Gå til innhold

Arbeidsgivere skyr folk med arbeidstrening via Nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig ikke helt bak mål om du tenker etter. Alle vet at det er vanskelig å få jobb idag, også de fleste arbeidsgivere. Når de ser at du har gått 12mnd uten jobb eller å gjøre noe kan dette bli sett på som forståelig av arbeidsgiver siden arbeidsmarkedet er hardt. Men om den samme arbeidsgiveren ser at personen har vært på tiltak i 1 mnd, da begynner han gjerne å lure på hva som er galt med vedkommende. Da tenker man at personen er syk eller det e rnoe galt med den siden den gikk på navtiltak. I arbeidsgiver sine øyne er folk på navtiltak mer sannsynlig å ha noe galt med seg, enn en som "bare" har vært uheldig på arbeidsmarkedet.

Det høres kanskje rart ut, men i arbeidsgivers øyne er det oftere mer risikabelt å ta noen fra navtiltak, enn noen som "bare" har gått ledig. De som har integritet og bra arbeidskapasitet blir ikke satt på tiltak, det er gjerne sånn man tenker

Anonymkode: 57286...d14

Ja, men da må man gjøre noe med det da! For det som er relevant er faktisk hverken din eller min mening rundt dette. Det holder lenge at forskning faktisk viser at slike holdninger eksisterer i næringslivet og da må man legge opp velferdspolitikken på det grunnlaget, ikke lulle seg inn i fantasier og late som at det ikke skjer mens man durer videre med dyre ordninger som ikke fungerer. 

Og dersom du tror du greier å forandre næringslivets holdninger rundt dette - lykke til. Det er temmelig naivt, og det er langt enklere å endre NAV's praksis siden dette kan vedtas av politikerne. Holdninger i næringslivet kan derimot ikke vedtas og er derfor langt vanskeligere å blit kvitt. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å gjenta meg selv til det kjedsommelige: Poenget er at dette likevel ikke virker. Det er ingen som har sagt at man ikke bør ha en form for aktivitetsplikt, det forskningen viser er at det ikke er lurt å la dette være i form av billig arbeisdkraft til bedriftene, finansiert av NAV og dermed skattebetalerne. De som er friske bør da heller få hjelp til å øke kompetansen, gjennom kurs, utdanning osv. Ikke minst forbedre sine søknader. 

Ja, det er arbeidsgiverne. Men det er temmelig naivt å tro at man skal kunne forandre næringslivets holdninger rundt dette. NAV kan ikke operere med metoder under forutsetning av at det fungerer når det tvert imot har blitt tilbakevist, men skal forholde seg til forskning, empiri og statistikk med tanke på at det faktisk er våre felles verdier som forvaltes. Og når slik forskning faktisk viser at slike holdninger eksisterer så kan man ikke stikke hodet i sanden og late som at problemet ikke eksisterer. Da må man starte forandringer der endringen faktisk kan skje, og det er nettopp hos NAV!

Anonymkode: 3bc7c...a19

Altfor snilt. Man må ganske enkelt sette krav. Og dette kommer nok.

Anonymkode: 89a6b...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men da må man gjøre noe med det da! For det som er relevant er faktisk hverken din eller min mening rundt dette. Det holder lenge at forskning faktisk viser at slike holdninger eksisterer i næringslivet og da må man legge opp velferdspolitikken på det grunnlaget, ikke lulle seg inn i fantasier og late som at det ikke skjer mens man durer videre med dyre ordninger som ikke fungerer. 

Og dersom du tror du greier å forandre næringslivets holdninger rundt dette - lykke til. Det er temmelig naivt, og det er langt enklere å endre NAV's praksis siden dette kan vedtas av politikerne. Holdninger i næringslivet kan derimot ikke vedtas og er derfor langt vanskeligere å blit kvitt. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

Dårlige holdninger kan elimineres ved å sette lovfestede krav til de. Er veldig enkelt å forstå.

Anonymkode: 89a6b...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altfor snilt. Man må ganske enkelt sette krav. Og dette kommer nok.

