Gå til innhold

Nordmenn er blitt mer positive til innvandrere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var jo positivt? Men så er spørsmålet da, kan vi stole på SSB? Eller er det VG som legger som forklarer på den "riktige" måten?

Kjør debatt!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/integrering-og-innvandring/nordmenn-er-blitt-mer-positive-til-innvandrere/a/24208706/

Flere mener det bør bli lettere for asylsøkere å få opphold, ifølge nye tall fra SSB. Andelen som mener innvandrere gjør en nyttig innsats øker også.

Anonymkode: 3054f...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I slike undersøkelser har de "lurespørsmål" for å fremstille ting mer positivt enn det egentlig er.

 

Anonymkode: ab086...b0e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer fremdeles helt an på hvem og i hvilke strøk man spør. Vil man ha ett spesielt svar, kan man få det "helt naturlig" så jeg stoler ikke på de nyhetene der. 

Anonymkode: 106e3...99b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sammenligning mellom tall fra 2003 og nå. I mellomtiden har det vært ganske kraftige innstramninger i asylpolitikken, så det blir litt som å sammenligne epler og pærer, et kroneksempel på feil bruk av statistikk.

Anonymkode: 7c72f...a35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det.

Når jeg ser alle oppslag om lykkejegere,kriminalstatistikk, arbeidsdeltagelse så blir jeg mer skeptisk

Anonymkode: f3f3b...6da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo positivt? Men så er spørsmålet da, kan vi stole på SSB? Eller er det VG som legger som forklarer på den "riktige" måten?

Kjør debatt!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/integrering-og-innvandring/nordmenn-er-blitt-mer-positive-til-innvandrere/a/24208706/

Flere mener det bør bli lettere for asylsøkere å få opphold, ifølge nye tall fra SSB. Andelen som mener innvandrere gjør en nyttig innsats øker også.

Anonymkode: 3054f...608

Overskriften til VG er spekulativ. Det kan like gjerne stå: "Nordmenn mer fornøyd med innvandringspolitikken". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står det ikke oppgitt journalist på den saken? Er de flau av å sette sitt navn på den? Må le 😂

Anonymkode: 411d4...9fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem er disse nordmennene de har spurt, er det utlendinger med norsk pass?

Anonymkode: 2a312...08b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Andelen som mener innvandrere gjør en nyttig innsats øker også." Med den kommentaren så mistet jeg hvertfall all tiltro til denne undersøkelsen :P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo nesten forvente overveldende positive kommentarer og artikler som omhandler innvandringen til Norge fra VG. 

Saken er den at det er 34% innvandrere i norske fengsler, 16-20% av befolkningen er innvandrere og det vil bli et økende problem nå som AP kverulerer og fortsetter nedturen etter Jens, de er jo nå det 2. største partiet på grunn av Støre.

Nei, vi kan nok ikke stole blankt på VG som skriver om dette, for vi alle vet hva de mener om innvandring. Avisene i dag er ikke nøytrale lenger, noe som er utrolig trist.

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok mer det at folk ikke har lov til å være negativ. For da er de rasist. 
Kjenner et par som er skap-rasist. Mens i SoMe er de så positive ovenfor våre nyelandsmenn. Har gjort til sin jobb å stå opp for dem i div kommentarfelt. Samtidig så er de de største rasistene med stygge meninger privat. 
Så har du de som du vet er skap-rasist, men som ikke sier noe. Fordi de bryr seg om å se bra ut offentlig. Men de vil ikke late som at de støtter dem heller.

Så nei, folk er ikke mer positive. De aller fleste holder kjeft, i frykt for å bli stemplet som en rasist og uthengt av skap-rasister på nett. 
 

Anonymkode: 5127b...2d3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor står det ikke oppgitt journalist på den saken? Er de flau av å sette sitt navn på den? Må le 😂

Anonymkode: 411d4...9fe

Mulig du ikke leser så mange artikler på nett, men denne er levert av NTB. Artikkelen er en gjengivelse av hva SSB har kommet med. Skal du le, får du le av de. Jeg ler av deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser selve artikkelen er det jo uansett godt nytt: Brorparten av nordmenn mener at dagens asylpolitikk er god. Flere vil likevel ha innstramminger enn de som vil gjøre det lettere å få asylopphold. Så det er ikke noe ønske om en mildere politikk, snarere tvert imot, men man er langt mer fornøyd og mener tross alt at man ligger på et riktigere nivå i dag enn for 10-15 år siden.

