Gå til innhold

Arbeidsgivere skyr folk med arbeidstrening via Nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjelder heldigvis ikke alle arbeidsgivere. Samboeren min fikk fast jobb etter 6 år som arbeidsledig, i bedriften hvor han var på arbeidstrening.

Anonymkode: 1d733...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

Noen ser ting i praksis flenge før forskere og statistikkfolka kommer frem med gammelt nytt. 

Ingen andre skryter av anonyme null, så derfor gjør du det selv. Meget fornuftig, ellers er jeg redd det kan bli lenge å vente.

Anonymkode: 241cc...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder heldigvis ikke alle arbeidsgivere. Samboeren min fikk fast jobb etter 6 år som arbeidsledig, i bedriften hvor han var på arbeidstrening.

Anonymkode: 1d733...d14

Nei, det gjelder ikke alle arbeidsgivere. Men det er det heller ingen som har hevdet. Det statistikken viser er at 20% får seg jobb gjennom tiltak. Men det er altfor lavt sett opp mot hva tiltaket koster, kombinert med undergravelsen av arbeidsmarkedet. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men bare en liten tanke og spørsmål.
Dersom man har vært i et tiltak via NAV. Er man da pliktig til å opplyse om dette i CV'en? Kan man ikke bare droppe å skrive det som har med NAV å gjøre? Også heller si "Jeg har vært syk, fått behandling og er nå frisk. Derfor har jeg hull i cv'en"?. 
Dersom man kan droppe å nevne det.. hva er problemet da? De aller fleste tiltakene og arbeid via NAV, er for å kartlegge arbeidsevne, opptrening og en midlertidig aktivitet mens man søker jobb. Det er jo ikke alt som er relevant for den jobben man søker... 
Det at NAV krever aktivitetplikt er en ting. Støtter det 100%. Er man frisk så er man frisk. De som er syke blir jo ikke tvunget.
Så det er jo en midlertidig ting som har sin hensikt. Men man må ikke skrive dette opp på CV'en. Så forstår ikke helt problemet her. Om arbeidsgivere skyr unna alt som har med NAV, og foretrekker blank CV. Ja da får man levere blank CV da, er ikke vanskeligere enn det.. eller?

Anonymkode: 28828...ec5

Problemet er vel at de som arbeidssøkere blir mottarbeidet av et system som skal styrke dem opp å hjelpe dem inn mot arbeid, og at det nok får en grunnleggende mistillit til praksisplass, saksbehandlere og hele det såkalte støtteapparatet mens de er i en sårbar situasjon. Hvis jeg ga deg en 8 timers arbeidsdag etter jobben din som ikke er betalt, hvorfor tar du den ikke bare? om den ikke gir deg mer erfaring eller noe annet enn at du er til nytte for arbeidsgiver, så er det jo bare å la være å skrive den opp i cv og late som du ikke er der? Har vel ingenting å si det vel at du må bruke bare noen få timer ekstra på gratisarbeid etter jobb, du som har lønn og greier? tenk på de som går i praksis UTEN å ha en jobb med fulltidslønn ved siden av da, du burde ikke klage. Døgnet har jo 24 timer, bare 16 av dem skal du bruke på jobb. fortsatt 8 timer fri i døgnet, sutt og klag

Anonymkode: 189c7...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok vanligere enn mange tror. Og vi snakker ikke om rusmisbrukere og/eller folk med nedsatte sjelsevner her, men vanlige menn og kvinner i sin beste alder, der mange også har utdanning med ok og sågar bra resultater. De har ikke nødvendigvis vært under kun NAV i 10 år i strekk, men det har vært mye småjobber, frem og tilbake i små stillinger og med større innslag av NAV i periodene med arbeidsløshet. Det er mange antydninger om at arbeidslivet har blitt ganske tøft. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

Jeg kjenner til typen som går år etter år og «ikke får jobb» tross gode karakterer og referanser. Fordi vedkommende ikke gidder å se seg om etter jobb utenfor byens radius på 5 km. Folk vil gjerne få jobben dumpa i fanget, men vil ikke ta hva som helst heller. 

