Gå til innhold

Samlivsbrudd og liten baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å bryte ut av samboerforholdet. Vi har en liten baby på 6 mnd. Grunnen til at jeg vil bryte ut er pga mannens forpliktelser ovenfor sin egen familie. Noe som har vært en flis i forholdet i lang tid men som har bedret seg etter mye diskusjon. Men nå som vi har fått barn så mener jeg at den forpliktelsen kan fordufte. Forpliktelsen hans krever 6-7 t (sammenhengende) av hans tid (og på hans fridag). Noe jeg mener burde brukes på barnet evt avlaste meg siden jobben hans har ubekvem arbeidstid og når han kommer hjem så har barnet allerede sovnet. Men han føler at det er hans plikt å hjelpe familien. Innimellom tar han fri fra jobb uten lønn for hjelpe til. Dette er en forpliktelse som skaper inntekter for familien hans, men ikke noe som gagner han bortsett fra at han gjør plikten sin som han kaller det. Nå tjener han rimelig dårlig på jobben så inntekten hans går akkurat til å betale boliglån og mat. Begeret mitt fløt over da han innrømmet at mine synspunkter på denne plikten hans betydde null for han. Jeg føler at han setter sin familie fremfor sin eget barn og meg. Nå har jeg egentlig fått nok så jeg har kontaktet fvk for mekling. Neste steg blir å finne ut av hvordan vi gjør det med leil og samvær med barnet. Han er en god far som har stilt opp på alt og bidrar til alt hjemme. Som oftest prioriterer han oss eller familien før seg selv. Men at familien hans kommer før hans eget barn og samboer er vanskelig for meg å akseptere. Synes det er så utrolig trist for barnet...men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre annerledes. 

Ønsker gjerne deres synspunkter og råd.

 

 

Anonymkode: 1c594...070

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har ikke sagt så mye. Stum for det meste av tiden. Bare et par Ok. Ser at han virker litt tenkende innimellom. Vi har ikke snakket sammen siden jeg nevnte bruddet. De få gangene vi snakket sammen så er det relatert til babyen.

TS

Anonymkode: 1c594...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så du er klar over det så er samlivsbrudd med en liten baby litt ekstra vanskelig, spesielt hvis du ammer. 

Eksen og jeg hadde et pent brudd hvis begge var enige om at det var til det beste. Han var hos oss 3-4 kvelder i uken + en helgedag hver uke til barnet var halvannet år. Han overnattet også 1-2 ganger i uken for å få morningene med barnet. 

Da barnet var halvannet år klarte jeg å gi litt slipp å la han ha barnet over natten. Da fortsatte han å komme 2-3 ganger i uken og hadde en overnatting i uken.

Samvær med et så lite barn er ikke lett og man må virkelig svelge noen kameler for at barnet skal få et sterkt bånd til begge foreldrene.

Anonymkode: 54114...9aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... du vil seriøst bryte med faren til din lille baby fordi han stiller opp for familien sin??
I mine ører høres det ikke bare helt normalt ut, men også snilt, pliktoppfyllende og flott av han. Dette er en mann jeg ville valgt å HA familie med, ikke det motsatte. Er dere gift? Ville ønsket meg å gifte meg med en fyr som tar familie såpass alvorlig :) Du har en underlig vinkling på det hele og kanskje du bare ser øyeblikksbildet fordi dere har et lite barn du blir litt mer alene med? Kan ikke du og baby bli med til familien de gangene han bruker fridag? Finne på noe annet? Vet ikke hva forpliktelsen er jeg da men... 

Skjønner godt at han reagere på at du mener han liksom skal slutte å stille opp for familien sin, hvem ønsker vel det? 
Dessuten visste du jo om dette før dere fikk barn?? Hvorfor skal han liksom slutte nå? Da burde du ikke fått barn med denne typen hvis du seriøst ikke kan leve med  det.

Beklager å si det, men her syns jeg du er helt på villspor og anbefaler deg å se denne saken fra en litt annen side. Høres ut som en bra mann om det verste han gjør er å stille opp for familien en dag (i uka? i mnd?). Men ser poenget i at om dette innebærer at han faktisk jobber for firmaet, ja da burde han ta en liten prat om å faktisk få betalt for jobben han gjør, om ikke så mye, så iaf litt iom at han bidrar til inntjening. 

Anonymkode: f5cf7...39c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det familien hans trenger hjelp til da? Det er ikke lett å si nei til sine egne hvis de trenger hjelp heller.

