Gå til innhold

strikke med tynt garn, hullete?


sti9

Anbefalte innlegg

hei. jeg holder på å strikke nancy kofte og ser at det blir hullete. strikkefastheten er riktig, så jeg strikker nok litt ujevnt. Noen som vet hvordan dette kan bli bedre uten å ta opp alt? kan den bli bedre etter en lett vask i maskinen når den er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, sti9 skrev:

hei. jeg holder på å strikke nancy kofte og ser at det blir hullete. strikkefastheten er riktig, så jeg strikker nok litt ujevnt. Noen som vet hvordan dette kan bli bedre uten å ta opp alt? kan den bli bedre etter en lett vask i maskinen når den er ferdig?

Jeg strikker av og til ujevnt. Jeg fullfører prosjektet, vasker og tørker det. Og det blir veldig fint resultat! Av og til holder det med å bare bruke plagget så retter det seg ut etterhvert. Kommer nok  litt ann på type garn man bruker også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du for store pinner? Hva mener du med at strikkefastheten er riktig? 

Anonymkode: d5905...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du for store pinner? Hva mener du med at strikkefastheten er riktig? 

Anonymkode: d5905...adb

Strikkefasthet betyr x antall masker pr 10 cm. Står på garnets magebelte.

Tipper du strikker litt ujevn (vanlig hvis en ikke er en dreven strikker). Tror det vil bli jevnere etter skånsom vask eller damping. Men følg instruksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker du med alpakkagarn så blir dette lett ugjevnt. Du må og bruke metallpinner tilpasset alpakka, og ikke trepinner. 

Alpakka og nancykofter bør du ikke maskinvaske men håndvaske forsiktig med Milo, eller tover de lett. (Selv om det står maskinvask/superwash på garnet.)

Anonymkode: 303d5...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kontormus skrev:

Strikkefasthet betyr x antall masker pr 10 cm. Står på garnets magebelte.

Tipper du strikker litt ujevn (vanlig hvis en ikke er en dreven strikker). Tror det vil bli jevnere etter skånsom vask eller damping. Men følg instruksjoner.

Alpakka, vanlig til Nancykoftestrikk, skal ikke dampes. Da blir garnet/plagget flatt, livløst og ødelagt. 

Alpakkagarn er og vanskelig å få gjevnt, særlig på "feile" pinner. Mye blir bedre etter forsiktig vask. 

Anbefaler ts medlemskap i Koftegruppa på facebook.

Anonymkode: 303d5...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alpakka, vanlig til Nancykoftestrikk, skal ikke dampes. Da blir garnet/plagget flatt, livløst og ødelagt. 

Alpakkagarn er og vanskelig å få gjevnt, særlig på "feile" pinner. Mye blir bedre etter forsiktig vask. 

Anbefaler ts medlemskap i Koftegruppa på facebook.

Anonymkode: 303d5...c2b

Jeg har strikket Nancy- koften selv, men ikke i alpakka. Bomull faktisk. 

Men rådet var generelt. Og superwash bruker jeg aldri annet enn til barneklær som blir vasket ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å bli mye bedre etter en vask. Jeg skyller opp det meste av det jeg strikker (med unntak av veldig tykt og pusete garn, da syns jeg ikke alltid det er nødvendig), for jeg syns det har mye å si for det ferdige resultatet. Nå har jeg en maskin som jeg vet vasker strikkeplagg veldig skånsomt (tror den har ullvugge bl.a.), så enten vasker jeg og sentrifugerer lett der, eller så bare skyller jeg det i vasken i lunkent vann, evt. med litt ullsåpe som jeg skyller ut igjen, deretter presser jeg ut det vannet jeg klarer ved å klemme, ikke vri. Deretter legger jeg plagget i et håndkle og ruller det hele sammen og presser ut overflødig vann. Så legger jeg det i ønsket form og tørker det flatt, gjerne på baderomsgulvet. Det kommer litt an på garnet, men med en del garn blir resultatet både jevnere og finere og mye mykere etter en vask. Jeg syns særlig tynt ullgarn tjener veldig på en vask, og spesielt hvis det er mønsterstrikk. Jeg er opplært til å dampe/presse mønsterstrikk, men jeg pleier like gjerne å vaske plagget og syns det gjør samme nytten. Og så sies det vel at noe garn helst ikke skal dampes. Men det endelige resultatet av mønsterstrikk mener jeg virkelig ikke man ser før man har dampet eller vasket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Vera Vinge skrev:

