Gå til innhold

– Fortvilende og flaut å be om hjelp. Jeg er sjokkert over hvor mye nød det er i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har folk på trygd det for stramt økonomisk, ikke minst på grunn av høye leiepriser på bolig?

http://www.dagsavisen.no/oslo/fortvilende-og-flaut-a-be-om-hjelp-1.1072142

 

Dagsavisen har gått gjennom nærmere 100 annonser på markedsplassen Finn.no der folk fra hele landet og i alle aldre ber om hjelp. Det er desperate rop fra mennesker som har havnet i en vanskelig livssituasjon og som forteller at de knapt har råd til mat. Mange er skrevet av mødre som går på uføretrygd. I annonsene skriver de hvor vanskelig det er å be om hjelp, men at de gjør det for at barna skal få oppleve en jul som andre barn. Noen trenger klær og sko, andre spør pent om en gave.

Anonymkode: 97e97...cd4

Ryddet for innhold med opphavsrett. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

**

Er dette resultatet av den blåblå-regjeringsens politikk?

Anonymkode: 97e97...cd4

Ryddet for innhold med opphavsrett. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste saker, absolutt. Samtidig stusser jeg på at folk som lever på trygd og lever på veldig lite bor i Oslo. Er dette kommunale boliger eller velger de selv de ekstra boutgiftene dette medfører?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, herzeleid said:

Triste saker, absolutt. Samtidig stusser jeg på at folk som lever på trygd og lever på veldig lite bor i Oslo. Er dette kommunale boliger eller velger de selv de ekstra boutgiftene dette medfører?

Kanskje Oslo er hvor de hører hjemme? Der de har nettverket sitt? Det er ikke bare å flytte, særlig ikke for syke mennesker. 

Anonymkode: b3703...801

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser hvor mange som søker om julehjelp fra Frelsesarmeen i min lille fhv rimelige by å bo i så forundrer det meg ikke at det er mye nød i Oslo. Trist at det skal være slik. 

Anonymkode: 96153...cb1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har så mye fine gutteklær, leker og ski som bare ligger der..får en vond bismak, får se litt på Finn.no

Anonymkode: 3d800...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje Oslo er hvor de hører hjemme? Der de har nettverket sitt? Det er ikke bare å flytte, særlig ikke for syke mennesker. 

Anonymkode: b3703...801

Vi må alle prioritere. Om en ikke har råd til å bo i Oslo virker det fornuftig å flytte ut av et av de dyreste områdene i landet. Er man såpass invalidisert at det ikke lar seg gjøre håper jeg en får betraktelig mer hjelp enn trygd. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist utvikling og verre blir det. Sann mine ord. Renten skal opp. Det er ikke jobber til alle. Flere og flere vil få problemer. Kjøpsfesten er over.

Anonymkode: 5cf1a...7c2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicathv skrev:

Kapitalisme er flotte greier.

Kommunisme fungerer dårligere.

Anonymkode: 97e97...cd4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje Oslo er hvor de hører hjemme? Der de har nettverket sitt? Det er ikke bare å flytte, særlig ikke for syke mennesker. 

Anonymkode: b3703...801

Men de trenger ikke bo i oslo sentrum i boliger til 11- 16.000, vet om flerer som gjør Det, de blir sponset av sosialkontoret og klager på dårlig råd. Hvem enslige har råd til det liksom?

Anonymkode: 50df4...a14

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg du er for syk til å ta deg av barna en eller flere dager i uka. Tror du byregjeringen kommer og hjelper deg da. Nei. Da må du ha hjelp av dine nærmeste. Barnas besteforeldre, tanter og onkler, venner. Nettverk er alfa og omega for å få hverdagen til å fungere. Det er ikke bare å flytte ut! Tenk litt da! 

Anonymkode: 75f07...34a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtidig tror jeg nok flere av disse heller trenger hjelp til å disponere pengene de faktisk har. Vi vet jo for eksempel at mange av de fattigste er bl.a. rusmisbrukere og  innvandrere (som sender mye penger hjem). Manger nordmenn er også spillavhengige. Det vil ikke alltid hjelpe så mye å bare øke trygden.

Anonymkode: 4c52e...72a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig tror jeg nok flere av disse heller trenger hjelp til å disponere pengene de faktisk har. Vi vet jo for eksempel at mange av de fattigste er bl.a. rusmisbrukere og  innvandrere (som sender mye penger hjem). Manger nordmenn er også spillavhengige. Det vil ikke alltid hjelpe så mye å bare øke trygden.

Anonymkode: 4c52e...72a

En som er uføretrygded har det allerede trangt. Tenk deg at denne personen pga halv skatt får 2000 kroner ekstra i desember. 

2000 kroner EKSTRA - joohoo... eller? 

- kjøpe julemat. Glem at mange butikker har priskrig - det koster likevel.
- pga. barna så vil man gjøre noe tradisjonelt som å kjøpe juletre. Har du sett prisene?
- kjøpe julegaver til barna. Kjenner en på uføretrygd som nesten gjemmer seg i jula fordi hun er redd for å få en liten ting fra venner, kjente, familie og naboer fordi de betyr gjengjeldelse..
- barna skal være med juletrefester, avslutninger osv. Da trenger man klær. Man kan lete på Fretex og gjenbruksbutikker alt man vil, men det er ikke sååå billig lenger!
- så kommer nyttårsaften. Igjen skal man pynte, spise og kjøpe litt ekstra. 