Anonymkode: 89a6b...81a

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlige holdninger kan elimineres ved å sette lovfestede krav til de. Er veldig enkelt å forstå.

Anonymkode: 89a6b...81a

Det er jo allerede lovfestede krav til dette, som dette med at praksisplass egentlig ikke skal fortrenge ordinær arbeidskraft. Men det skjer likevel, hvilket betyr at myndighetene ikke greier å håndheve dette. Da er det mer fornuftig å endre NAV's tilnærming til det. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er jo allerede lovfestede krav til dette, som dette med at praksisplass egentlig ikke skal fortrenge ordinær arbeidskraft. Men det skjer likevel, hvilket betyr at myndighetene ikke greier å håndheve dette. Da er det mer fornuftig å endre NAV's tilnærming til det. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

Nei. Da skrur man hardere til.

Anonymkode: 89a6b...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Da skrur man hardere til.

Anonymkode: 89a6b...81a

Hjelper ikke når det likevel ikke håndheves. Det er totalt urealistisk. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker jeg kjenner med arbeidstrening via NAV:

1) Mann, 20 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

2) Mann, 23 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

3) Mann, 27 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

4) Mann, 26 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

5) Mann, 26 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

6) Mann, 22 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

7) Kvinne, 20 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

8) Mann, 50 år, fikk fast jobb på arbeidstreningssted #2

9) Kvinne, 55 år, fant ut etter to arbeidstreningssteder at hun ikke var i stand til å jobbe, fikk uføretrygd

10) Mann, 18 år, var i arbeidstrening på samme sted i 4-5 år men de bare trenerte ansettelse pga. diagnose. Fikk nytt arbeidstreningssted i samtale med NAV, fikk fast jobb der etter ca 1 år

 

Personene i 1) til 7) fikk tilbud om jobb etter mellom 6 mnd og 2 år, alt etter som hvor bra de gjorde det på jobb. 

 

Anonymkode: 48ca6...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker jeg kjenner med arbeidstrening via NAV:

1) Mann, 20 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

2) Mann, 23 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

3) Mann, 27 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

4) Mann, 26 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

5) Mann, 26 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

6) Mann, 22 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

7) Kvinne, 20 år, fikk fast jobb på første arbeidstreningssted

8) Mann, 50 år, fikk fast jobb på arbeidstreningssted #2

9) Kvinne, 55 år, fant ut etter to arbeidstreningssteder at hun ikke var i stand til å jobbe, fikk uføretrygd

10) Mann, 18 år, var i arbeidstrening på samme sted i 4-5 år men de bare trenerte ansettelse pga. diagnose. Fikk nytt arbeidstreningssted i samtale med NAV, fikk fast jobb der etter ca 1 år

 

Personene i 1) til 7) fikk tilbud om jobb etter mellom 6 mnd og 2 år, alt etter som hvor bra de gjorde det på jobb. 

 

Anonymkode: 48ca6...970

Anekdoter om hvem du kjenner som fikk (eller ikke fikk for den saks skyld) er temmelig lite relevante i et samfunnsperspektiv. Kun 20% får jobb generelt. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du godt forstå det? De som har arbeidstrening gjør faktisk noe for å komme i jobb. De som bare ikke har jobb går hjemme å dasser mens de venter på å få jobb.

Anonymkode: 37d49...fdc

Du har nok ikke vært arbledig. Jeg er arbeidsledig. 46 år. Hatt samme jobb i 25 år. Så du tror jeg dassen hjemme. Kanskje jeg trenger arbeidstrening? Tror ikke det. De som er på trening, så er det for de fleste tvang. 

Anonymkode: fbe87...bc6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du godt forstå det? De som har arbeidstrening gjør faktisk noe for å komme i jobb. De som bare ikke har jobb går hjemme å dasser mens de venter på å få jobb.

Anonymkode: 37d49...fdc

Du har nok ikke vært arbledig. Jeg er arbeidsledig. 46 år. Hatt samme jobb i 25 år. Så du tror jeg dassen hjemme. Kanskje jeg trenger arbeidstrening? Tror ikke det. De som er på trening, så er det for de fleste tvang. 

