Gå til innhold

Broren min kommer ikke hvis jeg er der i jula


Gjest Axl Rose

Anbefalte innlegg

Gjest Axl Rose

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Planen var å feire jul hos mamma og kjæresten hennes. Søsteren min, kjæresten og barna hennes kommer også. Vi er alle alltid hjemme til etter nyttår. Jeg gleder meg alltid til å se barna igjen og de gleder seg til å se meg. Mormor kommer også og feirer med oss. Så gledet meg til å se henne. Storebroren min skulle også komme men nå nekter han å komme når jeg er der. Så da blir han alene. Barna hans feirer med moren.

Han bor langt borte så han ser de sjelden og han fortjener å feire jul sammen med de. 

Han og jeg har aldri vært gode venner. Han ble forbanna på meg etter jeg ruset meg, havnet i trøbbel, ble tatt av politiet osv. Likevel har vi feiret jul sammen helt til nå. Nå tåler han ikke trynet mitt mer etter en krangel. Jeg var kanskje litt frekk i kjeften men har angret på det, sagt unnskyld og bedt om at vi må tåle hverandre. Ingenting hjelper. Ingen i familien får han til å skifte mening. Det blir meg eller han.

Spørsmålet mitt er. Skal jeg si jeg holder meg hjemme sånn at han kommer, så kommer jeg når han er kommet? Se om han virkelig mener det at han ikke vil se trynet mitt? Jeg er litt redd det blir drama.

Eller skal jeg holde meg hjemme hos meg selv så de får feire og kose seg i fred uten drama. Det blir min første jul alene og jeg har virkelig lyst å feire med de andre men det er kanskje best sånn? Hva hadde dere gjort?

Jeg vil ikke at broren min skal sitte alene. Da får jeg ingen god jul uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Axl Rose said:

Skal jeg si jeg holder meg hjemme sånn at han kommer, så kommer jeg når han er kommet?

Jeg vil ikke anbefale å lyve, nei. Blir bare trøbbel.
Hvem av dere som skal få komme, må nesten din mor få bestemme, hun er jo vertinnen.

Anonymkode: 7b905...f34

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykkebamsen

Hvilken dag pleier du vanligvis å reise hjem på når du feirer jul med familien din? Hvis det er den 22. desember, som et eksempel, så kan du jo heller dra hjem akkurat den 24., og hvis broren din blir sur, så si at du bare skal være der akkurat den dagen. Da slipper du forhåpentligvis drama. Så får du feiret jul, tilbrakt tid med familien din og fått med deg julegave-utdelingen. Og senere, hvis du virkelig ønsker å ofre deg, reise hjem samme kvelden, eller morgenen etter, slik at han får resten av den følgende uken alene, uten deg.

Da får du med deg den viktigste dagen med dem alle, samtidig som du får gitt ham resten av juleuken alene uten deg i nærheten. En slags julegave til ham fra deg. Resten av uken blir jo trist for deg hvis broren din fortsatt ikke vil ha deg der, men da har du vist ham hvor du står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AvocadoMelon

Ville ikke "lurt" han med å si at du ikke kommer også dukker du opp likevel. Det kan gjøre ting langt verre. 

Det er han som har bestemt seg for å være vrang og ikke vil komme hvis du kommer. Synes ikke han skal få "godkjennelse" for den barnslige oppførselen ved at du blir hjemme.  Jeg ville dratt, og send han melding og sagt at du håper han kommer og at dere ikke trenger og samtale noe mer en nødvendig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva du beskriver i innlegget ditt så kan jeg godt forstå at han har fått nok og ikke vil treffe deg lenger. Hadde latt han få ha julen der i fred da han bor langt borte og du etter hva jeg forstår treffer familien ofte. Så for det være din julegave til han. Synes det er for mye å forlange av deres mor at hun skal avgjøre hvem av hennes barn som skal komme, hadde selv aldri klart å ta det valget. Bedre at dere to som har problemer dere imellom ordner opp uten å lage drama og dra resten av familien inn i det.

