Gå til innhold

Ikke frilufts-familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ser rundt oss at familier drar på skiturer, trasker på fjellturer og er ute når det regner. Selv har jeg ikke gått på ski på mange mange år. Har aldri vært glad i det. Ikke mannen heller. Vi kan fint gå en skogsløype, tenne bål og slike ting om det er finvær. Skøyter er gøy. Men drar like gjerne bort til byen for å mate ender eller leke i parken. Holder heller ikke på med noe sport, ikke organisert i alle fall. Bare egentrening. 

Det fungerer fint for oss. Men nå lurer jeg på om ungene mister noe. De har ikke egne ski, for eksempel. Skidag på skolen vil jo bli merkelig, når ungen ikke kan å gå på ski. Er det slik at man bør trene barna i å gå på ski? Har prøvd å være litt friluftsmennesker, men det er egentlig ikke noe vi liker så godt å gjøre. Traske rundt med sure unger i dårlig vær. Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 76335...536

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og lurer på det samme. Her vi bor blir ikke snøen liggende om vinteren, så vi må reise bort for å lære barna å stå på ski etterhvert. De er nå 5 og 2 år, og har dessverre aldri stått på ski 🙈

Anonymkode: 338d2...ab8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, og lurer på det samme. Her vi bor blir ikke snøen liggende om vinteren, så vi må reise bort for å lære barna å stå på ski etterhvert. De er nå 5 og 2 år, og har dessverre aldri stått på ski 🙈

Anonymkode: 338d2...ab8

Akkurat samme her.. Våre barn er 3 og 5, og de får heldigvis skiopplæring i barnehagen (i den korte tiden vi har snø her vi bor). Men vi er aldri på fjellet, verken jeg eller mannen har eid et par ski siden vi var omtrent 12 år, og vi er i det hele tatt ganske sjelden «i skog og mark». 

Vi er mye ute med barna, både sommer og vinter (men aller mest om sommeren, naturlig nok). Vi er mye ute i hagen, vi går til lekeplasser i nærmiljøet, drar til sjøen eller til vann i nærheten, plukker bær og sopp i skogen på høsten osv, og går generelt mye tur i nærmiljøet. Men nei, vi drar aldri på telttur i marka og tenner bål eller sånt..!

Jeg skjønner at barna mine dermed går glipp av dette- og at det sikkert er veldig fint og en viktig «ting» å gi barna sine. Men jeg selv er ikke oppvokst med det (har vel vært to ganger i skogen med foreldrene mine i hele mitt liv- og absolutt aldri på fjellet), og jeg har heller aldri savnet det. 

Vi har mye familie og venner på ulike steder i utlandet, så ferier og fridager brukes ofte på å besøke dem. Slik hadde jeg det også i min oppvekst- og jeg var aldri misunnelig på de som var i skogen/på fjellet/på skitur mens vi var i utlandet. Jeg sammenlignet aldri de to tingene i de hele tatt, jeg tenkte alltid bare at vi alle hadde det fint, bare på ulike kanter og på ulike måter.

Det er veldig «norsk» å være så opptatt av at det er ekstremt viktig å ta med barna på friluftsliv, fjellturer osv. Mannen min er ikke norsk, så for ham er det ikke naturlig å skulle eksponere barna for så mye friluftsliv- det er faktisk nesten litt motsatt :ler:

Jeg tror at barna uansett setter aller mest pris på tid sammen med foreldrene- uavhengig av hvor det er. Barna kan få mange spennende og nye opplevelser også andre steder enn på fjellet eller i skogen ;) Mine barn har opplevd veldig mye spennende som de fleste barn i Norge ikke har opplevd- men de har altså aldri opplevd, og kommer nok aldri til å oppleve, telttur i skogen med mamma og pappa.

