Gå til innhold

Når barnet ditt er redd for at du skal i fengsel.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt på 6år er veldig redd jeg skal i fengsel. Barnet har felt noen tårer de siste dagene da jeg skal levere på skolen og vært skikkelig bekymret for at jeg skal havne i fengsel. "Du må ikke gjøre noe galt i dag" kan barnet si. Og så sier jeg som rett er at jeg aldri har vært i fengsel og ikke vil gjøre noe slemt eller dumt som gjør at jeg skal i fengsel.

 

Er dette noe dere kjenner til eller vet hvorfor plutselig barnet tenker på?

Anonymkode: f8adb...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje barnet har sett noe på tv som får det til å frykte at du må i fengsel? 

Anonymkode: c9602...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje barnet har sett noe på tv som får det til å frykte at du må i fengsel? 

Anonymkode: c9602...61a

Godt mulig. 

Anonymkode: f8adb...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør barnet om hvorfor h*n frykter du må i fengsel. Spør barnet om h*n har hørt noen andre si det osv...kommunikasjon...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noen andre i barnehagen som har forelder i fengsel som har snakket om dette

Anonymkode: 36743...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være alt fra at barn typisk er opptatt av dette med fengsel, politi etc. i den alderen, at et barn på skolen/barnehagen har en forelder i fengsel eller noe barnet har sett på TV som har vært skremmende. 

Jeg MÅ kanskje (sannsynligvis) i fengsel. Aner ikke hvor lenge, kommer an på om jeg blir regnet som strafferettslig tilregnelig eller ikke, men alt fra noen måneder til flere år dessverre. Jeg ANER ikke hvordan jeg skal legge dette fram for mine barn, og bekymrer meg svært mye for hvordan det vil være for dem at jeg sitter inne. Vil så gjerne skåne de fra det, men det vil være enda verre å bare "forsvinne" uten å si noe, for så å komme tilbake i livet demmers uten å forklare hvorfor. Min mor har luftet det å kanskje ikke si noe til dem, men jeg tror faktisk det er bedre for dem å få forklart hvor syk jeg har vært og hva som har skjedd, og at derfor må jeg i fengsel. Så kan de besøke meg et par ganger i måneden. 

Uansett. Dette tror jeg de fleste barn frykter i løpet av oppveksten, men hos noen kan det kanskje utvikle seg til direkte angst. Da er det viktig å snakke mye om det. 

Anonymkode: 0cbec...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville prøvd å forklare at politiet er snille. Kanskje kan dere tillit med ta turen innom en politistasjon? Det er veldig synd om barnet skal være redd politiet.

Anonymkode: acef9...5e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være alt fra at barn typisk er opptatt av dette med fengsel, politi etc. i den alderen, at et barn på skolen/barnehagen har en forelder i fengsel eller noe barnet har sett på TV som har vært skremmende. 

Jeg MÅ kanskje (sannsynligvis) i fengsel. Aner ikke hvor lenge, kommer an på om jeg blir regnet som strafferettslig tilregnelig eller ikke, men alt fra noen måneder til flere år dessverre. Jeg ANER ikke hvordan jeg skal legge dette fram for mine barn, og bekymrer meg svært mye for hvordan det vil være for dem at jeg sitter inne. Vil så gjerne skåne de fra det, men det vil være enda verre å bare "forsvinne" uten å si noe, for så å komme tilbake i livet demmers uten å forklare hvorfor. Min mor har luftet det å kanskje ikke si noe til dem, men jeg tror faktisk det er bedre for dem å få forklart hvor syk jeg har vært og hva som har skjedd, og at derfor må jeg i fengsel. Så kan de besøke meg et par ganger i måneden. 

Uansett. Dette tror jeg de fleste barn frykter i løpet av oppveksten, men hos noen kan det kanskje utvikle seg til direkte angst. Da er det viktig å snakke mye om det. 

Anonymkode: 0cbec...ccc

Hvordan forhold har du til barna dine i dag? Er du fulltids forelder? Og er de eldre enn 6 år? I så fall burde du si det. Men om de er yngre, eller om du ikke er fulltidsforelder så syns jeg ikke dere skal si det. Hadde selv en far i fengsel og visste ikke om det, for meg var han bare en som kom på besøk av og til (perm) og det var helt greit. Hadde nok følt større sorg og forvirrelse og fått mer problemer sosialt med andre barn om jeg visste at han satt inne og egentlig var kriminell. Jeg var liten, og hadde nok ikke tolerert infoen før jeg var 13++ år uansett, så jeg syns det var fint at det ble gjort på den måten med meg hvertfall. 

Anonymkode: 36743...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt på 6år er veldig redd jeg skal i fengsel. Barnet har felt noen tårer de siste dagene da jeg skal levere på skolen og vært skikkelig bekymret for at jeg skal havne i fengsel. "Du må ikke gjøre noe galt i dag" kan barnet si. Og så sier jeg som rett er at jeg aldri har vært i fengsel og ikke vil gjøre noe slemt eller dumt som gjør at jeg skal i fengsel.

 

Er dette noe dere kjenner til eller vet hvorfor plutselig barnet tenker på?

