Gå til innhold

Mor har alt for mye barnevakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en snart tre år gammel jente sammen med eksen. Vi har henne 50/50. Én kveld for noen uker siden hentet min mor henne i bhg, og hadde henne et par timer, så jeg fikk blitt igjen på jobb for å ha en avslutning med en kollega. Jeg var allikevel snar nok til at jeg fikk hentet henne på vei hjem og lagt henne i tide hjemme hos meg. Utover dette har jeg ikke hatt barnevakt siden en gang eller to i våres. Den ene uka jeg får med henne holder jeg høyt, og prioriterer alltid den først. 

Barnemoren har en litt annerledes tilnærming til det hele. Nå har hun hjemmeeksamen, så datteren vår skal derfor være to døgn hos min mor så eksen får tid til å skrive oppgaven sin. Dette var det jeg som trumfet gjennom, ettersom eksen var i ferd med å sende henne til sin mor som bor så langt unna at hun ville måtte være hjemme fra bhg. I tillegg jobber eksen min hver eneste lørdag, som innebærer at de da har hele helgen hos hennes foreldre og hvor datteren vår er alene med dem 8-10 timer hver lørdag. 

Jeg reagerer på at eksen min har barnevakt over natta stort sett hver gang hun har datteren vår. Slik omsorgen er nå, er den vel fordelt noe sånn som 50-40-10, hvor 10 er besteforeldre. Barnemoren er ikke veldig lydhør når jeg tar opp dette. Både hun og jeg er heltidsstudenter med 40% jobb i tillegg, og jeg har en mye mer fleksibel arbeidsgiver som tillater meg å sette meg på vaktlister akkurat når det passer meg. Jeg har forståelse for at det ikke er like enkelt for barnemoren å få kabalen til å gå opp. Men da synes jeg barnevakt for eksamen og jobbfest blir litt tullete. 

Hva tenker dere? Hva bør jeg gjøre? Foreslå en ny omsorgsavtale med meg på en høyere omsorgsprosent? 

Takker for svar 

Anonymkode: a4b0c...19e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At moren ønsker barnevakt når hun driver med hjemmeeksamen, det kan jeg forstå. Men hva med at hun evt spør deg før besteforeldre?! Eksamen er viktig å prioritere!! 

Også er det slik at alt av sosialetilsteldinger faller desverre ikke hver gang hun/ du har barnefri. Så at hun ønsket å ha med seg en jobbfest er vel forståelig også synes nå jeg da. 

Anonymkode: 46284...c04

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, dette er da virkelig ingenting å henge seg opp i. Kjempeflott at barnet får så god kontakt med besteforeldrene. 👍

Anonymkode: 6bb15...01f

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At moren ønsker barnevakt når hun driver med hjemmeeksamen, det kan jeg forstå. Men hva med at hun evt spør deg før besteforeldre?! Eksamen er viktig å prioritere!! 

Også er det slik at alt av sosialetilsteldinger faller desverre ikke hver gang hun/ du har barnefri. Så at hun ønsket å ha med seg en jobbfest er vel forståelig også synes nå jeg da. 

Anonymkode: 46284...c04

Enig med deg. 

Det går an å ha en avtale om at mor skal spørre deg først før noen andre barnevakter. Og hvis det er noe sosialt som faller på hennes uker/helger så spør hun deg også først om dere kan bytte.

Så får hun vært hos deg i stedet for besteforeldrene.

Er det et problem at hun er hos besteforeldre, eller er det et problem at hun trenger barnevakt i det hele tatt?

Hvis du vil ha jentungen mer så prøver du på det, men ikke fordi du skal stikke kjepper i hjula for moren, men fordi du ønsker en mer stabil hverdag for jenta di. 

Anonymkode: 2e582...d5d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge livssituasjonen er slik at hun må jobbe i tillegg til studier, er dette helt ok. 

For øvrig er det helt ok å være hjemme fra barnehagen. Barnehage er ikke skole. 

Anonymkode: 78de6...c8d

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkelig? Hun har henne én uke i slengen og klarer aldri å rydde av hele uka. Jeg har vært masse barnevakt for henne, jeg og. Jeg klarer å være pappa og ha eksamen samtidig, og klarer fint å gå glipp av litt sosialt for å være med datteren min. Det blir utrolig mye frem og tilbake for en liten jente også. Hun trenger stabilitet, ikke fire forskjellige steder å sove på på en uke. 

Anonymkode: a4b0c...19e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det snakk om at hun ville gå glipp av Lucia. For bare noen uker siden gikk hun glipp av halloween pga barnevakt. 