Anonymkode: 520da...d19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke å gå på ski, og vi har ikke ofte snø her om vinteren heller. Men jeg synes det er veldig viktig å gi barna mulighet til å gå på ski likevel. Jentungen fikk sine første ski når hun var 2,5 år, og vi har i alle år sørget for at hun har skisko og ski som passer. Så fort det er snø her (de tre dagene i året) er det rett ut og bruke skiene. Hun er vel ikke veldig begavet på det området, men hun synes det er gøy, og hun har i alle fall fått prøvd seg litt. :) 

Faren hennes har ikke like mye i mot å gå på ski som meg, så minst en dag i året tar de en dagstur til fjellet og går på ski.

Man må ikke gå milevis på ski, hele familien, hver søndag. Men jeg synes som sagt det er viktig at barna får brukt ski i alle fall, om så bare ute på gårdsplassen. Og bor man ett sted med mye snø i løpet av vinteren er det desto viktigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ikke så mye på ski som barn, men vi var ute nok til at jeg lærte meg å bruke skiene. Vi hadde et område med turløyper ikke så langt fra der vi bodde, og tok turer om været var fint. Ellers gikk vi på skiene i hagen eller gjennom gatene dersom det var snø nok og ikke strødd. Det var ganske nyttig på skiturer med skolen.

Det sagt, jeg er den dag i dag ikke så glad i å gå på ski, og sist jeg brukte skiene var på ungdomsskolen en gang, tror jeg. Jeg står slalom da, om anledningen byr seg. Dersom jeg bor en plass jeg aktivt må oppsøke snøen når jeg får egne barn, ser jeg vel ikke helt for meg at jeg kommer til å lære dem å gå på ski. Skøyter, derimot, det er kos synes jeg!

Med det sagt, jeg synes vel det viktigste er at dere faktisk tar med barna ut og er litt aktive i lek. Det har de godt av å lære seg.

Anonymkode: 5e179...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kollega som nevnte for noen dager siden at hun ikke har vært på ski en eneste gang siden hun flyttet hjemmefra... og vedkommende har to (ganske store) barn. Synes nesten litt synd på dem! Det arrangeres vel fortsatt skidager på skolene?

Man trenger jo ikke å være skifantast med tomilsturer hver helg, men noen ganger i året (alt etter hvor man bor) synes jeg (små)barna og foreldrene bør dra på ski sammen. Om så bare for å gå en kilometer eller to, sette seg ned i sola og grille litt, og så gå hjem igjen. Synes det er en minst like naturlig og essensiell del av barndommen som det å dra på kino og teater, i svømmehallen, på fisketur og alle andre små og store opplevelser! De helt små barna kan jo bare gå litt rundt huset, på gårdplassen el.l., men de litt større barna (skolealder) fortjener å få prøvd seg på skitur iblant. (Og hvis en unge på 8 år blir sur av å måtte være med på skitur, så er det vel egentlig bare en god grunn til at nettopp den ungen trenger å bli tvunget med på tur...)

I tillegg er det en stor fordel å ha litt erfaring på ski, når det er skitur eller langrennsgymtime som står på timeplanen på skolen!

Anonymkode: 9d7ae...b5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På skidager på skolen så akte jeg og de andre barna. Eller det fantes andre ting å gjøre. Jeg og mine søsken har gått på ski to ganger i vårt liv. Den siste gangen var når var krav om å gå en mil på leierskolen.  Aldri igjen..Jeg har altid mislikt ski. Mine barn har fått muligheten til å stå på ski og ønske seg det. De takker fint nei. På skidager så har de det morsomt med andre ting. Hvorfor tvinge barn på ski fordi "alle andre" gjør det? Barn klarer fint å ta den avgjørelsen selv uten press fra foreldre og skole. 

Anonymkode: 8cd35...b2c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ser rundt oss at familier drar på skiturer, trasker på fjellturer og er ute når det regner. Selv har jeg ikke gått på ski på mange mange år. Har aldri vært glad i det. Ikke mannen heller. Vi kan fint gå en skogsløype, tenne bål og slike ting om det er finvær. Skøyter er gøy. Men drar like gjerne bort til byen for å mate ender eller leke i parken. Holder heller ikke på med noe sport, ikke organisert i alle fall. Bare egentrening. 

