Gå til innhold

Nordmenn er blitt mer positive til innvandrere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo positivt? Men så er spørsmålet da, kan vi stole på SSB? Eller er det VG som legger som forklarer på den "riktige" måten?

Kjør debatt!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/integrering-og-innvandring/nordmenn-er-blitt-mer-positive-til-innvandrere/a/24208706/

Flere mener det bør bli lettere for asylsøkere å få opphold, ifølge nye tall fra SSB. Andelen som mener innvandrere gjør en nyttig innsats øker også.

Anonymkode: 3054f...608

Ikke dra alle over én kamm er det noe som heter. Jeg er faen ikke positiv til innvandring i det hele tatt...

Anonymkode: 34d84...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Følger ikke med på nyheter? Jeg henviste nettopp til tre svært oppdaterte nyhetssaker og publikasjoner. Sorry, men hersketeknikker må du lengre ut på landet med.

Du henviser til lovbrudd i andre land enn Norge som vi alle kan være enige om at er forferdelige. Men statistikken viser at lovbruddene i Norge går ned. Enkelthendelser endrer ikke på det faktum.

Og at det finnes utskudd som ønsker å bruke terror for å få frem sitt budskap, betyr ikke at den jevne innvandrer til Norge er terrorist. Terror begås av onde og syke mennesker, og er i liten grad knyttet til innvandring. Bare se på ETA, IRA og vår egne motbydelige terrorist fra Utøya. Det finnes dessverre mennesker som vil bruke vold, og disse vil ofte klare å finne en unnskyldning for dette. I Norge går heldigvis lovbrudd ned, noe som tyder på at vi lykkes med noe i dette landet.

De hevdet at multikultur ikke fungerer. Jeg venter fremdeles på bevis...

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Det er foreløpig ikke noe stort problem i Norge, enda. Mye grunnet restriktiv innvandringspolitikk. Jeg gav deg nettopp masse beviser på at multikultur ikke fungerer! Jeg gav deg også eksempler på at samfunn med en homogen befolkning og mennesker med felles kulturell bakgrunn har mindre terror og uro enn land med høy grad av multikultur.

Kom gjerne med eksempler på land der multikultur fungerer bra. Og gjerne da spesielt bra for allerede eksisterende befolkning.

Anonymkode: 6b9aa...d2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følger ikke med på nyheter? Jeg henviste nettopp til tre svært oppdaterte nyhetssaker og publikasjoner. Sorry, men hersketeknikker må du lengre ut på landet med.

Du henviser til lovbrudd i andre land enn Norge som vi alle kan være enige om at er forferdelige. Men statistikken viser at lovbruddene i Norge går ned. Enkelthendelser endrer ikke på det faktum.

Og at det finnes utskudd som ønsker å bruke terror for å få frem sitt budskap, betyr ikke at den jevne innvandrer til Norge er terrorist. Terror begås av onde og syke mennesker, og er i liten grad knyttet til innvandring. Bare se på ETA, IRA og vår egne motbydelige terrorist fra Utøya. Det finnes dessverre mennesker som vil bruke vold, og disse vil ofte klare å finne en unnskyldning for dette. I Norge går heldigvis lovbrudd ned, noe som tyder på at vi lykkes med noe i dette landet.

De hevdet at multikultur ikke fungerer. Jeg venter fremdeles på bevis...

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Kan du peke på et multikulturelt land uten problemer relatert til dette?

Anonymkode: 9164c...285

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt barna dine om de har det bra å være minoritet i eget land? Å må lære seg kebabnorsk, kaste svinpålegg og farge håret svart for å ikke bli trakassert? Å bli sett på billig hore hvis de har på sommerkjole i en varm dag eller bare for det å være norske? Å bli kalt poteter fordi de er norske? Hvor gamle er barna dine egentlig? 1-2 år? Er det fordi det er så fint på østkanten at nordmenn flytter derfra så fort de har råd til å kjøpe bolig et annet sted? 

https://www.nettavisen.no/nyheter/nabolag-tmmes-for-etnisk-norske/3423363801.html

Det høres ikke ut som et miljø å trives i. Flytter man fra noe bra?

