Gå til innhold

Konstant sliten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i 7 år nå slitt med ekstrem utmattelse. Da jeg var 18 år fikk jeg en streptokokk infeksjon i halsen, med høy feber og allmenntilstanden var på bånn. Jeg har aldri vært så syk som da, og etter det begynte jeg plutselig å bli veldig trett, brukte alltid muligheten til sette meg ned på jobb og hvis jeg sto for lenge holdt jeg på å besvime. Jobbet i butikk da, så var ikke så mye jeg kunne sitte. Var helt utkjørt etter bare 4 timer på jobb, jobbet som regel kvelder fra 4-8. Etter bare å vært på jobb i et kvarter var jeg sliten og følte jeg hadde feber når eg kom hjem.

Har vært hos legen utallige ganger pga av dette, jeg har tatt opp dette med ME siden de ikke finner noen ting på blodprøver og jeg har tatt veldig mange blodprøver. Legen klør seg bare i hodet og vet ikke hva hun kan gjøre videre, men hun mener ikke det kommer av streptokokkinfeksjonen. Nå for tiden jobber jeg i barnehage. Jeg syns jobben er kjekk, men den tar alt av det lille jeg har av energi, og når jeg kommer hjem ligger jeg bare å sover eller ligger i sofaen. Sover som regel 7-8 timer i ukedagene. Føler meg aldri uthvilt uansett hvor mye jeg sover. Når helgen endelig kommer, må jeg ofte legge meg ned midt på dagen for jeg er så trett. Klarer heller ikke gjøre noe i helgene, da må jeg bare prøve å "lade opp". Får klage av både kjæresten og veninner at jeg sover så mye. 

Legen skrev ut antidepressiva og mente det kunne hjelpe, siden jeg også sliter med depresjon og angst. Den tok bort mye av depresjonen, men jeg er fremdeles like sliten som før jeg begynte med den. 

Jeg er også veldig skjelven i musklene uten at jeg kan kontrollere det, jeg er konstant tørst(har tatt blodeprøve for å se om jeg hadde diabetes, den var negativ) og har ofte en temperatur på 38 eller mer uten å være syk. Har fått høre av flere som sier jeg ser syk ut, er så blek og flere leger har også kommentert det. Gikk også ned 15 kilo på et år uten å vite hvorfor og endret ikke på kostholdet. Har et sunt forhold til mat og spiser så sunt som jeg klarer, mens i helgene blir det litt mer kosemat. 

Er det noen her som kjenner seg igjen og har noen råd? Jeg skulle så gjerne vite hva det kan være for jeg vil ikke ha det sånn, jeg vil bli "normal" igjen og jeg vet ikke hva mer jeg eller legen kan gjøre.. 

 

Anonymkode: 5ef72...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du sliter med depresjon og angst vil du ikke få ME-diagnosen, da dine symptomer kan komme av depresjon og/eller angst. 

Anonymkode: b2a77...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men jeg hadde ikke depresjon og angst for 7 år siden, dette har kommet i senere tid. Så det har bare vært med på å gjøre alt værre egentlig. Etter at jeg begynte med antidep så ble det bedre, men den fysiske helsen har ikke blitt bedre da

Anonymkode: 5ef72...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være Epstein Barr-viruset, utløst av streptokokkinfeksjonen. Dette viruset er det som gir kyssesyken (men man kan også ha det uten at man har merket at man har fått det), det går i dvale etter det innledende stadiet, og så venter det på en anledning til å slå ut igjen, og denne gangen går det for leveren, nervesystemet, skjoldbruskkjertelen etc. Du kan teste for om du har hatt en tidliger infeksjon av dette viruset, men de har ikke tester som finner det der det er nå, for de vet ikke at det skaper disse tilstandene. Noe av det du nevner, utmattelse, angst, depresjon er symptomer på dette viruset.

