Gå til innhold

Barnets navn og krangling med mannen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

I lengere tid har mannen min og jeg diskutert ganske heftig hva barnet skal hete. Han mener at mitt forslag er helt grusomt, men jeg mistenker at det egentlig er svigermor som påvirker han. Uansett vil han ikke, han nekter for navnet jeg skal gi barnet. Finnes det en juridisk rett som mor kan t ai bruk så at barnet mitt får det navnet jeg ønsker? Eller er det en annen mulighet?

Anonymkode: 5b3bf...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Zanzibar3 skrev:

Bli enige. Det er hans barn også.

Det er jeg som er moren, og navnet er det jeg som vet passer best. Han har dessuten ikke peiling på navn og hva som er fint.

Anonymkode: 5b3bf...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan jeg overtale han da? Jeg er ikke grusom, jeg vil bare at barnet skal ha et godt navn, og ikke sånne bondske navn som mannen min vil ha. 

Anonymkode: 5b3bf...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Spørsmålet i seg selv er egentlig ikke dårlig. For hva gjør man egentlig når foreldrene ikke kan bli enige om navnet på barnet?
 

Endret av Raven Emerald
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Emmelise skrev:

 

Spørsmålet i seg selv er egentlig ikke dårlig. For hva gjør man egentlig når foreldrene ikke kan bli enige om navnet på barnet?
 

Man fortsetter å diskutere til man kommer frem til et kompromiss. Som gjerne begge er misfornøyde med, men etter en viss alder er man nødt til å velge navn til barnet. Men man må altså ta det valget sammen. 

Anonymkode: 4ad0c...e92

Endret av Raven Emerald
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troller ikke vi er bare uenig om navn. Det tærer på forholdet vårt og jeg tror mye skyldes svigermor. 

Anonymkode: 5b3bf...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da legger du fra deg navnet du ønsker og dere finner et navn dere kan bli enige om. Så snart babyen er født kommer dere begge til å syntes navnet er verdens fineste uansett. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge vekk ditt navn. Du må akseptere at det blir ikke det uansett - fordi faren ikke ønsker det. Vil du virkelig at barnet skal ha et navn som faren hater? Er det ikke deres barn? Eller tenker du egentlig at det er mest ditt barn? Hvorfor skal du bestemme dette alene? 

Så får dere skrive ned hver deres liste med fem navn hver. Og starte derfra. Er alle ti uaktuelle, finn fem nye hver. Til slutt må dere finne et navn som begge liker og kan leve med. Dere må bli enige. Begge må akseptere navnet. 

Anonymkode: dbdcc...1cd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere ikke er gift og ikke har felles adresse så har ikke far vetorett i Altinn. Dersom dere er gift eller har felles adresse så må en av dere fylle i skjema om navn, og den andre får beskjed og må godkjenne valget før det sendes inn. 

Dersom det ikke godkjennes av den andre, så blir søknad om navn aldri sendt inn. Etter 6 måneder tildeles barnet et navn. Barnet får da mors etternavn. 

Anonymkode: 0c0d9...035

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må legge vekk ditt navn. Du må akseptere at det blir ikke det uansett - fordi faren ikke ønsker det. Vil du virkelig at barnet skal ha et navn som faren hater? Er det ikke deres barn? Eller tenker du egentlig at det er mest ditt barn? Hvorfor skal du bestemme dette alene? 

Så får dere skrive ned hver deres liste med fem navn hver. Og starte derfra. Er alle ti uaktuelle, finn fem nye hver. Til slutt må dere finne et navn som begge liker og kan leve med. Dere må bli enige. Begge må akseptere navnet. 

Anonymkode: dbdcc...1cd

Jeg tenker at det er felles barn, men at mitt navn betyr mer for meg enn hva hans navn gjør for han. 

Anonymkode: 5b3bf...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Emmelise skrev:

Spørsmålet i seg selv er egentlig ikke dårlig. For hva gjør man egentlig når foreldrene ikke kan bli enige om navnet på barnet?

Det må vel rett og slett forventes at når folk er gamle nok til å pule, har samtykkekompetanse, og finner ut at de skal ha barn sammen,  så bør de også være kompetente nok mennesker til bli enige om et navn til avkommet. De har jo tross alt en del tid på seg også: et svangerskap varer i ni måneder og deretter må de melde inn navnet innen et halvt år. 

