Gå til innhold

Når kan man slutte å spare penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye bør man ha i baknk/fond/ nedbetalt bolig etc. før det er rimelig å slutte å spare systematisk til "en regnværs dag", pensjon osv?

Anonymkode: b5aaa...367

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden skulle i økonomiforumet, kan noen flytte den?😊

Anonymkode: b5aaa...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri, i dag må man nok belage seg på å spare til man dør. De unge i dag kan ikke regne med at det er noe pensjon igjen til de. Oljen er på vei ut, eldrebølgen kommer, og folk lever stadig lengre. Det kuttes og kuttes, i løpet av et par tiår er den nok nede i null.

Anonymkode: 675b2...852

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aldri, i dag må man nok belage seg på å spare til man dør. De unge i dag kan ikke regne med at det er noe pensjon igjen til de. Oljen er på vei ut, eldrebølgen kommer, og folk lever stadig lengre. Det kuttes og kuttes, i løpet av et par tiår er den nok nede i null.

Anonymkode: 675b2...852

Mem hvis man har nesbetalt bilg og en million i fond, mener du at man fortsatt må spare? Da får man jo ikke gjort annet enn å sette hele lønna over til sparing. Trist.

Anonymkode: b5aaa...367

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mem hvis man har nesbetalt bilg og en million i fond, mener du at man fortsatt må spare? Da får man jo ikke gjort annet enn å sette hele lønna over til sparing. Trist.

Anonymkode: b5aaa...367

Du kan jo alltids ta deg en sparepause :) Men må si det er bedre å spare og sikre seg som pensjonist enn å sitte der med skjegget i postkassen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mem hvis man har nesbetalt bilg og en million i fond, mener du at man fortsatt må spare? Da får man jo ikke gjort annet enn å sette hele lønna over til sparing. Trist.

Bolig er ikke noe godt spareobjekt. Hvor skal man bo, hvis man selger den for å finansiere alderdommen? Da må man leie, og det koster jo en god del. En million rekker ikke så langt. Minstepensjon er vel mellom 150.000 og 200.000, så da rekker det i ca. 6 år. Med pensjonsalder på 67, er man blakk på 73. Og etter det?

 

Trist ja, men bare å forberede seg. Gullalderen er dessverre på hell.

Anonymkode: 675b2...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bolig er ikke noe godt spareobjekt. Hvor skal man bo, hvis man selger den for å finansiere alderdommen? Da må man leie, og det koster jo en god del. En million rekker ikke så langt. Minstepensjon er vel mellom 150.000 og 200.000, så da rekker det i ca. 6 år. Med pensjonsalder på 67, er man blakk på 73. Og etter det?

 

Trist ja, men bare å forberede seg. Gullalderen er dessverre på hell.

Anonymkode: 675b2...852

Tenker mer nedbetalt bolig for å ha lave boutgifter, da er det kun felleskostnader på et par tusen. Og noe pensjon får man jo, ellers ville det blitt varslet mer om det.

Anonymkode: b5aaa...367

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bolig er ikke noe godt spareobjekt. Hvor skal man bo, hvis man selger den for å finansiere alderdommen? Da må man leie, og det koster jo en god del. En million rekker ikke så langt. Minstepensjon er vel mellom 150.000 og 200.000, så da rekker det i ca. 6 år. Med pensjonsalder på 67, er man blakk på 73. Og etter det?

 

Trist ja, men bare å forberede seg. Gullalderen er dessverre på hell.

Anonymkode: 675b2...852

Spørs jo hva slags bolig det er snakk om og hvor man bor. Vi eier en stor og kostbar enebolig. Har ingen planer om å ha en så stor bolig når barna er voksne og det bare er oss. Mellomlegget mellom dette huset og en leilighet (med heis!) er noen millioner.

Anonymkode: bc339...0cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mem hvis man har nesbetalt bilg og en million i fond, mener du at man fortsatt må spare? Da får man jo ikke gjort annet enn å sette hele lønna over til sparing. Trist.

Anonymkode: b5aaa...367

Hvorfor må man sette av hele lønna til sparing? Er det enten/eller? Enten bruker man opp alt og sparer ikke en dritt, eller så må man spare alt? Om du tror det har du misforstått noe voldsomt. 

Jeg har nedbetalt bolig, og drøye 600 000 i fond/aksjer/på konto. Og jeg sparer 10-20 000 i mnd. Det er under halve lønnen min, og det jeg har til overs etter alle utgifter inkludert tant og fjas som kinoturer, konserter, middager ute, og alt jeg har lyst på. Jeg ser ikke hva som er trist med det. 

