Gå til innhold

Oppbevaring av bunader - langtids!


MissLucy

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart pakke ned to barnebunader, som skal lagres i mange år før det blir aktuelt å bruke dem igjen. Noen som vet hva som er best - å henge dem opp i dressposer? Eller kan jeg lagre dem liggende? Jeg foretrekker liggende, for den ene er ikke montert. Jeg tenkte på sånne tøyesker som de har på IKEA. Det er jo nydelige plagg som er brodert av farmor, så det er viktig å gjøre det ordentlig. Jeg bør kanskje rense dem og først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg tok kurs i bunadstilvirkning så fikk vi beskjed om at langtidslagring av bunad var best liggende i sånne plastbokser med lokk fra europris feks. 

Anonymkode: 93022...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg tok kurs i bunadstilvirkning så fikk vi beskjed om at langtidslagring av bunad var best liggende i sånne plastbokser med lokk fra europris feks. 

Anonymkode: 93022...595

i plast faktisk? jeg tenkte kanskje det ble litt tett, men det er kanskje det som er poenget? takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes egne bunadsposer :) 

Anonymkode: 157c5...122

ja, jeg har bunadsposer, men disse bunadene skal lagres i mange år, kanskje 20 år, så da tenkte jeg at det kanskje var en bedre måte enn å ha dem hengende i skapet i bunadposer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, vafle skrev:

Boks med lokk er vel ikke bra for oppbevaring av tøy har jeg hørt? Ville sjekket det nærmere. 

Jeg tenker umiddelbart at det kan bli for tett. Derfor tenkte jeg på disse tøyboksene ikea har som kan lukkes med glidelås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kunnet bruke min bunad på nærmere 15 år av ulike årsaker, men den har hengt i bunadposen sin hele tiden og ser akkurat like fin ut. Skjorta oppbevares liggende i et putevar i et vanlig klesskap etter råd fra husfliden, den ser også fin ut.

Anonymkode: bee3f...d70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøyboksene fra IKEA høres bra ut, klær bør jo oppbevares i noe som puster. Mammas barnebunad har ligget på loftet nå i rundt 20år, oppbevart i et bomullsnett, opprinnelig et handlenett tror jeg. Ble tatt ned nå for noen uker siden og den er like fin som den var når den ble brukt siste gang i 1996😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg trekuler eller en kleshenger i sedertre eller andre produkter møllen ikke liker. Mine forfedre pakket bunadsproduktene inn i gamle bomullsputevar eller dynetrekk og rullet dem fint sammen slik at der ikke kom bretter i tøyet. Plast er ikke så bra for ullprodukter, så her bør du heller velge papp eller stoff som puster og med tette lokk. 

Alternativt sender du Husfliden en mail og spør hvordan de anbefaler å oppbebare. 

Anonymkode: 7ef42...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...