Det fungerer fint for oss. Men nå lurer jeg på om ungene mister noe. De har ikke egne ski, for eksempel. Skidag på skolen vil jo bli merkelig, når ungen ikke kan å gå på ski. Er det slik at man bør trene barna i å gå på ski? Har prøvd å være litt friluftsmennesker, men det er egentlig ikke noe vi liker så godt å gjøre. Traske rundt med sure unger i dårlig vær. Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 76335...536

Vi er bymennesker og går turer. Eventuelt rolig nedover carwing ski etterfulgt av kaffe og et glass vin. Vi kan sykle tursykkel vår og sommer. Vi hater langrenn og kan ta med barnet på skøyter. Vi er lett-joggere også, korte avstander. 

Så...da får barna lære disse skiene selv, av andre eller skikurs...

Anonymkode: f8910...e72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER å gå på ski!!!! Kan ikke fordra det, har heller aldri vært flink. Jeg kommer ikke til å ta mine barn med på eviglange skiturer i skogen. Men! Jeg har lært de å gå på ski, og latt de gå på skiskole. Vi er fra Norge, og vi bor her, og ski er en stor del av kulturen vår, og "alle" kan gå på ski her vi bor. Så jeg har innsett at det er viktig å lære de å gå på ski, samme som man lærer de å sykle og svømme. Det hører liksom med. Jeg håper jo og at jeg legger ett grunnlag som gjør at de ikke hater ski like mye som meg. Vi drar på korte turer i nabolaget, og en liten runde vi har i skogen, ikke så langt unna. Her er det ofte andre barn fra nærmiljøet. Snøen varer ikke så lenge, men tenker at det er greie egenskaper å kunne. 

Vi er ikke barske friluftsmenesker, men vi er ofte på tur resten av året. 

Anonymkode: 8409f...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke selv noe friluftsmenneske, og liker like godt å rusle i byen som å gå i fjellet. Min mann derimot, er friluftsmenneske, og rakket være ham har vi som familie hatt mange flotte opplevelser ute. Jeg tror dette har gitt barna våre mye, og den eldste setter spesielt stor pris på det. Jeg tenker allikevel ikke at vi hadde vært dårligere foreldre om vi ikke hadde gitt dem dette. Det får være opp tip hver enkelt familie. Hvis jeg hadde vært alene med ungene, hadde de antagelig vært veldig oppdatert på kulturfronten, men mindre opptatt av fjell og sjø. For vår del tenker jeg at de er heldige som nå får med seg litt av begge deler, men det jeg er opptatt av, er at de skal mestre nettopp slike ting som ski på et slikt nivå at de kan glede seg til skidagen på skolen. Jeg kunne aldri å gå på ski som barn og syntes skidager var helt grusomme. Det unner jeg ikke mine barn. De trenger absolutt ikke å bli fantastiske skiløpere, bare mestre det nok til at de har glede av det.

Anonymkode: b123d...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har ski, og kan gå på ski. De har gått på skiskole, og i vinterferien er vi gjerne på en hytte på fjellet og går korte og lengre turer hver dag. Det betyr ikke at vi prioriterer langrenn foran noe annet, eller "trasker rundt med sure unger i dårlig vær". Vi er ikke friluftsmennesker i det hele tatt i grunnen. Mitt "langrennsutstyr" er sikkert 25 år gammelt. Men venner eller familie inviterer på hytteturer og skiturer (i godt vær, med bål og påskeskirenn) et par ganger i året Barna liker det godt, uten at de har ytret noe ønske om å bli med i skiklubben. Barnas Holmenkolldag var supert det året vi var der. Her har både skole og barnehagene tilbud om skikurs. Ski og skisko arver vi ved behov, hvert år. Barna hadde vært litt utenfor det gode selskap hvis de ikke kunne gå en liten skitur med kafébesøk på skistua med farmor, eller nabobarna, om det var på grunn av manglende teknikk, utstyr eller vilje. Men den gjengse søndag, blir det som regel skøyter, museum eller bare lekeplassen. Vi har aldri dratt på ordentlig sykkeltur heller, eller ligget i telt andre steder enn i hage. Barna kan jo gå på ski fordet, noe annet hadde vært rart. De begynte ikke før de var fem.

