Gå til innhold

Forhold, svigermor og nyfødt barn


Bakvendtland

Anbefalte innlegg

Jeg har nytt store glede av å søke råd hos dere tidligere, ved å lese andres innlegg. Nå har jeg en utfordring jeg sliter med å løse/takle, og håper noen av dere kan bidra med noen gode råd.

Møtte min samboer på nett i februar og vi ble gravid umiddelbart. Vi valgte å beholde, flytte sammen ganske kjapt og har nå et nyfødt barn. Min samboer mistet sin far, etter et langt sykdomsforløp, i fjor. Hun er også enebarn. Hennes mor har vært svært deprimert etter farens død.

"Svigermor" har gitt klart utrykk for at vårt forhold og det da kommende barnebarn bare er en belastning for henne. Men, etter at jeg har kommet inn i bildet krever hun fri og uhemmet tilgang til datteren sin. Om min samboer sier at det ikke passer med besøk eller annet, så får hun ganske stygge tekstmeldinger hvor hun kalles kynisk, kald og ufølsom. Svigermor mener at jeg er den som stenger henne ute, er en dårlig partner og at jeg vil gå fra henne når som helst.

Jeg merker at min samboer havner i et lojalitetsdilemma, hvor hun må velge side. Dette da jeg synes at besøkene er ganske ubehagelige - hun vil bare snakke om seg selv, noe med sin datter, om hvor fantastisk hun er og bare kose med henne. Jeg blir fullstensig satt på sidelinjen. Dette er krevende da besøk kommer meldt og uanmeldt 2-3 ganger i uken og varer i 5-8 timer.

Nå har alt blitt mer intenst. Sviger krevde å være med på fødestuen, kalle opp barnet etter far til samboer, ringer flere ganger om dagen og krever å få alle besøkstidene. Om vi er utslitt og sier at det ikke passer kommer det svært ufine sms til min samboer. Hun har nå tatt fri fra jobb denne mnd for å være med oss.

Meg og min samboer synes dette er krevende, men hun klarer ikke å sette grenser og velger oftest lojalitet til svigermor. Jeg har prøvd flere ganger å få samboer til å ta dette med svigermor, men da bare klikker hun på meg, gråter og sier hvor ubrukelig jeg er som samboer, far og svigersønn. Min samboer og jeg er ganske forskjellige på flere områder, og har utfordringer med å finne den gode dialogen og nærheten.

Nå er jeg på grensen til å bli gal, og vet ikke hvordan jeg skal håndtere samboer, nyfødt barn og svigermor. Er livredd for at min samboer skal velge svigermor og at jeg mister kontakten med vår nyfødte (og høyt elskede) datter.

Noen råd?

Hilsen oppgitt og frustrert nybakt pappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt høyde for at samboeren din både er hormonell, påvirket av å ha en nyfødt og ikke minst at hun nettopp har mistet sin far. Jeg ville derfor latt dette ligge litt og ikke presset henne til å ta kampen med sin mor nå. 

Når svigermor kommer, ta deg en luftetur ut. Overse kommentarer. På sikt når ting har roet seg litt på hjemmefronten, må du og samboer bli enige i fellesskap om hvilke grenser dere skal sette for svigermor. Dersom det er vanskelig å kommunisere, kan du foreslå hjelp utenfra.

 

Anonymkode: 3753d...801

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The ceiling lamp

Har ikke noe klokt å si, men du har min fulle forståelse for den vanskelige situasjonen du er i. Du høres klok ut som har slik forståelse for lojalitetskonflikten din samboer står i. Det må være svært krevende. Siden det er kort tid siden din svigermor mistet mannen, er det vel mulig å øyne håp om at hun "roer seg" litt etter hvert. Jeg håper at du får din samboer med på å ikke la svigernor overkjøre dere helt. At hun f.eks skal velge navn til den lille er hårreisende.

