Gå til innhold

Spleiselag/kurvfest i bryllup. Suksess eller fiasko?


Helle83

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ikke forlovet ennå, men vet hvem jeg vil gifte meg med. Jeg har sett noen foreslå spleiselag i bryllup, og synes det er en kjempeidé, da jeg har mange i spesielt min familie jeg ser for meg vil bidra med matretter eller kaker. Hvilke erfaringer sitter dere igjen med? Hva er fordelene/ulempene?

Hilsen håpefull :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært med på en suksess og fleire flaue eventer med spleis som bakteppe. 

Min konklusjon er at spleisefest virker gull og flott dersom det er 10-25 gjester og er vel organisert av en ildsjel. 

Mer enn dette så blir det tragisk. 

Anonymkode: a60db...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært med på en suksess og fleire flaue eventer med spleis som bakteppe. 

Min konklusjon er at spleisefest virker gull og flott dersom det er 10-25 gjester og er vel organisert av en ildsjel. 

Mer enn dette så blir det tragisk. 

Anonymkode: a60db...8a4

Ok. Tenker å invitere 40-50 gjester, tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 86 gjester og spleiselag på maten. Ikke noe problem, men lurt å gi spesifikke matønsker. Vi konfererte med en kokk vi kjenner for å finne ut mengder. Så ble det typ 10 gjester som tok med «middagsmat» 10 gjester som tok med «salat» 10 gjester som tok med «tilbehør» og 10 gjester som tok med kake. Noen fikk beskjed om å ta med en treliter vin istedet for mat. Og det blir jo selvsagt koldtbord/tapas aktig...

Vi fikk noen reaksjoner fra særlig perifer slekt om at dette var rart, men de som kjenner oss godt, og særlig vennene våre syntes det var en strålende idé. Jeg angrer ikke på at vi gjorde det slik.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på spleiselag som har vært kjempefine og spleiselag som har vært fiasko. Skal du lykkes med det må det planlegges nøye! Det er superkjedelig om bare halvparten av gjestene får karbonader mens det er nok eggerøre til å fø en hel landsby i en måned om du ser poenget! Du fikk mange gode tips fra @atropos litt lenger opp :)

Jeg drar gjerne i et bryllup som er arrangert som et spleiselag :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, atropos skrev:

Vi hadde 86 gjester og spleiselag på maten. Ikke noe problem, men lurt å gi spesifikke matønsker. Vi konfererte med en kokk vi kjenner for å finne ut mengder. Så ble det typ 10 gjester som tok med «middagsmat» 10 gjester som tok med «salat» 10 gjester som tok med «tilbehør» og 10 gjester som tok med kake. Noen fikk beskjed om å ta med en treliter vin istedet for mat. Og det blir jo selvsagt koldtbord/tapas aktig...

Vi fikk noen reaksjoner fra særlig perifer slekt om at dette var rart, men de som kjenner oss godt, og særlig vennene våre syntes det var en strålende idé. Jeg angrer ikke på at vi gjorde det slik.

Hei. Ja, det kommer sikkert ikke til å være mulig å unngå negative kommentarer, men jeg vil samtidig involvere familien min, men uten å utnytte, hvis dere skjønner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever veldig mye organisering og planlegging, samt at alle gjester bor i nærheten og har tid, evner og mulighet til å lage mat og få fraktet den til festlokalet på en grei måte. Dessuten må du finne en diplomatisk å si - "Velkommen til bryllupet mitt, din oppgave for dagen er å stille med brød og salat til 10 personer"...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt flaut opplegg med spleising. Greit hvis paret er veeeldig unge men ellers burde de greie å få stelt i stand et eller annet til gjestene. 

Anonymkode: 306b9...354

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det er litt flaut opplegg med spleising. Greit hvis paret er veeeldig unge men ellers burde de greie å få stelt i stand et eller annet til gjestene. 

