Gå til innhold

Skole for barn med Asperger


mhajak333

Anbefalte innlegg

Vi har en sønn på 7 år med Asperger. Han har store problemer med å fungere sosialt og har blitt mobbet og utestengt på skolen siden dag 1 i første klasse. Ingen av tiltakene vi har satt inn har ført fram og skolen er for dårlig til å følge han opp. Vi vurderer nå en spesialskole for autister i England. Er det noen her som har erfaring rundt dette ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor bor dere? Det finnes spesialskoler og -klasser i Norge også. Nordvoll i Oslo, for eksempel, er kanskje skolen i Norge med kanskje høyest kompetanse innen autisme i landet. 

Anonymkode: d2266...a8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Montessori skole?

Passer dessverre ikke så godt for autister da det forventes mye selvstendighet og egenstudier.

Jeg vil heller anbefale spesialskole/klasse. Det finnes mange i Norge også.

-Montessoripedagog 

Anonymkode: c935a...250

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til et par som har barn med Aspbergers, de sender barna på privatskole, Kristne skoler og Montesorri.

Anonymkode: 06482...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes tre skoler med spesialavdeling i Bergen som jeg vet om. Mulig det er flere.

Anonymkode: c935a...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Molde-tøndergård om den ikke er lagt ned. 

Anonymkode: 6229a...2bf

Den er i daglig drift ennå, og er en skole jeg kan anbefale aktuelle foreldre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Skal gutten din bli boende i England  resten  av livet sitt? Så gjerne bytt skole. Men noe av det viktige med å gå på skole her er å lære seg det sosiale.  Vi nordmenn er sære og andeledes en engelsmenn i det sosiale. Finnes flere skole som er bra for autister  her i Norge. Du må bare  lete de opp selv. Og regne med at skole gang og autister det er ikke det letteste . Men det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Solstråletårer skrev:

Skal gutten din bli boende i England  resten  av livet sitt? Så gjerne bytt skole. Men noe av det viktige med å gå på skole her er å lære seg det sosiale.  Vi nordmenn er sære og andeledes en engelsmenn i det sosiale. Finnes flere skole som er bra for autister  her i Norge. Du må bare  lete de opp selv. Og regne med at skole gang og autister det er ikke det letteste . Men det går. 

Jeg er enig med deg.

Dette er ikke et valg som bare tas for gutten, men også for hele familien, kanskje for resten av livet?

Jeg ville forsøkt andre tiltak før man pakker snippesken og drar til England, uten at man vet om England faktisk er et bedre tilbud enn det dere kan få til i Norge. Han kan bytte skole lokalt, dere kan flytte til nabokommunen, eller dere kan søke ham inn på en spesialskole. Tar dere kontakt med Autismeforeningen kan helt sikkert få gode tips og råd om hvordan dere bør forholde dere til at skolestart ikke har gått så bra, og hvordan dere nå bør gå fram for å få til en god hverdag for sønnen deres. Å flytte til England uten at dere har noen tilknytning til landet (det sier du ingen ting om, så for alt jeg vet kan halve slekta deres komme fra England), er drastisk for alle sammen, både de som flytter, og de som eventuelt blir igjen.

Anonymkode: d2266...a8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet det er en stor avgjørelse og derfor søker jeg informasjon fra andre som har reist til England for å skape et bedre liv for barna sine. Det er ikke slik at vi bare kaster oss ut i dette. Vi kommer til å sette oss godt inn i fordeler og ulemper. Slik jeg ser det er de mer spesialisert på autisme i de engelske skolene. Vi bor uansett langt unna familie så det vil ikke ha så mye å si. Og ja hvis vi flytter blir det for resten av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråletårer

Jeg kjenner ingen som har reist til england pga autisme.  Vet egentig  ikke om dette er veldig utbrett. Har dere mulighete å skape dere et liv  i England  med jobb .  Vil dere trives der.  Vil gutten deres klare å finne roen der. Dere har et barn med autisme.  Men dere voksene  har et liv dere å.  Har et barn med autisme.  Første åra på skolen var rett og slett jævlige. Men bytta til en skole som hadde mindre klasser og mere kunskap. Har nå en lykkelig unge . Med venner og vi har et relativ  nomalt familie liv.  

