Gå til innhold

Hvordan få godkjenning til å vie bekjente?


RebeckaN

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som veit hvordan man kan bli ordinert minister i Norge? Jeg finner masse om hvordan man kan bli en "ordained minister", men jeg finner ikke ut om det er godkjent i Norge, eller om det i det hele tatt er lovlig. 

Jeg er ute etter dette fordi jeg skal gifte meg, men vil ikke gjøre det i Kirke eller Borgerlig, jeg vil helst at en venn skal vie oss.

TAKKER PÅ FORHÅND FOR ALL INFO OG HJELP!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen slik ordning i Norge. De som har rett til å vie folk er de som er nevnt i Ekteskapsloven §17. Vær obs på at loven endres fra nyttår, men det blir likevel ikke slik at man kan ordineres for å vie venner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, RebeckaN skrev:

Hei!

Er det noen som veit hvordan man kan bli ordinert minister i Norge? Jeg finner masse om hvordan man kan bli en "ordained minister", men jeg finner ikke ut om det er godkjent i Norge, eller om det i det hele tatt er lovlig. 

Jeg er ute etter dette fordi jeg skal gifte meg, men vil ikke gjøre det i Kirke eller Borgerlig, jeg vil helst at en venn skal vie oss.

TAKKER PÅ FORHÅND FOR ALL INFO OG HJELP!!!

Ordningen finnes ikke i Norge. Da må du reise til et land der ordningen finnes og du kan få gjodkjenning til å inngå ekteskap på den måten. Om et slikt ekteskap vil bli godkjent som ekteskap i Norge er jeg sterkt tvilende til. 

I Norge går fra 1.1.2018 vigselsretten over fra Tingrettene/domstolen og til den enkelte kommune, i tillegg til vigsel i kirke og trossamfunn. 

Anonymkode: d104b...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ordningen finnes ikke i Norge. Da må du reise til et land der ordningen finnes og du kan få gjodkjenning til å inngå ekteskap på den måten. Om et slikt ekteskap vil bli godkjent som ekteskap i Norge er jeg sterkt tvilende til. 

I Norge går fra 1.1.2018 vigselsretten over fra Tingrettene/domstolen og til den enkelte kommune, i tillegg til vigsel i kirke og trossamfunn. 

Anonymkode: d104b...031

Men å gifte seg i f.eks Las Vegas er vel godkjent ekteskap i Norge og? Veit du hvordan det kan være hvis man blir ordained minister via amerikanske sider, og da også gifter seg i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stakk innom tinghuset på fredag og fikk signert papirene, alene, så hadde vi bryllup med "vielse" av min far og gjester tilstede på lørdag. Beste bryllupet jeg kunne tenkt meg :rodmer:

Anonymkode: f58b0...472

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 12. Vigslere.

Vigslere er:

a) prest i Den norske kirke, og prest eller forstander i et registrert trossamfunn, eller seremonileder eller tilsvarende i livssynssamfunn som mottar tilskudd etter lov 12. juni 1981 nr. 64 om tilskott til livssynssamfunn når Kongen har godkjent formen for inngåelse av ekteskap.
b) notarius publicus - også utenfor det vanlige embetsdistriktet
c) norsk utenrikstjenestemann, jf. lov om utenrikstjenesten § 14.
d) særskilt vigsler oppnevnt av departementet i tilfeller der det er behov for det på grunn av lange avstander eller av andre grunner. Oppnevningen gjelder for fire år av gangen.

Departementet kan ved forskrift gi utfyllende regler om tildeling og tilbaketrekking av vigselsrett for seremonileder eller tilsvarende i livssynssamfunn.

Jeg leste et sted at man kan søke om D) via fylkesmannen. Kan det være at en bekjent kan søke om særskilt grunn for å vie oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

På 26.12.2017 den 22.23, RebeckaN skrev:

§ 12. Vigslere.

Vigslere er:

a) prest i Den norske kirke, og prest eller forstander i et registrert trossamfunn, eller seremonileder eller tilsvarende i livssynssamfunn som mottar tilskudd etter lov 12. juni 1981 nr. 64 om tilskott til livssynssamfunn når Kongen har godkjent formen for inngåelse av ekteskap.
b) notarius publicus - også utenfor det vanlige embetsdistriktet
c) norsk utenrikstjenestemann, jf. lov om utenrikstjenesten § 14.
d) særskilt vigsler oppnevnt av departementet i tilfeller der det er behov for det på grunn av lange avstander eller av andre grunner. Oppnevningen gjelder for fire år av gangen.

Departementet kan ved forskrift gi utfyllende regler om tildeling og tilbaketrekking av vigselsrett for seremonileder eller tilsvarende i livssynssamfunn.

Jeg leste et sted at man kan søke om D) via fylkesmannen. Kan det være at en bekjent kan søke om særskilt grunn for å vie oss?

Nei.

For øvrig er lovteksten endret, så tidligere d) er nå e). Men dette gjelder uansett kun for å kunne ha vigslere steder der det ikke er representanter for de andre 4 punktene, som på norske basen på Antarktis, f.eks. Dette punktet er for øvrig et mer eller mindre sovende punkt, svært sjeldent brukt.

Til orientering: Ny paragraf 12

Sitat

§ 12. Vigslere

Vigslere er:

a)prest i Den norske kirke, og prest eller forstander i et registrert trossamfunn, eller seremonileder eller tilsvarende i livssynssamfunn som mottar tilskudd etter lov 12. juni 1981 nr. 64 om tilskott til livssynssamfunn når Kongen har godkjent formen for inngåelse av ekteskap.

b)ordførere, varaordførere og kommunalt ansatte eller folkevalgte som kommunestyret selv gir slik myndighet.

c)utsendt utenrikstjenestemann, jf. utenrikstjenesteloven § 14.

d)Sysselmannen på Svalbard. Sysselmannen kan delegere vigselsmyndighet til tjenestemenn ved sysselmannskontoret.

e)særskilt vigsler oppnevnt av departementet i tilfeller der det er behov for det på grunn av lange avstander eller av andre grunner. Oppnevningen gjelder for fire år.

Departementet kan gi forskrift om tildeling og tilbaketrekking av vigselsrett for seremonileder eller tilsvarende i livssynssamfunn.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_1-3#§12

Anonymkode: fee07...57d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom tinghuset Signer papirene som skal til for å være gift å så har dere «bryllup» etterpå med en person dere velger som taler :) en måte å sno seg rundt reglene på :P 

Anonymkode: 02a7e...f29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...