Anonymkode: 98b3e...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Peonjenta said:

Arbeidsmoral og ære er visst utdøende ord i det Norske vokabularet.

Hva slags ære er det i å bruke begreper som å dasse rundt?

Anonymkode: 189c7...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgivere vil heller ansette folk som har gått arbeidsledige, enn folk som har hatt arbeidstrening via Nav, viser en forskningsrapport fra Nova.

https://www.aftenposten.no/norge/i/p6L7RX/Arbeidsgivere-skyr-folk-med-arbeidstrening-via-Nav

 

Kan jeg godt forstå.

Anonymkode: abd0f...a7f

Det går faktisk an å ikke være så dum at man skriver "arbeidstrening" i CV`en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok ikke vært arbledig. Jeg er arbeidsledig. 46 år. Hatt samme jobb i 25 år. Så du tror jeg dassen hjemme. Kanskje jeg trenger arbeidstrening? Tror ikke det. De som er på trening, så er det for de fleste tvang. 

Anonymkode: fbe87...bc6

Tvang? Det kan vel ikke være verre enn å dra på jobb hver dag? Dere må slutte å synes så synd i dere selv.

Anonymkode: 89a6b...81a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen andre skryter av anonyme null, så derfor gjør du det selv. Meget fornuftig, ellers er jeg redd det kan bli lenge å vente.

Anonymkode: 241cc...e70

Dead on:fnise:

Anonymkode: 89a6b...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til typen som går år etter år og «ikke får jobb» tross gode karakterer og referanser. Fordi vedkommende ikke gidder å se seg om etter jobb utenfor byens radius på 5 km. Folk vil gjerne få jobben dumpa i fanget, men vil ikke ta hva som helst heller. 

Anonymkode: 98b3e...697

Det er ikke min erfaring. Man kan gjerne nekte å ta en jobb utenfor området man bor, men da forsvinner også dagpengene.

Anonymkode: 3bc7c...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/13/2017 den 19.06, stf skrev:

Det går faktisk an å ikke være så dum at man skriver "arbeidstrening" i CV`en.

Nei... Men om en er arbeidsledig kan man få diverse kurs og jobber via NAV, altså som NAV skaffe deg på bakgrunn av opplysningane du oppgir. For å få dagpenger ved arbeidsledighet må man registrere seg og denne registreringen innebærer st en fyller ut et CV som NAV får og bruker til å hjelpe med å finne relevant arbeid. Om en sender CV selv i tillegg for å søke jobb trenger en ikke nevne NAV og om en blir ansatt gjennom en søknad en selv har søkt på så blir en ansatt som normalt - vanlig arbeidskontrakt og slutt på nav-støttr

Får en derimot arbeid via NAV... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg naver for tiden og studerer på høgskole. Digg å få betalt for å studere. Funker som bare faen med AAP, hvis de godkjenner det :) 
For å få dette hjalp det ikke å bare spørre saksbehandler pent om det. Men nok om det. 

 

Det jeg ville si var at de som kommer på APO - arbeidspraksis i ordinær virksomhet er gjerne folk som har vært lenge utenfor arbeidslivet - dvs de arbeidsledige som er korttidsledige kommer ikke inn i APO. De som er korttidsledige er per definisjon mer attraktive på jobbmarkedet enn de som er langtidsledig (og som tilslutt blir sendt på APO). For de som går på aap og trenger mer bistand enn de som får dagpenger er tiltak fra nav mye mer utbredt enn de friske som går på dagpenger. Altså tiltak = høyere risiko for at arbeidstaker er syk, langtidsledig, uattraktiv på arbeidsmarkedet. 