Endret av Solstråletårer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik vi har sett på det til nå så vil vi få mye mer økonomisk frihet samtidig som gutten får vokse opp i et miljø som aksepterer han som han er. Vær trygg på at jeg kommer til å gå grundig til verks når jeg kontakter skolene. Men dette er en form for plan B som jeg vil utføre hvis ingenting annet fungerer. Flytte må vi uansett fordi vi har ikke slike tilbud her vi bor. Jeg vil ikke rive han løs fra alt han kjenner med mindre det er nødvendig og da bare en gang så dette er nøye gjennomtenkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Finnes mange sånne steder  her i Norge også. Det beste du kan gjøre er å kontakte autisme foreningen . De vet masse om dette. Og der kan dere som familie og voksene få støtte pg hjelp.  Hvordan er han i språk. Vil han lett lære seg engelsk.?  Og som du sikket vet en autist  hater og sliter med veldig store omstilinger. Så ta dere god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har aldri hørt om at det er mer attraktivt å reise til England fordi skolene i England er bedre for autister. Jeg tror ikke du finner så mange av dem her inne. Autismeforeningen er et bedre sted for å sjekke ut det. 

Du sier ikke noe om hvor dere bor. At skolen sønnen deres har startet på ikke taklet urfordringene hans, er ikke det samme som at den norske skolen generelt ikke takler det. Bare i Oslo finnes det 20 skoler som har grupper for autister, der er det samlet mye dyktige folk! Jeg ville ikke falt for fristelsen om å søke ham inn på en liten bygdeskole. Små forhold, ja. Sannsynligvis ikke så mye erfaring med tilrettelegging for autister. 

Anonymkode: d2266...a8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om at det er mer attraktivt å reise til England fordi skolene i England er bedre for autister. Jeg tror ikke du finner så mange av dem her inne. Autismeforeningen er et bedre sted for å sjekke ut det. 

Du sier ikke noe om hvor dere bor. At skolen sønnen deres har startet på ikke taklet urfordringene hans, er ikke det samme som at den norske skolen generelt ikke takler det. Bare i Oslo finnes det 20 skoler som har grupper for autister, der er det samlet mye dyktige folk! Jeg ville ikke falt for fristelsen om å søke ham inn på en liten bygdeskole. Små forhold, ja. Sannsynligvis ikke så mye erfaring med tilrettelegging for autister. 

Anonymkode: d2266...a8b

Enig med denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dere skilles? Skal begge bo alene i England? Dere blir veldig sårbare ved å flytte 

Anonymkode: 5cffe...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belowblue skrev:

Slik vi har sett på det til nå så vil vi få mye mer økonomisk frihet samtidig som gutten får vokse opp i et miljø som aksepterer han som han er. Vær trygg på at jeg kommer til å gå grundig til verks når jeg kontakter skolene. Men dette er en form for plan B som jeg vil utføre hvis ingenting annet fungerer. Flytte må vi uansett fordi vi har ikke slike tilbud her vi bor. Jeg vil ikke rive han løs fra alt han kjenner med mindre det er nødvendig og da bare en gang så dette er nøye gjennomtenkt. 

Du imponerer meg faktisk litt. Men jeg er sånn som kvier meg for å bytte bolig i samme by til og med, fordi jeg trives best med det kjente 😉

Jeg ville nok undersøkt tilbudet i norske skoler først. Tøndergård skole i Molde er nevnt over her, og jeg kjenner til flere tilfeller der de mer eller mindre har utrettet mirakler hos elever som 'alle' har gitt opp. De har svært høy kompetanse på relasjonsbygging, mestringsbygging, samhandling og samarbeid med foreldre/andre instanser. Det en skole jeg vil anbefale å se nærmere på før dere evt vurderer videre å flytte til England. 

Anonymkode: c4a9e...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...