Anonymkode: 39f9e...fb2

Minoritet i eget land? Trenger ikke spørre om det, for de er jo ikke det

Kebabnorsk? Unga og ungdommene her på østkanten har sin dialekt, akkurat som dialekter andre steder i landet. Synes du synd på barn i Trondheim som snakker trøndersk? 

Kaste svinepålegg? Hvorfor? De spiser sin egen niste, og trenger ikke ta hensyn til hva de andre i klassa liker, tåler, unngår etc

Farge håret svart? Jentene mine har veldig mørkebrunt hår, og særlig hun eldste var sikkert sur i en uke fordi hun ikke fikk lov av meg til å bleike det og farge det blått...

Sett på som billig hore? Kjoler og skjørt er populær del av garderoben både til mine jenter og mange andre jenter i området her

Kalt potet? Nope, de bruker navn på hverandre, noen ganger "godkjente" kallenavn

Et sted folk flytter fra så fort de har råd? Vel, området her er av stedene i Oslo som hadde høyest prisøkning før den utflatingen som rammet hele Oslo, og er trukket frem som et sted som blir stadig mer populært å flytte til. Skolene i området er stappfulle fordi folk ikke lengre flytter vekk når de får barn

Alder på barna? 10 og 12

 

Spørsmålene beviser dessverre en svært mangelfull kunnskap om Oslo og østkanten. Jeg anbefaler deg å dra på en ekskursjon (og, by the way, du vet at østkanten er mer enn Grønland Torg, eller??)

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Minoritet i eget land? Trenger ikke spørre om det, for de er jo ikke det

Kebabnorsk? Unga og ungdommene her på østkanten har sin dialekt, akkurat som dialekter andre steder i landet. Synes du synd på barn i Trondheim som snakker trøndersk? 

Kaste svinepålegg? Hvorfor? De spiser sin egen niste, og trenger ikke ta hensyn til hva de andre i klassa liker, tåler, unngår etc

Farge håret svart? Jentene mine har veldig mørkebrunt hår, og særlig hun eldste var sikkert sur i en uke fordi hun ikke fikk lov av meg til å bleike det og farge det blått...

Sett på som billig hore? Kjoler og skjørt er populær del av garderoben både til mine jenter og mange andre jenter i området her

Kalt potet? Nope, de bruker navn på hverandre, noen ganger "godkjente" kallenavn

Et sted folk flytter fra så fort de har råd? Vel, området her er av stedene i Oslo som hadde høyest prisøkning før den utflatingen som rammet hele Oslo, og er trukket frem som et sted som blir stadig mer populært å flytte til. Skolene i området er stappfulle fordi folk ikke lengre flytter vekk når de får barn

Alder på barna? 10 og 12

 

Spørsmålene beviser dessverre en svært mangelfull kunnskap om Oslo og østkanten. Jeg anbefaler deg å dra på en ekskursjon (og, by the way, du vet at østkanten er mer enn Grønland Torg, eller??)

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Etniske nordmenn flytter vekk fra Oslo Øst. Det ser vi år etter år. Det er innvandrerfamilier som flytter til Oslo Øst. Hva er årsaken til dette dersom du mener æreskulturen ikke lenger råder på Oslo Øst og rasistiske kallenavn som "potet" ikke lenger brukes? Mener du helt ærlig at jenter og gutter i innvandrerfamilier fra Midt-Østen og Afrika oppdras likestilt når de kommer i tenårene?

Anonymkode: 62d14...382

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du peke på et multikulturelt land uten problemer relatert til dette?

