Gå til innhold

Opplever dere ofte at legen er forsinket?


Freesia97

Anbefalte innlegg

Opplever dere ofte at legen er forsinket? F.eks hvis en person har time kl:12:30 må han/hun vente mye lengre enn den avtalte timen. Legen kommer f.eks kl: 13:15? Og da må man vente 45 minutter lengre. Og en annen ting jeg har lagt merke til er at noen leger tar inn andre pasienter før meg, selv om jeg har time før enn den pasienten (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. De gangene jeg har måttet vente lenge. har det vært pga akutt situasjon og ambulanse som har hentet pasient etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Freesia97 skrev:

Opplever dere ofte at legen er forsinket? F.eks hvis en person har time kl:12:30 må han/hun vente mye lengre enn den avtalte timen. Legen kommer f.eks kl: 13:15? Og da må man vente 45 minutter lengre. Og en annen ting jeg har lagt merke til er at noen leger tar inn andre pasienter før meg, selv om jeg har time før enn den pasienten (tror jeg).

Jeg har alltid første timen om  morgenen eller etter lunsj for,å slippe å sitte og vente i evigheter. 

Hvordan og hvorfor legen velger å prioritere andre pasienter på listen fremfor degmpå din time er noe legen bestemmer selv etter en medisinsk faglig vurdering. Så det kan ikke andre enn legen vurdere og bestemme og legen er velsignet med taushetsplikt. 

Anonymkode: 97d56...11c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ventet maks 5 minutter etter oppsatt tid hos den fastlegen jeg har nå. Hos min forrige lege var 45 minutter ventetid det korteste jeg opplevde, det lengste var nærmere 3 timer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på når jeg har time. Hun er aldri forsinket om jeg har time tidlig på dagen, men hun kan bli noe forsinket senere på dagen. 

Jeg tenker ikke så mye over det. Jeg vet at om det trengs så bruker hun ekstra tid på noen pasienter. Hun har også brukt ekstra tid på meg når jeg var i en vanskelig periode og slet med mye så jeg unner at andre også får den tiden de trenger med henne. Har vært max 1 time forsinket en gang. Normalt er hun aldri mer forsinket enn ca 20 minutter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ofte vente ja, men samtidig er legen aldri stresset, og tar seg alltid tid til noen ekstra spørsmål. 
Har vært borti leger som omtrent sitter med stoppeklokke, for det bare er avsatt noen minutter pr pasient. 
Jeg foretrekker litt ekstra ventetid, så lenge legen har tid til å lytte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har faktisk vært nødt til å vente både en og to timer, før jeg endelig kommer inn til fastlegen min... 

 Men de er vel temmelig over-arbeidet her jeg bor... 

Anonymkode: fe0a5...4ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nesten alltid. Men jeg synes det er bedre at legen faktisk tar seg tid til pasientene og dermed blir litt forsinket, enn å bare haste halvhjertet gjennom timene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hender veldig sjelden hos meg, stort sett alltid på tiden, max 5 min å vente som regel. Det tåler jeg. En gang var det litt lengre, men da kunne helsesekretæren analysere urinprøven før jeg gikk inn.

Anonymkode: b7346...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege er alltid veldig forsinket, men det har jeg rett og slett bare begynt å kalkulere inn. Jeg vet at det garantert blir oppimot en time etter oppsatt time før jeg kommer inn, så da setter jeg av tiden til det. 

På et legekontor skjer det MYE som pasientene ikke nødvendigvis får med seg. Noen ganger skjer det akutte ting som tar tid. Bare å vente på ambulanse kan ta en god stund og da må gjerne legen være tilstede med pasienten til den kommer. Noen kommer inn med akutte ting som gjør at de får komme først. Noen pasienter tar lengre tid enn oppsatt. Det er mange faktorer. Er legen grundig kan ting også ta tid. 

Jeg tenker at det er positivt at legen evner å prioritere. Legen min er grundig, men alltid forsinket. 

