Gå til innhold

Når står "ungene" for gavekjøp selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en middels stor familie, med stort og smått.

Vi er godt sveiset, og alle setter pris på julen.

Siden jeg er alene om økonomi til jul, så faller det dyrt for meg. Jeg vil gjerne gi noe til alle nærmeste. Tradisjon osv.

Jeg gir av glede, og håper de blir fornøyd.

Nå er det slik at en del av familien som består av foreldre og fire voksne barn. De har flyttet hjemmefra.  To er gift, og to samboere. Altså 10 personer.  Vi er nær slekt. Jeg ser de gir fellegave til en del av slekten.  Også sin mormor. Nå var jeg ute i dag, og til de kom det på 1500 kr. De gir sånn 300 totalt. På butikken møter jeg en av de. Var ute å kjøpte til sin farmor.  Egen fra hver av de.

Vet ikke hvorfor de gjør sånn? For meg virker det rart.

 

Anonymkode: e4038...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg startet å gi gaver selv fra jeg var ca 16-17 år. Foreldrene mine pleide å kjøpe dyrere gaver som var fra alle, mens jeg kjøpte noe til rundt 200 kr som var personlig gave fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår egentlig ikke hva du spør om, men jeg begynte å spare ukepengene mine og kjøpe smågaver til venninner og nærmeste familie når jeg var et sted mellom 10 og 12 år. Da kjøpte mamma og pappa en større gave som var fra oss alle fire. Nå er jeg voksen og har samboer, og da er det åpenbart for meg at mamma og pappa ikke lenger er ansvarlig for gaver til familie fra meg. Jeg pleier dog å kjøpe på vegne av meg selv, samboeren og søstern min - for jeg elsker å kjøpe gaver, mens hun synes det er litt pesete. Og da kan vi jo spleise :-)

Anonymkode: 161e8...3bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparte ukepengene mine fra jeg var syv hvis jeg ville kjøpe gaver selv. Eller så måtte jeg skrive navnet mitt på fellesgaver. Jeg har de samme reglene for mine barn. Aldri i livet om at jeg eller noen jeg kjenner betaler for gaver barna gir bort privat. 

Anonymkode: 5b205...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke innlegget ditt. Jeg fikk penger til å kjøpe julegaver fra 9-10 årsalderen tror jeg, da jeg ble eldre brukte jeg ukepengene.

Anonymkode: 190e9...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har fått en liten sum fra barneskolealder og får kjøpe gaver for det. Det er snakk om småting til 10-20 kroner til foreldre, venner, søsken og besteforeldrene. Tror det er 200 kroner de får hver som de må fordele på de som de vil kjøpe til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke helt hva du mener. Er problemet at de ikke spleiser? Jeg har kjøpt gaver til besteforeldre for egne penger siden jeg var 15 omtrent.

Anonymkode: 7cf3c...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt vanskelig å få tak på hva du spør om. 
Har forsøkt å kutte vekk det som ikke er relevant, og står igjen med dette.  Har lagt til mine spørsmål i blått:

 

Nå er det slik at en del av familien som består av foreldre og fire voksne barn. De har flyttet hjemmefra.  (De 4 voksne barna har flyttet hjemmefra)?

To er gift, og to samboere. (Barna til de over?)  Altså 10 personer.  (10 personer du skal kjøpe gave til?)

Vi er nær slekt. Jeg ser de gir fellegave til en del av slekten.  Også sin mormor.

Nå var jeg ute i dag, (og handlet julegaver? til de 10?) og til de kom det på 1500 kr.  (Kjøpte du julegaver til de nevnte 10 for 1500 kr. tilsammen?)

De gir sånn 300 totalt. (Alle de 10 nevnt over gir gaver for kr. 300 totalt?  Til hvem?)

På butikken møter jeg en av de. Var ute å kjøpte til sin farmor. Egen fra hver av de.  (Dette skjønte jeg ikke)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte heller ikke noe av innlegget ditt, ts. 

Men uansett så har jeg kjøpt egen gave for mine egne lommepenger til min søster så snart jeg fikk lommepenger å bruke. Da begynte jeg også å kjøpe enten alene til foreldre, besteforeldre og tante, eller jeg spleiset med min søster (men da kjøpte vi også tilsvarende dyrere gaver, så om jeg ville brukt 300 kr alene, brukte vi minst 600 kr sammen). 

Når tanter og slikt har runde dager nå, setter foreldrene mine meg og søsteren min på kortet på gaven fra dem, vi kjøper ikke egne. (mest fordi det er jo klin umulig å gi noe til folk som ikke ønsker seg noe og som har alt, og som vi i tillegg ikke har så god kontakt med at vi klarer finne noen gode gaver helt på egenhånd uten ønsker å gå etter). 

Anonymkode: 1e8ab...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det rett at du reagerer på at de kjøper egen gave hver til farmoren sin, mens du (og dine barn?) får en liten fellesgave for 300 kr totalt? Og dette ikke står i stil med summen du legger ut for disse menneskene, som er 1500?

Gjetter litt nå, men er det snakk om dine tantebarn som er blitt voksne og har samboere etc? Da trenger du ikke gi så store gaver. Strikk sokker til dem til jul, eller gi en flaske vin til hvert par, eller noe. En flaske musserende til nyttårsfesten? Jeg sluttet å få gaver fra tantene mine når jeg var i tenårene.

Anonymkode: 2f65b...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...