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm... du vil seriøst bryte med faren til din lille baby fordi han stiller opp for familien sin??
I mine ører høres det ikke bare helt normalt ut, men også snilt, pliktoppfyllende og flott av han. Dette er en mann jeg ville valgt å HA familie med, ikke det motsatte. Er dere gift? Ville ønsket meg å gifte meg med en fyr som tar familie såpass alvorlig :) Du har en underlig vinkling på det hele og kanskje du bare ser øyeblikksbildet fordi dere har et lite barn du blir litt mer alene med? Kan ikke du og baby bli med til familien de gangene han bruker fridag? Finne på noe annet? Vet ikke hva forpliktelsen er jeg da men... 

Skjønner godt at han reagere på at du mener han liksom skal slutte å stille opp for familien sin, hvem ønsker vel det? 
Dessuten visste du jo om dette før dere fikk barn?? Hvorfor skal han liksom slutte nå? Da burde du ikke fått barn med denne typen hvis du seriøst ikke kan leve med  det.

Beklager å si det, men her syns jeg du er helt på villspor og anbefaler deg å se denne saken fra en litt annen side. Høres ut som en bra mann om det verste han gjør er å stille opp for familien en dag (i uka? i mnd?). Men ser poenget i at om dette innebærer at han faktisk jobber for firmaet, ja da burde han ta en liten prat om å faktisk få betalt for jobben han gjør, om ikke så mye, så iaf litt iom at han bidrar til inntjening. 

Anonymkode: f5cf7...39c

Når man blir voksen og etablerer sin egen familie bør man prioritere denne fremfor annen familie. Hjelpe til og stille opp er selvfølgelig bra, men her prioriterer han bort sin egen familie for å stille opp for annen familie. Hvor snill, pliktoppfyllende og flott er han egentlig, når han sjeldent får se sitt eget barn våkent fordi han heller jobber for resten av familien?

Anonymkode: 1f832...cd2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, wintergirl skrev:

Hva er det familien hans trenger hjelp til da? Det er ikke lett å si nei til sine egne hvis de trenger hjelp heller.

Det står ikke eksplisitt, men det virker jo som det er noen form for næring/familiebedrift ettersom hans bidrag skaper inntekter (som han tilsynelatende ikke får noen del av).

Anonymkode: 1f832...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man blir voksen og etablerer sin egen familie bør man prioritere denne fremfor annen familie. Hjelpe til og stille opp er selvfølgelig bra, men her prioriterer han bort sin egen familie for å stille opp for annen familie. Hvor snill, pliktoppfyllende og flott er han egentlig, når han sjeldent får se sitt eget barn våkent fordi han heller jobber for resten av familien?

Anonymkode: 1f832...cd2

Nei, sånn er det ikke. Man må balansere forskjellige hensyn. Han bruker tross alt en veldig liten del av tiden på familien.

Det er i alle fall ikke babyen du tenker på når du bryter opp. Du klarer bare ikke å akseptere at ting ikke blir 100% på din måte.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm... du vil seriøst bryte med faren til din lille baby fordi han stiller opp for familien sin??
I mine ører høres det ikke bare helt normalt ut, men også snilt, pliktoppfyllende og flott av han. Dette er en mann jeg ville valgt å HA familie med, ikke det motsatte. Er dere gift? Ville ønsket meg å gifte meg med en fyr som tar familie såpass alvorlig :) Du har en underlig vinkling på det hele og kanskje du bare ser øyeblikksbildet fordi dere har et lite barn du blir litt mer alene med? Kan ikke du og baby bli med til familien de gangene han bruker fridag? Finne på noe annet? Vet ikke hva forpliktelsen er jeg da men... 

Skjønner godt at han reagere på at du mener han liksom skal slutte å stille opp for familien sin, hvem ønsker vel det? 
Dessuten visste du jo om dette før dere fikk barn?? Hvorfor skal han liksom slutte nå? Da burde du ikke fått barn med denne typen hvis du seriøst ikke kan leve med  det.

Beklager å si det, men her syns jeg du er helt på villspor og anbefaler deg å se denne saken fra en litt annen side. Høres ut som en bra mann om det verste han gjør er å stille opp for familien en dag (i uka? i mnd?). Men ser poenget i at om dette innebærer at han faktisk jobber for firmaet, ja da burde han ta en liten prat om å faktisk få betalt for jobben han gjør, om ikke så mye, så iaf litt iom at han bidrar til inntjening. 

Anonymkode: f5cf7...39c

Så hvis han prioriterer sin egen familie foran deg og ditt barn så er det helt Ok?

At du sitter med hovedansvaret for hus og hjem og sjeldent ser han?

At han tilbringer fritiden sin med sin egen familie og ikke dere?

At dere lider økonomisk fordi han tar ulønnet fri for å hjelpe familiebedriften uten å få noe tilbake for det?