Se det heller slik: Så heldig du er som må vente. Det betyr at du ikke er alvorlig, akutt syk, døende eller i ekstreme smerter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Freesia97 skrev:

Opplever dere ofte at legen er forsinket? F.eks hvis en person har time kl:12:30 må han/hun vente mye lengre enn den avtalte timen. Legen kommer f.eks kl: 13:15? Og da må man vente 45 minutter lengre. Og en annen ting jeg har lagt merke til er at noen leger tar inn andre pasienter før meg, selv om jeg har time før enn den pasienten (tror jeg).

Ja hver eneste gang. Det er unntaket og ikke regelen hvis legen kommer til rett tid. Det er mellom 30 minutter og 1 og en halv times ventetid hver gang, noen ganger enda lenger. Det at de tar inn andre før deg, er de som kommer mellom de bestilte timene. De har ikke time, men har fått beskjed om å komme, antagelig har de ringt tidlig på morgenen for et eller annet de oppfatter er akutt og ikke kan vente. Noen ganger er det ting som legen mener går fort osv.

Det er et helt håpløst system. De setter av alt for liten tid til hver pasient.

Slik er det her jeg bor. Det tar alt i fra 3 uker til et par mnd å få en time. Når timen er der, så blir jeg sittende å vente langt om lenge på venteværelset. Når jeg endelig kommer inn til legen, er hun så stresset at jeg mest sannsynlig er ute av døren før 10 minutter har gått.
Jeg har flere enn en gang blitt møtt med, I dag må vi være raske jeg henger så langt etter. Det fungerer ikke noe særlig bra og jeg får ikke tatt opp det jeg kom for på en ordentlig måte.

 

Anonymkode: 1c4f8...4b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Venter alltid lenge over tiden. Men jeg synes det er greit fordi han gjør en god jobb!

Jeg vet også at han jobber med mennesker og tenker at det er de andre pasientenes "skyld" og ikke legens. Han må jo lytte og støtte dersom pasientene trenger det. Noen pasienter bruker sinnsykt lang tid, hva skal legen gjøre da? Laste de ut? At han bare har et kvarter per pasient er bestemt fra øvrige hold og ikke av han selv (tror jeg). Tipper leger skulle hatt en halvtime per pasient dersom de kunne velge tid selv. 

En gang jeg hadde siste time for dagen brukte legen en hel time på meg. Jeg reiste meg og var på vei ut av kontoret hans tre ganger, men han ville være nøye og dro meg inn igjen. Er virkelig fornøyd med legen min!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ganske ofte at fastlegen er 20+ min forsinket. I spesialisthelsetjenesten har det vært NOE bedre, men ganske variabelt. Noen steder er de notorisk kjempeforsinket, mens andre er nesten alltid presise. Jeg har dessverre en helsetilstand som medfører ganske mye bruk av helsetjenester, så jeg har et større erfaringsgrunnlag enn jeg skulle ønske at jeg hadde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ihvertfall en times ventetid. Men det er det verdt, vedkommende tar seg veldig god tid og er en utrolig god lytter. 

Anonymkode: 6d069...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men har verdens beste lege. Istedefor å vente 3 uker ++ på legesentrer på en time så ringer man dit og kan somregel komme inn på dagen mot at man venter litt. Sitter gjerne 1-1,5 t å venter der enn å vente 3 uker. Når jeg kommer inn til han lukker han igjen døra og tar seg god tid til deg. Du blir sett, hørt og en gang stresset jeg for å bli ferdig siden det var så mange på venteværelset. Legen sa da: hvorfor? De drar ikke noe sted uansett. Så jeg foretrekker en lege som bruker god tid på hver pasient, gjerne prater om privatlivet (det er jo sånn enhver lege skulle gjort for å kunne bli kjent ordentlig og evt se noen avvik) men må vente 1-2 timer på venteværelset fordi han bruker like god tid på alle de andre. Han sender også inn masse prøver, sender deg videre til undersøkelser osv, fremfor å skrive ut masse preparater som andre leger ofte tyr til. Alle skulle hatt en lege som han.

Anonymkode: f9c23...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...