Gå til innhold

Mor har alt for mye barnevakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg virkelig kontrollerende og lager problemer av bagateller? Barnemoren setter jo alt annet foran datteren sin, samtidig som hun står fast på at hun skal ha 50/50. Jeg har tatt opp dette med henne én gang, og nå lufter jeg det for en gjeng forumbrukere. At det gjør meg kontrollerende får være din sak. Foreslår at du kjøper deg en ordbok, leser definisjonen og så tenker deg om før du uttaler deg om andres personlighet på internett. 

Anonymkode: a4b0c...19e

Men i HI skriver du at hun må på jobb lørdager. Og at hun nå trenger to dager til å lese til eksamen. Hvordan blir det å prioritere ALT foran datteren deres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mora til ungen jobber og studerer samtidig, og hun har ikke en like fleksibel arbeidsgiver som det du har. Det jeg leser er at det er en barnemor som jobber og står på. Hun gjør sitt beste med andre ord for å både skaffe seg en utdanning til å forsørge barnet godt i fremtiden, mens hun jobber for å forsørge barnet nå? At hun må ha barnevakt 10 % av tiden er virkelig ikke krise, så lenge denne tiden er tid barnet tilbringer med kjente familiemedlemmer slik som besteforeldre, o.l.

Syns du lager trøbbel her uten grunn, ja. Om du ønsker mer enn 50 % omsorg for barnet, så si det da, men ikke pakk det inn som i at barnet trenger det fordi mor aldri er tilstede. 

Anonymkode: ab287...218

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver at det er tilfellet denne uka, og at denne uka på ingen måte er unik. Det var sånn for to uker siden, fire uker siden osv. Det er sånn hver eneste uke hun er hos moren sin. 

Anonymkode: a4b0c...19e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jobb og studier og besteforeldre. Barn har ikke vondt av å ha nære forhold til andre stabile voksne slik nær familie er. Hadde det vert stadig bytte av barnevakter skulle jeg skjønt problemet men det er jo ikke problemet her. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg forstod innlegget ditt:

Du forklarer at mor jobber annenhver lørdag - slik at hun overnatter 1 dag annenhver uke(altså mors uke) fast hos besteforeldre. 

Hos deg overnatter hun nesten aldri borte, og du har sjeldent barnevakt fordi jobben din er fleksibel. Jeg forstod ikke om mor bruker mye mer barnevakt utover eksamenstider og denne jobbelørdagen?

Om det er tilfelle, altså ekstra i eksamentider - og annenhver lørdag fordi hun må jobbe, så forstår jeg virkelig ikke problemet.

Sålenge det er besteforeldre/samme tante eller annen nær familie så tenker jeg dette bare er positivt. Og jeg lurer helt ærlig på om du kanskje kan ha vært litt i overkant kontrollerende eller bare er i overkant kjip mot eksen din?

Jeg tror nesten du må forklare dette nærmere, for jeg ser ikke hvordan dette er en utfodring. Og jeg er ganske streng selv med tid borte fra barnet mitt, og har omtrent aldri barnevakt - og ungen min har aldri overnattet alene hos familie enda. 

Men her ser jeg liksom ikke problemet, du virker ganske frustrert over noe jeg ikke helt forstår.

Og hvordan er det et problem å gå glipp av barnehagen noen dager? Jeg skjønner det med lucia og halloween samme år - men hos oss går eksempelvis barnet vårt glipp av nissefest fordi de skal på juletur til familie. 

Jeg synes det høres ut som dere begge gjør stor innsats på begge kanter for å få en stabil og bra situasjon for barnet deres - og dere har jo selv begge valgt å få barn før studier var ferdigstilt.

Og guess what; studier med barn ER sånn. Jeg satt masse barnevakt for min søster når hun tok sykepleierstudie og hadde full omsorg. Selv brukte jeg prevensjon fordi jeg ikke ønsket barn før jeg var ferdig med studiene.

Det valget hadde dere og, og dere valgte begge å få barn før. Da får man bare stå på underveis, og du virker å ha urealistiske krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver at det er tilfellet denne uka, og at denne uka på ingen måte er unik. Det var sånn for to uker siden, fire uker siden osv. Det er sånn hver eneste uke hun er hos moren sin. 