Hadde jeg aldri akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke eksplisitt, men det virker jo som det er noen form for næring/familiebedrift ettersom hans bidrag skaper inntekter (som han tilsynelatende ikke får noen del av).

Anonymkode: 1f832...cd2

Ok. Syns det er drøyt å gå i fra mannen pga det.  Han har vel sine grunner til å stille opp for dem.

Ts, stilte mannen din like mye opp for familien før du ble ordentlig kjent med han? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GoldenLioness skrev:

Så hvis han prioriterer sin egen familie foran deg og ditt barn så er det helt Ok?

At du sitter med hovedansvaret for hus og hjem og sjeldent ser han?

At han tilbringer fritiden sin med sin egen familie og ikke dere?

At dere lider økonomisk fordi han tar ulønnet fri for å hjelpe familiebedriften uten å få noe tilbake for det?

Hadde jeg aldri akseptert.

Du må lese det en gang til. Han bruker 7 timer per uke på egen famile. De resterende 161 timene bruker han på TS.

Det er ikke å prioritere egen famile over babyen og TS.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
5 minutter siden, Isambard skrev:

Du må lese det en gang til. Han bruker 7 timer per uke på egen famile. De resterende 161 timene bruker han på TS.

Det er ikke å prioritere egen famile over babyen og TS.

7 timer på en uke er mye når en er nybakte foreldre.

Og han taper inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at du er irritert på mannen din ts, det hadde jeg også vært. Men ikke ta en så drastisk avgjørelse nå. Det er en grunn til at mange par inngår en avtale om at det ikke er lov å vurdere brudd før barnet er blitt 2-3år. Dere, og særlig du, er i en boble nå. Livet ditt består nå bare av hjem og baby, og du er hormonell. Om noen år er barnet litt større, går i barnehage og du er i jobb og har dine ting. Mannen kan kanskje etterhvert ta med barnet på det han gjør med sin familie osv. Ting går seg til, men det er unntakstilstand hjemme hos deg nå. Avvent. 

Anonymkode: c95fb...55e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Isambard skrev:

Nei, sånn er det ikke. Man må balansere forskjellige hensyn. Han bruker tross alt en veldig liten del av tiden på familien.

Det er i alle fall ikke babyen du tenker på når du bryter opp. Du klarer bare ikke å akseptere at ting ikke blir 100% på din måte.

Jeg er ikke TS.

Når han jobber slik at han i liten grad får se ungen våken og i tillegg bruker 6-7 timer av fritida på familien, så syns jeg han er mye borte. Jeg jobber hundre prosent og har tre barn, jeg ville aldri i verden fast ha brukt en stor del av en helgedag på noe annet enn dem. Selv om jeg mer enn gjerne hjelper familien med dette og hint, og særlig om jeg kan ha med ungene også.

Anonymkode: 1f832...cd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Isambard skrev:

Du må lese det en gang til. Han bruker 7 timer per uke på egen famile. De resterende 161 timene bruker han på TS.

Det er ikke å prioritere egen famile over babyen og TS.

De resterende timene brukes ikke bare på ts. Du må lese teksten før du kommenterer.

Anonymkode: c485b...58a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, GoldenLioness skrev:

7 timer på en uke er mye når en er nybakte foreldre.

Og han taper inntekt.

Så verden blir bedre av et brudd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De resterende timene brukes ikke bare på ts. Du må lese teksten før du kommenterer.

Anonymkode: c485b...58a

Jo. Han jobber og tjener penger til familien. Det er faktisk nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale deg å avvente situasjonen litt. Ihvertfall 6 mnd til, til barnet er 1 år. Prøv såklart å nå inn til til mannen din i mellomtiden og kanskje kan familievernkontoret hjelpe dere også. Hos oss tror jeg mannen ikke var helt forberedt på hvordan det var å bli far. Han ønsket fortsatt å leve som før og slet mye med hvor mye livet endret seg, selv om dette var noe vi snakket om mye på forhånd. Mannen merker jo heller ikke like mye til graviditeten som du og får ikke alltid det båndet til barnet like fort som vi mødre får. 

Her gikk det seg til over tid når barnet ble eldre og han fikk sitt eget nære forhold til barnet.

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis er sannheten for deg, men dere er i en unntakstilstand nå og for ditt barn og din egen del ville jeg gitt det litt tid :-) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS jeg oppfatter deg som utrolig egosentrisk. Ditt ansvar går lenger enn deg selv nå. Du har faktisk ansvar for din familie, dvs. barnet ditt, mannen din og deg selv. I nevnt rekkefølge. 

Det er din forpliktelese at familien din har det best mulig ut fra de forutsetningene dere har. For meg ser det ut til at mannen din allerede ser dette og forsøker så godt han kan. Hva forventer du mer av han. 

Endret av RoH
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...