Gå til innhold

Barnets navn og krangling med mannen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nåk nå, jeg har tatt en avgjørelse på det. Takk.

Anonymkode: 5b3bf...af1

Tror jeg begynner å forstå hvorfor dere krangler. :P

Mannen får nok ikke gehør for navnet sitt hos deg og du kommer til å bruke ditt valg først og galant hoppe over å bruke begge navnene til daglig. Sjarmerende. 

Anonymkode: 1c1fe...b97

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nåk nå, jeg har tatt en avgjørelse på det. Takk.

Anonymkode: 5b3bf...af1

Mannen din har min dypeste medfølelse.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll eller ei - hvis to foreldre har hvert sitt sterke navneønske, og hver av dem synes den andres forslag er uaktuelt, så må de forkaste begges forslag. Sett opp en liste med fem-seks-sju-åtte navn hver (utenom det navnet dere har kranglet om!), finn ett eller to navn på den andre partens liste som dere kan godta og ta det derfra.

Det som er "riktig" i en persons hode er ikke nødvendigvis "riktig" hos en annen! Kanskje man må ende med et navn ingen synes er NYDELIG, men som begge synes er greit. Av og til må man bare komme fram til et kompromiss!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som endte opp mer kompromisset at de bestemte hver sin gang.  Barn nr 3 fikk de eldre søsken bestemme navn til.

Anonymkode: 1d1bf...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som endte opp mer kompromisset at de bestemte hver sin gang.  Barn nr 3 fikk de eldre søsken bestemme navn til.

Anonymkode: 1d1bf...21a

Så barn nr 3 heter Fantorangen Supermann?

Anonymkode: db3cf...e88

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så barn nr 3 heter Fantorangen Supermann?

Anonymkode: db3cf...e88

Forstår du prøver å være morsom, men det fremstår egentlig bare som arrogant.

Det Det er ikke alle som får barna hvert partallsår innen samme tiår, noen klarer å holde beina lukket i et par år mellom hvert barn. 

Jeg fikk også navn av mine eldre søsken og heter noe like vanlig som feks Maria, Stine, Ellen.. 

Tipper også at foreldrene sjokkerende nok har vetorett. 

Anonymkode: 0c0d9...035

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dette tærer på forholdet har du mye større problemer kjære.  Jeg tipper at du er alenemor innen 1 år.  Noen som vil vedde?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan jeg overtale han da? Jeg er ikke grusom, jeg vil bare at barnet skal ha et godt navn, og ikke sånne bondske navn som mannen min vil ha. 

Anonymkode: 5b3bf...af1

Og hva er så galt mes bondske navn egentlig? Herregud, du høres vanskelig og slitsom ut. Han har like mye rett til å bestemme. Bli enige om et navn dere begge liker, evt at dere velger hver deres navn og setter det sammen. Ikke gjør det vanskelig..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Emmelise skrev:

Trolling aside.

Spørsmålet i seg selv er egentlig ikke dårlig. For hva gjør man egentlig når foreldrene ikke kan bli enige om navnet på barnet?
 

Hvis mor ikke bor med far da barnet blir født får mor foreldreansvar alene og kan bestemme navn helt på egenhånd. 

Hvis mor og far bor sammen og/eller har delt foreldreansvar må de bli enige. Etter seks måneder vil de få purring fra folkeregistrert (?) om å bestemme navn. Sender de ikke inn noe bestemmer folkeregisteret navnet, og barnet får automatisk mors etternavn.

Anonymkode: 50b05...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg som er moren, og navnet er det jeg som vet passer best. Han har dessuten ikke peiling på navn og hva som er fint.

Anonymkode: 5b3bf...af1

Han syns sikkert det samme om deg, at ikke du har peiling. Det er ikke du som vet best bare fordi du er moren. Det er hans barn også selv om det kommer ut fra ditt skræv. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan jeg overtale han da? Jeg er ikke grusom, jeg vil bare at barnet skal ha et godt navn, og ikke sånne bondske navn som mannen min vil ha. 

Anonymkode: 5b3bf...af1

Hva er et bondsk navn? Bodil, Borghild? Gjertrud? Kan du komme med eksempler? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med bondske navn. Sigrid, Ingunn, Solveig, Vårin, Elida og slike gammeldagse navn? 