Anonymkode: a4b0c...19e

Og sånn er det for mange. Hun gjør det mange foreldre må gjøre, får hverdagen til å gå rundt ved å motta hjelp fra familien. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde jeg skulle lese en tråd om en mor som til stadighet hadde barnevakt for å feste eller reise, jeg. Det ser jo ikke ut til å være tilfelle her, men en mor som er student og med deltidsjobb. Vær glad du har en mor til barnet som prioriterer å få ferdig studier, som på sikt vil være et gode for barnet deres. Synes ikke dette er noe å kritisere. 

Anonymkode: c7662...5ec

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. jeg hadde forstått det om hun stadig var hos nye og lite kjente mennesker. Men det her er jo snakk om besteforeldre. Og det er også snakk om perioder.

Jeg elsket å være hos besteforeldrene mine når jeg var liten, og har hatt et svært nært forhold til de hele livet. Er evig takknemlig for det. Og nå har datteren min på 6 år et like nært forhold til mine foreldre. Det er gull verdt, det. Og hun elsker å dra dit! Som regel er jeg med, men det blir barnevakt av og til også. Noe hun synes er veldig stas. 

Og gjennom studietiden min ble det en del barnevakt i eksamensperiodene, ja. Og i hvert fall mens jeg satt og skrev på masteren. Barnefar var fullt klar over at det var slik det var, og klaget heldigvis aldri på det! Han stilte opp det han kunne selv, og når han ikke kunne, var det besteforeldre som stilte opp.

Nå er jeg ferdig utdannet og har svært sjeldent behov for barnevakt. Den perioden er heldigvis over. Og dit kommer vel eksen din om ikke så lenge også.

At hun vil gå på en jobbfest i julebordsesongen, er også helt forståelig. Og slike ting er kanskje også nødvendig når det eneste du gjør omtrent i en hektisk periode er jobb, studier og barn. Da får man et tiltrengt avbrekk.

Det virker som du bare prøver å sette mor i et dårlig lys her, skal jeg være ærlig. 

 

Anonymkode: 3d9ee...3c1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver at det er tilfellet denne uka, og at denne uka på ingen måte er unik. Det var sånn for to uker siden, fire uker siden osv. Det er sånn hver eneste uke hun er hos moren sin. 

Anonymkode: a4b0c...19e

Ja,men hvorfor har hun barnevakt ?? Og vi må jo forholde oss til det du konkret forteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha barnevakt for studier og jobb synes jeg er innenfor. Hva ellers skal hun gjøre? Si at det ikke passer fordi hun har barnet? Besteforeldre er gull for barna. Hadde ikke tenkt noe mer over det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er veldig mye hos besteforeldrene fordi jeg er mye syk. Sånn blir livet av og til. Jeg tror barn tåler slikt.

Også har jeg en mistanke om at Ts egentlig vil starte en liten krig om barnefordeling, og spør om dette er noe han kan bruke mot mor. Eller faktisk tror jeg det er omvendt, Ts er moren som er irritert på faren!

Anonymkode: fc674...00b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Hun har henne én uke i slengen og klarer aldri å rydde av hele uka. Jeg har vært masse barnevakt for henne, jeg og. Jeg klarer å være pappa og ha eksamen samtidig, og klarer fint å gå glipp av litt sosialt for å være med datteren min. Det blir utrolig mye frem og tilbake for en liten jente også. Hun trenger stabilitet, ikke fire forskjellige steder å sove på på en uke. 

Anonymkode: a4b0c...19e

Jeg skulle ønske at far til mine barn prioriterte dem slik du prioriterer datteren din. 

Jeg er enig med deg. Mor har en uke fri om gangen og har gode forutsetninger for å planlegge rundt uken sin. At datteren skal gå glipp av kjekke ting fordi at mor ikke skal kunne gå glipp av noe sosialt er bare for dumt. En 3 åring legger seg i 19-tiden og da har mor fremdeles tid på seg til å jobbe med eksamen.

Dette hørtes bare rotete ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mass said:

Jeg skulle ønske at far til mine barn prioriterte dem slik du prioriterer datteren din. 

Jeg er enig med deg. Mor har en uke fri om gangen og har gode forutsetninger for å planlegge rundt uken sin. At datteren skal gå glipp av kjekke ting fordi at mor ikke skal kunne gå glipp av noe sosialt er bare for dumt. En 3 åring legger seg i 19-tiden og da har mor fremdeles tid på seg til å jobbe med eksamen.

