Om den som holder på å dø har nok friske røtter og en krone som ikke er død så kan det gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mynona said:

Hvis det er blomstene som faller av er det helt naturlig. La den stå i noen mnd med vanning innimellom så kommer de plutselig på nytt. 

Supert, føler meg bedre nå :)

Anonymkode: 33244...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...