Gå til innhold

Han fikk ikke jobben han hadde hatt i halvannet år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skal man si egentlig? Denne karen jobbet halvannet år for Elverum kommune, men når jobben skulle lyses ut var han uaktell for kommunen fordi han ikke var nok kvalifisert. Blir forbannet av å lese slikt og det virker som de utnytter mennesker bevisst.

 

http://www.tv2.no/nyheter/9550373/

Anonymkode: d65dd...c75

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idioti å godta arbeidstrening. Det reduserer drastisk sannsynligheten for å få seg jobb.

Gode intensjoner, elendig gjennomføring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne jo bare ansatt han, med krav om at han må fullføre fagbrevet sitt, da han bare var 1 år unna å få det. 

Hvor mange har ikke kommunen tidligere ansatt, som ikke er kvalifisert for stillingen, jo det er noen. Har jobbet for Elverum kommune selv i noen år.

Anonymkode: da65c...2dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Idioti å godta arbeidstrening. Det reduserer drastisk sannsynligheten for å få seg jobb.

Gode intensjoner, elendig gjennomføring.

Går greit å holde seg aktiv ved hjelp av arbeidstrening. Men for guds skyld..ikke vær så dum at du tar med arbeidstreningen i regi av NAV i CVen din når du søker jobb. Selv ikke om du får en ordinær arbeidsattest fra arbeidsgiveren du har arbeidstrening hos. Sjansen er stor at de du søker jobb hos tar en telefon dit. Og får de vite du var der pga utplassering fra NAV...da er løpet kjørt.

Anonymkode: b425d...304

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går greit å holde seg aktiv ved hjelp av arbeidstrening. Men for guds skyld..ikke vær så dum at du tar med arbeidstreningen i regi av NAV i CVen din når du søker jobb. Selv ikke om du får en ordinær arbeidsattest fra arbeidsgiveren du har arbeidstrening hos. Sjansen er stor at de du søker jobb hos tar en telefon dit. Og får de vite du var der pga utplassering fra NAV...da er løpet kjørt.

Anonymkode: b425d...304

Dersom man ikke kan sette det på CV'en, så er arbeidstrening fullstendig meningsløst. Da ser det jo bare ut som om man ikke har gjort noen verdens ting (med mindre man tar sjansen på å komme med en blank løgn og påstå at man har gjort noe annet da, men det kan jo være risikabelt). 

Anonymkode: f1ca1...0ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De kunne jo bare ansatt han, med krav om at han må fullføre fagbrevet sitt, da han bare var 1 år unna å få det. 

Hvor mange har ikke kommunen tidligere ansatt, som ikke er kvalifisert for stillingen, jo det er noen. Har jobbet for Elverum kommune selv i noen år.

Anonymkode: da65c...2dd

Helt enig. Greit at man har et formelt krav for å få en jobb, men når folk allerede jobber der så burde man kunne ansette med forutsetning om at man tar fagbrevet innen en viss tid. Det gjøres helt fint i andre bransjer. 

Anonymkode: f1ca1...0ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke kan sette det på CV'en, så er arbeidstrening fullstendig meningsløst. Da ser det jo bare ut som om man ikke har gjort noen verdens ting (med mindre man tar sjansen på å komme med en blank løgn og påstå at man har gjort noe annet da, men det kan jo være risikabelt). 

Anonymkode: f1ca1...0ef

Arbeidstrening er da ikke meningsløst. Å feks gå et helt år uten å ha gjort en dritt skjerper ikke akkurat hjernen din og selvtilliten. Derfor greit å holde seg aktiv. Det holder jo å si du har gått fullstendig arbeidsledig i det året. Ikke noe uvanlig dette. Har du derimot gått ledig i 2..3..4..år så er det uvanlig og en evt arbeidsgiver vil tenke at du har issues. Det samme gjelder om det står noe om NAV i CVen din.

Anonymkode: b425d...304

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidstrening er da ikke meningsløst. Å feks gå et helt år uten å ha gjort en dritt skjerper ikke akkurat hjernen din og selvtilliten. Derfor greit å holde seg aktiv. Det holder jo å si du har gått fullstendig arbeidsledig i det året. Ikke noe uvanlig dette. Har du derimot gått ledig i 2..3..4..år så er det uvanlig og en evt arbeidsgiver vil tenke at du har issues. Det samme gjelder om det står noe om NAV i CVen din.

Anonymkode: b425d...304

Poenget var at hvis man ikke sier at man har vært under NAV, så fremstår det som at man har gått ledig. Hvis man da har vært på tiltak noen år, så er det et problem hvis du ikke kan si at du har vært det, siden du da ikke kan dokumentere at du faktisk har drevet med noe. Arbeidsgiver tar ikke hensyn til at det er "greit å holde seg aktiv", de ser på hva du har gjort, særlig de siste årene før h*n vurderer deg til ny jobb. Kan man ikke vise til noe da, så er det slett ikke bra. 