Anonymkode: fbe87...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anekdoter om hvem du kjenner som fikk (eller ikke fikk for den saks skyld) er temmelig lite relevante i et samfunnsperspektiv. Kun 20% får jobb generelt. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

Utrolig å kjenne så mange på tiltak. Lurer på hvor stor bekjentskapskrets du har.  Dine tall tror jeg ligger skyhøyt og langt over det som er vanlig.

Anonymkode: fbe87...bc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen som er tvunget til å skrive "NAV - Utplassert i arbeidstrening" på CV heller, når de kan føre opp "bedrift - type arbeid/stilling". Snakk om å skyte seg selv i foten. 

Anonymkode: bbb8f...12c

Du forstår at referansen på stedet vil fortelle sannheten? Å både være i praksis og lyve på CV’en er lite lurt.

Anonymkode: b8ed7...816

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig å kjenne så mange på tiltak. Lurer på hvor stor bekjentskapskrets du har.  Dine tall tror jeg ligger skyhøyt og langt over det som er vanlig.

Anonymkode: fbe87...bc6

Nei, poenget er at det ikke er "mine" tall, men forskernes tall - altså de som har undersøkt hvor mange som har fått seg jobb i etterkant. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anekdoter om hvem du kjenner som fikk (eller ikke fikk for den saks skyld) er temmelig lite relevante i et samfunnsperspektiv. Kun 20% får jobb generelt. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

Enkelte NAV- kontorer har heldigvis lokale tall på opp mot 60%. 

Anonymkode: b8ed7...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det jo en jobb, ikke tiltak?

Anonymkode: 89a6b...81a

Og i tillegg at nav betaler bedriften for å ta inn gratishjelp.  Kan godt skjønne at de sier nei...vi har ikke noen jobb til deg. Syns folk som går på tiltak skal begynne om å få innsyn til nav hva arbeidsgiver har skrevet til nav ved slutt. Dugde ikke? Ikke rette personen? Sånn får de nye inn hele tiden , pluss betalt. Lurer på om det går retting på bedriftens konto, eller til den private eier? Kan jo lure. 

Anonymkode: fbe87...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte NAV- kontorer har heldigvis lokale tall på opp mot 60%. 

Anonymkode: b8ed7...816

Enkelte NAV kontorer er fortsatt ikke represenatitvt for landet som helhet. Når man vurderer en ordning på nasjonalt nivå, så må man bruke et representativt tall. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, poenget er at det ikke er "mine" tall, men forskernes tall - altså de som har undersøkt hvor mange som har fått seg jobb i etterkant. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

Haha, tuller du?! Kjære vene, dette er ikke forskning eller statistikk! Det du presenterte heter utvalgte anekdoter. 

Anonymkode: b8ed7...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og i tillegg at nav betaler bedriften for å ta inn gratishjelp.  Kan godt skjønne at de sier nei...vi har ikke noen jobb til deg. Syns folk som går på tiltak skal begynne om å få innsyn til nav hva arbeidsgiver har skrevet til nav ved slutt. Dugde ikke? Ikke rette personen? Sånn får de nye inn hele tiden , pluss betalt. Lurer på om det går retting på bedriftens konto, eller til den private eier? Kan jo lure. 

Anonymkode: fbe87...bc6

Ja, for det bør jo ringe ei bjelle hos NAV når samme bedrift får inn håpløse personer gang etter gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha, tuller du?! Kjære vene, dette er ikke forskning eller statistikk! Det du presenterte heter utvalgte anekdoter. 

Anonymkode: b8ed7...816

Feil igjen. 

"

Av de 167.593 personene som avsluttet et tiltak i 2016 var bare 34.974 personer (21 prosent) registrert med en jobb uten ytelser seks måneder seinere.

"

tatt fra: http://www.tv2.no/a/9550373/

Men ok - jeg kan moderere meg til 21%. 

Anonymkode: 3bc7c...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...