Anonymkode: 9164c...285

USA - problemer knyttet til innvandrere av "nyere dato" er minimalt sammenlignet med hva de selv klarer å stelle i stand med skytevåpnene sine. Landet er vel den største smeltedigelen som finnes, og det går overraskende bra sett i sammenheng med at de tross alt er over 320 millioner mennesker

Malaysia - trygt land der malayere, kinesere og indere lever side om side

Nepal - tusenvis av folkegrupper. Litt utfordringer med å reellt avskaffe det gamle kastesystemet, men hinduer og buddhister lever side om side, og deler til og med templer

Norge - i ferd med å bli et mer multikulturelt samfunn, og som påpekt tidligere peker alle de sentrale tendensene i riktig retning, selv om Norge, som alle land, har noen utfordringer også

 

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

USA - problemer knyttet til innvandrere av "nyere dato" er minimalt sammenlignet med hva de selv klarer å stelle i stand med skytevåpnene sine. Landet er vel den største smeltedigelen som finnes, og det går overraskende bra sett i sammenheng med at de tross alt er over 320 millioner mennesker

Malaysia - trygt land der malayere, kinesere og indere lever side om side

Nepal - tusenvis av folkegrupper. Litt utfordringer med å reellt avskaffe det gamle kastesystemet, men hinduer og buddhister lever side om side, og deler til og med templer

Norge - i ferd med å bli et mer multikulturelt samfunn, og som påpekt tidligere peker alle de sentrale tendensene i riktig retning, selv om Norge, som alle land, har noen utfordringer også

 

Anonymkode: 6a9a0...bb8

USA? Du tuller? De sosiale problemene i USA er enorme! USA var, som de Europeiske landene, bra frem til sekstitallet.

https://www.slideshare.net/MohamadIzuan/causes-of-social-problems-in-malaysia

http://www.imnepal.com/social-problems-evils-inequalities-nepal/

Og Norge er fortsatt et bra land, men vi har økende problemer knyttet til innvandring. Dette kommer bare til å fortsette og øke, jobber kommer til å forsvinne og vi får større økonomiske forskjeller. De som er dårligst kvalifisert kommer til å stå uten jobb, det er stort sett innvandrere fra ikke-vestlige land. 

Anonymkode: 6b9aa...d2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok stemningen og nyhetsbildet her er det viktigste. Når det skrikes så mye opp om hvor hjerteløs og ond Listhaug er synes jeg nesten det er mer oppsiktsvekkende at 52% mener vi bør være like "slemme" som i dag og 28% at vi skal være "slemmere". Eller for å si det på en annen måte, kun 16 % mener vi bør ha en mindre streng innvandringspolitikk, noe som kanskje sier noe om hvor liten, eller motsatt, effekt kampanjene mot Listhaug har hatt. 

Ellers stusser jeg på spørsmålsstillingen i en del av de andre spørsmålene. De fleste av oss er vell enige i at innvandrere flest, svensker og polakker inkludert, gjør en nyttig innsats. På samme måte vil vell de fleste av oss være enige i at invandrere flest ikke er kilder til utrygghet. En kan allikevel mene at innvandringen i stor grad er veldig negativ med tanke på økonomien og trygghet, og være veldig negativ til høy innvandring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

USA - problemer knyttet til innvandrere av "nyere dato" er minimalt sammenlignet med hva de selv klarer å stelle i stand med skytevåpnene sine. Landet er vel den største smeltedigelen som finnes, og det går overraskende bra sett i sammenheng med at de tross alt er over 320 millioner mennesker

Nå tuller du? Det finnes vel knapt noe mer splittet og delt land.

Anonymkode: 3054f...608

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, herzeleid said:

Jeg tror nok stemningen og nyhetsbildet her er det viktigste. Når det skrikes så mye opp om hvor hjerteløs og ond Listhaug er synes jeg nesten det er mer oppsiktsvekkende at 52% mener vi bør være like "slemme" som i dag og 28% at vi skal være "slemmere". Eller for å si det på en annen måte, kun 16 % mener vi bør ha en mindre streng innvandringspolitikk, noe som kanskje sier noe om hvor liten, eller motsatt, effekt kampanjene mot Listhaug har hatt. 

Ellers stusser jeg på spørsmålsstillingen i en del av de andre spørsmålene. De fleste av oss er vell enige i at innvandrere flest, svensker og polakker inkludert, gjør en nyttig innsats. På samme måte vil vell de fleste av oss være enige i at invandrere flest ikke er kilder til utrygghet. En kan allikevel mene at innvandringen i stor grad er veldig negativ med tanke på økonomien og trygghet, og være veldig negativ til høy innvandring. 