Anonymkode: a4b0c...19e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Hun har henne én uke i slengen og klarer aldri å rydde av hele uka. Jeg har vært masse barnevakt for henne, jeg og. Jeg klarer å være pappa og ha eksamen samtidig, og klarer fint å gå glipp av litt sosialt for å være med datteren min. Det blir utrolig mye frem og tilbake for en liten jente også. Hun trenger stabilitet, ikke fire forskjellige steder å sove på på en uke. 

Anonymkode: a4b0c...19e

Virkelig hva da?

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå var det snakk om at hun ville gå glipp av Lucia. For bare noen uker siden gikk hun glipp av halloween pga barnevakt. 

Anonymkode: a4b0c...19e

Ta henne med på Lucia du da. 

Vær mer sammen med jenta dersom du mener at hun går glipp av for mye når hun er hos moren sin (eller når hun skal være hos moren sin, men moren prioriterer andre ting)

Anonymkode: 2e582...d5d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ekstra denne uka i tillegg til eksamenslesning, nettopp fordi jeg ikke hadde barnevakt i forrige uke. Jeg har ikke anledning til å ha henne ekstra nå, men jeg skal være i barnehagen de 2-3 timene lucia varer. 

Anonymkode: a4b0c...19e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia her egentlig?

Vil du ha barnet mer? Kanskje mor har mer krevende studier enn deg/trenger mer tid på å pugge? Datteren deres er jo hos kjente, trygge personer. Kanskje mor er vant med å være mye med besteforeldre selv, og tenker at dette er verdifullt? 

Hva sier mor når du tar det opp?

Anonymkode: 4c351...d62

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker dere? Hva bør jeg gjøre? Foreslå en ny omsorgsavtale med meg på en høyere omsorgsprosent? 

Takker for svar 

Anonymkode: a4b0c...19e

Jeg tenker at du ikke behøver å bekymre deg, dersom ikke moren har alvorlige personlighetsforstyrrelser eller er rusmisbruker.

Barn er veldig tilpasningsdyktige, og så lenge det ikke er snakk om omsorgssvikt, klarer de seg helt fint. Det er i alle fall det jeg har sett, og jeg er middelaldrende. Venner har vokst opp med au-pair'er og ymse livssituasjon, og har blitt stødige samfunnsborgere, uten tegn på at de har lidd overlast.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en mer fleksibel jobb og det kan hende at du leser mer effektivt, lærer fortere eller har et lettere studie enn moren. Så det kan hende hun bare må ha fri fra jenta for å studere. Og må ha fri for å jobbe ellers mister hun vakter. 

Men, hvis det plager deg at mor har barnevakt i sine uker så må jo du trå til da. Fakta er at hun bruker barnevakt ofte og da må du forholde deg til det - enten ved å la være å henge deg opp i det, eller ha jenta di i stedet for barnevaktene.

Er det ikke dine foreldre hun er hos når hun er hos barnevakt? Stoler du ikke på foreldrene dine? 

Jeg mener jo at mor bør være så mye som mulig sammen med datteren deres, for all del. Men, hvis det er studier og jobb som er ekstra krevende nå så går det helt sikkert over og så kan de være mye sammen igjen. 

Kan hende jenta også er mer krevende hos mor og mer stille hos deg slik at du får studert mens jenta er der, mens mor ikke får lest når hun har jenta hos seg. 

Jeg hadde vært mer bekymret hvis det hadde vært tilfeldige barnevakter histen og pisten, men det virker som jenta dere blir tatt godt vare på. 

Anonymkode: 2e582...d5d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Har en snart tre år gammel jente sammen med eksen. Vi har henne 50/50. Én kveld for noen uker siden hentet min mor henne i bhg, og hadde henne et par timer, så jeg fikk blitt igjen på jobb for å ha en avslutning med en kollega. Jeg var allikevel snar nok til at jeg fikk hentet henne på vei hjem og lagt henne i tide hjemme hos meg. Utover dette har jeg ikke hatt barnevakt siden en gang eller to i våres. Den ene uka jeg får med henne holder jeg høyt, og prioriterer alltid den først. 

Barnemoren har en litt annerledes tilnærming til det hele. Nå har hun hjemmeeksamen, så datteren vår skal derfor være to døgn hos min mor så eksen får tid til å skrive oppgaven sin. Dette var det jeg som trumfet gjennom, ettersom eksen var i ferd med å sende henne til sin mor som bor så langt unna at hun ville måtte være hjemme fra bhg. I tillegg jobber eksen min hver eneste lørdag, som innebærer at de da har hele helgen hos hennes foreldre og hvor datteren vår er alene med dem 8-10 timer hver lørdag. 