Ønsker deg ALT godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedsak tror jeg du må la dem sørge og finne ut av ting sammen. Så sier du tålmodig men bestemt nei til de mest ekstreme tingene - barnets navn bestemmer bare foreldrene, stygge SMS'er besvares med at slik snakker man ikke til sin familie selv når man har det vondt og sørger. Hver gang. Si tålmodig og bestemt det samme til din samboer - du forstår hun har det vanskelig med sin mor og selv sørger over sin far, men slik vil du ikke bli snakket til, det er ikke rett at hun tar ut frustrasjon med å være stygg til deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta kontakt med for eksempel familievernkontoret? Det er en fin plass å ta opp utfordringer i familielivet. Din samboer havner i en forferdelig lojalitetskonflikt, og det vil hjelpe henne å snakke om hvordan hun kan håndtere dette og deg å få snakke om hvordan du kan bistå som pårørende.

Anonymkode: 9e3ce...bb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det svigermor driver med er psykisk/emosjonell vold. Har ikke noen konkrete råd bortsett fra det nok blir viktig å sette grenser. Det er vondt og vanskelig å gjøre det, men noen ganger er det nødvendig for å ta vare på sin egen helse.

Anonymkode: 25b36...523

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.12.2017 at 8:44 PM, AnonymBruker said:

Jeg ville tatt høyde for at samboeren din både er hormonell, påvirket av å ha en nyfødt og ikke minst at hun nettopp har mistet sin far. Jeg ville derfor latt dette ligge litt og ikke presset henne til å ta kampen med sin mor nå. 

Når svigermor kommer, ta deg en luftetur ut. Overse kommentarer. På sikt når ting har roet seg litt på hjemmefronten, må du og samboer bli enige i fellesskap om hvilke grenser dere skal sette for svigermor. Dersom det er vanskelig å kommunisere, kan du foreslå hjelp utenfra.

 

Anonymkode: 3753d...801

Denne.

Anonymkode: 68b63...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2017 den 19.09, Bakvendtland skrev:

 

"Svigermor" har gitt klart utrykk for at vårt forhold og det da kommende barnebarn bare er en belastning for henne. Men, etter at jeg har kommet inn i bildet krever hun fri og uhemmet tilgang til datteren sin. Om min samboer sier at det ikke passer med besøk eller annet, så får hun ganske stygge tekstmeldinger hvor hun kalles kynisk, kald og ufølsom. Svigermor mener at jeg er den som stenger henne ute, er en dårlig partner og at jeg vil gå fra henne når som helst.

Vis at du ikke vil stenge henne ute, at du setter pris på henne som mor til henne du elsker over alt, og at du vil din elskedes beste som jo også er å være sammen med og ta vare på sin mor. 

Fortell at du setter pris på din svigermor og at hun vil være der for sin datter og sitt barnebarn. Noen ganger er besøkene litt for lenge, og det er litt vanskelig å gi beskjed om. Dere setter jo pris på at hun vil være der, men det blir rett og slett litt for mye/lang tid noen ganger som gjør at besøkende og forholdet avsluttes litt leit i stedet for å glede seg over at dere har hverandre.

Sitat

Jeg merker at min samboer havner i et lojalitetsdilemma, hvor hun må velge side. Dette da jeg synes at besøkene er ganske ubehagelige - hun vil bare snakke om seg selv, noe med sin datter, om hvor fantastisk hun er og bare kose med henne. Jeg blir fullstensig satt på sidelinjen. Dette er krevende da besøk kommer meldt og uanmeldt 2-3 ganger i uken og varer i 5-8 timer.

Det er veldig trist at din samboer havner i et lojalitetsdilemma. For det er det hun gjør. Fint at du er observant på dette. Da kan du si til henne at du vil bare hennes beste og at hun skal ha det godt. Men at det går utover både henne og deg om hun er der for lenge av gangen. 

At svigermor snakker mest eller bare med sin datter om hvor fantastisk hun er og bare koser med henne, skal du være glad for på din samboers vegne. Da kan du komme inn med kjærlige ord som støtter oppunder det. Si du er så stolt og glad for din samboer / hennes datter. Si at hun må ha gjort en god jobb der. Le og hygg deg, og hev deg over at svigermor gir bare oppmerksomhet til sin egen datter og at du blir satt på sidelinjen. Du kan jo også si at du vil la dem være i fred, for du ser og tror at de to har godt av å ha et mor - datter - forhold. Det er nemlig veldig viktig. Hvor lenge får man beholde sin mor, tenk på det.

