Gå til innhold

– Fortvilende og flaut å be om hjelp. Jeg er sjokkert over hvor mye nød det er i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er enslig mor med 2 barn, jeg er 100% alene med de. Jeg er syk, så får laveste sats AAP. Har ca 14 000 kr utbetalt i måneden. Før fikk jeg kun bidragsforskudd på 2000 kr i måneden og 2900 i barnetrygd. Det ble 18900 kr i måneden. Boutgiftene var på 10 000 kr, så kom det strøm, på vinteren var det 2000 kr i måneden. Så hadde vi busskort, har ikke råd til bil. Det ble 1400 kr for oss alle. Ene barnet er tenåring, på grunn av sykdom må jeg både i behandling og ha medisiner. Så er det forsikring, telefon osv. Mat til 3 personer, og hvor barna spiser like mye eller mer enn meg. Barna vokser og trenger stort sett full ny garderobe og sko, hvert eneste år. 

Hvordan tror dere det går i lengden? Da man går i evig minus. Selv så kan jeg aldri unne meg en eneste ting. Vet ikke hvor mange ganger jeg la meg sulten. For at barna måtte få maten. Og det finnes så mange av oss.

Jeg vil så gjerne ha svar, på hva vi skulle gjort?

Anonymkode: e2432...9a4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Guile skrev:

Har litt lyst til å hjelpe noen av de på Finn, men klarer ikke stole på at det ikke bare er svindel og lureri. 

Folk. 

Det går for eksempel an å tilby noen småjobber m/ lønn i steden for almisser.  (ryddejobber, vaskejobber, stryke klær, lufte hunder, måke snø osv.  

Anonymkode: af939...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går for eksempel an å tilby noen småjobber m/ lønn i steden for almisser.  (ryddejobber, vaskejobber, stryke klær, lufte hunder, måke snø osv.  

Anonymkode: af939...06f

Nja.. Hvis dette faktisk er syke folk, så bør de vel få slippe å jobbe for hjelpen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommunisme fungerer dårligere.

Anonymkode: 97e97...cd4

Det har aldri eksistert et kommunistisk samfunn, iallefall ikke de siste par-tre hundre årene. Så det har du ikke belegg for å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om folk sluttet å få barn de ikke evner å ta vare på eller ikke fikk barn som enslig mor for så å klage over at man får dårlig råd? Jeg vet det er newsflash for mange, men ens valg har faktisk konsekvenser.

Anonymkode: b4668...7b1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva om folk sluttet å få barn de ikke evner å ta vare på eller ikke fikk barn som enslig mor for så å klage over at man får dårlig råd? Jeg vet det er newsflash for mange, men ens valg har faktisk konsekvenser.

Anonymkode: b4668...7b1

Newsflash, noen ganger dør eller går partner fra en og man var blitt syk etter å ha fått barn, eller ble syk etter seperasjon

Newsflash, mennesker sine liv er ikke så enkle som du skal ha det til

Anonymkode: f1ed5...cfc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enslig mor med 2 barn, jeg er 100% alene med de. Jeg er syk, så får laveste sats AAP. Har ca 14 000 kr utbetalt i måneden. Før fikk jeg kun bidragsforskudd på 2000 kr i måneden og 2900 i barnetrygd. Det ble 18900 kr i måneden. Boutgiftene var på 10 000 kr, så kom det strøm, på vinteren var det 2000 kr i måneden. Så hadde vi busskort, har ikke råd til bil. Det ble 1400 kr for oss alle. Ene barnet er tenåring, på grunn av sykdom må jeg både i behandling og ha medisiner. Så er det forsikring, telefon osv. Mat til 3 personer, og hvor barna spiser like mye eller mer enn meg. Barna vokser og trenger stort sett full ny garderobe og sko, hvert eneste år. 

Hvordan tror dere det går i lengden? Da man går i evig minus. Selv så kan jeg aldri unne meg en eneste ting. Vet ikke hvor mange ganger jeg la meg sulten. For at barna måtte få maten. Og det finnes så mange av oss.

Jeg vil så gjerne ha svar, på hva vi skulle gjort?