Jeg reagerer på at eksen min har barnevakt over natta stort sett hver gang hun har datteren vår. Slik omsorgen er nå, er den vel fordelt noe sånn som 50-40-10, hvor 10 er besteforeldre. Barnemoren er ikke veldig lydhør når jeg tar opp dette. Både hun og jeg er heltidsstudenter med 40% jobb i tillegg, og jeg har en mye mer fleksibel arbeidsgiver som tillater meg å sette meg på vaktlister akkurat når det passer meg. Jeg har forståelse for at det ikke er like enkelt for barnemoren å få kabalen til å gå opp. Men da synes jeg barnevakt for eksamen og jobbfest blir litt tullete. 

Hva tenker dere? Hva bør jeg gjøre? Foreslå en ny omsorgsavtale med meg på en høyere omsorgsprosent? 

Takker for svar 

Anonymkode: a4b0c...19e

Nå må du slutte å sutre. Barnet er priviligert og virkelig heldig, hun har besteforeldre hun får et godt, nært og trygt forhold til. Sett pris på at barnet ditt får være sammen med den eldre generasjonen og de verdiene hun her får med seg videre i livet. 

Vær og stolt av den andre forelderen som klarer og viser tydelig vilje til å utdanne seg slik at hun får god jobb og muligheter til å forsørge barnet deres uten å være Nav klient. Hatten av for din eks. 

Anonymkode: 82a3e...6de

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at jeg har datteren min mandag-mandag hjemme hos meg, hvor hun har en stabil base og faste rutiner. 

Når hun skal til mor er hun én natt der, én natt hos farmor, to netter hor mormor, to netter hos mor og så syv dager hos meg igjen. Jeg kan ikke skjønne at all den fartingen utgjør noe som helst positivt for en liten jente som trenger stabilitet. 

Jeg tviler også sterkt på at hun har et vanskeligere studium. Jeg er på universitetet på masternivå, mens hun tar en profesjonsstudium på bachelornivå.

Hadde dere tenkt at 50/50 var en god løsning hvis det var far som hadde så mye barnevakt? 50/50 er til for å sørge for delt omsorg, men realiteten her er jo noe helt annet. 

Anonymkode: a4b0c...19e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Hva tenker du er problemet for barnet her Ts ? 

At det er besteforeldrene som passer er jo bare et stort pluss ? Og om de sammen er der en helg fordi eksen din må jobbe , er vel ikke noe problem heller ?

At hun som er under tre år gikk glipp av Halloween. Så ? 

Ikke lag problemer ut av bagateller. Eksen din studerer og jobber. Det er en bra ting. Besteforeldre som er villige til å ha barnebarna er bare fint det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du slutte å sutre. Barnet er priviligert og virkelig heldig, hun har besteforeldre hun får et godt, nært og trygt forhold til. Sett pris på at barnet ditt får være sammen med den eldre generasjonen og de verdiene hun her får med seg videre i livet. 

Vær og stolt av den andre forelderen som klarer og viser tydelig vilje til å utdanne seg slik at hun får god jobb og muligheter til å forsørge barnet deres uten å være Nav klient. Hatten av for din eks. 

Anonymkode: 82a3e...6de

Jeg studerer også fulltid. Har ikke barnevakt av den grunn. 

Anonymkode: a4b0c...19e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer også fulltid. Har ikke barnevakt av den grunn. 

Anonymkode: a4b0c...19e

Og det er veldig fint for datteren din når hun er hos deg. Kjempebra at hun har en fin pappa som er der for henne hele tiden. Det er gull verdt.

Men, det kan faktisk hende at det er helt greit å være sammen med besteforeldrene også. Kan hende. 

Hvis du merker på datteren din at hun sliter med at hun ikke er så mye sammen med moren sin, at hun virker utilpass med å være litt her og litt der. Da må du ta det opp med mor at du er bekymret og hvis hun ikke kan gjøre noe med det så må du trå til mer og ha datteren mer enn halvparten av tiden.

 

Anonymkode: 2e582...d5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker veldig kontrollerende og lager problemer ut av ingenting.

Men du kan jo bare booke time hos familievernet for samværsmegling og advokat for å søke om hovedomsorgen. 

 

Anonymkode: bc8d8...468

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du virker veldig kontrollerende og lager problemer ut av ingenting.

Men du kan jo bare booke time hos familievernet for samværsmegling og advokat for å søke om hovedomsorgen. 

 

Anonymkode: bc8d8...468

Er jeg virkelig kontrollerende og lager problemer av bagateller? Barnemoren setter jo alt annet foran datteren sin, samtidig som hun står fast på at hun skal ha 50/50. Jeg har tatt opp dette med henne én gang, og nå lufter jeg det for en gjeng forumbrukere. At det gjør meg kontrollerende får være din sak. Foreslår at du kjøper deg en ordbok, leser definisjonen og så tenker deg om før du uttaler deg om andres personlighet på internett. 

Anonymkode: a4b0c...19e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...