Dette hørtes bare rotete ut. 

Jeg tror de aller fleste av oss skjønner at det ikke er alt man kan bestemme selv, sånn som hvilken uke det er julefest eller når man har hjemmeeksamen. Og mor tar jo ansvar og planlegger, hun ordner med barnepass fordi hun vet hun må skrive en hjemmeeksamen og fordi hun faktisk kanskje har LYST til å gå på julefesten (O´skrekk og gru...). At ts trumfer igjenom at hans mor skal være barnevakt i stedet for å gi barnet mulighet til en fridag fra barnehagen så det kan tilbringe tid med de andre besteforeldrene som tydligvis bor lengre unna, synes ikke jeg er så veldig edelt heller...  

Anonymkode: ff7a4...7e8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det snakk om at hun ville gå glipp av Lucia. For bare noen uker siden gikk hun glipp av halloween pga barnevakt. 

Anonymkode: a4b0c...19e

Det er ikke greit. Det er jeg enig i. Slike ting er jo veldig viktig for et barn å få med seg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært enig med deg hvis dette handlet om en mor som prioriterte fest og hallois fremfor datteren sin. Det gjør hun ikke. Hun prioriterer derimot å bygge en stabil og god fremtid for deres felles datter, gjennom å ta seg en utdannelse (og det ER krevende), og hun prioriterer å ha en selvstendig inntekt - for at barnet deres skal ha de beste forutsetninger. Jeg syns du skal kreditere henne for prioriteringene, ikke kritisere. Det er helt ok at du ønsker å ha datteren din mer, da gir du beskjed om at du ønsker at hun prioriterer deg som barnevakt og ikke besteforeldre. Dersom du ikke har mulighet til å være barnevakt, ser jeg overhodet ikke problemet med at besteforeldrene stiller opp. Vær glad for at jenta deres har et så godt nettverk rundt seg ☺️

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager storm i ett vannglass ts. Jeg trodde av overskriften at nå skulle jeg lese om en mor som gikk på fylla i dagesvis og hadde tvilsomme barnevakter i fleng. Dette er ikke noe å ta på vei for. Dere har kanskje litt ulike verdier ? Hvorfor skal dine trumfe hennes ? Dere er begge godt innafor. Hvis du ønsker å ha mer samvær må du si det, ikke legge det dette. 

Anonymkode: 9fee4...74a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke greit. Det er jeg enig i. Slike ting er jo veldig viktig for et barn å få med seg

Halloween er faktisk ikke viktig for en treåring, nei. 

Anonymkode: 78de6...c8d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halloween er faktisk ikke viktig for en treåring, nei. 

Anonymkode: 78de6...c8d

Hva vet du om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de aller fleste av oss skjønner at det ikke er alt man kan bestemme selv, sånn som hvilken uke det er julefest eller når man har hjemmeeksamen. Og mor tar jo ansvar og planlegger, hun ordner med barnepass fordi hun vet hun må skrive en hjemmeeksamen og fordi hun faktisk kanskje har LYST til å gå på julefesten (O´skrekk og gru...). At ts trumfer igjenom at hans mor skal være barnevakt i stedet for å gi barnet mulighet til en fridag fra barnehagen så det kan tilbringe tid med de andre besteforeldrene som tydligvis bor lengre unna, synes ikke jeg er så veldig edelt heller...  

Anonymkode: ff7a4...7e8

Jeg tolket nå denne situasjonen som at dette skjer i andre måneder også, og ikke bare i desember måned. 

Du har barnet ditt i 14 dager i måneden og  har dermed 14 dager uten barn. Det må da folk klare å planlegge rundt! Eller ta offeret som en forelder bør gjøre når man velger å få barn. 

Så lei av foreldre som prioriterer seg selv fremfor barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mass skrev:

Jeg tolket nå denne situasjonen som at dette skjer i andre måneder også, og ikke bare i desember måned. 

Du har barnet ditt i 14 dager i måneden og  har dermed 14 dager uten barn. Det må da folk klare å planlegge rundt! Eller ta offeret som en forelder bør gjøre når man velger å få barn. 

Så lei av foreldre som prioriterer seg selv fremfor barna. 

Så jobb og utdanning er å prioritere seg selv fremfor barna?? 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...