Anonymkode: e2432...9a4

Da vil du vel få bostøtte også?

Anonymkode: 4c52e...72a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nicathv said:

Det har aldri eksistert et kommunistisk samfunn, iallefall ikke de siste par-tre hundre årene. Så det har du ikke belegg for å si.

Det har aldri eksister et kapitalistisk samfunn heller da, hvis vi skal gå etter den samme 100% oppnåelsesgraden du sikter etter.

Anonymkode: b4668...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Newsflash, noen ganger dør eller går partner fra en og man var blitt syk etter å ha fått barn, eller ble syk etter seperasjon

Newsflash, mennesker sine liv er ikke så enkle som du skal ha det til

Anonymkode: f1ed5...cfc

Newsflash, dette gjelder trolig maksimalt 10% av single alenemødre, at partneren døde. Hvis bare damen ønsker barn så partneren går fra henne er det igjen hennes valg, noe hun da også må ta konsekvensene av.

Anonymkode: b4668...7b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Nicathv skrev:

Det har aldri eksistert et kommunistisk samfunn, iallefall ikke de siste par-tre hundre årene. 

Sikkert ikke. :scorpis:

Anonymkode: 97e97...cd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri eksister et kapitalistisk samfunn heller da, hvis vi skal gå etter den samme 100% oppnåelsesgraden du sikter etter.

Anonymkode: b4668...7b1

Det gjør det vel. Kapitalistiske samfunn har eksistert omtrent siden den franske revolusjon eller litt før, da vi ble kvitt føydalismen og tok noen skritt videre i menneskehetens historie. 

Kapitalisme = privat eie av produksjonsmidler, sosiale klasser, betydelige rikdomsforskjeller, stat som opprettholder systemet.

Kommunisme = produksjonsmidlene er felleseid av arbeiderne, ingen sosiale klasser, ingen stat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert ikke. :scorpis:

Anonymkode: 97e97...cd4

Si meg hvilke samfunn som lar seg beskrive slik: produksjonsmidlene er felleseid av arbeiderne/folket, ingen sosiale klasser, ingen stat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicathv skrev:

Si meg hvilke samfunn som lar seg beskrive slik: produksjonsmidlene er felleseid av arbeiderne/folket, ingen sosiale klasser, ingen stat.

Utopiske samfunn

Anonymkode: 4c52e...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Nicathv said:

Det gjør det vel. Kapitalistiske samfunn har eksistert omtrent siden den franske revolusjon eller litt før, da vi ble kvitt føydalismen og tok noen skritt videre i menneskehetens historie. 

Kapitalisme = privat eie av produksjonsmidler, sosiale klasser, betydelige rikdomsforskjeller, stat som opprettholder systemet.

Kommunisme = produksjonsmidlene er felleseid av arbeiderne, ingen sosiale klasser, ingen stat.

Nei, fordi det du beskriver her og som bedrives i dag er ikke fullt ut kapitalisme, da det er blandet inn mye sosialisme og andre former for ismer. Det har derved aldri eksistert ren kapitalisme på samme måte som det ikke har eksistert ren kommunisme. Hvis du derimot mener at det har eksistert/eksisterer kapitalisme så medfører det automatisk at det også har eksistert kommunisme, fordi selv om dette heller ikke var rein 100% kommunisme, så var det like mye kommunisme som det du henviser til som kapitalisme.

Anonymkode: b4668...7b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vet vi det, ja. Da har du vel statistikk liggende som beviser dette som "vi vet". Statistikk som viser hvor mange mennesker med lav inntekt eller som er på trygd bruker på gambling, sende penger hjem eller på rus. 

