Gå til innhold

Hva er oddsen for å få boliglån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, dere som har peiling på litt finans :)

Min samboer og jeg leier leilighet siden vi ikke har hatt råd til å kjøpe noe ennå. Jeg jobber ganske mye, men er først og fremst student. Har ingen fast prosent på jobbene mine, og har en ubetydelig sum på BSU-kontoen min. Har grei betalingsbakgrunn.

Samboeren min jobber 100 prosent (egentlig 190) og tjener greit. Han har lederstilling. Men han har slitt litt med gjeld. Han hadde over 200.000, men har nå bare 60.000 igjen. Vi har ordnet betalingsløsning med kreditorer og regner med at han er helt gjeldsfri innen et par måneder.

Det er jo ganske tydelig at jeg ikke får lån siden jeg ikke er fast ansatt eller har en betydelig sum på BSU, men hva med samboeren min? Det har alltid vært uaktuelt, men innen vi skal flytte (i sommer) er han helt gjeldsfri. Hva er oddsen for boliglån? : )

(Jeg vet at mange KG-brukere lever for å spre eder og galle her på forumet, men fint om dere holder det unna min tråd. Takk :)

Anonymkode: 534eb...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er lønnen hans? Hva har dere i EK? Har dere kausjonist? I og med at du ikke har fast jobb, så vil nok banken gå utifra at han må kunne forsørge begge to med sin lønn i tillegg til å betale lånet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ha så mye lønn som bare rakkern, men uten 15% EK, får dere ingen lån. 

Dere kan heller spare mest mulig frem til sommeren og søke lån da. 

Anonymkode: 88bfa...f5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting annet om en eventuell egenkapital enn at du har "en ubetydelig sum" på BSU. Hvis det er alt dere har, er oddsen for å få boliglån svært, svært dårlig. Det er som regel et krav at man har 15% av kjøpesummen i egenkapital. Dette nevner du ingenting om, så da går jeg ut fra at dere ikke har det.

Men når samboeren din er ferdig med forbruksgjelden sin, som vil skje innnen få måneder skriver du, så er det bare å begynne sparingen. Hvis han kan nedbetale 60.000 på et par mnd, burde det ikke ta uoverkommelig lang tid å spare opp en pen egenkapital.

Hvilken by eller sted (fylke) skal dere bo i? Boligprisene kan jo variere enormt i dette landet. Noen steder får man ingenting for 1,5 milll og andre steder er det nok til et hus. I Oslo må man nok ha nesten 3 mill nå, for å få en bolig med 2-3 soverom.

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan ha så mye lønn som bare rakkern, men uten 15% EK, får dere ingen lån. 

Dere kan heller spare mest mulig frem til sommeren og søke lån da. 

Anonymkode: 88bfa...f5d

Det er da mange som får lån uten egenkapital? Jeg kjenner i hvert fall til flere. De har fått på grunn av inntekten, men dette er jo litt annerledes på grunn av hans bakgrunn.

Anonymkode: 534eb...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da mange som får lån uten egenkapital? Jeg kjenner i hvert fall til flere. De har fått på grunn av inntekten, men dette er jo litt annerledes på grunn av hans bakgrunn.

Anonymkode: 534eb...2a5

Han får ikke kommunalt startlån hvis det er dette du tenker på. Ikke når han har hatt betalingsanmerkninger og gjeld.

Anonymkode: af861...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, penny_ skrev:

Hva er lønnen hans? Hva har dere i EK? Har dere kausjonist? I og med at du ikke har fast jobb, så vil nok banken gå utifra at han må kunne forsørge begge to med sin lønn i tillegg til å betale lånet.

...Men jeg antar at banken ser på min inntekt det siste året, om jeg skulle ha noen som helst betydning for boliglån i hans navn?

Vi har ikke kausjonist, men om vi ikke får lån på egen hånd kan det hende at min far stiller. Da regner jeg med at vi begge får et navn på lånet?

Han tjener ca. 35.000 mnd. i dag, men den blir bedre etterhvert. Jeg er 100% student, men har inntekt på ca. 20.000 kr.

