Gå til innhold

Havner jeg i "luksusfellen" igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gang tidligere havnet i en såpass stor økonomisk felle at leiligheten min kunne være i fare for å tvangsselges. Bilen jeg eide måtte tvangsselges da jeg ikke hadde sjans til å betale på den. Det skal også sies at jeg hadde et kjæresteforhold som styrte og ledet meg mot personlig økonomisk konkurs. Jeg avsluttet det skadelige forholde og fikk bena på rett kjøl igjen. 

Men nå ser det ut til at jeg heller mot den dårlige veien igjen. Jeg har bestilt flere ting på nett med faktura/delbetaling over tid, og ser nå at alt i alt så har jeg fakturaer på rundt 5000kr. Jeg har også en kredittkort regning på 9000kr, og greier ikke å betjene dette noe mer enn å betale litt på alt hver mnd, som vil si enten minstebeløpet eller litt til. Jeg ser at det kan gå galt om jeg fortsetter, og har nå 1000% innsikt på nøyaktig hvor jeg har fakturaer/kjøp ifra og hvor mye hver av de er på. Jeg har ikke noe anmerkninger eller inkassovarsel fordi jeg betaler minstebeløp på alle regninger, noen betaler jeg litt mer på. Etter at jeg ble fullstendig klar over hva jeg faktisk har å betale totalt så har jeg ikke foretatt meg noe kjøp. 

Ønsker ingen stygge komentarer, fordi jeg vet at alt er min skyld og at det er idiotisk av meg å gjøre slikt når jeg har vært der før, og når jeg ikke har økonomi til å betjene det. Jeg var veldig flink til å kun kjøpe ting på nett når jeg betalte der og da. 

Har spurt banken om et lite ekstralån for og nedbetale dette, men siden det er så kort tid siden jeg kjøpte meg ny leilighet så sa de nei.

Hva annet kan jeg gjøre, skulle ønske jeg kunne få alt samlet.. 

Hilsen ei som er livredd for å få anmerkning/inkasso igjen..

Anonymkode: 091f8...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg sette opp grensa på kredittkortet, og legge alt der? For da er jo alt samlet der?

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det første deltakerne i "Luksusfellen" blir bedt om å gjøre, er å selge unna ting de har slik at de kan betale ned på gjelden sin. 

Det andre de blir bedt om å gjøre, er å kontakte kredittkortselskapene for å informere dem om situasjonen din, og å "fryse" kontoene sine slik at rentene ikke fortsetter å løpe. Det heter visst "å bero"..?

Det tredje er å lage seg et budsjett, og å sette av penger på en bufferkonto slik at man kan unngå slike situasjoner som din. 

Det fjerde blir vel å slutte å bruke mer enn det man får inn, eventuelt skaffe seg en ekstrajobb ved siden av. 

 

Anonymkode: 359d8...b90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det første deltakerne i "Luksusfellen" blir bedt om å gjøre, er å selge unna ting de har slik at de kan betale ned på gjelden sin. 

Det andre de blir bedt om å gjøre, er å kontakte kredittkortselskapene for å informere dem om situasjonen din, og å "fryse" kontoene sine slik at rentene ikke fortsetter å løpe. Det heter visst "å bero"..?

Det tredje er å lage seg et budsjett, og å sette av penger på en bufferkonto slik at man kan unngå slike situasjoner som din. 

Det fjerde blir vel å slutte å bruke mer enn det man får inn, eventuelt skaffe seg en ekstrajobb ved siden av. 

 

Anonymkode: 359d8...b90

Har ikke så mye å selge dessverre. Eneste verdi er tv og iPhonen min, men det trenger jeg jo. Har kun et kredittkort som er vært i bruk. Kan det være aktuelt å sette opp grensa på kortet til f.eks 150.000,- og legge de 5000 inn der og så bare betale mer på kredittkortet?

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde gå til psykolog, det er åpenbart at noe er galt, enten psykisk eller nevrologisk (adhd, boderline) når du klarer skape deg disse problemene så enkelt. 

Anonymkode: c1e37...fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel ikke 150.000 i grense på kredittkortet om du ønsker å samle 9000+5000? Mente kanskje 15.000? :) dette er forøvrig ikke mye gjeld, og det virker som du er var på det allerede og passer på så ikke det sklir mer ut 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Alenia skrev:

Du trenger vel ikke 150.000 i grense på kredittkortet om du ønsker å samle 9000+5000? Mente kanskje 15.000? :) dette er forøvrig ikke mye gjeld, og det virker som du er var på det allerede og passer på så ikke det sklir mer ut 🙈

Huff, mente 15.000,- ja.

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde gå til psykolog, det er åpenbart at noe er galt, enten psykisk eller nevrologisk (adhd, boderline) når du klarer skape deg disse problemene så enkelt. 

Anonymkode: c1e37...fe7

Borderline eller emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse kjennetegnes ved at de er impulsive, har svingende og sterke affekter, har dårlig selvbilde, er selvdestruktive og inngår ustabile relasjoner. De utviser konstante stemningssvingninger og har ofte sinneutbrudd. Ofte tar de ut sinnet på seg selv og skader seg. Selvmordstrusler og selvmordsforsøk er ikke uvanlige.

