Gå til innhold

Etterbetaling AAP - Spørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk innvilget ufør med ung ufør-tillegg 1 November. I dag har jeg mottatt en del beløp som har tittel som "etterbetaling AAP tidligere år".

Det jeg lurer på er om det er noe jeg trenger å gjøre med tanke på skatt nå? Jeg har lest noe om å ringe og få fordelt skatt utover årene det gjelder for å evt få mindre skatt? 

Vil jeg kunne få skattesmell neste periode pga disse utbetalingene nå av en eller annen grunn?

Ser også jeg har fått etterbetaling fra litt ut i 2013, selv om uføretidspunktet ble satt til 2008, men dette regner jeg med stemmer? Ville vel blitt store summer om man skulle fått helt fra man begynte å motta AAP.

 

Et eksempel på bruttobeløp og skattetrekkbeløp jeg har fått er f.eks for 2015: BRUTTO: 36851 TREKK: 162214

Ser det riktig ut?

 

Setter veldig pris på svar. Er så redd for å få skattesmell eller få utbetalt for mye/for lite.

Anonymkode: 373f2...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får etterbetalt på ung ufør fra du ble 20 år, selv om uføretidspunktet er fra før du ble 20 så får du ikke etterbetalt for det. det blir automatisk trekt 44 prosent skatt av etterbetalingen, men du kan kontakte skatteetaten for å få omregnet skatten til de årene eetterbetalingen er fra. jeg regner ikke med at du har betalt 44 prosent skatt av aap, så hvis du får skatten regnet om så får du antageligvis igjen litt av skatten fra etterbetalingen. det var i alle fall det jeg fikk beskjed om både på nav og når jeg tok kontakt med skatteetaten, men jeg vet ikke utfallet enda siden dette kommer på neste skatteår 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...