Ja, dersom innvandrere FLEST hadde vært kilde til utrygghet så hadde jo det vært umulig å bo i Norge for noen. Selv ikke i de verste landene i verden å bo i er flertallet av befolkningen kriminelle. Spørsmålsstillingen er jo helt bak mål.

Anonymkode: 62d14...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etniske nordmenn flytter vekk fra Oslo Øst. Det ser vi år etter år. Det er innvandrerfamilier som flytter til Oslo Øst. Hva er årsaken til dette dersom du mener æreskulturen ikke lenger råder på Oslo Øst og rasistiske kallenavn som "potet" ikke lenger brukes? Mener du helt ærlig at jenter og gutter i innvandrerfamilier fra Midt-Østen og Afrika oppdras likestilt når de kommer i tenårene?

Anonymkode: 62d14...382

i noen deler av østkanten flytter etniske norske vekk, andre steder flytter folk til. Som sagt er østkanten mer enn Grønland Torg.

Å kalle noen "potet" har jeg helt ærlig aldri hørt. 

Alle familier er ulike, og oppdragelse varierer mye fra familie til familie. Foreldre som har bakgrunn fra andre land, har med seg idealer fra sine opprinnelige hjemland. Mitt inntrykk er at en del innvandrerforeldre kan være litt usikre på hvor de skal legge lista i møte med norsk kultur. Noen er i overkant strenge og synes at mye av det de ikke selv kjenner igjen fra barndommen er skummelt, andre blir kanskje litt for slække fordi de er redde for å fremstå som for strenge, eller fordi barna klarer å "lure" dem litt fordi barna kjenner kulturen og språket bedre enn foreldrene. Men jeg har ikke inngående kjennskap til rundt 1000 familier med innvandrerbakgrunn, som jeg burde hatt for å kunne si noe mer generelt. Jeg kan kun uttale meg om mitt og familien min sitt nærmiljø. Bland mine jenters venninner finnes foreldre med bakgrunn fra bl.a. Pakistan, Gambia, Ghana, Marokko, Polen og Italia. Av kompiser er det foreldre fra bl.a. Etiopia, Sri Lanka, Pakistan, Nepal, Taiwan og Rwanda. Jeg er ikke enig i alt hvordan disse foreldrene setter grenser osv, men det er jeg heller ikke med alle de norske foreldrene. De fleste vil jeg uansett beskrive som gode og hyggelige foreldre, som alle ønsker det beste for sine barn. 

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

i noen deler av østkanten flytter etniske norske vekk, andre steder flytter folk til. Som sagt er østkanten mer enn Grønland Torg.

Å kalle noen "potet" har jeg helt ærlig aldri hørt. 

Alle familier er ulike, og oppdragelse varierer mye fra familie til familie. Foreldre som har bakgrunn fra andre land, har med seg idealer fra sine opprinnelige hjemland. Mitt inntrykk er at en del innvandrerforeldre kan være litt usikre på hvor de skal legge lista i møte med norsk kultur. Noen er i overkant strenge og synes at mye av det de ikke selv kjenner igjen fra barndommen er skummelt, andre blir kanskje litt for slække fordi de er redde for å fremstå som for strenge, eller fordi barna klarer å "lure" dem litt fordi barna kjenner kulturen og språket bedre enn foreldrene. Men jeg har ikke inngående kjennskap til rundt 1000 familier med innvandrerbakgrunn, som jeg burde hatt for å kunne si noe mer generelt. Jeg kan kun uttale meg om mitt og familien min sitt nærmiljø. Bland mine jenters venninner finnes foreldre med bakgrunn fra bl.a. Pakistan, Gambia, Ghana, Marokko, Polen og Italia. Av kompiser er det foreldre fra bl.a. Etiopia, Sri Lanka, Pakistan, Nepal, Taiwan og Rwanda. Jeg er ikke enig i alt hvordan disse foreldrene setter grenser osv, men det er jeg heller ikke med alle de norske foreldrene. De fleste vil jeg uansett beskrive som gode og hyggelige foreldre, som alle ønsker det beste for sine barn. 