 

Men igjen, si at du setter pris på henne, men at det er bedre for alle parter om det ikke blir så lange visitter hver gang.

Sitat

Nå har alt blitt mer intenst. Sviger krevde å være med på fødestuen, kalle opp barnet etter far til samboer, ringer flere ganger om dagen og krever å få alle besøkstidene.

Da må du slå hånden i bordet og si på en bestemt, men fin måte, at nå vil vi som foreldre ha alenetid med vår nyfødte. Men du må gjerne komme korte visitter da og da. Det er stas.

Sitat

Om vi er utslitt og sier at det ikke passer kommer det svært ufine sms til min samboer. Hun har nå tatt fri fra jobb denne mnd for å være med oss.

Si bestemt ifra at du ikke aksepterer at det kommer ufine sms til din samboer fra henne. Si ifra at hun ikke skal ta fri fra sin jobb for å være med oss. 

Sitat

Meg og min samboer synes dette er krevende, men hun klarer ikke å sette grenser og velger oftest lojalitet til svigermor.

 

Sitat

Jeg har prøvd flere ganger å få samboer til å ta dette med svigermor, men da bare klikker hun på meg, gråter og sier hvor ubrukelig jeg er som samboer, far og svigersønn. Min samboer og jeg er ganske forskjellige på flere områder, og har utfordringer med å finne den gode dialogen og nærheten.

Du skal være glad for at hun velger lojalitet til sin egen mor. Vis at du unner din samboer det beste og at du er glad for at hun er så glad i sin mor. Viser du dette, så kommer din samboer garantert ikke til å si at du er ubrukelig osv. 

Jeg synes ikke du skal få din samboer til å ta opp dette med sin mor. Husk, dette er hennes mor som hun er sterkt knyttet til. La ting være opp til henne. Men hjelp henne til å si ifra til svigermor når ting er nok. 

 

 

Sitat

Nå er jeg på grensen til å bli gal, og vet ikke hvordan jeg skal håndtere samboer, nyfødt barn og svigermor. Er livredd for at min samboer skal velge svigermor og at jeg mister kontakten med vår nyfødte (og høyt elskede) datter.

Noen råd?

Hilsen oppgitt og frustrert nybakt pappa

Vis at du elsker din samboer, og også vis at du setter pris på hennes mor siden hun gjør det. Så lenge svigermor gjør henne godt, så er alt ok. Men det er de lange visittene som her ikke gjør godt, er mitt inntrykk. Snakk om dette. Men for all del ikke klandre din elskedes mor til henne. Det gjør så vondt og er sårt når andre snakker negativt om sin familie. De fleste ting kan sies på en ordentlig måte uten å trakke ned noen. Man kan trekke frem fordeler og ulemper. Det er forskjell på hvordan man ordlegger seg. 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor lenge det er siden fødsel, men tipper det er mange hormoner hos både mor og svigermor, og veldig mange følelser i sving. 

Det høres ut som svigermor skulle hatt hjelp til å takle sorgen sin og din samboer må sette grenser for sin mor. men det er nok ikke så lett når alle er full i hormoner etter en fødsel. 

Jeg ville avventet litt, gi de litt space når svigermor er på besøk. Gå på et annet rom eller gå deg en tur. Si at du er tilgjengelig når samboeren din trenger deg, men at du vil gi de tid sammen. 

Etterhvert kan du snakke med din samboer om hvordan HUN opplever dette, hva HUN mener og vil gjøre. Er dere på forskjellige planeter og har vanskeligheter for å kommunisere ville jeg foreslått familievernkontoret for en prat/råd, Evt helsesøster kan hjelpe dere :) du må iallefall vise forståelse overfor din samboer, og til og med svigermor- for her tror jeg oppførselen bunner i sorgen over sin mann, og hun er rett og slett redd for å miste sin datter og barnebarn. Dette er noe svigermor må ta tak i selv, og din samboer som Evt må gi beskjed om. Dette vil dere nok få bedre råd om hos profesjonelle.

 

lykke til og gratulerer med den nyfødte :) prøv å nyte tiden med babyen (både med og uten svigermor ;)

Anonymkode: 47a20...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på en ting, Hva menes med at svigermor har mange hormoner? Er ikke dette noe som bare mor får? 

Anonymkode: c25ee...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...