Jeg kan forstå arbeidsgiverne. En som blir sendt på tiltak - arbeidspraksis - blir jo av NAV vurdert for å være så uattraktiv på arbeidsmarkedet at h*n trenger særskilt hjelp. Det er jo negativt for potensielle arbeidsgivere. Personen blir så sendt på arbeidspraksis og ikke blir vanlig ansatt der senere (fordi tiltakshaver vil jo ha nye fra nav på arbeidspraksis som gratis arbeidskraft). Da tenker jo potensielle arbeidsgivere at hvis kandidaten gjorde en god jobb på tiltaket så ville vel de som hadde h*n på praksis ansatt h*n. Så godt som alle som jobber mot uføretrygd må gjennomgå tiltak som f.eks arbeidspraksis i skjermet virksomhet. Og disse folkene er jo selvfølgelig ikke i jobb etter 6 måneder. De bygger jo opp nav-cv'en sin mot et uførevedtak.

Så derfor har arbeidsgivere gode grunner til å være skeptisk mot kandidater som har arbeidspraksis gjennom nav. Og derfor er ansettelsesprosenten etter 6 måneder veldig lav for folk som har arbeidspraksis gjennom nav. 

Anonymkode: 372a6...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør det jo på årsaken til at de er i arbeidspraksis. Jeg hadde hatt null problemer med å ansette en innvandrer som har vært på arbeidstrening for å lære norsk språk og kultur, det viser vilje til å integreres. Men norsk slauraungdom som har fått alle sjanser til gratis utdanning i livet, og ikke gidder å ta utdanning, ikke gidder å søke jobber langt fra mors lune favn og blir satt på arbeidtsrening for å lære seg å stå opp, nei de hadde jeg aldri ville ansatt. 

Anonymkode: 1033d...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.12.2017 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du godt forstå det? De som har arbeidstrening gjør faktisk noe for å komme i jobb. De som bare ikke har jobb går hjemme å dasser mens de venter på å få jobb.

Anonymkode: 37d49...fdc

En sannhet med modifikasjoner,de fleste har vel blitt mer eller mindre blitt tvunget til det av nav ...

Anonymkode: 9889b...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg ville si var at de som kommer på APO - arbeidspraksis i ordinær virksomhet er gjerne folk som har vært lenge utenfor arbeidslivet - dvs de arbeidsledige som er korttidsledige kommer ikke inn i APO. De som er korttidsledige er per definisjon mer attraktive på jobbmarkedet enn de som er langtidsledig (og som tilslutt blir sendt på APO). For de som går på aap og trenger mer bistand enn de som får dagpenger er tiltak fra nav mye mer utbredt enn de friske som går på dagpenger. Altså tiltak = høyere risiko for at arbeidstaker er syk, langtidsledig, uattraktiv på arbeidsmarkedet. 

Jeg kan forstå arbeidsgiverne. En som blir sendt på tiltak - arbeidspraksis - blir jo av NAV vurdert for å være så uattraktiv på arbeidsmarkedet at h*n trenger særskilt hjelp. Det er jo negativt for potensielle arbeidsgivere. Personen blir så sendt på arbeidspraksis og ikke blir vanlig ansatt der senere (fordi tiltakshaver vil jo ha nye fra nav på arbeidspraksis som gratis arbeidskraft). Da tenker jo potensielle arbeidsgivere at hvis kandidaten gjorde en god jobb på tiltaket så ville vel de som hadde h*n på praksis ansatt h*n. Så godt som alle som jobber mot uføretrygd må gjennomgå tiltak som f.eks arbeidspraksis i skjermet virksomhet. Og disse folkene er jo selvfølgelig ikke i jobb etter 6 måneder. De bygger jo opp nav-cv'en sin mot et uførevedtak.

Så derfor har arbeidsgivere gode grunner til å være skeptisk mot kandidater som har arbeidspraksis gjennom nav. Og derfor er ansettelsesprosenten etter 6 måneder veldig lav for folk som har arbeidspraksis gjennom nav. 

Anonymkode: 372a6...1a9

Du blander AAP med sosialstøtte

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå spør det jo på årsaken til at de er i arbeidspraksis. Jeg hadde hatt null problemer med å ansette en innvandrer som har vært på arbeidstrening for å lære norsk språk og kultur, det viser vilje til å integreres. Men norsk slauraungdom som har fått alle sjanser til gratis utdanning i livet, og ikke gidder å ta utdanning, ikke gidder å søke jobber langt fra mors lune favn og blir satt på arbeidtsrening for å lære seg å stå opp, nei de hadde jeg aldri ville ansatt. 