Anonymkode: f8adb...7c8

Hvor har barnet på 6 år fått informasjon om fengsel? 

Et barn på 6 år får ikke ut av det blå informasjon om at noen kan havne i fengsel, og når barnet er redd for at den som har omsorg for barnetskal havne i fengsel så er her noe grunnleggende feil, eller barnet har opplevd noe barn ikke skal oppleve. 

Det første du her må gjøre er å ta en nødvendig, saklig og rolig samtale med barnet om hva fengsel er, hgordan fengsel brukes som straff og hvem som kan sende noen i fengsel. Klarer du ikke det så må du få noen til å hjelpe deg med denne vanskelige men høyst nødvendige samtalen. 

Jeg får vondt av barnet med en slik indre uro og angst for å miste sin omsorgsperson. Barn skal ikke behøve å bekymre seg om denne typen problemer. 

Anonymkode: e5db5...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være alt fra at barn typisk er opptatt av dette med fengsel, politi etc. i den alderen, at et barn på skolen/barnehagen har en forelder i fengsel eller noe barnet har sett på TV som har vært skremmende. 

Jeg MÅ kanskje (sannsynligvis) i fengsel. Aner ikke hvor lenge, kommer an på om jeg blir regnet som strafferettslig tilregnelig eller ikke, men alt fra noen måneder til flere år dessverre. Jeg ANER ikke hvordan jeg skal legge dette fram for mine barn, og bekymrer meg svært mye for hvordan det vil være for dem at jeg sitter inne. Vil så gjerne skåne de fra det, men det vil være enda verre å bare "forsvinne" uten å si noe, for så å komme tilbake i livet demmers uten å forklare hvorfor. Min mor har luftet det å kanskje ikke si noe til dem, men jeg tror faktisk det er bedre for dem å få forklart hvor syk jeg har vært og hva som har skjedd, og at derfor må jeg i fengsel. Så kan de besøke meg et par ganger i måneden. 

Uansett. Dette tror jeg de fleste barn frykter i løpet av oppveksten, men hos noen kan det kanskje utvikle seg til direkte angst. Da er det viktig å snakke mye om det. 

Anonymkode: 0cbec...ccc

Helt enig i at du skal forklare dette på en enkel og ærlig måte, tilpasset alderen. Unger forstår når noe blir holdt skjult for dem, og det er gjerne mer skadelig enn sannheten. Klem. 

Anonymkode: bc92f...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forhold har du til barna dine i dag? Er du fulltids forelder? Og er de eldre enn 6 år? I så fall burde du si det. Men om de er yngre, eller om du ikke er fulltidsforelder så syns jeg ikke dere skal si det. Hadde selv en far i fengsel og visste ikke om det, for meg var han bare en som kom på besøk av og til (perm) og det var helt greit. Hadde nok følt større sorg og forvirrelse og fått mer problemer sosialt med andre barn om jeg visste at han satt inne og egentlig var kriminell. Jeg var liten, og hadde nok ikke tolerert infoen før jeg var 13++ år uansett, så jeg syns det var fint at det ble gjort på den måten med meg hvertfall. 

Anonymkode: 36743...9ac

Jeg har et tett og godt forhold til barna. Er ikke fulltidsforelder per nå, men har vært det og det er meningen at jeg skal bli det igjen. Eller ikke fulltid, men 50/50. Dette er jo planer som er lagt uten at den andre forelderen vet om at jeg sannsynligvis havner i fengsel. Jeg vet de vil reagere veldig dersom jeg plutselig blir borte, for de er veldig knyttet til meg. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i at du skal forklare dette på en enkel og ærlig måte, tilpasset alderen. Unger forstår når noe blir holdt skjult for dem, og det er gjerne mer skadelig enn sannheten. Klem. 

Anonymkode: bc92f...34b

Ja, er det jeg også tenker. Og hvis de vet det så får de jo tross alt muligheten til å besøke meg. 

Anonymkode: 0cbec...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger "vet" hva fengsel er selv om de ikke har noe forhold til dette. De vet at tyver kommer i fengsel, det er liksom så langt det går. Såvidt jeg vet så kjenner verken de (eller jeg) noen som har vært i fengsel.

Men tror unger flest (inkludert mine) ikke egentlig vet hva fengsel er. Først og fremst så tror jeg de har en assosiasjon til fengsel at det er farlig. Jeg tror det å avdramatisere den biten er viktig, fortelle at man blir tatt vare på og er trygg i fengselet, man får mat, klær, og varme, men straffen er at man må være borte fra de man helst ville være med.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger inn være noen som har skremt ungen med vilje. Husker selv da vi hadde naturfag på tidlig barneskolen, en i klassen spurte om noen kunne stikke en gaffel i jorden å spise den, om det fantes noen så store vesener. Læreren flira og var med på leken og sa at det vet man aldri. For meg skapte det mange ukers mareritt 😅 tilslutt måtte jeg ta det opp med foreldrene mine hvorfor jeg var så redd og trist. Tror jeg var 7-8 år. 

Anonymkode: a2d07...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har barnet sett en film eller tv serie?

Husker jeg fikk marrirett når jeg var liten etter å sett noe skremmende på tven.

Anonymkode: 59f55...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...