Gå til innhold

Hormonspiral


meitemarken

Anbefalte innlegg

Hei! I morgen skal jeg sette inn hormonspiral, men kjenner jeg gruer meg skikkelig. Vet at dette er noe leger gjør ofte, men likevel frykter jeg mest for ubehaget av å "flashe" enn selve smerten.

Men spørsmålet mitt er som følgende? Er det åpning fra cervix(livmorhalsen) og inn til livmoren elr må man faktisk stikke gjennom den?

Har fått beskjed om at d kan være lurt å ta en Paracet og Ibux før timen, men vil klare meg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja livmorhalsen har en åpning, det er jo der mensblod kommer ut bl.a. Og babyer under en fødsel. Jeg har aldri tatt smertestillende før innsetting av spiral, og syns heller ikke det har vært særlig ubehagelig/vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Skjønnerat det r en åpning i den forstand, men har liksom tenkt at den lukker seg ellers. Åpningen kan jo ikke være stor da i så fall(muligens den utvides v innsetting), siden f eks en tampong vil jo ikke kunne komme seg videre opp. 

Vil ikke tro at man kommer inn i livmoren om man prøver m en finger, men ser for meg at sonden r på den størrelsen, så virker som "noe må gjøres" for å få den nok åpna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, meitemarken said:

 

Har fått beskjed om at d kan være lurt å ta en Paracet og Ibux før timen, men vil klare meg uten.

Hvorfor skal du klare deg uten?

Det koster lite, og 2 tabletter er ikke mye ei usunn.

Det er en grunn til at de anbefaler det.

Og som kvinne som har spiral anbefaler jeg å ta de to pillene...   

Spesielt når du er nervøs for å sette den inn.            

Anonymkode: 9ae7c...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, TheGirlWhoWaited said:

Hvorfor er det viktig å klare det uten Paracet og Ibux?

Lurer jeg på også,

det er 2 tabletter pr 5 år.

Anonymkode: 9ae7c...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har satt inn hormonspiral 3 ganger og har tatt Paracet første og siste gangen. Selve innsettingen har gått fort, og har følt lite ubehag etterpå. Greit å få 10 minutter før du reiser deg opp igjen.  Ønsker deg lykke til og håper du ikke får noe særlig ubehag.😊

Anonymkode: be500...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler vel mye om at jeg tenker at jeg har kjent på verre smerte før og at jeg liksom skal være "sterk nok". Dette er noe jeg kun tenker om meg selv, og ville ikke sagt d til noen andre bare for å få d sagt;)

Nå skal d også sies at jeg r redd d skal oppleves som traumatisk elr alt at jeg "gjenoppleve" tidligere overgrep.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, meitemarken skrev:

Hei! I morgen skal jeg sette inn hormonspiral, men kjenner jeg gruer meg skikkelig. Vet at dette er noe leger gjør ofte, men likevel frykter jeg mest for ubehaget av å "flashe" enn selve smerten.

Men spørsmålet mitt er som følgende? Er det åpning fra cervix(livmorhalsen) og inn til livmoren elr må man faktisk stikke gjennom den?

Har fått beskjed om at d kan være lurt å ta en Paracet og Ibux før timen, men vil klare meg uten.

,enstruasjonsblodet kommer ut av livmorhalsen din og sædcellene svæmmer inn samme veoen som spiralen skal inn, så ja, der er en helt naturlig åpning. 

Anonymkode: c25d3...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, meitemarken said:

Handler vel mye om at jeg tenker at jeg har kjent på verre smerte før og at jeg liksom skal være "sterk nok". Dette er noe jeg kun tenker om meg selv, og ville ikke sagt d til noen andre bare for å få d sagt;)

Nå skal d også sies at jeg r redd d skal oppleves som traumatisk elr alt at jeg "gjenoppleve" tidligere overgrep.

 

De tankene er noe helt annet. Å bite tenna sammen og "ta smerten" bare for å være sterk har ingen hensikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, meitemarken said:

Handler vel mye om at jeg tenker at jeg har kjent på verre smerte før og at jeg liksom skal være "sterk nok". Dette er noe jeg kun tenker om meg selv, og ville ikke sagt d til noen andre bare for å få d sagt;)

Nå skal d også sies at jeg r redd d skal oppleves som traumatisk elr alt at jeg "gjenoppleve" tidligere overgrep.

 

Det er en dårlig grunn til å ikke ta, vi alle tåler smerte forskjellige, men de har fleste synes det er litt vondt sette inn, og leger de anbefaler virkelig ikke unøvendig at du skal putte medisin i kroppen,

anbefaler du tar de første gang også ser du hvordan det går, jeg tok det før timen, og det gjorde mer vondt enn jeg trodde og tok lengre tid enn jeg trodde. 

Lykke til :)

Anonymkode: 9ae7c...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TheGirlWhoWaited said:

De tankene er noe helt annet. Å bite tenna sammen og "ta smerten" bare for å være sterk har ingen hensikt. 

enig

Anonymkode: 9ae7c...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt smertestillende... Nå var min livmortapp veldig trang og i tillegg skjev, så den måtte først rettes opp før gynekologen kunne sette inn spiralen. Jeg tok smertestillende før, men var likevel helt ekstremt vondt. Dette er ikke ment for å skremme deg, noen merker nesten ikke noe, andre merker mye, men det er ingen grunn å være eplekjekk. For meg var det så vondt at jeg nesten svimte av :fnise: 

Og jeg har også kjent mye smerte før og tåler generelt smerte veldig godt. 

Anonymkode: ac4aa...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...