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Selv de mest ekstreme kvinneundertrykkerne ønsker jo det beste for sine barn, så det er jo ikke noe argument. Poenget er HOLDNINGENE til foreldre når jentene kommer i puberteten. Det er jo som regel et hav av forskjell på nordmenns måte å oppdra jenter på og familier som kommer fra æreskulturer hvor jenter kontrolleres med jernhånd og guttenes plikt er å kontrollere søstrene sine. At du ikke har hørt noenting til dette og at nordmenn strømmer til disse områdene som du beskriver fremstår som veldig spesielt. 

Anonymkode: 62d14...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

USA? Du tuller? De sosiale problemene i USA er enorme! USA var, som de Europeiske landene, bra frem til sekstitallet.

https://www.slideshare.net/MohamadIzuan/causes-of-social-problems-in-malaysia

http://www.imnepal.com/social-problems-evils-inequalities-nepal/

Og Norge er fortsatt et bra land, men vi har økende problemer knyttet til innvandring. Dette kommer bare til å fortsette og øke, jobber kommer til å forsvinne og vi får større økonomiske forskjeller. De som er dårligst kvalifisert kommer til å stå uten jobb, det er stort sett innvandrere fra ikke-vestlige land. 

Anonymkode: 6b9aa...d2a

Du burde lære deg kildekritikk. Å henvise til en blogg skrevet av en eller annen tilfeldig person... 

Nepal har en god del utfordringer ja, men religionene lever fredfullt side ved side, og det er lite motsetninger mellom ulike folkegrupper. Problemene til Nepal har helt andre årsaker. Du spurte ikke etter land som ikke har ett eneste problem, du spurte etter land som var multikulturelle uten at det hadde medført problemer.

USA har utfordringer og problemer de, men ikke primært knyttet til innvandring av nyere dato. Det bor 320 millioner mennesker der, og er selvfølgelig ikke Kardemomme By. Men det er et land som likevel viser at det i svært mange områder lever personer med ulike etniske bakgrunner side om side uten problemer. Igjen, du spurte ikke etter land som ikke har problemer.

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå tar jeg natten. Jeg innser at enkelte personer bygger sine argumenter og sitt verdensbilde på bloggere og 15 år gamle avisartikler, og sauser det sammen til en virkelighet som ikke finnes. Mot slike argumenter, vil verken statistikk eller fornuft nå frem. 

Jeg stortrives på østkanten. Her har vi det trygt og godt, gode naboer, gode skoler, Østmarka rett utenfor døra og et miljø som gjør at barna som vokser opp her kommer til å ha med seg en kulturell kapital og en forståelse av verden som gjør dem godt rustet til å møte morgendagens Norge. Jeg håper Norge klarer å finne en god balanse i innvandringen, for det vil være nødvendig, Og jeg håper rasisme og fremmedfrykt vil slutte å ødelegge for alle dem som sliter med å få seg jobb kun fordi de er mørkere i huden eller har et annerledes navn - sånn kan innvandrergrupper løftes ut av fattigdom. Norge kommer til å trenge politikere som ser nyanser, ikke svart-hvitt, og selv om jeg ikke er noe fan av Listhaug så har hun vist noen lysglimt i etterkant av valget som lover godt. Uansett; basert på alle de jeg kjenner og omgås til daglig som har innvandrerbakgrunn, så sover jeg svært godt om natta - og gleder med til å møte hyggelige og reflekterte mennesker dagen etter.

God natt!

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

USA har utfordringer og problemer de, men ikke primært knyttet til innvandring av nyere dato. Det bor 320 millioner mennesker der, og er selvfølgelig ikke Kardemomme By. Men det er et land som likevel viser at det i svært mange områder lever personer med ulike etniske bakgrunner side om side uten problemer. Igjen, du spurte ikke etter land som ikke har problemer.

Å si at problemene i USA ikke kommer av innvandring av nyere dato er i beste fall naivt. I de områdene det ikke er problemer er det stort sett en gruppe mennesker som bor. 