Men det er nå min mening. :)

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Etter hva du beskriver i innlegget ditt så kan jeg godt forstå at han har fått nok og ikke vil treffe deg lenger. Hadde latt han få ha julen der i fred da han bor langt borte og du etter hva jeg forstår treffer familien ofte. Så for det være din julegave til han. Synes det er for mye å forlange av deres mor at hun skal avgjøre hvem av hennes barn som skal komme, hadde selv aldri klart å ta det valget. Bedre at dere to som har problemer dere imellom ordner opp uten å lage drama og dra resten av familien inn i det.

Men det er nå min mening. :)

Enig i dette

Anonymkode: 6cffb...0e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lur han, det kan skape mye unødvendig drama på julaften. Du kan jo risikere at han skaper seg veldig, snur på pletten og drar hjem når han ser deg - vil du risikere å ødelegge julaften for alle som er der? 

Har du noen å feire med? Eller er det slik at en av dere må være alene uansett? Har du svigerforeldre eller en god venninne å feire med? I så fall ville jeg feiret med dem slik at broren min slapp å være alene på julaften, for å bevare husfreden. Hvis du også må være alene, tenker jeg at du kan dra - siden det er han som nekter å komme hvis du er der. Det kan hende han snur når det nærmer seg, at det hele bare er en trussel :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du nå er rusfri og har ryddet opp etter deg pluss sagt unnskyld (å be han om å holde ut med deg er vel ikke akkurat en unnskyldning da) så syns jeg at du kan reise hjem med god samvittighet så lenge din mor har invitert deg.

Din bror får ta det valget om å bli borte på egen kappe syns jeg og ikke benytte det som et pressmiddel overfor sin mor. For det er det han har gjort, ikke sant?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Axl Rose skrev:

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Planen var å feire jul hos mamma og kjæresten hennes. Søsteren min, kjæresten og barna hennes kommer også. Vi er alle alltid hjemme til etter nyttår. Jeg gleder meg alltid til å se barna igjen og de gleder seg til å se meg. Mormor kommer også og feirer med oss. Så gledet meg til å se henne. Storebroren min skulle også komme men nå nekter han å komme når jeg er der. Så da blir han alene. Barna hans feirer med moren.

Han bor langt borte så han ser de sjelden og han fortjener å feire jul sammen med de. 

Han og jeg har aldri vært gode venner. Han ble forbanna på meg etter jeg ruset meg, havnet i trøbbel, ble tatt av politiet osv. Likevel har vi feiret jul sammen helt til nå. Nå tåler han ikke trynet mitt mer etter en krangel. Jeg var kanskje litt frekk i kjeften men har angret på det, sagt unnskyld og bedt om at vi må tåle hverandre. Ingenting hjelper. Ingen i familien får han til å skifte mening. Det blir meg eller han.

Spørsmålet mitt er. Skal jeg si jeg holder meg hjemme sånn at han kommer, så kommer jeg når han er kommet? Se om han virkelig mener det at han ikke vil se trynet mitt? Jeg er litt redd det blir drama.

Eller skal jeg holde meg hjemme hos meg selv så de får feire og kose seg i fred uten drama. Det blir min første jul alene og jeg har virkelig lyst å feire med de andre men det er kanskje best sånn? Hva hadde dere gjort?

Jeg vil ikke at broren min skal sitte alene. Da får jeg ingen god jul uansett. 

Det er hans egen feil at han blir sittende alene. Han må da for pokker kunne klare å være voksen og oppføre seg sivilisert rundt deg selv om han ikke liker deg. Herregud du er broren hans liksom..

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær

Det at han blir sittende alene er hans egen feil. Han kan komme, det er ingen som nekter han. Du har bedt om unskyldning og ettersom jeg skjønner fått livet på rett kjøl. Han får finne ut av hva som er viktigst, det å være sur på deg, eller det å kunne være med familien i høytider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er han som har problemet, derfor syntes jeg ikke at du skal vike på hans urimelighet. Uansett hva du måtte ha gjort mot ham, så straffer han resten av familien med den umodenheten. Å tåle trynet på søsteren sin på julekvelden for å samle familien, det må enhver voksen person få til. 