Eneste er at jeg kan være litt impulsiv, ellers er ingen av de andre symptomene noe jeg har. Adhd har jeg heller ikke, så hvor du får dette fra lurer jeg veldig på.

 

Anonymkode: 091f8...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be banken om en mnd eller to med å fryse lånet, kun betale renter for leilighetslånet.

Det er det mange som ikke vet går an. Da slipper du ekstra lån andre steder.

Gjør det, og ta lærdom!

Du vil klare deg fint, og få en god jul! :hjerte:

 

Anonymkode: 96c47...08d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan be banken om en mnd eller to med å fryse lånet, kun betale renter for leilighetslånet.

Det er det mange som ikke vet går an. Da slipper du ekstra lån andre steder.

Gjør det, og ta lærdom!

Du vil klare deg fint, og få en god jul! :hjerte:

 

Anonymkode: 96c47...08d

Det har jeg gjort en gang tidligere. Kan ikke spørre om det igjen.

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du brukte 5000 + 9000 kr på?

Anonymkode: 848d0...580

Ja, du kan spørre. Store deler av de var til en ferie. Trodde jeg kunne greie å betale alt etter ferien, men det greide eg ikke. Ikke noe mer enn minstebeløpet.

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du anledning til å øke inntektene dine? Deltidsjobb eller overtid dersom du har en jobb nå. Dersom du har studelån, kan du søke om betalingsutsettelse, så bruker du beløpet der på det du har utestående.

 

Fra nå av får du følge denne regelen (bruker den selv også!):  Kun handling dersom det kan betales med en gang. Faktura er no-go. Og spør alltid deg selv: Trenger jeg denne, eller er det 'bare' noe jeg ønsker?

Anonymkode: c9191...fed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke noe problem ennå, men det kunne ha blitt det dersom du ikke hadde sett faresignalene. Nå gjorde du heldigvis det, så da løser dette seg! Det er snakk om bare ca. 15.000 kroner, så da sperrer du kredittkortet og evt. også sørger for å få lagt inn en frivillig kredittsperre på deg selv slik at du ikke får nye kreditter hos for eksempel hos Klarna. Deretter legger du inn automatiske trekk slik at du betaler så mye som mulig hver måned den dagen du får lønn og evt. mer når du for eksempel får feriepenger. 

Lykke til! :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

Dette er ikke noe problem ennå, men det kunne ha blitt det dersom du ikke hadde sett faresignalene. Nå gjorde du heldigvis det, så da løser dette seg! Det er snakk om bare ca. 15.000 kroner, så da sperrer du kredittkortet og evt. også sørger for å få lagt inn en frivillig kredittsperre på deg selv slik at du ikke får nye kreditter hos for eksempel hos Klarna. Deretter legger du inn automatiske trekk slik at du betaler så mye som mulig hver måned den dagen du får lønn og evt. mer når du for eksempel får feriepenger. 

Lykke til! :)

 

Har nå satt opp kredittkortgrensen til 15.000kr. Betaler det jeg har utestående hos de forskjellige der. Og så sperrer jeg kredittkortet. Hvordan og hvor legger jeg inn en frivillig kredittsperre?

Anonymkode: 091f8...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare ikke håpe at banken ringer meg og er lynings....

Anonymkode: 091f8...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får bare ikke håpe at banken ringer meg og er lynings....

Anonymkode: 091f8...d48

Neida, de er egentlig bare glad du betaler minimum på et kredittkort. Det er mer inntekter til dem. Men dersom du ikke betaler minimum engang kommer purringer.

Du får samle gjelden din, sett deg opp et budsjett, betal så mye som overhodet mulig på gjelden.

 

Anonymkode: c9191...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har betalt ned gjelda di, så setter du ned sperren til 10.000,-  .  Lettere å forholde seg til et lavere beløp. Eller så kan du slutte å handle på kreditt, og begynne å lage deg ønskelister i stedet. Tar kanskje lenger tid å få oppfylt det du vil ha, men vel verdt det for lommeboka di. Og for din mentale/psykiske helse :) 

Anonymkode: 359d8...b90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nå satt opp kredittkortgrensen til 15.000kr. Betaler det jeg har utestående hos de forskjellige der. Og så sperrer jeg kredittkortet. Hvordan og hvor legger jeg inn en frivillig kredittsperre?

Anonymkode: 091f8...d48

Det du kan gjøre, er å enten kontakte banken og si at grensen skal sperres. Eller du kan sperre kortet helt (lett i nettbanken), klippe det i to og kaste det.

Anonymkode: c9191...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nå satt opp kredittkortgrensen til 15.000kr. Betaler det jeg har utestående hos de forskjellige der. Og så sperrer jeg kredittkortet. Hvordan og hvor legger jeg inn en frivillig kredittsperre?

Anonymkode: 091f8...d48

Her finner du fremgangsmåte for å legge inn frivillig kredittsperre på deg selv. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får bare ikke håpe at banken ringer meg og er lynings....

Anonymkode: 091f8...d48

Det skal nok litt mer til! ;) Du har jo ikke gjort noe galt, bare vært litt korttenkt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...