Gå til innhold

Giftemål og arv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg arver en formue eller tomt i fremtiden, og er gift, har han krav på halvparten da eller hvordan er dette og formalitetene? Hvis jeg ikke vil det, er dette noe som skal i ekteskapskontrakt eller som kun har med hvilket navn som er brukt i testamentet? 

Hva er fordeler/ulemper ved en sånn kontrakt isåfall? 

Anonymkode: 1c1ab...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arv er automatisk særeie, men det er viktig å sørge for å ikke la midlene "gå i det store sluket" slik at det etter noen år er vanskelig å identifisere hvilke midler i boet som skriver seg fra arven og hvilke som er ervervet av ektefellene i fellesskap. Bruker man for eksempel arvede penger til å nedbetale på huslånet så bør man være nøye med å få dette dokumentert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg arver en formue eller tomt i fremtiden, og er gift, har han krav på halvparten da eller hvordan er dette og formalitetene? Hvis jeg ikke vil det, er dette noe som skal i ekteskapskontrakt eller som kun har med hvilket navn som er brukt i testamentet? 

Hva er fordeler/ulemper ved en sånn kontrakt isåfall? 

Anonymkode: 1c1ab...85c

Du snakker med en advokat og får hjelp med å opprette særeie. Ekteskapskontrakten er kun et papir på et dere er gift punktum. 

Eier du noe før du gifter deg så er det enkleste og mest fornuftige å ordne særeie for det du eier. Etter at du er gift, er det betydelig vanskeligere å opprette særeie på både arv og egen formue. 

Den du vil skal ha tingene dine etetr din død testamenterer du tingene dine til. 

Anonymkode: 7c42b...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leo skrev:

Arv er automatisk særeie, men det er viktig å sørge for å ikke la midlene "gå i det store sluket" slik at det etter noen år er vanskelig å identifisere hvilke midler i boet som skriver seg fra arven og hvilke som er ervervet av ektefellene i fellesskap. Bruker man for eksempel arvede penger til å nedbetale på huslånet så bør man være nøye med å få dette dokumentert. 

Arv er ikke automatisk særeie med mindre den som gir arven setter skriftlig klausul på at arven skal være særeie og mottaker oppretter særeie. 

Dette trenger en ikke å ha lest mange dommer om arv og skilsmisse for å se at blir bestridt i saker for domstolene. Når arven ikke kan dokumenteres så vil et stygt brudd lett kunne bli en diskusjon om arv også. Noen ganger vinner den som arvet frem, andre ganger den fraskilte ektefellen. Denne typen saker er i tillegg kostbare og kan lett unngåes med å opprette og deponere særeie. Men et særeie må ordnes slik det skal etter loven, ellers er det like verdiløst som papiret særeiet er skrevet på.

Anonymkode: 7c42b...e30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arv er ikke automatisk særeie med mindre den som gir arven setter skriftlig klausul på at arven skal være særeie og mottaker oppretter særeie. 

Dette trenger en ikke å ha lest mange dommer om arv og skilsmisse for å se at blir bestridt i saker for domstolene. Når arven ikke kan dokumenteres så vil et stygt brudd lett kunne bli en diskusjon om arv også. Noen ganger vinner den som arvet frem, andre ganger den fraskilte ektefellen. Denne typen saker er i tillegg kostbare og kan lett unngåes med å opprette og deponere særeie. Men et særeie må ordnes slik det skal etter loven, ellers er det like verdiløst som papiret særeiet er skrevet på.

Anonymkode: 7c42b...e30

Du har rett i det. Det jeg sikter til er reglene om skjevdeling og det vil for mange være godt nok for eksempel hvis den ene parten arver en hytte eller en tomt som ikke skal omsettes. Men vil man være 100% sikker er selvfølgelig det beste å opprette særeie slik det skal gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med særeie på arv da, er det noe man ordner når arven er skrevet over/rundt den tid , eller noe man ordner før man skriver ekteskapskontrakt og får med i ekteskapspakten?

Altså scenarioet er: Jeg gifter meg, 20 år senere dør foreldrene mine og skriver arven over til meg og søster.  Har min ektemann da krav på noe av denne arven som sin andel i og med at vi er gift når arven skrives over til meg/blir min formue?
Når jeg ikke ønsker at han skal ha noe eierett over denne arven jeg får, må det avtales før et ekteskap og med i de formelle papirene i et giftemål, eller noe som taes når den tid kommer når arven kommer?

 

Anonymkode: 1c1ab...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med særeie på arv da, er det noe man ordner når arven er skrevet over/rundt den tid , eller noe man ordner før man skriver ekteskapskontrakt og får med i ekteskapspakten?

Altså scenarioet er: Jeg gifter meg, 20 år senere dør foreldrene mine og skriver arven over til meg og søster.  Har min ektemann da krav på noe av denne arven som sin andel i og med at vi er gift når arven skrives over til meg/blir min formue?
Når jeg ikke ønsker at han skal ha noe eierett over denne arven jeg får, må det avtales før et ekteskap og med i de formelle papirene i et giftemål, eller noe som taes når den tid kommer når arven kommer?

 

Anonymkode: 1c1ab...85c

Ekteskapskontrakten din har da ingenting med noe annet enn ektskapet ditt å gjøre. 

Når du er gift og har vært gift i 20 år, så kan du ikke gjøre noe med den arven du skal ha før dine foreldre, begge to, er døde. Da arver du og ditt/dine søsken ett dødsbo. Dødsboet må gjøres opp, det betyr at arv og gjeld må fordeles til dem som skal ha arv. Hvorda du sikrer deg særeie, når du er gift må du snakke med en advokat om. 

(Gratis advokathjelp er det vel ingen som gir over ett nettforum?)

Anonymkode: 7c42b...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...