Gå til innhold

Lage budsjett, men forskjellige summer hver mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan lage budsjett når det aldri går opp? Feks husleie og forsikring, og telefonen er det samme, men mat, bensin og alt det andre går opp og ned, og hvid man bare handler klær et par gsnger i året?  åssen gjør man det da? Og nei, har aldri satt opp budsjett før...

Anonymkode: 3ca68...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest økonomifrue

Du finner ut hvor mye du har i utgifter til hver post, transport, forsikring, mat, klær osv over tid også deler du på antall måneder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter opp først faste månedlige utgifter, boliglån, husleie, internett. 
Deretter tar jeg årlige utgifter som tv-lisen, forsikring og slikt, legger sammen og deler på 12.  Denne summer leger jeg inn på "regningskonto" hver måned. 
Deretter fast sum inn på bufferkonto og pensjonskonto hver måned, så ser jeg hva jeg har igjen etter det. 

De fleste sier man bør beregne 2000,- i mat på en voksen enslig, så jeg legger på litt ekstra. 2500. 
Jeg shopper sjeldent klær, men i snitt går det kanskje 500kr pr mnd. 

etter å ha lagt av til disse postene, ser jeg hva jeg har igjen til "diverse". Er det noe spesielt, som en ferie eller lignende, så flytter jeg litt fra månedens buffersparing til diverse. Har jeg penger igjen på konto ved neste lønn, så går dette inn 50/50 på buffer og sparekonto. 

Anonymkode: 2ebf7...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Excel. Først alle faste utgifter, en kolonne med det som trekkes hver måned, en annen med variable utgifter, som du deler på antall måneder (for eksempel tv-lisens, da blir det delt på 6, eiendomsskatt: delt på 4, årlige utgifter, delt på 12). Så summerer du, da har du faste måndlige utgifter (telefon, husleie, lån osv), og gjennomsnittlige variable månedlige utgifter (forsikring etc.).  I min nettbank er det laget ferdig oversikt, der kan jeg lett regne ut gjennomsnittlig strømutgift pr måned for eksempel (det varierer jo veldig sommer/vinter). Så lager du en siste kolonne med forbruk, se i nettbanken hva du har brukt på mat og annet. 

Sett inn månedlig inntekt med minus foran, faste utgifter, gjennomsnittlige variable utgifter, ønsket forbruk. Så kan du dele opp så smått eller stort du vil.

Anonymkode: 32254...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt opp årsbudsjett i Excel. Kolonner med de ulike utgiftene og inntektene og rader med månedene. Har også en rad nederst med årssummen for de ulike utgiftene og en med gjennomsnitt pr måned på hver utgift. Får veldig god oversikt på denne måten. Reviderer og justerer minst en gang i året(ved nyttår), og ellers hvis det skjer store endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lage budsjett når det aldri går opp? Feks husleie og forsikring, og telefonen er det samme, men mat, bensin og alt det andre går opp og ned, og hvid man bare handler klær et par gsnger i året?  åssen gjør man det da? Og nei, har aldri satt opp budsjett før...

Anonymkode: 3ca68...faa

Man legger sammen og beregner alle sine utgifter i løpet av budsjettperioden før man så fordeler alle utgifter på antall måneder budsjettet skal gjelde for, vanligvis ett år. 

Går ikke budsjettet opp, så er du dårlig på å lage budsjett og eller å følge ditt oppsatte budsjett. 

Anonymkode: 796f5...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om de som skal ha dette til å være superenkelt eller at du er dårlig på budsjett hvis du ikke får det til å gå opp med engang. Det er ikke lett hvis man aldri har satt opp eller levd på budsjett før, men det blir lettere etterhvert, gjelder bare å prøve seg fram og ikke gi opp.

Hvis planleggingen går til helvete så skal du bare fortsette å skrive opp hva du faktisk har brukt, da er det MYE lettere å justere etterhvert og å se tilbake på hvor det har gått galt sånn at du kan bli flinkere.

Anonymkode: d1d20...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...