Det pleier å bli mye bedre etter en vask. Jeg skyller opp det meste av det jeg strikker (med unntak av veldig tykt og pusete garn, da syns jeg ikke alltid det er nødvendig), for jeg syns det har mye å si for det ferdige resultatet. Nå har jeg en maskin som jeg vet vasker strikkeplagg veldig skånsomt (tror den har ullvugge bl.a.), så enten vasker jeg og sentrifugerer lett der, eller så bare skyller jeg det i vasken i lunkent vann, evt. med litt ullsåpe som jeg skyller ut igjen, deretter presser jeg ut det vannet jeg klarer ved å klemme, ikke vri. Deretter legger jeg plagget i et håndkle og ruller det hele sammen og presser ut overflødig vann. Så legger jeg det i ønsket form og tørker det flatt, gjerne på baderomsgulvet. Det kommer litt an på garnet, men med en del garn blir resultatet både jevnere og finere og mye mykere etter en vask. Jeg syns særlig tynt ullgarn tjener veldig på en vask, og spesielt hvis det er mønsterstrikk. Jeg er opplært til å dampe/presse mønsterstrikk, men jeg pleier like gjerne å vaske plagget og syns det gjør samme nytten. Og så sies det vel at noe garn helst ikke skal dampes. Men det endelige resultatet av mønsterstrikk mener jeg virkelig ikke man ser før man har dampet eller vasket.

Du kan fint sentrifugere ull og strikkettøy på høy hastighet. Plagget ligger i ro mens trommelen går rundt og vannet presses ut. Men å avslutte sentrifugeringen etter noen få minutter er en fordel. Jeg har ny maskin med ullvugge, men putter ikke mine fineste strikkeplagg til vask i maskinen, men sentrifugerer på 1600 omdreininger gjør jeg alltid. 

Før brukte vi ikke noe særlig annet garn enn 100 % ull. Det kan faktisk kokes om en bare gjør det riktig, og ble anbefalt dampet under dampeklede. Nå har vi strikkegarn i alpakka og alle mulige andre varianter. Superwash garn blir ødelagt av damping. Blir det ikke sentrifugert så blir det og sigeplagg og mye større enn før vask. Fibrene fra alpakka og andre alternative garn til 100 % saueull blir "døde" om de dampes. Jeg er helt enig med deg i at vask forbedrer utseende på strikkeprodukter. I tillegg blir strikketøyet gjerne med mange steder med vekslende håndvask/hygiene og har dermed godt av en lett vask før bruk. 

Jeg ser på facebook at mange koker Holstgarn.dk fordi dette garnet har spinnolje i seg, er ganske hardt og fluffer seg opp når det blir behandlet slik at spinnoljen forsvinner. De ulike garntypene kan ha godt av ulike behandlingsmåter og dermed finnes det ikke ett svar som passer for alt garn. 

Dette ble litt rotete, grunnet tiden på døgnet. :(

Anonymkode: 303d5...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint sentrifugere ull og strikkettøy på høy hastighet. Plagget ligger i ro mens trommelen går rundt og vannet presses ut. Men å avslutte sentrifugeringen etter noen få minutter er en fordel. Jeg har ny maskin med ullvugge, men putter ikke mine fineste strikkeplagg til vask i maskinen, men sentrifugerer på 1600 omdreininger gjør jeg alltid. 

Før brukte vi ikke noe særlig annet garn enn 100 % ull. Det kan faktisk kokes om en bare gjør det riktig, og ble anbefalt dampet under dampeklede. Nå har vi strikkegarn i alpakka og alle mulige andre varianter. Superwash garn blir ødelagt av damping. Blir det ikke sentrifugert så blir det og sigeplagg og mye større enn før vask. Fibrene fra alpakka og andre alternative garn til 100 % saueull blir "døde" om de dampes. Jeg er helt enig med deg i at vask forbedrer utseende på strikkeprodukter. I tillegg blir strikketøyet gjerne med mange steder med vekslende håndvask/hygiene og har dermed godt av en lett vask før bruk. 

Jeg ser på facebook at mange koker Holstgarn.dk fordi dette garnet har spinnolje i seg, er ganske hardt og fluffer seg opp når det blir behandlet slik at spinnoljen forsvinner. De ulike garntypene kan ha godt av ulike behandlingsmåter og dermed finnes det ikke ett svar som passer for alt garn. 

Dette ble litt rotete, grunnet tiden på døgnet. :(

Anonymkode: 303d5...c2b

Ja, jeg vet flere sentrifugerer på høy hastighet, men jeg turte ikke å nevne det, fordi jeg har dårlig erfaring med det fra min forrige vaskemaskin. I den vasket jeg ikke ubehandlet ull eller alpakka, men superwash og ull/bomull-blandinger kunne vaskes på finvask. Men da jeg en gang glemte å skru ned sentrifugen, ble plagget tovet og krympet. Og så syns jeg plagget blir helt bra nok sentrifugert på 400 omdreininger, så lenge jeg tørker det flatt. Jeg opplever ikke noe sig da. Men det som går an er jo uansett å strikke en prøvelapp og vaske og sentrifugere den og se hvordan den oppfører seg, før man evt. putter et helt plagg inni der.

Og jeg tror på det med koking av ull, så lenge man ikke lager for mye bevegelse. Jeg pleide f.eks. å koke ammeinnlegg i ull i kjele, men lot det da bare ligge helt rolig i kokevannet. Så jeg ser for meg at strikkede ullplagg fint kan tåle det. Det virker bare litt skummelt, når man allerede har en annen metode som fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alpakka garn, og jeg har brukt metallpinner. Takk for mange gode svar! satser på at resultatet blir bedre når den er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...