Anonymkode: 6b9aa...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå tar jeg natten. Jeg innser at enkelte personer bygger sine argumenter og sitt verdensbilde på bloggere og 15 år gamle avisartikler, og sauser det sammen til en virkelighet som ikke finnes. Mot slike argumenter, vil verken statistikk eller fornuft nå frem. 

Jeg stortrives på østkanten. Her har vi det trygt og godt, gode naboer, gode skoler, Østmarka rett utenfor døra og et miljø som gjør at barna som vokser opp her kommer til å ha med seg en kulturell kapital og en forståelse av verden som gjør dem godt rustet til å møte morgendagens Norge. Jeg håper Norge klarer å finne en god balanse i innvandringen, for det vil være nødvendig, Og jeg håper rasisme og fremmedfrykt vil slutte å ødelegge for alle dem som sliter med å få seg jobb kun fordi de er mørkere i huden eller har et annerledes navn - sånn kan innvandrergrupper løftes ut av fattigdom. Norge kommer til å trenge politikere som ser nyanser, ikke svart-hvitt, og selv om jeg ikke er noe fan av Listhaug så har hun vist noen lysglimt i etterkant av valget som lover godt. Uansett; basert på alle de jeg kjenner og omgås til daglig som har innvandrerbakgrunn, så sover jeg svært godt om natta - og gleder med til å møte hyggelige og reflekterte mennesker dagen etter.

God natt!

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Hva har alderen på artiklene å si? Du ville ha bevis på at multikultur ikke fungerer. Om det ikke fungerte i år 2000 så er det svært lite sannsynlig at det vil fungere i dag. Eller om det ikke fungerte for flere hundre, eller tusen, år siden, så fungerer det heller ikke i dag. Mennesker er av natur "stammemennesker". Vi liker å være med våre egne. Det er verken rasistisk eller slemt, det er vår natur.

Og virkeligheten med at multikultur ikke fungerer finnes, men det er sånne som deg som nekter å innse det fordi naboen din er så grei!

Anonymkode: 6b9aa...d2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

http://www.history.com/news/history-lists/8-reasons-why-rome-fell

Nok et bevis på et multikultur ikke fungerer. Og beklager på forhånd at linken er tre år gammel og at den omhandler noe som skjedde for veldig mye lenger enn tre år siden. Det jeg vil frem til er at definisjonen på idioti er å prøve det samme om og om igjen og forvente et annet resultat.

Anonymkode: 6b9aa...d2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nå tar jeg natten. Jeg innser at enkelte personer bygger sine argumenter og sitt verdensbilde på bloggere og 15 år gamle avisartikler, og sauser det sammen til en virkelighet som ikke finnes. Mot slike argumenter, vil verken statistikk eller fornuft nå frem. 

Jeg stortrives på østkanten. Her har vi det trygt og godt, gode naboer, gode skoler, Østmarka rett utenfor døra og et miljø som gjør at barna som vokser opp her kommer til å ha med seg en kulturell kapital og en forståelse av verden som gjør dem godt rustet til å møte morgendagens Norge. Jeg håper Norge klarer å finne en god balanse i innvandringen, for det vil være nødvendig, Og jeg håper rasisme og fremmedfrykt vil slutte å ødelegge for alle dem som sliter med å få seg jobb kun fordi de er mørkere i huden eller har et annerledes navn - sånn kan innvandrergrupper løftes ut av fattigdom. Norge kommer til å trenge politikere som ser nyanser, ikke svart-hvitt, og selv om jeg ikke er noe fan av Listhaug så har hun vist noen lysglimt i etterkant av valget som lover godt. Uansett; basert på alle de jeg kjenner og omgås til daglig som har innvandrerbakgrunn, så sover jeg svært godt om natta - og gleder med til å møte hyggelige og reflekterte mennesker dagen etter.

God natt!