Med mindre broren din er 15 år gammel, så syntes jeg du skal feire jul der med god samvittighet. Du har sagt unnskyld. Det er faktisk ikke mer du kan gjøre. Han har ingen rett til å frarøve deg jul med familien og å stille slike barnslige ultimatum. 

De fleste har en slektning de ikke kan utstå, men de aller fleste klarer likevel å oppføre seg sivilisert mot vedkommende en eneste gang i året.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Takk for svar. Da dropper jeg å lyve til han.

Når jeg reiser hjem varierer. Alt fra en uke før til to dager før. To av mine venner har sagt jeg kan feire med de men de blir så mange og jeg orker ikke det. Bedre å være alene å slappe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå i juletid hvor familie egentlig skal være samlet syns jeg det er dårlig av ham å ikke komme, jeg mener at du bare skal dra å feire med familien å la han være i fred. Han er jo som du sier alene, men du har jo barn som sikker gleder seg og det blir for dumt at han som står igjen får dra, er han ikke voksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Axl Rose skrev:

Takk for svar. Da dropper jeg å lyve til han.

Når jeg reiser hjem varierer. Alt fra en uke før til to dager før. To av mine venner har sagt jeg kan feire med de men de blir så mange og jeg orker ikke det. Bedre å være alene å slappe av. 

Du skal ikke måtte sitte alene fordi broren din er vanskelig altså. Dra og feir med familien din. Du skal ikke ha dårlig samvittighet dersom broren din HELT selvvalgt må være alene i julen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er broren din sitt valg dette her, så synes ikke du skal vike unna fordi han ikke ønsker å feire jul med deg. I en familie bør der være større rom for tilgivelse (innenfor en rimelig grense ihvertfall).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker du må ha sagt noe skikkelig fælt til han etter han ikke kuttet deg ut etter rus og prostitusjon. Kanskje unnskyldningen din ikke virket ektefølt, eller du har bedt om unnskyldning så mange ganger at det har mistet mening. 

La broren din ha jula. 

Anonymkode: afffe...f85

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker du må ha sagt noe skikkelig fælt til han etter han ikke kuttet deg ut etter rus og prostitusjon. Kanskje unnskyldningen din ikke virket ektefølt, eller du har bedt om unnskyldning så mange ganger at det har mistet mening. 

La broren din ha jula. 

Anonymkode: afffe...f85

De begge kan være der. De trenger ikke snakke sammen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke vite hva som har blitt sagt, og gjort mellom deg, og broren din. Men kan si litt om hvordan det er å leve med noen som gjør gjentatt mye dumt, sårer, og svikter. Det er faktisk ikke bare å si unnskyld hver gang man har vært frekk eller gjort noe dumt.

Jeg ville virkelig prøvd å fikset forholdet ditt mellom broren din. Har det blitt så betent at familien må velge mellom deg, og han er det ganske ille. Det er antagelig ikke siste julen eller andre familierelaterte ting dere skal ha fremover. Må barna velge om hvilken onkel som skal komme i konfirmasjon, brylluper osv. Er det sånn dere vil ha det?

Livet er for kort til å ha slike krangler med de man er glad i. Familierelasjoner kan være kompliserte, men noen ganger må man legge forskjeller og uenigheter til side for å tenke på flere enn seg selv.

Mitt råd er dropp å prøve å lure han, og genuint prøv å få forholdet til broren opp å gå før jul. Det er fremdeles knapt, men det er tid. Du må si unnskyld på en sånn måte han skjønner du angrer. 

Anonymkode: 3297a...e7f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bifftomat

Om han ikke vil komme når du er der, er det han som har et problem. Jeg synes du skal gå, så får han bare ha det så godt, hvis han velger å holde seg hjemme. :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...