Gå til innhold

Tannlegge dekket av HELFO, hvor mye egenandel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, tannlegen har fått skriv om at behandlinger jeg trenger skal dekkes av HELFO (Tilstand 14: Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne). Tannlegen sa at det eneste jeg må tenke på er egenandelen.

Er det noen her som har fått dekket tannbehandling og vet hvor mye det er på? Jeg regner med at ganske mye må gjøres i munnen min, og som student har jeg ikke råd til stort. Det er uansett et mirakel om jeg kan fikse det som trengs, men greit å vite ca. hva jeg må betale selv så jeg får spart opp :)

Anonymkode: 3d765...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For denne tilstanden skal du ikke betale egenandel, ser det ut som. Men du må dekke forskjellen mellom honorartakstene og din tannleges priser. 

https://tannlege.nu/artikler/diagnoser-og-tilstander-som-kan-gi-rett-til-stonad-til-tannbehandling/

Siden vi ikke vet prisene hos din tannlege er det vanskelig å si hva det blir. Uansett ikke mye ifht full pris.

Når sin tannlege sier at du bare skal tenke på egenandelen er han nok litt upresis. Fordi du skal ikke betale egenandel men kun forskjellen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke tannlegebehandling dekt av helfo under egenandelstak 2? Isåfall er grensen på 1990 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, jeg skal undersøke litt nærmere :) hvor finner jeg honorartakstene? Er det noe øvrig grense på hvor mye som kan dekkes? Det er snakk om mange hull gjennom mange år, tannfyllinger og det hele, og muligens trekking. Jeg har ikke fått time og oversikt over akkurat hva som skal gjøres, men bare rotfylling i fortann koster 3000kr ved klinikken og det er jo skrekkelig dyrt bare det..

 

Egenandelstak 2 var visst andre punkter enn det som gjelder meg; "Godkjente egenandeler i forbindelse med sykdommer og misdannelser (anomalier) i munn og kjeve (punkt 5) og behandling av enkelte former for tannkjøttsykdommer (marginal periodontitt og periimplantitt, punkt 6), teller med i opptjeningen til frikort for egenandelstak 2. "

Anonymkode: 3d765...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, tannlegen har fått skriv om at behandlinger jeg trenger skal dekkes av HELFO (Tilstand 14: Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne). Tannlegen sa at det eneste jeg må tenke på er egenandelen.

Er det noen her som har fått dekket tannbehandling og vet hvor mye det er på? Jeg regner med at ganske mye må gjøres i munnen min, og som student har jeg ikke råd til stort. Det er uansett et mirakel om jeg kan fikse det som trengs, men greit å vite ca. hva jeg må betale selv så jeg får spart opp :)

Anonymkode: 3d765...d7a

Mellom 1/2 og 1/3 av det du ellers skulle ha betalt. Der er egne takster for tanmlegen avhengig av hva han gjør i munnen din. Så dette må tannlege svare deg på eller du kan be om et prisoverslag på det du trenger å få gjort før tannlegen starter på arbeidet. 

Anonymkode: 08c38...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva du (tannlegen) må gjøre. Noen ting dekkes mye, mens andre ting dekkes lite. Kontakt tannlegen og be om prisoverslag med de prisene du skal betale. Har du veldig mye som må gjøres (mange tennerj så kan det fort bli dyrt selv om man får dekt mye. Da kan du ta det i etapper. Alt trenger sikkert ikke å gjøres med en gang.

Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne er ingen sykdom i seg selv og kommer ikke under egenandel 2. 

Jeg får dekket av Helfo og betalte ca 750 for sånn årlig tannsjekk som jeg så kostet over 2200. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du kan få dekket tannbehandling hvis man har gått på medisiner og fått bivirkninger. 

Anonymkode: 336c8...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...