Jeg forsøker å forstå, ikke gjøre narr. Om du misliker at navnene er for norske og ikke fungerer utenfor landegrensene så finnes det mange navn som fungerer godt i hele Skandinavia og i engelskspråklige land, som ikke trenger å være konstruerte, bestå av 4+ stavelser eller ha unødvendig mange C'er og H'er i navnet. 

Mariann, Astrid, Linnea, Linn, Anette, Tiril, Pernille osv er navn som fungerer godt i 4-6 europeiske land, og som mange fler vil fint kunne uttale. 

Om du spør deg selv hvorfor du misliker de bondske navnene, og han klarer å si hva han misliker med ditt, så klarer dere kanskje å finne kompromiss dere begge kan leve med. 

For eksempel om du ikke vil ha æøå og han ikke vil ha xzc, så finnes ca tusen gode mellomveier.

 

Anonymkode: 0c0d9...035

Endret av Raven Emerald
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Emmelise skrev:

 

Spørsmålet i seg selv er egentlig ikke dårlig. For hva gjør man egentlig når foreldrene ikke kan bli enige om navnet på barnet?
 

Gir barnet to navn uten bindestrek.

Et kompromiss.

Anonymkode: 3140f...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

I lengere tid har mannen min og jeg diskutert ganske heftig hva barnet skal hete. Han mener at mitt forslag er helt grusomt, men jeg mistenker at det egentlig er svigermor som påvirker han. Uansett vil han ikke, han nekter for navnet jeg skal gi barnet. Finnes det en juridisk rett som mor kan t ai bruk så at barnet mitt får det navnet jeg ønsker? Eller er det en annen mulighet?

Anonymkode: 5b3bf...af1

Selvfølgelig ikke!

Om dere ikke er enig om navn så må du gå bort ifra det og finne et navn dere begge kan leve med.

Spent på hvordan dere vil løse fremtidige konflikter med barn i bildet om dere allerede er i krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så barn nr 3 heter Fantorangen Supermann?

Anonymkode: db3cf...e88

Nei, hun heter Birgitte... Det gikk noen år før tredjemann kom. Poenget var at man enten kan kompromisse og velge et navn ingen av foreldrene er 100% fornøyd med (Vi valgte den metoden, og jeg er fortsatt ikke fornøyd, 6 mnd senere), eller man kan kompromisse på andre måter. Dette var et eksempel på det.

Anonymkode: 1d1bf...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kast terning, trekk lodd, spør 100 tilfeldige mennesker i gågata og majoriteten av svarene vinner, dobbeltnavn med bindestrek (eller ei, for da krangler dere om hvilken står først). Jeg skjønner godt at man krangler om noe man anser som særdeles viktig og når man forbinder mye følelser og samtidig mistenker at noen blander seg inn, ja da kan man synke til nivå av en 5 åring.

Da må man bli litt kreativ i avgjørelsesprosessen. Dette klarer dere vel å bli enige om i det minste?

Anonymkode: 55321...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HanenIFlokken
På 13.12.2017 den 13.41, AnonymBruker skrev:

Det er jeg som er moren, og navnet er det jeg som vet passer best. Han har dessuten ikke peiling på navn og hva som er fint.

Anonymkode: 5b3bf...af1

Forbanna egoist! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er to om å få barn, da må dere jammen være voksne nok til å bli enige. Hverken du eller pappaen har vetorett på navn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.12.2017 at 3:14 PM, Ulrikke said:

Troll eller ei - hvis to foreldre har hvert sitt sterke navneønske, og hver av dem synes den andres forslag er uaktuelt, så må de forkaste begges forslag. Sett opp en liste med fem-seks-sju-åtte navn hver (utenom det navnet dere har kranglet om!), finn ett eller to navn på den andre partens liste som dere kan godta og ta det derfra.

Det som er "riktig" i en persons hode er ikke nødvendigvis "riktig" hos en annen! Kanskje man må ende med et navn ingen synes er NYDELIG, men som begge synes er greit. Av og til må man bare komme fram til et kompromiss!

Det er soleklart.

Anonymkode: b2b9c...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...