Anonymkode: 07816...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på flere skiturer forrige uke og tenkte egentlig at nordmenn er jammen ikke født med ski på beina lengre. For i sporet var det for det meste sånne birken-menn pluss noen barn fra idrettslagets skigruppe. Føret var riktignok ikke ideelt men likevel, jeg tror ikke det er så vanlig lenger å gå på ski. Her har ikke vært noe skidag på skolen men flere akedager. Før i tiden var det jo obligatorisk å gå på ski. 

Jeg er jo et friluftsmenneske selv, men mener ikke at alle må sove i telt eller gå på langrenn. Men naturen har såpass stort rekreasjonspotensiale at vi skylder barna våre å gi dem fine opplevelser i naturen. Hvordan man vil gjøre det er jo mange forskjellige måter etter hva man selv trives med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ser rundt oss at familier drar på skiturer, trasker på fjellturer og er ute når det regner. Selv har jeg ikke gått på ski på mange mange år. Har aldri vært glad i det. Ikke mannen heller. Vi kan fint gå en skogsløype, tenne bål og slike ting om det er finvær. Skøyter er gøy. Men drar like gjerne bort til byen for å mate ender eller leke i parken. Holder heller ikke på med noe sport, ikke organisert i alle fall. Bare egentrening. 

Det fungerer fint for oss. Men nå lurer jeg på om ungene mister noe. De har ikke egne ski, for eksempel. Skidag på skolen vil jo bli merkelig, når ungen ikke kan å gå på ski. Er det slik at man bør trene barna i å gå på ski? Har prøvd å være litt friluftsmennesker, men det er egentlig ikke noe vi liker så godt å gjøre. Traske rundt med sure unger i dårlig vær. Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 76335...536

Jeg og min datter er friluftsmennesker, noe de fleste som bor her er (lite sted/bygd):) Jeg mener barna går glipp av alt det morsomme ute i naturen, sommer som vinter. Fint vær som dårlig vær. Sure unger i dårlig vær har ikke jeg vært vitne til. Foreldrenes holdning til utelivet og været har veldig mye å si for barnas holdninger til uteliv og været. Her er er barna helt i hundre i øsende regnvær og kan ikke vente med å komme seg ut. Selv om det er 20 minus og kald vind i tillegg på vinteren, er barna helt i ekstase og er ute noen timer og har det kjempegøy :) Men vi foreldre er veldig positive til uteliv uansett vær og sesong. Er du negativ, så blir barna det og... barn lærer mye nyttig og de tar det med seg videre i livet, det de lærer ute, uansett vær..

Man behøver ikke bli helt utelivsmenneske om man ikke ønsker det. Men å lære barna å stå på skøyter og ski,ser jeg på som grunnleggende læring under oppveksten, men det er jo fordi jeg selv er vokst opp med det. Viktig at barn lærer seg det tenker jeg.. uteliv generelt..er så mye man kan finne på! 

Man må heller ikke like alt, men man må prøve uansett. Sånn er det her. Ikke alltid like gøy med regn, når man er trøtt og sliten, både små som store, men viktig å oppleve de sidene også. Ikke bare at det skal være gøy bestandig..
 

Endret av Minlillesky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna går ikke nødvendigvis glipp av noe. Mine foreldre tok svært sjeldent meg og brødrene mine med på noe fjelltur, og tror nesten aldri vi gikk på ski heller. Jeg er nå i begynnelsen av 20-årene og har etterhvert oppdaget at jeg er svært glad i å både gå på fjellet og å gå på ski. Jeg føler at jeg har gått glipp av noe, og må begynne på begynnelsen, der andre fikk lære når de var barn. Likevel er ikke brødrene mine slik, og de er nok bare glad for at de slapp mange turer og lignende da de var yngre. Så det kommer nok mest an på barna. Det er ikke så utrolig viktig å gjøre som alle andre, men det er jo synd for barna hvis de faktisk liker det og ikke får gjøre det. 