Anonymkode: 306b9...354

Jeg er ikke veldig ung lenger. :fnise: Samtidig har vi ikke nå så veldig god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Helle83 skrev:

Hei. Ja, det kommer sikkert ikke til å være mulig å unngå negative kommentarer, men jeg vil samtidig involvere familien min, men uten å utnytte, hvis dere skjønner. :)

De aller fleste syntes det var en veldig god idé, og mange ønsket jo selv å bidra. Men det folk var mest sure for, var at vi ønsket oss mat istedet for gaver, for det mente mange at vi måtte ha. Så da vi nektet å opprette en gaveliste, ble det muggen stemning i preifær slekt. Så da lagde vi en gaveliste til de som spurte etter det. 

Jeg vil ikke tenke at det er å utnytte familie. Det er mye billigere å lage potetsalat til 10 stk enn å kjøpe en suppeterrin til 2500.... og vi kjente jo de aller fleste veldig godt, så vi ga dem oppgaver etter lommeboka og evnen. De som var fattige studenter slapp unna med focaccia, mens foreldrene mine måtte stille med spekemat. Ungkarsonkel uten kokkeegenskaper fikk i oppgave å ta med vin. 

Vi dro det også litt videre, så av min frisørvenninne ønsket jeg meg håroppsett istedetfor mat, og en livelåt eller to av våre musikervenner.

Det tar litt mer tid kanskje å organisere noe slikt, men det er veldig stas, og det blir et veldig personlig bryllup. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Helle83 skrev:

Hei.

Jeg er ikke forlovet ennå, men vet hvem jeg vil gifte meg med. Jeg har sett noen foreslå spleiselag i bryllup, og synes det er en kjempeidé, da jeg har mange i spesielt min familie jeg ser for meg vil bidra med matretter eller kaker. Hvilke erfaringer sitter dere igjen med? Hva er fordelene/ulempene?

Hilsen håpefull :)

Hvorfor vil du føre over utgiftene over på gjestene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, atropos skrev:

De aller fleste syntes det var en veldig god idé, og mange ønsket jo selv å bidra. Men det folk var mest sure for, var at vi ønsket oss mat istedet for gaver, for det mente mange at vi måtte ha. Så da vi nektet å opprette en gaveliste, ble det muggen stemning i preifær slekt. Så da lagde vi en gaveliste til de som spurte etter det. 

Jeg vil ikke tenke at det er å utnytte familie. Det er mye billigere å lage potetsalat til 10 stk enn å kjøpe en suppeterrin til 2500.... og vi kjente jo de aller fleste veldig godt, så vi ga dem oppgaver etter lommeboka og evnen. De som var fattige studenter slapp unna med focaccia, mens foreldrene mine måtte stille med spekemat. Ungkarsonkel uten kokkeegenskaper fikk i oppgave å ta med vin. 

Vi dro det også litt videre, så av min frisørvenninne ønsket jeg meg håroppsett istedetfor mat, og en livelåt eller to av våre musikervenner.

Det tar litt mer tid kanskje å organisere noe slikt, men det er veldig stas, og det blir et veldig personlig bryllup. 

Du ba altså da om gaver til flere tusen kroner med hvilken unnskyldning? Dårlig råd eller dårlig folkeskikk?

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, O.G. skrev:

Hvorfor vil du føre over utgiftene over på gjestene dine?

Jeg har tenkt å skrive i innbydelsen at jeg ønsker mat i stedet for gave.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Helle83 skrev:

Jeg har tenkt å skrive i innbydelsen at jeg ønsker mat i stedet for gave.

 

Vel, men folk vil føle seg forpliktet å ta med gave i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, O.G. skrev:

Du ba altså da om gaver til flere tusen kroner med hvilken unnskyldning? Dårlig råd eller dårlig folkeskikk?

Vel, hadde kort hår på den tiden da, så hun brukte nok ca 5 min på håret mitt 😉 og hun er en av mine beste venninner som desverre er blitt syk og ikke kan jobbe lenger, så hun var glad for å kunne gi noe praktisk. Kjøper du den frisørpakka på salong er det ofte med sminke også og prøvetime, så det kan ikke sammenlignes. 