Anonymkode: 534eb...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...Men jeg antar at banken ser på min inntekt det siste året, om jeg skulle ha noen som helst betydning for boliglån i hans navn?

Vi har ikke kausjonist, men om vi ikke får lån på egen hånd kan det hende at min far stiller. Da regner jeg med at vi begge får et navn på lånet?

Han tjener ca. 35.000 mnd. i dag, men den blir bedre etterhvert. Jeg er 100% student, men har inntekt på ca. 20.000 kr.

Anonymkode: 534eb...2a5

Fordi du ikke har fast inntekt, så kan ikke banken være sikker på at du får samme inntekt de neste årene som du har hatt i år. De kan derfor sannsynligvis ikke regne med at dere har fast inntekt på 55 000 per måned. 

Send en søknad til noen banker. Det er veldig enkelt, og du får i tillegg fasiten. 

Endret av penny_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da mange som får lån uten egenkapital? Jeg kjenner i hvert fall til flere. De har fått på grunn av inntekten, men dette er jo litt annerledes på grunn av hans bakgrunn.

Anonymkode: 534eb...2a5

Mange og mange. Det skal gode grunner til for at banken innvilger å avstå fra det kravet. De har ikke lov til å avstå fra kravet om 15% egenkapital hos mer enn 10% av sine kunder pr kvartal, iflg. det jeg har lest. Det betyr at 90% av kundene må følge kravet om å stille med 15% i egenkapital. Så gambler du på at dere får komme innenfor de 10%, når i realiteten bare en av dere har en fast, stor nok inntekt?

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, penny_ skrev:

Fordi du ikke har fast inntekt, så kan ikke banken være sikker på at du får samme inntekt de neste årene som du har hatt i år. De kan derfor sannsynligvis ikke regne med at dere har fast inntekt på 55 000 per måned. 

Send en søknad til noen banker. Det er veldig enkelt, og du får i tillegg fasiten. 

 

Men hvorfor har jeg noen betydning i det hele tatt når det er han som søker lån? Vi er ikke gift, så han har ikke noe økonomisk ansvar for meg. Tviler på at bankene kredittsjekker og ber om lønnsslipper fra kjærestene til alle som søker boliglån.

Det er ingen vits i å sende søknader mens han enda har gjeld. Vi vet allerede at det er no go ;) 

Anonymkode: 534eb...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor har jeg noen betydning i det hele tatt når det er han som søker lån? Vi er ikke gift, så han har ikke noe økonomisk ansvar for meg. Tviler på at bankene kredittsjekker og ber om lønnsslipper fra kjærestene til alle som søker boliglån.

Det er ingen vits i å sende søknader mens han enda har gjeld. Vi vet allerede at det er no go ;) 

Anonymkode: 534eb...2a5

Men for han å få lån alene er jo enda vanskeligere enn om dere er to om det.

Anonymkode: a80c1...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor har jeg noen betydning i det hele tatt når det er han som søker lån? Vi er ikke gift, så han har ikke noe økonomisk ansvar for meg. Tviler på at bankene kredittsjekker og ber om lønnsslipper fra kjærestene til alle som søker boliglån.

Det er ingen vits i å sende søknader mens han enda har gjeld. Vi vet allerede at det er no go ;) 

Anonymkode: 534eb...2a5

Det går an å ta en prat med banken uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ha så høy inntekt som dere, men likevel pådra seg gjeld og ikke ha spart noe særlig til egenkapital, vil jeg si at teller meget negativt for dere. Med 55.000 kroner burde dere kunne spare en god del. Videre, så er det vanlig at man leverer skattemeldingen og her fremkommer det at han vil ha gjeld den 31.12.2017. Om det er f.eks forbruksgjeld så vil det heller ikke telle positivt fordi at det er så nært i tid. Kanskje dere får lån, kanskje ikke. Jeg kjenner svært få som har fått unntak fra egenkapital, men de som har, de står i helt andre situasjoner enn dere. De har hatt noen sparepenger, men ikke nok. De har begge hatt sikre jobber, aldri hatt betalingsanmerkninger osv. 

