Gå til innhold

Strikke mot betaling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor kan jeg finne noen som strikker mot betaling? Har desverre ikke slike venner eller familie :/

Og hvor mye bør jeg regne med å betale for et par ullsokker i ok garn og en ullgenser/ulljakke i godt garn, dersom jeg finner noen som kan strikke for meg? Jeg regner jo med det er prisforskjeller på garn og et en genser/jakke tar mange timer.

Anonymkode: 839e3...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn.no? 

Har lest flere ganger i salgsannonser på hjemmestrikk at folk tar strikke oppdrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å søke på strikkegrupper på Facebook. Finnes nok en god del grupper for strikkeglade og der er det nok noen som blir glade for strikkeoppdrag. Pris aner jeg ikke, men vanlig å betale for garnet som brukes og så en sum basert på hvor tidskrevende prosjektet er :-) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 100-200 pluss garn for sokker (avhengig av størrelse og om det er ensfargede raggsokker eller sokker med mønster). Pris på genser/jakke avhenger av størrelse, mønster og om jeg også skal montere plagget (sy i ermer, knapper o.l). For Lothepus sin farmen-genser skal jeg ha minimum 2000, for å komme med et eksempel.

Anonymkode: 98c41...044

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så Lothepus har egen genser også ja :O Her har jeg bodd under en stein!

Jeg tenker på å få strikket en tradisjonell norsk kofte, men usikker på hvilken da det viser seg å være så mange fine å velge i. Tusen takk for tips så langt forumister :)

Anonymkode: 839e3...469

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2017 den 21.41, AnonymBruker skrev:

Hvor kan jeg finne noen som strikker mot betaling? Har desverre ikke slike venner eller familie :/

Og hvor mye bør jeg regne med å betale for et par ullsokker i ok garn og en ullgenser/ulljakke i godt garn, dersom jeg finner noen som kan strikke for meg? Jeg regner jo med det er prisforskjeller på garn og et en genser/jakke tar mange timer.

Anonymkode: 839e3...469

Facebook har en egen gruppe for kjøp og salg av strikketøy. 

Eller du kan finne husflidslag med ferdig strikkeplagg der du bor. Finnes og ferdigstrikket på finn.no og på epla. 

På gensere/kofter er det vanlig at kunden finner mønster og kjøper garn og mønster og så betaler strikkersken ved overlevering. Fra kr. 700 og oppover for strikkingen er ikke uvanlig. 

 

Anonymkode: 33a21...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2017 den 21.49, Kontormus skrev:

Foreslår også Facebook. Har hørt noe om at garnprisen x 2 er rimelig og kreve.

Den regnemåten går ikke alltid opp. 

En voksen Nancykofte i Sandnes Alpakke har garn til mellom 900 og 1 000 kroner. Skal du da to to ganger garnprisen er du rett oppunder kr. 3 000, og det betaler inge. Det er vanskelig nok å få 1 500 kroner for et ferdig strikket voksen plagg. Bestiller du hos en som strikker så er strikkejobb prisen enklere for strikkersken å kreve. 

Anonymkode: 33a21...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikkegrupper på facebook, søk "strikkebua " "strikking" "strikkehuset" "vi som strikker" mange dyktige som gjør oppdrag der.
Sokker må du regne med 80-200 kr for , og genser/jakke må du regne med 800-2000 for
 

Anonymkode: a5302...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den regnemåten går ikke alltid opp. 

En voksen Nancykofte i Sandnes Alpakke har garn til mellom 900 og 1 000 kroner. Skal du da to to ganger garnprisen er du rett oppunder kr. 3 000, og det betaler inge. Det er vanskelig nok å få 1 500 kroner for et ferdig strikket voksen plagg. Bestiller du hos en som strikker så er strikkejobb prisen enklere for strikkersken å kreve. 

Anonymkode: 33a21...308

Jeg skrev garnpris × 2. Det blir 1800 -2000 for en slik jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den regnemåten går ikke alltid opp. 

En voksen Nancykofte i Sandnes Alpakke har garn til mellom 900 og 1 000 kroner. Skal du da to to ganger garnprisen er du rett oppunder kr. 3 000, og det betaler inge. Det er vanskelig nok å få 1 500 kroner for et ferdig strikket voksen plagg. Bestiller du hos en som strikker så er strikkejobb prisen enklere for strikkersken å kreve. 

Anonymkode: 33a21...308

Jeg lurer veldig på hvordan du får 1000 x 2 til å bli 3000. 

Anonymkode: 2bb4f...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beregner garnpris + 0.60 x meter brukt på lette plagg uten mønster/montering, garnpris + 0,70 x meter brukt ved litt mønster pluss montering og garnpris + 0,80 x meter brukt ved mye mønster/montering. Dette ser jeg andre også gjør.

Du finner mange som tar imot bestilling på div facebooksider. Er ofte bare å søke på "strikk"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.12.2017 den 21.49, Kontormus skrev:

Foreslår også Facebook. Har hørt noe om at garnprisen x 2 er rimelig og kreve.

