Gå til innhold

Å måtte betale mer for størrelsen 3XL enn Medium


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, altflyter said:

Hvorfor er det urimelig å betale mer for å få mer? 

Jeg har ikke sagt at det er urimelig, og jeg har heller ikke sagt at det er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, altflyter skrev:

Det er jo helt fair. Mer stoff og mindre produksjon koster mer. Verre er det ikke. 

Er det mer rettferdig at dem som bruker small/medium/large skal betale ekstra fordi overvektige syntes det er urettferdig at de ikke kan få dobbelt så mye stoff til samme pris som de minste størrelsene? 

Barnslig, latterlig og nok et eksempel på "jeg er krenket-samfunnet" vi nå lever i. 

 

Men er det akkurat ved grensen mellom ordinære størrelser og plus size at dette skillet går? Det går jo mer stoff med til str L enn til XS, så da bør prisen stige for hver størrelse eller hur?

Anonymkode: 9f389...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det akkurat ved grensen mellom ordinære størrelser og plus size at dette skillet går? Det går jo mer stoff med til str L enn til XS, så da bør prisen stige for hver størrelse eller hur?

Anonymkode: 9f389...6af

Det avhenger jo ikke bare av stoffmengden, men også av at standardstørrelsene som S/M/L blir produsert MYE mer av enn de større størrelsene. Større kvantum--> billigere produksjon. Det koster også noe å skulle variere prisen på hver enkelt størrelse mtp tid og at det blir mer å holde styr på. Et sted på grensen gå, og noen butikker har valgt å sette den ved f.eks XXL.

Dessuten er ikke forskjellene like store mellom S-L som de gjerne blir når du kommer opp i XXL og sammenligner stoffmengden med en genser i small. 

Edit: men for all del. De må gjerne regulere pris etter størrelse for min del, men jeg klarer ikke se for meg at folk hadde blitt mer fornøyd om de hadde begynt med det. 

Endret av altflyter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Miklo Velka said:

Du tror ikke 100 kroner er mye for en student? For en som er uføretrygdet? For en som er arbeidsledig? For ei alenemor med to barn? For en nylig ankommet innvandrer?

100 kroner er mye for en svært liten del av befolkningen. De fleste som klager på at 100 kroner er mye er de som bruker penger som fulle sjømenn og der er dessverre den norske stat et dårlig forbilde. Det er dessverre svært mange mennesker i dette landet som har et helt absurd forhold til penger. De skal gjerne ha den siste iphonen, macen, ipaden eller dupeditten og samtidig klager de på at de nesten ikke har råd til mat eller klær. Har sett såpass mange slike tilfeller at det er vanskelig å tenke seg til at dette er utbredt fenomen. Kjenner flere studenter som har kjøpt seg så dyre stereoanlegg at de måtte spise pasta resten av måneden. Synes jeg synd på dem? Nei. Dette er prioritering. Da jeg var student hadde jeg to jobber og selv da jeg de årene jeg ikke hadde jobb klarte jeg meg greit nok. Kjenner mange studenter som bodde svært sentralt, mens andre brukte de første 3 ukene av semestrene på å drikke opp stipendet sitt. For disse er sikkert 100 kroner mye. Men det er selvpåskyldt blakke. For alene mødre kan 100 kroner være en del. Kjenner flere uføretrygdede og innvandrere som bruker penger på akkurat lik måte som andre nordmenn som har jobb. Forskjellen er at de ikke eier bolig eller klarer å spare. De får utbetalt greit fra staten, men de har ingen anelse om hvordan de skal håndtere pengene på en ansvarlig måte.

Ser man på dette fra et annet perspektiv er ikke 100 kroner mye. Ser  man på hva man egentlig burde ha betalt for et slikt produkt hvis man kunne forsikre seg om at de som faktisk produsert varen fikk en verdig lønn, er dette skammelig billig. 

Anonymkode: 5f2ce...0b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, altflyter skrev:

Det avhenger jo ikke bare av stoffmengden, men også av at standardstørrelsene som S/M/L blir produsert MYE mer av enn de større størrelsene. Støre kvantum--> billigere produksjon. Det koster også noe å skulle variere prisen på hver enkelt størrelse mtp tid og at det blir mer å holde styr på. Et sted på grensen gå, og noen butikker har valgt å sette den ved f.eks XXL.

Dessuten er ikke forskjellene like store mellom S-L som de gjerne blir når du kommer opp i XXL og sammenligner stoffmengden med en genser i small. 

Ja du har for så vidt rett i det.

Anonymkode: 9f389...6af

Endret av lillesky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig i orden. 