Endret av SesameStreet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:


Han tjener ca. 35.000 mnd. i dag, men den blir bedre etterhvert. Jeg er 100% student, men har inntekt på ca. 20.000 kr.

Anonymkode: 534eb...2a5

Du har 20 000 i måneden som student?

Anonymkode: e1924...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå at dere venter litt og får litt mer kontroll og oversikt over økonomien. Uansett om banken sier ja eller nei bør dere gjøre det for deres egen del.

Sett dere opp et mål om at han må bli gjeldsfri og uten betalingsanmerkninger, at dere må ha spart 15% egenkapital, og at dere må ha faste arbeidskontrakter der grunnlønnen uten overtidstillegg og slikt er nok til å dekke lånet og utgiftene. Hvis hans kontrakt alene er "god nok" så holder det kanskje. Men dere kan ikke ta utgangspunkt i "190%" inntekt, bare 100%.

Videre så må dere også ha penger til å investere i det dere trenger når dere flytter inn, og dette er dyrt. Hvis dere ikke eier mye møbler, hvitevarer og elektronikk fra før så er dette en stor investering. Alt koster. Ikke bare møblene man klarer å notere på en liste, men alt smånipset man også trenger for å få et utstyrt hjem. Til og med bagatellmessige kostnader som en 10-pk skruer og et skrujern for å henge noe på veggen, baller seg opp til å bli store kostnader. Så skal man ha vaskemidler, dokost, pizzahjul, teip, kalkulator, tusj, hammer, en støvel, en sko, skjøteledning ... det blir veldig mange små "dumme" ting man ikke ser for seg.

Jeg ville sett for meg ihvertfall 120.000kr bare til inventar om dere ikke allerede har noe som helst.

 

Videre bør dere sette opp et budsjett på hva ting koster i måneden når dere endelig har kommet på plass. Dere har gjerne litt forskjellig inkludert i leie nå. Utgiftsposter kan være:

Boliglån og eventuelle fellesutgifter i BRL. Bor man i sameie, egen bolig osv uten store fellesutgifter, så må dere likevel sette av penger til kommunale avgifter, vedlikehold og annet som et borettslag vanligvis ville dekket via sine fellesutgifter.

Strøm, bredbånd, 2 mobilabonnement, TV og TV lisens hvis dere skal ha det.

Eventuelle medlemsskap, ukeblader, netflix, spotify, reiseutgifter osv osv.

Forsikring. Kan være inkl i felleskostnader alt ettersom, men dere må ihvertfall ha innbo.

Bilkostnader om dere har. Bilhold er en mye større utgiftspost enn mange tror, når man tar med verditap og har i tankene at bilen en gang må skiftes ut. å tenke minst 3000-4000kr/mnd til en fornuftig eldre bil er ikke dumt. Ny bil snakker man 8000-10000kr/mnd.

Sette av sparing på en buffer til uforutsett eller større nye investeringer.

Levekostnader (Mat, klær, lege, medisin, kosmetikk, briller, husholdningsartikler etc etc)

 

Anonymkode: c7ff0...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.12.2017 den 11.00, AnonymBruker skrev:

Dere kan ha så mye lønn som bare rakkern, men uten 15% EK, får dere ingen lån. 

Dere kan heller spare mest mulig frem til sommeren og søke lån da. 

Anonymkode: 88bfa...f5d

Trådstarter sier ikke noe om egen eller samboers alder, men om de er 35 eller eldre, må de nok ha 25% i egenkapital. Dette er i alle fall praksis i DNB.

Anonymkode: 98743...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter sier ikke noe om egen eller samboers alder, men om de er 35 eller eldre, må de nok ha 25% i egenkapital. Dette er i alle fall praksis i DNB.

Anonymkode: 98743...cd0

Er det sant?? 

Det visste jeg ikke. Men det er bra at de krever høyere EK, når man når en viss alder. Trist for dem som ikke får spart opp så mye, da. 

Anonymkode: 88bfa...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...