Anonymkode: 1a3d6...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Vi har verken tid eller interesse. Ungene har ski og akebrett og holder til i hagen. Vi voksne har verken ski eller utedress.

Anonymkode: 5c3d3...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
10 hours ago, AnonymBruker said:

... (Og hvis en unge på 8 år blir sur av å måtte være med på skitur, så er det vel egentlig bare en god grunn til at nettopp den ungen trenger å bli tvunget med på tur...)

Anonymkode: 9d7ae...b5c

Det er den filosofien der som har ført til at jeg ikke står på ski i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, ClickB4it said:

Det er den filosofien der som har ført til at jeg ikke står på ski i voksen alder.

Samme her. Barn har visst ikke lov til å mislike ting.

Det er forøvrig ikke synd på mitt barn selv om jeg aldri har hatt ski på beina etter 12 års alder, slik en over påstår. Han kan jo stå på ski så mye han vil. Det fins da andre å gjøre det sammen med enn meg.

Anonymkode: f2b4d...522

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble drassa med ut HELE TIDA! Gikk lei etterhvert. Var en periode fra uskolen og frem til voksen alder der jeg ikke gikk på ski i det hele tatt. Men nå har jeg kjøpt meg noen på salg, og kan ta meg en tur om noen spør. Men det er absolutt ikke mye. Kjæresten min liker ikke å gå på ski i det hele tatt. 

Om vi får barn skal jeg nok ta de med på skitur. Trenger ikke gå så langt. Finne en bakke, fin natur, lang pause og leke mye. Jeg husker at det syns jeg var gøy. Turer der man ikke stresser. Ski får man jo kjøpt billig brukt og. 

 

Anonymkode: c9bd1...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke gå på ski fordi om du er norsk, selv ble jeg introdusert for ski som barn men likte det ikke og liker det fremdeles ikke som voksen. Det viktigste er å være ute å bevege seg, ikke sitte inne, hvordan man gjør det er egentlig mindre viktig. Men som barn gikk vi en del på tur av typen i veiene og på merket tursti på byfjellene (oppvokst i Bergen), og det er noe alle vi søsken hadde stor glede av selv om det ikke var voldsomme turer. Jeg var senere med i speideren og lærte meg mer om friluftsliv, og som voksen er det å kunne gå på fjelltur, ha med stormkjøkken og lage mat, brenne bål, lage le for vinne og nyte naturen en av mine absolutt viktigste rekreasjonskilder og pleie for kropp og sjel. Dessuten er det god trening, trenger ikke løpe inne på treningsstudio når du har naturen gratis rett utenfor. Vi ble aldri tvunget, og familien ble enig om lengde på turen, så har bare gode minne fra det. Jeg syns litt synd på barn som ikke blir tatt med ut i naturen og får lov å utfolde seg der fremfor bare på tilrettelagte parker og lekerplasser, men man er ikke en dårlig forelder fordi man velger en annen løsning. 

Anonymkode: aa94e...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri stått på ski når jeg var liten,foreldrene mine kjøpte aldr sånt til meg og ikke var de med på noe heller. Måtte klare meg selv. Bor på vestlandet og er lite med snø her. Ihvertfall skisnø uten å måtte reise ett godt stykke. Har barn, de har ski men dyrt blir det når de aldri får brukt de pga vær.  For dumt å måtte kjøpe ski for å gå på skidag. Skolen MÅ legge til rette for aking og. Sånn var det alltid når vi vokste opp. Ikke alle har råd eller vil eller kan stå på ski. Skal ikke tvingr det på de.. ikke alle har hytte på geilo heller.. khærlighet og onsorg er mye viktigere enn å stå på ski.. hehe

Anonymkode: 8aec5...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...