Så de 2000 ekstra personen fikk ekstra er ikke så mye! Uansett hvor økonomisk og do-it-yourself man er så er ikke 2000 kroner mye å lage jul for! 

Endret av hotellpute09
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://ap.mnocdn.no/images/020649cf-a714-437a-87e1-a2377fb4be0f?fit=crop&q=80&w=2048

Det er egentlig ikke så mye som har forandret for "fattige" på over hundre år. Det burde være en ganske enkel sak å bli kvitt fattigdom, men når politikere prioriterer skatteletter til rikinger, utredninger og en vanvittig sløsing med skattebetalernes penger kombinert med ingen eller liten vilje til å hjelpe de som sliter så vil fattigdommen bestå.

Anonymkode: 08ff5...07e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det handler ofte om at folk er fryktelig dårlig på å prioritere de pengene de har, og gjerne bruker dem helt feil. Etter å ha sett samtlige episoder av norske og svenske luksusfellen, og Hellstrøm rygger opp hjemme, så er det åpenbart hvordan folk som lever på lite har null kontroll på hvor pengene går hen og hva de brukes til. Folk røyker, snuser, kjøper ukeblad, har ørten abonnementer som ikke koster så mye hver for seg men bli mye til sammen, har alltid husdyr - helst flere, handler dyrt mtp mat, velger dårlig løsninger på mobil/internett/strøm osv. Det offentlige burde heller arrangert kurs i hvordan løse hverdagsøknomien med det man har, hvordan gjøre ting økonomisk og finne de beste løsningene på strøm f.eks.

I den reportasjen ts sikter til vil datteren til hun ene ha rideutstyr, altså hvor dyrt er det ikke å drive med riding? Da burde hun jo satt ned foten og sagt at beklager, men det har vi ikke råd til at du holder på med, du må finne deg noe annet. Jeg er oppvokst i arbeiderklassefamilie og fikk flere ganger beskjed om at det ikke var aktuelt med dyre hobbyer som riding, ballett og seiling, selv om "alle andre" gjorde det, og det gikk helt fint. Fikk ikke varige men av den grunn. Folk må tørre å si nei, ikke dure på og klage på at de får for lite penger etterpå. Slike prioriteringer er nok det som gjør det vanskelig for mange. Selv har jeg to venner som er ufør, de har tilpasset hverdagen med å flytte til de billigste bydelene, endre innkjøpsvaner på mat, utnytte tilbud året gjennom til f.eks julegaver, følge med på finn for å finne gode ting de trenger eller ønsker seg (brettspill som nevnt i reportasjen gis ofte bort eller selges billig), følge med på fb når folk trenger f.eks hårmodeller så blir klipp og farge gratis, sy om klær som ikke passer lenger, låne bøker på biblioteket, bruke gratis tilbud om konserter og utstillinger osv. Jeg har også levd på lite penger, og det gikk greit, man må tilpasse seg. 

Og om det å be om hjelp på fb; det er mange som svindler i stor stil. Jeg er med i en gruppe på fb som fikk flere sånne "hjelp meg" med link til finn i fjor, mange ble avslørt som ren bløff. Noen var bare ute etter penger, noen fikk ting de solgte videre, noen ble tilbudt det de ba om  men begynte heller å mase om penger fra giverne. Har skepsisen i behold for de av dere som biter på en slik annonse. 

Anonymkode: 7ad59...21d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke bare i Oslo. Bor i en liten by med ca 40.000 innbyggere. Her er det stor pågang hos Frelsesarmeen og andre lignende steder. Både  her og i nabobyen som jeg vet om. 

Og dette er ikke snakk om mennesker som bare prioriterer feil, men mennesker som ikke har sjans til å ha råd til mat på bordet uten hjelp 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wenda skrev:

Gjelder ikke bare i Oslo. Bor i en liten by med ca 40.000 innbyggere. Her er det stor pågang hos Frelsesarmeen og andre lignende steder. Både  her og i nabobyen som jeg vet om. 

Og dette er ikke snakk om mennesker som bare prioriterer feil, men mennesker som ikke har sjans til å ha råd til mat på bordet uten hjelp 

Nettopp. Å sammenlikne disse menneskene med de man ser på luksusfellen, ja da aner man ikke hva det vil si å være fattig. Dette er mennesker som ikke får kredittkort. Mennesker som ikke har noe å prioritere, det er ikke penger nok til det livet koster. Barna går ikke på dyre fritidsaktiviteter, disse barna har gjerne ingen fritidsaktivitet i det hele tatt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Samtidig tror jeg nok flere av disse heller trenger hjelp til å disponere pengene de faktisk har. Vi vet jo for eksempel at mange av de fattigste er bl.a. rusmisbrukere og  innvandrere (som sender mye penger hjem). Manger nordmenn er også spillavhengige. Det vil ikke alltid hjelpe så mye å bare øke trygden.

Anonymkode: 4c52e...72a

Vet vi det, ja. Da har du vel statistikk liggende som beviser dette som "vi vet". Statistikk som viser hvor mange mennesker med lav inntekt eller som er på trygd bruker på gambling, sende penger hjem eller på rus. 

Anonymkode: f1ed5...cfc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...