Sjekk ut dette, se om du kjenner deg igjen: https://goop.com/wellness/health/the-medical-medium-and-whats-potentially-at-the-root-of-medical-mysteries/

Anonymkode: 58f63...e02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde spise veldig sunt og ta sunn mat og vitaminer som din medisin. Om nerver i kroppen er angrepet som autoimmun reaksjon så ville jeg satset på mye søvn og spesielt å lære seg å sove power naps ; dvs øve på å sove. Og forsiktig trening. Men du må gjøre det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket hjertet ditt? Jeg fant ut at grunnen til at jeg var konstant sliten er fordi den ene hjerteklaffen min lekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med utmattelse, men jeg går nå til psykolog for moderat depresjon og angst. Kanskje du bør prøve å få hjelp til depresjonen du har nå, så går du tilbake til lege når du føler deg bedre/er "friskmeldt" fra depresjon? Dette er i allefall fremgangsmåten til min lege; å prøve å sjekke ALT før jeg blir henvist til ME-spesialist. Du kan kanskje be om først en henvisning til psykolog og dersom depresjonen blir behandlet, men du fortsatt føler deg utmattet etterpå, kan du nevne ME-spesialist til legen din.

Tror det er bedre å behandle depresjon med å gå til psykolog enn å gå ene og alene på antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmattelse er vanlig ved angst og depresjon. Ikke at det hjelper deg noe, men det er en forklaring. Jeg jobber også i barnehage og forstår at du er sliten av jobben. Jeg kjenner selv at etter ferier er jeg glad og sprudlende og har overskudd til å lage kvalitetstid på fritiden, mens etter flere måneder med jobbing blir jeg helt grå, orker ingenting. Den jobben er kanskje ikke helt god for de som sliter med angst og depresjon heller, men vet ikke om du har andre muligheter?

Anonymkode: 0babc...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke gi deg hos legene.  Mange legger det på depresjon/ angst. Selvfølgelig blir man deprimert av å være konstant utslitt så slike råd som ta vitaminer og spise sunt blir litt for enkelt. Kan være du har me, ikke vet jeg men siden dette er noe som gir deg såpass redusert livskvalitet må du ikke gi deg med utredninger. 

Anonymkode: 1757b...923

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utmattelse er vanlig ved angst og depresjon. Ikke at det hjelper deg noe, men det er en forklaring. Jeg jobber også i barnehage og forstår at du er sliten av jobben. Jeg kjenner selv at etter ferier er jeg glad og sprudlende og har overskudd til å lage kvalitetstid på fritiden, mens etter flere måneder med jobbing blir jeg helt grå, orker ingenting. Den jobben er kanskje ikke helt god for de som sliter med angst og depresjon heller, men vet ikke om du har andre muligheter?

Anonymkode: 0babc...3e2

Ts hadde utmattelse før hun begynte å jobbe i barnehage så tviler på det er jobben som er problemet. 

Anonymkode: 1757b...923

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette minner om ME. Særlig typisk er det at du ble syk etter en infeksjon, og at du har skjelvinger, spasmer eller leamus. Anbefaler deg å bytte fastlege eller gå til en privatpraktiserende lege. Be om å bli henvist til ME-avdelingen på sykehuset, de utreder deg grundig. Mens du venter på time bør du lære deg om aktivitetsavpasning og energiøkonomisering, og forsøke å ikke bruke mer enn 70% av energien. Samt lære deg å kvalitetshvile, som betyr å hvile uten TV, bok, musikk eller andre distraksjoner. Hvil så mye som mulig hver dag, og så enda litt mer. Dersom det viser seg at du ikke har ME, så er uansett ikke hvile og energiøkonomisering farlig, men dersom du faktisk har ME vil du bli sykere av å slite deg ut. 

Anonymkode: dfdd1...7e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tuusen takk for alle tilbakemeldinger og råd,  det setter jeg utrolig stor pris på :-) Har bestilt legetime, så jeg skal skrive ned de sykdommene som er nevnt her og snakke med legen om det og si jeg vil bli henvist videre til sykehus. Har testet meg for både flått og stoffskifte ja, viste ingenting der heller. 

Anonymkode: 5ef72...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å få angst og depresjon av kronisk sykdom, det er jo ganske tøft å leve med. Lykke til! 

Anonymkode: aea2a...904

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt fascinert av denne tråden.

Jeg fikk nemlig en hissig streptokokkinfeksjon i begynnelsen av tyveårene, aldri vært så syk jeg heller. Og jeg ble helt utmattet etterpå. Gikk til lege og tok alle mulige prøver - ikke noe galt så de. Gikk til alle mulige behandlere, fra fysioterapeut, til osteopat til andre alternative behandlere. De prøvde mye forskjellig, men ikke noe funket. Osteopaten sa at jeg var like på grensen til ME.