Du trenger ikke spare alt du klarer, det går helt fint å unne seg litt lek og moro, og så spare resten... 

Anonymkode: 26b8e...58f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri, i dag må man nok belage seg på å spare til man dør. De unge i dag kan ikke regne med at det er noe pensjon igjen til de. Oljen er på vei ut, eldrebølgen kommer, og folk lever stadig lengre. Det kuttes og kuttes, i løpet av et par tiår er den nok nede i null.

Helt enig i dette, men i en overgangsperiode, før alderstrygda forsvinner helt og holdent, vil vi nok få ei tid med behovsprøvde pensjonsytelser. Den som myndighetene ser at har penger, får ingenting. Ergo må en ikke ha penger i fond, aksjer, banker og denslags, men ha rikdommen i andre verdier som ikke er synlige ved en vanlig sjekk i tilgjengelige registre.
Da kan en forsiktig bruke av de oppsparte midlene samtidig som en får behovsprøvd pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker mer nedbetalt bolig for å ha lave boutgifter, da er det kun felleskostnader på et par tusen. Og noe pensjon får man jo, ellers ville det blitt varslet mer om det.

Anonymkode: b5aaa...367

Lave boutgifter hjelper, da kan man kanskje klemme ut et år eller to ekstra. Det blir varslet tungt om det framtidige pensjonskuttet nå, hvis man leser mellom linjene. Hvorfor tror du det er dette store fokuset på IPS, reklame fra bankene om pensjonssparing, og pensjonskalkulatorer hos de fleste bankene?

 

Alle de upopulære kuttene vil aldri bli varslet i klartekst. Det ville blitt politisk selvmord for de som luftet sånne tanker.

Anonymkode: 675b2...852

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man sette av hele lønna til sparing? Er det enten/eller? Enten bruker man opp alt og sparer ikke en dritt, eller så må man spare alt? Om du tror det har du misforstått noe voldsomt. 

Jeg har nedbetalt bolig, og drøye 600 000 i fond/aksjer/på konto. Og jeg sparer 10-20 000 i mnd. Det er under halve lønnen min, og det jeg har til overs etter alle utgifter inkludert tant og fjas som kinoturer, konserter, middager ute, og alt jeg har lyst på. Jeg ser ikke hva som er trist med det. 

Du trenger ikke spare alt du klarer, det går helt fint å unne seg litt lek og moro, og så spare resten... 

Anonymkode: 26b8e...58f

Det var ment  til han som mente man må ha mer enn en million i fri kapital i tillegg til nedbetalt bolig. 

Tror du virkelig folk flest har 40.000 i inntekt og nedbetalt bolig? det er ikke særlig opplyst. 

Anonymkode: b5aaa...367

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ment  til han som mente man må ha mer enn en million i fri kapital i tillegg til nedbetalt bolig. 

Tror du virkelig folk flest har 40.000 i inntekt og nedbetalt bolig? det er ikke særlig opplyst. 

Anonymkode: b5aaa...367

Hvor har du det fra at jeg tror det? Jeg skrev at JEG hadde det. 

Anonymkode: 26b8e...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, makkapakka skrev:

aldri, you never know!

Føler jeg sparer meg i hjel snart, sparer langt mer enn folk flest.

Anonymkode: b5aaa...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg vinner 300 mill +  i Lotto, da skal jeg slutte å spare :fnise:

Jeg sparer til pensjon og ellers i fond. Tenker man må bare spare, men man skal ikke spare seg til fant da, det er nå livet er, man må ta vare på hverdagen også.

Anonymkode: fd3c3...9e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formulert på en annen måte: Hvor mye bør man spare hver måned til pensjon med en netto inntekt på kr 30.000, når man har nedbetalt bolig og 1. mill i fri kapital?

Anonymkode: b5aaa...367

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler jeg sparer meg i hjel snart, sparer langt mer enn folk flest.

Anonymkode: b5aaa...367

jammen du trenger da vel ikke spare alt du har, et lite beløp kan jo gjøre sitt i lengda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GauteS skrev:

Helt enig i dette, men i en overgangsperiode, før alderstrygda forsvinner helt og holdent, vil vi nok få ei tid med behovsprøvde pensjonsytelser. Den som myndighetene ser at har penger, får ingenting. Ergo må en ikke ha penger i fond, aksjer, banker og denslags, men ha rikdommen i andre verdier som ikke er synlige ved en vanlig sjekk i tilgjengelige registre.
Da kan en forsiktig bruke av de oppsparte midlene samtidig som en får behovsprøvd pensjon.

Hva slags verdier da? 

Anonymkode: b53eb...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...