Samtidig er spørsmålene som er stilt ganske pussige hvis man skal avdekke nordmenns syn på innvandringen til Norge. Påstander som at "innvandrere flest gjør en nyttig innsats i norsk arbeidsliv" og at "innvandrere flest er en kilde til utrygghet i samfunnet" kan fint besvares med hhv. ja og nei uten at det betyr at man er fornøyd med innvandringspolitikken eller mener Norge totalt sett tjener på innvandringen.

Jeg tror de færreste, selv av de aller mest innvandringskritiske, tror at det er et flertall av innvandrere (da innvandrere som en samlet gruppe, slik jeg forstår artikkelen) som ikke bidrar i arbeidslivet eller at et flertall av innvandrere begår kriminalitet så fort de (vi) får sjansen. Spørsmålet for mange er jo heller om innvandrere er underrepresentert på positive statistikker og overrepresentert på negative statistikker, ikke om flertallet gjør det ene eller det andre. I tillegg bør det åpenbart skilles mer mellom både ulike typer innvandrere (asylsøkere/flyktninger, arbeidsinnvandrere, de som kommer gjennom familiegjenforening etc.) og mellom innvandrere fra ulike verdensdeler og land.

Jeg har ikke-vestlig bakgrunn selv, for ordens skyld. Da som barn av en arbeidsinnvandrer (og en etnisk nordmann), ikke flyktning, men like fullt ikke-vestlig bakgrunn. For meg er det selvfølgelig gledelig å se at nordmenn flest fint klarer å skille mellom ønsket om en streng asylpolitikk og at innvandrere som snylter eller gjør Norge utrygt tross alt er i mindretall. Men selvfølgelig kan man ikke sette likhetstegn mellom å mene at innvandrere flest ikke er en kilde til trøbbel og at innvandringen som sådan fungerer godt. Om 40 %, 4 % eller for den saks skyld 1 % av innvandrere hadde drept hadde det jo selvfølgelig vært grunn til å være jævlig skeptisk til norsk innvandringspolitikk selv om flertallet av innvandrere ikke drepte noen som helst.

Så jeg tror på ingen måte tallene er tuklet med - men spørsmålene som er stilt virker svært dårlig egnet til å avdekke noe som helst interessant. Nordmenn flest tror ikke de fleste innvandrere voldtar, dreper og snylter for sport, men vil likevel ha en relativt streng innvandringspolitikk, fordi spørsmålet om innvandringspolitikk er litt mer innviklet enn om man tror 49 eller 51 prosent av oss med innvandrerbakgrunn gjør det ene eller det andre. Javel. Ingen bombe, akkurat. 

Anonymkode: 9517b...46c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, Nicathv said:

Jeg vet iallfall at de undersøkelsen(e) ikke er gjort på KG! :fnise:

Undersøkelsen viser jo at et klart flertall støtter Listhaugs politikk mens blant de som ikke gjør det, så mener dobbelt så mange at det bør bli strengere å få opphold enn de som mener det motsatte...

 

Anonymkode: 62d14...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest undersøkelse nøye og også prøvd å sammenligne (om mulig) det folk har svart, og jeg vil heller si at det fortsatt er stor skepsis til innvandring i Norge og at dette i praksis er lik eller strengere.

Konklusjonen som Aftenposten og VG gjør er merkelig, jeg føler at dette samtidig vise hvor venstrevridde disse to avisene har blitt.

Jeg synes en bedre sammenligning er denne (2007, 2015 og 2016) :

https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvhold/aar/2016-12-21

Den viser klart at folk har blitt mer skeptiske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all terroren som har skjedd i Europa de siste to årene så tviler jeg sterkt

Anonymkode: 7d784...db2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...