Det høres ut som en alt for generell regel, men kan muligens være ok for enkelte plagg. F.eks. vil gjerne prisen for garn til en tykk genser a la skappelgenser koste mer enn tynt ullgarn til en mønsterstrikket kofte. Mens det er mye mindre jobb med en skappelgenser og færre strikketimer enn en tradisjonell kofte i tynt garn. Så det ville virke urimelig å da, slik du nevner, kreve mer for arbeidet til en enklere genser.

Generelt syns jeg folk tar seg for lite betalt for strikkede plagg, og at det er med på å redusere verdien av skikkelig håndtverk. Jeg skulle ønske folk syns det var ok å betale 3000,- for et ordentlig fint ullplagg. Og når jeg har sett på prisene folk setter på selbuvotter og den slags, får jeg lyst til å betale dem mer, fordi jeg syns det er vanvittig å ta 200,- for et par mønsterstrikkede votter. 

Personlig skjønner jeg ikke at noen gidder å strikke på bestilling når det er så dårlig betalt. Men de som strikker og selger har nok mye mer strikketid enn meg som har små barn og er i full jobb, så jeg skjønner jo at det blir en liten biinntekt uansett hvis man setter lav pris på egen fritid fordi man har så mye av den. Men ja, ville bare nevne at det er mye jobb med strikking, som mange som ikke strikker selv ikke skjønner, og som kan gjøre at selv det som selges billig virker dyrt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vera Vinge skrev:

Det høres ut som en alt for generell regel, men kan muligens være ok for enkelte plagg. F.eks. vil gjerne prisen for garn til en tykk genser a la skappelgenser koste mer enn tynt ullgarn til en mønsterstrikket kofte. Mens det er mye mindre jobb med en skappelgenser og færre strikketimer enn en tradisjonell kofte i tynt garn. Så det ville virke urimelig å da, slik du nevner, kreve mer for arbeidet til en enklere genser.

Generelt syns jeg folk tar seg for lite betalt for strikkede plagg, og at det er med på å redusere verdien av skikkelig håndtverk. Jeg skulle ønske folk syns det var ok å betale 3000,- for et ordentlig fint ullplagg. Og når jeg har sett på prisene folk setter på selbuvotter og den slags, får jeg lyst til å betale dem mer, fordi jeg syns det er vanvittig å ta 200,- for et par mønsterstrikkede votter. 

Personlig skjønner jeg ikke at noen gidder å strikke på bestilling når det er så dårlig betalt. Men de som strikker og selger har nok mye mer strikketid enn meg som har små barn og er i full jobb, så jeg skjønner jo at det blir en liten biinntekt uansett hvis man setter lav pris på egen fritid fordi man har så mye av den. Men ja, ville bare nevne at det er mye jobb med strikking, som mange som ikke strikker selv ikke skjønner, og som kan gjøre at selv det som selges billig virker dyrt.

Jo, jeg er helt enig i at det er mye mindre jobb og strikke skappel-genser enn type Setesdalkofter med oppklipp og montering. Sistnevnte beherskes kanskje bare av de erfarne, og jeg tenker at de som ønsker seg en slik har en tanke om hvor mye arbeid det er. Det med prisen er bare veiledende. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, Vera Vinge skrev:

Det høres ut som en alt for generell regel, men kan muligens være ok for enkelte plagg. F.eks. vil gjerne prisen for garn til en tykk genser a la skappelgenser koste mer enn tynt ullgarn til en mønsterstrikket kofte. Mens det er mye mindre jobb med en skappelgenser og færre strikketimer enn en tradisjonell kofte i tynt garn. Så det ville virke urimelig å da, slik du nevner, kreve mer for arbeidet til en enklere genser.

Generelt syns jeg folk tar seg for lite betalt for strikkede plagg, og at det er med på å redusere verdien av skikkelig håndtverk. Jeg skulle ønske folk syns det var ok å betale 3000,- for et ordentlig fint ullplagg. Og når jeg har sett på prisene folk setter på selbuvotter og den slags, får jeg lyst til å betale dem mer, fordi jeg syns det er vanvittig å ta 200,- for et par mønsterstrikkede votter. 

Personlig skjønner jeg ikke at noen gidder å strikke på bestilling når det er så dårlig betalt. Men de som strikker og selger har nok mye mer strikketid enn meg som har små barn og er i full jobb, så jeg skjønner jo at det blir en liten biinntekt uansett hvis man setter lav pris på egen fritid fordi man har så mye av den. Men ja, ville bare nevne at det er mye jobb med strikking, som mange som ikke strikker selv ikke skjønner, og som kan gjøre at selv det som selges billig virker dyrt.

Etter å ha surfet litt rundt kjenner jeg at jeg er villig til å betale mer for noe som er strikket personlig til meg, etter mine mål. Jeg har for eksempel lange armer, så finner jeg noen som er villig til å tilpasse strikkingen til det er ikke 3000 kroner en ublu pris. Det koster for 1000 kroner for en cardigan i ull fra vanlig butikk også, og den er jo laget på maskin. Men da må jeg vite at vedkommende er flink og til å stole på, for det er jo mye penger for meg. Godt garn ser jeg jo også koster en del. 

Anonymkode: 839e3...469

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...