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Når man ser hvilke enorme forskjeller det er mellom ulike innvandrergrupper når det gjelder inntekt og kriminalitet, så er det ingen tvil om at det ikke er nordmenns "rasisme og fremmedfrykt" som er det største problemet for god integrering, men tvertimot visse innvandreres motvilje mot norske verdier og norsk kultur. Når den største skammen i familien ville vært om dattera får norsk kjæreste og alle krefter settes inn for å unngå dette, så er det ikke nordmenn som er problemet... Vi trenger personer som ser nyanser sier du, men du ser selv situasjonen svært svart-hvitt.

Anonymkode: 62d14...382

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minoritet i eget land? Trenger ikke spørre om det, for de er jo ikke det

Kebabnorsk? Unga og ungdommene her på østkanten har sin dialekt, akkurat som dialekter andre steder i landet. Synes du synd på barn i Trondheim som snakker trøndersk? 

Kaste svinepålegg? Hvorfor? De spiser sin egen niste, og trenger ikke ta hensyn til hva de andre i klassa liker, tåler, unngår etc

Farge håret svart? Jentene mine har veldig mørkebrunt hår, og særlig hun eldste var sikkert sur i en uke fordi hun ikke fikk lov av meg til å bleike det og farge det blått...

Sett på som billig hore? Kjoler og skjørt er populær del av garderoben både til mine jenter og mange andre jenter i området her

Kalt potet? Nope, de bruker navn på hverandre, noen ganger "godkjente" kallenavn

Et sted folk flytter fra så fort de har råd? Vel, området her er av stedene i Oslo som hadde høyest prisøkning før den utflatingen som rammet hele Oslo, og er trukket frem som et sted som blir stadig mer populært å flytte til. Skolene i området er stappfulle fordi folk ikke lengre flytter vekk når de får barn

Alder på barna? 10 og 12

 

Spørsmålene beviser dessverre en svært mangelfull kunnskap om Oslo og østkanten. Jeg anbefaler deg å dra på en ekskursjon (og, by the way, du vet at østkanten er mer enn Grønland Torg, eller??)

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Nordmenn er i mindretall i 3 bydeler (kanskje er det blitt flere). Alna, Stovner og Sondre Nordstrand. Ja, nordmenn er faktisk minoritet i eget land (i de nevnte bydelene). Grorud og Bjerke var sist på vippen med nesten 50-50, så trolig er nordmenn blitt minoritet der også. Dette er tall fra SSB fra i fjor. Er du sikker at du bor i Oslo? 

Kebabnorsk er ikke dialekt og ikke kan sammenlignes med trøndersk. Kebabnorsk er et nylig oppstått fenomen grunnen høy innvandring av utlendinger som ikke lærer ordentlig norsk.

Jeg har bodd i Oslo i noen år selv i et område som i dag regnes som problematisk, men som ikke var det før innvandrerdelen av befolkningen passerte det kritiske punktet. Heldigvis flyttet vi da vi så hvordan det utviklet seg. Vi måtte tenke på våre barns fremtid. Alle mine venner fra østkanten flyttet med en gang de fikk barn. Så for meg høres det ut som at du ikke er helt i takt med utviklingen i byen du sier do bor i. Eventuelt at du ikke bor i Oslo øst og derfor tegner et mer positivt bilde enn det reelle.

Anonymkode: 39f9e...fb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du/dere som prøver å snakke alle disse innvandringsskeptikere og fremmedhatere til fornuft - det nytter ikke! De bare er sånn. Gamle, triste skjebner, sitter rundt kjøkkenbordet og skuler på naboen og tror enhver person med hijab er en potensiell terrorist. Bare la dem være i fred. La dem spy ut hatet og konspirasjonene sine på nett, da vet vi hvor de er mens vi andre er ute i den virkelige verden:-)

Undersøkelsen TS viser til sier at nordmenn er mer positive til innvandrere. Innvandrerskeptikere kaller det sikkert fake news (stolte over å ha lært et kult ord av Trump), men trykker dokumenter fra HRS til sitt bryst, henviser til bloggere osv. Jeg dauer av latter. Hilsen en som ikke tar turen inn til denne delen av forumet igjen:-)

Anonymkode: 6a9a0...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...