Anonymkode: f1ca1...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit for han, det må jo være en real knekk for selvtilliten i en allerede vanskelig situasjon. Synes NAVs krav om 5 år i arbeidspraksis virker veldig streng, 5 år med full jobb med minimalt utbetalt er jo rene slavekontrakten

Anonymkode: fd6cc...5a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker er at denne mannen ikke var dyktig nok i jobben til at de ønsket å ansette ham.

Jeg er selv arbeidsgiver, og dersom folk gjør jobben med glans så bryr jeg meg ikke om at det er noen formaliteter som ikke er på plass. Men dersom de er dårlige i jobben og jeg ønsker de ut, så er det greit å ha noe å skylde på. Det jeg ønsker er jo å ha de flinkeste folka "på laget".

Anonymkode: c32f7...f40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik arbeidstrening er ofte svært demotiverende, og mange utnyttes i lang tid. Jeg skjønner svært godt at folk blir demotiverte etter måneder og år i arbeidstrening, der man i praksis gjør det samme som de andre på arbeidsplassen, bare til halv lønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk å være negativ til arbeidstrening for de som ikke gidder å yte særlig. Vi har hatt noen sånne der jeg jobber. Noen er stadig borte fra jobb, gjør ikke mer enn de må og vi er ikke særlig tjent med å ha de der. Og det blir enda verre den dagen de får fast stilling. Husker ei jente vi hadde der for 10 år siden, hun var spesielt oppegående og en stor ressurs for bedriften. Hun ville vi ikke miste og ga henne fast jobb selv uten utdanning. Er man i arbeidstrening er det lurt å stå på og gjøre sitt aller beste, og viktigst av alt møte opp presis hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik ble jeg utnyttet i over 10 år. Til slutt ga jeg bare opp. 

10 år med utnytting 100 vis av avslag på jobb søknader  i året til slutt ga jeg bare opp.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg tenker er at denne mannen ikke var dyktig nok i jobben til at de ønsket å ansette ham.

Jeg er selv arbeidsgiver, og dersom folk gjør jobben med glans så bryr jeg meg ikke om at det er noen formaliteter som ikke er på plass. Men dersom de er dårlige i jobben og jeg ønsker de ut, så er det greit å ha noe å skylde på. Det jeg ønsker er jo å ha de flinkeste folka "på laget".

Anonymkode: c32f7...f40

At ikke du gjør det, betyr ikke at det ikke er de som gjør det. 

Anonymkode: caac0...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo sette IT ansvarlig Elverum Ungdimsskole på CV, uten å si noe om hvem som betalte lønna? 

Anonymkode: 28947...d51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan jo sette IT ansvarlig Elverum Ungdimsskole på CV, uten å si noe om hvem som betalte lønna? 

Anonymkode: 28947...d51

Hva om en potensiell arb giver vil ta en tlf dit for å høre hvordan han var og hvorfor han sluttet? Da kommer NAV frem i bildet...

Anonymkode: b425d...304

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.12.2017 den 9.52, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke kan sette det på CV'en, så er arbeidstrening fullstendig meningsløst. Da ser det jo bare ut som om man ikke har gjort noen verdens ting (med mindre man tar sjansen på å komme med en blank løgn og påstå at man har gjort noe annet da, men det kan jo være risikabelt). 

Anonymkode: f1ca1...0ef

Bare si man har tatt vare på familie med sykdom. Alltid noen som er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎12‎.‎2017 den 16.25, AnonymBruker skrev:

Hva om en potensiell arb giver vil ta en tlf dit for å høre hvordan han var og hvorfor han sluttet? Da kommer NAV frem i bildet...

Anonymkode: b425d...304

Hva han har gjort en god jobb og har et godt forhold til arbeidsgiver samt har oppsøkt ny jobb og gjort et godt inntrykk på intevju - hvorfor skulle NAV være et tema i hele tatt?

Anonymkode: 26666...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Bare si man har tatt vare på familie med sykdom. Alltid noen som er syke.

Poenget er at man skal ha noe arbeidsrelatert å vise til på CV'en. Det er selvfølgelig vel og bra og ta vare på familien, men en fremtidig arbeidsgiver vurderer dessverre ikke det - h*n ønsker å lese/høre om din erfaring og hva du har gjort som har skapt resultater, hva du har lært i lønnet arbeid etc. Dersom man ikke kan vise til at man har hatt tilknytning til arbeidslivet gjennom praksis, så er det meningsløst. 

Anonymkode: f1ca1...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at man skal ha noe arbeidsrelatert å vise til på CV'en. Det er selvfølgelig vel og bra og ta vare på familien, men en fremtidig arbeidsgiver vurderer dessverre ikke det - h*n ønsker å lese/høre om din erfaring og hva du har gjort som har skapt resultater, hva du har lært i lønnet arbeid etc. Dersom man ikke kan vise til at man har hatt tilknytning til arbeidslivet gjennom praksis, så er det meningsløst. 

Anonymkode: f1ca1...0ef

Å gå på nav tiltak viser jo bare at du er tiltaksløs og sløv. Å hjelpe noen som er syk viser langt flere kvaliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...