Man kan faktisk bli politianmeldt og bøtelagt for ikke å melde inn navn på barnet innen fristen. 

Endret av Raven Emerald
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Ullvott skrev:

Det må vel rett og slett forventes at når folk er gamle nok til å pule, har samtykkekompetanse, og finner ut at de skal ha barn sammen,  så bør de også være kompetente nok mennesker til bli enige om et navn til avkommet. De har jo tross alt en del tid på seg også: et svangerskap varer i ni måneder og deretter må de melde inn navnet innen et halvt år. 

Man kan faktisk bli politianmeldt og bøtelagt for ikke å melde inn navn på barnet innen fristen. 

Ja, jeg liker også å tro at to mennesker som får barn sammen burde være voksne nok til å komme fram til enighet på noe så grunnleggende som navn på barn uten å måtte kontakte megler. Men i de ekstreme tilfeller hvor folk er umodne drittunger som skal trumfe gjennom av X grunner som spinner ut til full krig, så har jeg alltid lurt på.. hva gjør man da egentlig? Hvem av de to parter har "mer rett" til å sette navn liksom?

Til TS:

Men altså, ta begge navna ibruk da vel. Han liker ikke ditt, du liker ikke hans. Bruk begge. Begge vinner, begge taper.
Og når ungen er stor nok kan h*n alltids bytte for å slippe unna dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er felles barn, men at mitt navn betyr mer for meg enn hva hans navn gjør for han. 

Anonymkode: 5b3bf...af1

Hvorfor er dette navnet så viktig for deg? Er det oppkalling? 

Det hjelper desverre ikke at ditt navn betyr mye for deg, når faren ikke liker det. Vil du virkelig at barnet deres skal få et navn som pappaen hater? 

Anonymkode: dbdcc...1cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg troller ikke vi er bare uenig om navn. Det tærer på forholdet vårt og jeg tror mye skyldes svigermor. 

Anonymkode: 5b3bf...af1

Svigermor...jeg vet ikke, jeg. Det forklarer liksom ikke hvorfor du anser barnet som kun ditt.

Jeg tenker en bedre plot-tvist hadde vært om barnet egentlig ikke var hans, og at det var kun du som visste det. For da har du løst både problemet med "mitt barn" og "juridisk rett", samtidig som det åpner for en del drama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilke navn har han foreslått og hvilke har du foreslått? 

 

Lag en liste hver over navn dere liker, og gi listen til hverandre der dere skal velge tre navn hver som dere liker. Og så gir dere tilbake lista, velger ett navn av de tre på lista. Så ser dere hvilke to navn som står igjen. Da tar dere loddtrekning eller slår krone/mynt eller noe på de to. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle dere. Jeg vil foreslå at vi døper barnet for begge sitt forslag, men mitt skal vere først. 

Anonymkode: 5b3bf...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle dere. Jeg vil foreslå at vi døper barnet for begge sitt forslag, men mitt skal vere først. 

Anonymkode: 5b3bf...af1

Tenker du at begge navn skal brukes eller er dette bare et forsøk på at du skal få viljen din? Det hjelper ikke at hans forslag står på papiret, dersom det er ditt navn som brukes.... Igjen, vil du virkelig at barnet skal ha et navn pappaen ikke liker? 

Jeg hadde ikke akseptert om den andre foreldrennhadde prøvd å tvinge igjennom et navn jeg misliker. Man får finne et begge synes er ok. 

Anonymkode: dbdcc...1cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at begge navn skal brukes eller er dette bare et forsøk på at du skal få viljen din? Det hjelper ikke at hans forslag står på papiret, dersom det er ditt navn som brukes.... Igjen, vil du virkelig at barnet skal ha et navn pappaen ikke liker? 

Jeg hadde ikke akseptert om den andre foreldrennhadde prøvd å tvinge igjennom et navn jeg misliker. Man får finne et begge synes er ok. 

Anonymkode: dbdcc...1cd

Nåk nå, jeg har tatt en avgjørelse på det. Takk.

Anonymkode: 5b3bf...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...