Synes også det var fornøyelig å lese responsen til denne dama på KappAhls forklaring. De forklarer, som sant er, at det tross alt går med mer stoff og koster noe mer å produsere store plagg som også produseres i mindre kvatum. Så er det klart man i så fall kunne differensiert noen kroner for hver størrelse, men for enkelhets skyld setter man tydeligvis bare grensen et sted fremfor å f.eks. gå opp 20 kr. mellom noen størrelser og 30 mellom andre. Det kan jeg forstå.

Kunden svarer derimot følgende:
"Jeg har lest absolutt alle forklaringer på hvorfor det er slik, men det oppleves ikke som rimelig. Å skylde på mengde stoff som kreves eller produksjonskostnader når det gjelder en såpass stor kjede som Kappah, kjennes helt enkelt ikke riktig ut".

Er det noen andre som finner et argument inni der? Jeg klarer i hvert fall ikke finne noen. Det høres jo ut som om hun egentlig går med på at de har et godt poeng, bare synes det er trist å betale mer likevel.

Anonymkode: f4bd2...5cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det egentlig noen som tror at de menneskene som syr de store størrelsene får bedre betalt per plagg enn de som syr de andre størrelsene? 

Anonymkode: 6591a...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt tull at plagg og sko skal koste enda mer grunnet størrelsen. Som om ikke produsent og mellomledd allerede har tatt seg godt betalt for både råvarer og andre kostnader.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det var forskjellige priser på mange plagg i Elloskatalogen i "gamledager".  Varene kostet en ting i "normale" størrelser og var litt dyrere i de "store" størrelsene.  Som @altflyter påpeker har blir klærne i større størrelser solgt og dermed produsert i langt mindre antall enn de "vanlige" størrelsene, så produksjonskostnadene er høyere.  I tillegg til at de jo bruker mer stoff etc. på de store plaggene.

På KappAhl har de jo en egen kolleksjon i store størrelser, XLNT.  Hos HM heter de større plaggene HM+.  Dermed går det et skille i prisingen mellom "standardkolleksjonen" og "spesialkolleksjonen" og jeg ville aldri reagert på at et plagg koster litt ekstra i kolleksjonen med større størrelser.  

Dama i artikkelen får gå på Lindex.  Der har de kuttet ut å ha en egen kolleksjon for store størrelser og kjører "extended sizes" på et utvalg plagg.  Der er prisen samme uansett størrelse, så et plagg som finnes fra str. 36  til 56 har lik pris hele veien. Men hun ville sikkert sutret over at de plaggene hun har lyst på ikke finnes i størrelsen hennes og så er det også urettferdig... 

Anonymkode: 322f1...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss finne frem krenkekrakken :opplyser:

Ærlig talt, i utstyr til dyr er det helt normalt at de små str koster mindre enn de store. Det går MYE mindre stoff med til dekken til en liten hest enn til et stort beist. Det sier seg selv at produksjonskostnadene er lavere for de små str. Dette gjelder så klart klesstr også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mere er det rettferdig at en godt trent voksen mann på 2 meter betaler for ei vinterjakke, kontra en liten spinkel mann på 1,65m?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som ikke kan bruke bh-er fra kjedebutikkene? Skal vi og bli krenket fordi vi må bruke fra 500-1500 på en bh hvor de med A-cup kan bruke en hundrings?

 

Anonymkode: 5f21d...f46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at det virker rettferdig siden det er mer arbeid og stoff, men aldri i verden ville jeg som butikksjef tatt mer penger for plagg i større størrelse. Da får heller jeg ha litt mindre fortjeneste på enkelte størrelser men yte bedre kundeservice. 

Anonymkode: 4ac19...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forstå at det virker rettferdig siden det er mer arbeid og stoff, men aldri i verden ville jeg som butikksjef tatt mer penger for plagg i større størrelse. Da får heller jeg ha litt mindre fortjeneste på enkelte størrelser men yte bedre kundeservice. 

Anonymkode: 4ac19...c22

Skjønner tankegangen din, dessverre er det ikke opp til butikksjef hva varene skal koste i sånne store kjeder. Det er nok hovedkontoret og man har med å følge deres regler. 

Anonymkode: 52bee...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær er billig uansett. Det er ikke noe problem for folk i Norge å skaffe seg klær. Når store klær er dyrere enn normale så er det argumentert for det, men jeg tenker også at butikkene har lavere omløpshastighet på ukurante størrelser og er ofte de som står igjen på utsalg. L og M er lettere å bli kvitt. Denne ulempen er Vel kanskje også medvirkende til prisdifferensiereingen mellom størrelsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er da helt logisk at mer stoff koster mer, spesielt når 3XL sikkert er dobbelt så mye stoff som et mediumplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...