Jeg er musiker selv og synes det bare er fint å bli spurt om å bidra i selskaper. 

Jeg skjønner at denne verdenen er fjern for deg, men det er ikke alle mennesker som ønsker bryllupspakka med treretters og dårlig band...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, O.G. skrev:

Vel, men folk vil føle seg forpliktet å ta med gave i tillegg.

Det stemmer ikke. Vi skrev det samme, og de aller fleste slo seg til ro med at det var gaveløst bryllup. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, atropos skrev:

Vel, hadde kort hår på den tiden da, så hun brukte nok ca 5 min på håret mitt 😉 og hun er en av mine beste venninner som desverre er blitt syk og ikke kan jobbe lenger, så hun var glad for å kunne gi noe praktisk. Kjøper du den frisørpakka på salong er det ofte med sminke også og prøvetime, så det kan ikke sammenlignes. 

Jeg er musiker selv og synes det bare er fint å bli spurt om å bidra i selskaper. 

Jeg skjønner at denne verdenen er fjern for deg, men det er ikke alle mennesker som ønsker bryllupspakka med treretters og dårlig band...

Du er ikke profesjonell hvis du spiller gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig ide. Har du ikke råd til å servere gjestene mat, så dropp bryllupet eller nedskaler til noe du har råd til.

Jeg var i kurvfestbryllup der gjestene skulle ha med mat i steden for gave, og bruden delte ut hvem som skulle ha med hva og hvor mye. Å be folk lage 120 lefseruller, 250 kjøttboller, 100 dadler med bacon e.l. er bare dritfrekt, det er mye dyrere enn og mer tidkrevende enn det folk normalt ville brukt på gave. Andre fikk beskjed om 1 kg fenalår, 1 kg røykelaks, 2 kg kyllingvinger o.l. ekstremt dyre innkjøp, for flere mer enn de ville brukt i gave. Brudeparet kunne ingenting om matberegning, så det ble alt for mye mat, det var ikke nok kapasitet på kjølen når serveringen var ferdig og mye måtte kastes (sommerbryllup i 30 grader, ikke mye som kunne stå ute lenge). I tillegg er jo hygienen folk har på kjøkkenet hjemme svært varierende, jeg personlig er ikke så begeistret for å spise mat jeg ikke vet noe om tilberedningen av, og heller ikke om den gryteretten, rekene eller potetsalaten har stått på kjøkkenbenken siden dagen før. Selvfølgelig er det mange som syns de må ha med gave i en slik anledning i tillegg, og ettersom brudeparet plutselig la ut ønskeliste til de som ønsket det, så var et mange (tilnærmet alle) som følte seg presset til å kjøpe gave i tillegg. Dermed ble det et svært dyrt bryllup å være gjest i, for min del med mat+gave over det dobbelte av det jeg ellers hadde lagt ut. Brudeparet lever i likhet med Atropos over her i den villfarelse at det hele var en stor suksess, familie og venner likte det godt, ikke fått noen negative tilbakemeldinger o.l. Faktum er at alle gjestene er sjokkert over løsningen til brudeparet, det er ingen som syns det var rett måte å gjøre på (hverken foreldre, søsken, venner eller kolleger som var invitert har snakket positivt om dette). Det blir ofte nevnt med himling med øynene og hoderisting når man diskuterer bryllup generelt uten at de er tilstede. Det er gjerring og vitner om manglende egenskaper som vert og vertinne. Inviterer du til høytidlig feste ivaretar du gjestene dine. Skal du har kurvfest i bryllup bør du være fattig, ung student med max 20 gjester og svært avslappet stil. Ellers er du en gnien jævel som vil at gjestene skal betale for ditt "prinsesse for en dag" behov. 

Anonymkode: 607e2...d47

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, O.G. skrev:

Du er ikke profesjonell hvis du spiller gratis.

Det stemmer, og det er ikke vennene våre heller, men de spiller bra på amatørscener rundt forbi. Jeg har aldri påstått at de var proffe. Musikere, men med ordinære jobber som de fleste andre musikere i dette landet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...