Anonymkode: f1ed5...cfc

Selvsagt finnes det ikke statistikk på gambling og rus. Men hvem som sender penger ut av landet er mulig å føre statistikk over. https://www.nettavisen.no/nyheter/21-milliarder-kroner-er-sendt-ut-av-norge---hittil-i-ar/3423255197.html

Så har du Hawala-virksomheten: https://www.dagbladet.no/kultur/hawala-er-bra-som-bistand-men-kan-oke-fattigdommen-i-norge/61943001

Quote

Min erfaring med Hawala er at selv om det ikke hindrer integrering, er det ikke bare positivt for grupper som allerede er lavtlønnende eller som ikke er yrkesaktive. En del av landene som bruker Hawala hyppigst er Somalia, Irak og Afghanistan og Pakistan. I statistikken over fattigdom i Norge er barn med bakgrunn fra disse landene overrepresentert.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/skatt/stoppet-verdisending-med-11-millioner-kroner/a/23779556/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, fordi det du beskriver her og som bedrives i dag er ikke fullt ut kapitalisme, da det er blandet inn mye sosialisme og andre former for ismer. Det har derved aldri eksistert ren kapitalisme på samme måte som det ikke har eksistert ren kommunisme. Hvis du derimot mener at det har eksistert/eksisterer kapitalisme så medfører det automatisk at det også har eksistert kommunisme, fordi selv om dette heller ikke var rein 100% kommunisme, så var det like mye kommunisme som det du henviser til som kapitalisme.

Anonymkode: b4668...7b1

Merkelig logikk. Hva er din definisjon av kapitalisme da, siden du mener det aldri har eksistert 100% kapitalisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utopiske samfunn

Anonymkode: 4c52e...72a

Ja, nettopp. Ingen som har eksistert. Og selv om vi kanskje aldri kommer dit, er det alltid verdt å kjempe for å skape en bedre framtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ofte om at folk er fryktelig dårlig på å prioritere de pengene de har, og gjerne bruker dem helt feil. Etter å ha sett samtlige episoder av norske og svenske luksusfellen, og Hellstrøm rygger opp hjemme, så er det åpenbart hvordan folk som lever på lite har null kontroll på hvor pengene går hen og hva de brukes til. Folk røyker, snuser, kjøper ukeblad, har ørten abonnementer som ikke koster så mye hver for seg men bli mye til sammen, har alltid husdyr - helst flere, handler dyrt mtp mat, velger dårlig løsninger på mobil/internett/strøm osv. Det offentlige burde heller arrangert kurs i hvordan løse hverdagsøknomien med det man har, hvordan gjøre ting økonomisk og finne de beste løsningene på strøm f.eks.

I den reportasjen ts sikter til vil datteren til hun ene ha rideutstyr, altså hvor dyrt er det ikke å drive med riding? Da burde hun jo satt ned foten og sagt at beklager, men det har vi ikke råd til at du holder på med, du må finne deg noe annet. Jeg er oppvokst i arbeiderklassefamilie og fikk flere ganger beskjed om at det ikke var aktuelt med dyre hobbyer som riding, ballett og seiling, selv om "alle andre" gjorde det, og det gikk helt fint. Fikk ikke varige men av den grunn. Folk må tørre å si nei, ikke dure på og klage på at de får for lite penger etterpå. Slike prioriteringer er nok det som gjør det vanskelig for mange. Selv har jeg to venner som er ufør, de har tilpasset hverdagen med å flytte til de billigste bydelene, endre innkjøpsvaner på mat, utnytte tilbud året gjennom til f.eks julegaver, følge med på finn for å finne gode ting de trenger eller ønsker seg (brettspill som nevnt i reportasjen gis ofte bort eller selges billig), følge med på fb når folk trenger f.eks hårmodeller så blir klipp og farge gratis, sy om klær som ikke passer lenger, låne bøker på biblioteket, bruke gratis tilbud om konserter og utstillinger osv. Jeg har også levd på lite penger, og det gikk greit, man må tilpasse seg. 

Og om det å be om hjelp på fb; det er mange som svindler i stor stil. Jeg er med i en gruppe på fb som fikk flere sånne "hjelp meg" med link til finn i fjor, mange ble avslørt som ren bløff. Noen var bare ute etter penger, noen fikk ting de solgte videre, noen ble tilbudt det de ba om  men begynte heller å mase om penger fra giverne. Har skepsisen i behold for de av dere som biter på en slik annonse. 

Anonymkode: 7ad59...21d

Hun kan då ri gratis om hun hjelper i stallen feks.

Anonymkode: 70ab0...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...