Anonymkode: 1033d...293

Oi, du er ganske naiv og ignorant når det gjelder andre menneskers problem og livssituasjoner. Om du har blitt voldtatt av faren din gjennom tenårene, så er det ikke bare bare sitte på vgs og klare studere. Det er bare et ekstremeksempel, da det virker som om du ikke er en person som ville forstått nyanser. Tror det finnes mange med depresjon som har droppet ut av studier, men som har klart en ufaglært jobb helt fint, fordi det krever mindre av deg i mange tilfeller. Jobbet selv i vernet bedrift der jeg lærte opp mennesker, og jeg kan ikke huske at vi hadde noen som jobbet dårligere enn ordinært ansatte når det gjaldt "vanlige" mennesker som ikke hadde fysiske handicap eller som var utviklingshemmet. Jeg husker minst to av dem hadde psykiske problemer, de var noe mutte og tause, men det jobbet alltid like bra som ordinært ansatte. En av dem ble merkbart bedre i humøret over tid og mer "utadvendt" på jobb. Noen av dem jobbet ikke 100%, men de dagene de skulle på jobb var de der alltig og jobbet bra. 

Om vi får flere unge på slavelønn, så blir det raskt mer lukrativt for dem å ty til kriminalitet. Denne karen her tjener for eks 80 000 på en måned der han jobber 16 timer i uka med å selge dop http://p3.no/dokumentar/19-ar-og-dopdealer/

Anonymkode: 57286...d14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar inn noen på arbeidstrening så ble det være en ledig stilling der, om enn ikke så stor en, men noe. Man ser også fort om den man tar inn er den rette for jobben. Er det en sosial fyr på  26 som kler seg pent, studerer ved siden av, har studert osv så bør ikke han gå flere enn 3 mnd på arbeidstrening. Så får de se på det som gratis opplæringsperiode. 

I vår bedrift var jeg med på og hadde opplæring på en som har vært altfor lenge i nav systemet. Vi hadde en åpning på 30% jobb rett rundt hjørnet så da kunne vi ta inn en. Brukte perioden som gratis opplæring med forbehold for han var ikke sikker på om han passet til bransjen. Han har nå vært fast ansatt på 25% jobb, eget ønske på prosenten av hva han klarer, nå i 6 mnd. Han trives og vi trives. 

Det er så mange som tar inn kun fordi de vet de har underbemannet så og så mange måneder i året og ser på det som kjekt. Det er jo å bruke mennesker! 

Anonymkode: 0507a...468

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blander AAP med sosialstøtte

 

Det er nok du som gjør det. 

Lille venn

Anonymkode: 372a6...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært 15 år utenfor arbeidslivet pga dette greiene her med at arbeidsgivere utnytter meg i tiltak. Er utrolig lei, og har sluttet å tro på fremtiden min. Er helt utrolig at en som gjør en vel så god jobb om ikke bedre ikke skal få en sjanse til å tjene en vanlig lønn slik at man klarer seg i hverdagen og får bedre livskvalitet. Det er altså så gale at jeg har ikke ord. For 5 år siden så jeg dette problemet økte, og nå er det altså til og med kommet i aviser og på nyhetene. Velkommen etter..

Anonymkode: a2c12...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så overraskende for meg.  Jeg har vært i tre praksiser, ikke fått jobb av det. Har bare følt meg j..malplassert og utnyttet, og tenkt "aldri mer". Er i jobb nå, men det har jeg fått gjennom nettverk og ikke gjennom NAV. 

 

 

Anonymkode: f4f9f...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/15/2017 at 4:25 PM, AnonymBruker said:

Det er nok du som gjør det. 

Lille venn

Anonymkode: 372a6...1a9

Oi, ble du så triggered av a jeg påpeker du ikke vet forskjell på sosialestøtte og aap?

Anonymkode: 57286...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...