Gå til innhold

2 åring som ikke sover om natta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest GoldenLioness

Dette er helt vanlig og har skjedd med hvert utviklingssprang med sønnen vår. Vi fortsatte bare å være superkonsekvent og noen ganger sov vi ved siden av sengen hans.

Det er tøft mens det pågår, men man må bare kjøre løpet ut ellers så vil barnet etterhvert gjøre det til en vane om det blir tatt opp og får romstere rundt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg å sjekke ut dette med astma som kom opp som mulig årsak her, men jeg anbefaler deg også å teste ut søvnmedikamenter i samråd med lege.

Jeg har ei i barnehagen som var på samme måte, og det var overhodet ikke noe utviklingssprang.

De brukte søvnpreparateri i perioder for å se om det kunne bryte negative søvnmønstre - og det hjalp noe. Jeg anbefaler deg også å få sykemelding mens dere tester ut disse ulike tingene - man kan ikke ha det sånn over tid.

Og så må du jo dessverre se om du også klarer å sovne mye tidligere, er jo ikke helt mulig om hun våkner mange ganger på kvelden.

I tillegg ville jeg hatt det fullstendig mørkt på soverommet - altså; aluminiumsfolie på vinduene og gardin som blokkerer alt lys ute. Om hun er redd om natten kan dere ha nattlampe, men det kan tenkes at fullstendig mørkt rom kanskje kan bidra til noe forlenging av søvn(ikke mange timer, altså).

Jeg hadde oppsøkt spesialister, og krevd å bli henvist. Det finnes et søvnsenter i Bergen, men jeg vet ikke om de har kompetanse på små barn.

Anonymkode: d125c...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Dette er helt vanlig og har skjedd med hvert utviklingssprang med sønnen vår. Vi fortsatte bare å være superkonsekvent og noen ganger sov vi ved siden av sengen hans.

Det er tøft mens det pågår, men man må bare kjøre løpet ut ellers så vil barnet etterhvert gjøre det til en vane om det blir tatt opp og får romstere rundt.

 

 

TS beskriver noe ganske annet enn utviklingssprang.

Anonymkode: d125c...816

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS beskriver noe ganske annet enn utviklingssprang.

Anonymkode: d125c...816

Enig! Kan ikke bortforklare alt med utviklingssprang og følgende råd "stå i det". Det er nesten en gjenganger her på forumet.

Anonymkode: 3a43c...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS beskriver noe ganske annet enn utviklingssprang.

Anonymkode: d125c...816

Kombinert med at barnet utvikler seg på en ny måte og begynner å få mareritt og kan tro det er monster under sengen så er dette en del av utviklingen jo.

 

https://www.babyverden.no/baby/vekst-og-utvikling/1-2-ar-barnets-utvikling/

http://www.klikk.no/foreldre/barn/barnets-utvikling/barn-2-ar-3531111

http://www.kk.no/mamma/sovn-barn-2-4-ar-63713893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for engasjerte og nyttige svar, det settes pris på og det er godt med forståelse! Jeg og mannen har nå lagt en slagplan for januar, med konsultasjon med sovekarin og/eller kontakte lege eller helsestasjonen om ikke det fungerer. Skal da rett og slett trygle om hjelp, siden problemet har blitt tatt opp flere ganger hos helsestasjonen uten nytte.

I forbindelse med langvarig hoste etter luftveisinfeksjon da hun var yngre var vi faktisk hos lege i forbindelse med mistanke om astma, og han mente bestemt at hun ikke hadde det etter undersøkelse. Tror også jeg kan utelukke stoffskifte da hun alltid er veldig energisk og god i formen, men jeg er jo ingen lege. Kommer til å bestille en ny legetime i nærmeste fremtid om vi ikke finner ut av dette. 

Har tidligere fått utskrevet vallergan, men det skulle hun bare bruke et par dager for å vandt til å sove gjennom. Dagen etter siste pille var det på'n igjen, så det fungerte ikke. Skal forhøre meg om informasjon og muligheten for søvnpreparater om ingenting fungerer. 

Hadde håpet det var et utviklingssprang i starten, men har holdt på så lenge nå at det ikke er mulig. 

Ts

Anonymkode: b9863...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som vanlig er jeg oppe i natten, og har benyttet tiden til å lese litt om søvnforstyrrelser hos barn. Kom dessverre over en liste skrevet av barneleger som ramset opp hvor farlig søvnmangel er for barn, så nå er jeg mer nedstemt enn noen sinne. Lavere iq, fedme i voksen alder, adhd, dårlig hjerneutvikling og jeg vet ikke hva :( så tenker jeg på at de på helsestasjonen, inklu barnelegen der som jeg har snakket med har sagt at de ikke kan gjøre noe, og kjenner jeg blir fryktelig frustrert over å tenke på det. Man får streng beskjed om å gi tran, men nedsatt hjerneutvikling er liksom ikke så farlig?! 

 

 

Anonymkode: b9863...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.12.2017 at 10:25 PM, GoldenLioness said:

Dette er helt vanlig og har skjedd med hvert utviklingssprang med sønnen vår. Vi fortsatte bare å være superkonsekvent og noen ganger sov vi ved siden av sengen hans.

Det er tøft mens det pågår, men man må bare kjøre løpet ut ellers så vil barnet etterhvert gjøre det til en vane om det blir tatt opp og får romstere rundt.

 

 

utrolig tøft, men det går seg til.

Anonymkode: 5732d...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...