Det var helt grusomt. Jeg var egentlig en person som fikk 6 i nesten alle fag på videregående og jobbet ved siden av. Når jeg dette skjedde hadde jeg egentlig et aktivt liv med studier, jobb, trening, aktivt sosialt liv. Jeg gikk fra en som mestret alt til en som gikk helt i grøfta. Det endte med jeg ble sykemeldt og lå to måneder på mammas sofa, før jeg reiste meg igjen og langsomt gikk tilbake til livet. Men fikk aldri helt energien tilbake. Ikke i dag heller, ti år etter. Men er i dag i full jobb og får ting til å ett vis.

Men følger med på denne tråden for vil gjerne prøve å forstå hva som egentlig skjedde.

Anonymkode: 4d79c...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

On 18.12.2017 at 7:26 PM, AnonymBruker said:

Jeg ble litt fascinert av denne tråden.

Jeg fikk nemlig en hissig streptokokkinfeksjon i begynnelsen av tyveårene, aldri vært så syk jeg heller. Og jeg ble helt utmattet etterpå. Gikk til lege og tok alle mulige prøver - ikke noe galt så de. Gikk til alle mulige behandlere, fra fysioterapeut, til osteopat til andre alternative behandlere. De prøvde mye forskjellig, men ikke noe funket. Osteopaten sa at jeg var like på grensen til ME.

Det var helt grusomt. Jeg var egentlig en person som fikk 6 i nesten alle fag på videregående og jobbet ved siden av. Når jeg dette skjedde hadde jeg egentlig et aktivt liv med studier, jobb, trening, aktivt sosialt liv. Jeg gikk fra en som mestret alt til en som gikk helt i grøfta. Det endte med jeg ble sykemeldt og lå to måneder på mammas sofa, før jeg reiste meg igjen og langsomt gikk tilbake til livet. Men fikk aldri helt energien tilbake. Ikke i dag heller, ti år etter. Men er i dag i full jobb og får ting til å ett vis.

Men følger med på denne tråden for vil gjerne prøve å forstå hva som egentlig skjedde.

Anonymkode: 4d79c...14e

Off det var trist å lese.. Jeg var hos legen for et par dager siden og hun nektet å sende meg til spesialist da jeg spurte om jeg kunne bli henvist til dem som har med nervesystemet å gjøre på sykehuset. Mente jeg måtte fortesette å gå til psykolog og  ville jeg skulle prøve en annen type AD enn den jeg gikk på.

Så spurte hun meg «om jeg hadde gitt deg diagnosen ME, hvordan hadde du taklet det da?» så svarte jeg at da hadde jeg iallfall fått en ro og slippet å tenke på hva dette kan være, søke opp masse forskjellige diagnoser på nettet og tilslutt bli helt tullete av å lure på hva det kan være for noe. Selv om det er en kjip diagnose å få så hadde jeg jaffal slått meg til ro og tatt alt derfra.   Hun svarte da at det er bedre om jeg bare har det sånn så dette og at det er normalt å være sånn, og at de ikke kan/vil gjøre noe mer med det..  

Dette er egentlig ikke fastlegen min, hun som jeg pleier å ha er ute i permisjon så denne andre legen har overtatt for henne denne tiden, de jobber egentlig 50% hver og har samme pasienter.

Jeg kjenner jeg begynner å mistet motet helt og vet ikke hva mer jeg kan gjøre nå, føler jeg har gjort alt jeg kan da jeg har gått til leger i mange å pga dette og aldri fått noe skikkelig hjelp og svar..

Anonymkode: 5ef72...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be fastlegen om å henvise deg til ME-avdelingen på sykehuset, så kan de ta over utredningen din. 

Anonymkode: dfdd1...7e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Be fastlegen om å henvise deg til ME-avdelingen på sykehuset, så kan de ta over utredningen din. 

Anonymkode: dfdd1...7e1

Har bedt om å bli sendt til ME avdelingen også. Problemet er bare at fastlegen nekter å henvise meg da hun tror det skyldes angst og depresjon

Anonymkode: 5ef72...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...