Gå til innhold

La vær å bruke BSU konto ved boligkjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sånn at om man er ung, har BSU konto og sparer maksimalt hvert år, men har nok egenkapital på annen konto, at det er lurt å ikke bruke BSU kontoen, men fortsette å spare i den til man er 33 (tror det er øvre grense)? Mener å ha hørt det før nemlig, og lurer på om det er noen som vet noe om det

Anonymkode: cc86f...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at om man er ung, har BSU konto og sparer maksimalt hvert år, men har nok egenkapital på annen konto, at det er lurt å ikke bruke BSU kontoen, men fortsette å spare i den til man er 33 (tror det er øvre grense)? Mener å ha hørt det før nemlig, og lurer på om det er noen som vet noe om det

Anonymkode: cc86f...a8d

Ja, det stemmer, jeg gjær gjør det slik. Da får du 5000 i mindre skatt hver måned, det blir ganske mange tusen i løpet av årene man kan spare. Pluss at kontoen har høy rente, så da blir det enda mer🤑

Anonymkode: f7db9...6ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer, jeg gjær gjør det slik. Da får du 5000 i mindre skatt hver måned, det blir ganske mange tusen i løpet av årene man kan spare. Pluss at kontoen har høy rente, så da blir det enda mer🤑

Anonymkode: f7db9...6ff

Hver måned? Skylder skatteetaten deg penger til slutt?

Anonymkode: c3eac...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver måned? Skylder skatteetaten deg penger til slutt?

Anonymkode: c3eac...b08

År pr😊 enten kan du få dem ved skatteoppgjøret eller skatte litt mindre og måned.

Anonymkode: f7db9...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Er det sånn at om man er ung, har BSU konto og sparer maksimalt hvert år, men har nok egenkapital på annen konto, at det er lurt å ikke bruke BSU kontoen, men fortsette å spare i den til man er 33 (tror det er øvre grense)? Mener å ha hørt det før nemlig, og lurer på om det er noen som vet noe om det

Anonymkode: cc86f...a8d

Jeg har også gjort dette. Det lønner seg, både fordi renten er høyere der enn på vanlig sparekonto og pga. skattefordelen. I år var mitt siste spareår, så nå må jeg vurdere om jeg vil la pengene stå, eller bruke dem til å betale ned på lånet mitt over nyttår. Redd mindre lån kun vil bety mer til forbruk, så det er mulig jeg fortsetter å ha dem på konto en stund til :P 

Anonymkode: 82965...195

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også gjort dette. Det lønner seg, både fordi renten er høyere der enn på vanlig sparekonto og pga. skattefordelen. I år var mitt siste spareår, så nå må jeg vurdere om jeg vil la pengene stå, eller bruke dem til å betale ned på lånet mitt over nyttår. Redd mindre lån kun vil bety mer til forbruk, så det er mulig jeg fortsetter å ha dem på konto en stund til :P 

Anonymkode: 82965...195

Du må jo ikke betale inn masse ekstra på boliglånet uten å justere nedbetalingstiden. Da er vitsen med å ta vare på BSU kontoen borte. Du taper masse på det totalt. 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt/solgt 3 hus, men har fremdeles BSU stående. Skattefordelen er fin! Skal bruke den etter siste året mitt så vi kan justere ned nedbetalingstiden - gleder meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg selvsagt, men mange som ikke har råd til det! Så litt synd sånn sett at ordningen brukes på den måten av de som har råd, men det er vel lite å gjøre med det.

Anonymkode: cf944...f7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det lønner seg selvsagt, men mange som ikke har råd til det! Så litt synd sånn sett at ordningen brukes på den måten av de som har råd, men det er vel lite å gjøre med det.

Anonymkode: cf944...f7f

Synd at ordningen brukes på den måten? Bare fordi det er noen som ikke har råd? Hva er logikken der? 

Det er synd noen kjøper 3 ribber til jul, noen har jo bare råd til medisterkaker 

Anonymkode: 19ab7...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at om man er ung, har BSU konto og sparer maksimalt hvert år, men har nok egenkapital på annen konto, at det er lurt å ikke bruke BSU kontoen, men fortsette å spare i den til man er 33 (tror det er øvre grense)? Mener å ha hørt det før nemlig, og lurer på om det er noen som vet noe om det

Anonymkode: cc86f...a8d

Skal du beholde skattefordelene du har opparbeidet deg ogmfått ved å ha en bsu konto så må du bruke pengene til bolig, kjøpe bolig eller pusse opp bolig. Ellers forsvinner mye penger inn til skattemyndigheten. 

Reglene finner du i bankens avtale med deg om å åpne en bsu konto.

Anonymkode: ee92f...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å beholde min når jeg tar over leiligheten nå snart. Har nok EK utenom BSU, så jeg ønsker å fortsette sparingen pga:

- Skattefordel

- 8 år igjen med BSU

- Bedre rente

Anonymkode: ca00b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart lurest. BSU ligger på ca. 3.20% rente, boliglånet ligger på ca 2.2%. Så du får mer igjen i rente enn du betaler i avdrag på boliglånet, dessuten får du de 5000kr i skattefradrag.

Men man må fortsatt ha råd til å spare de ca 2100kr/mnd som må til for å fylle BSUen. Det er 66kr mindre per dag å "leve for". Det kan kanskje være tungt når man har kjøpt bolig og har mye utgifter, men klarer man det så blir det det samme som at man bare betaler litt fortere ned på lånet.

Anonymkode: 807a0...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...