Gå til innhold

Hva slags potetrett til ribbe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser ikke vitsen med å gjøre så mye fancy med potetene. Kokte poteter er gull, dog bruker vi selvsagt mandelpoteter for anledningen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 hours ago, AnonymBruker said:

Det må være mandelpoteter. Og selvsagt kålrotstappe vedsiden av. 

Anonymkode: 92d4a...759

Kålrotstappe til ribbe? Jeg foretrekker rødkål.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dampe pinnekjøtt på mørkt øl og mandelpoteter.

Anonymkode: ebf90...e06

Fint! Men hva slags poteter har du til ribbe? Siden det var det tråden handlet om, liksom?

Jeg fortrekker mandelpoteter og vil helst ha kokte poteter, men så serverer jeg brun saus til ribbe og da er det godt med kokte poteter. Syns jeg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Brunhilde skrev:

Kålrotstappe til ribbe? Jeg foretrekker rødkål.

Fint! Men hva slags poteter har du til ribbe? Siden det var det tråden handlet om, liksom?

Jeg fortrekker mandelpoteter og vil helst ha kokte poteter, men så serverer jeg brun saus til ribbe og da er det godt med kokte poteter. Syns jeg.

 

I Bergen er det vanlig å si "ribbe" om pinnekjøtt av sau, og "svineribbe" om det som i andre deler av landet benevnes som ribbe. Begge deler er jo ribbe rent anatomisk/stykningsdelsmessig.

Så jeg tipper brukeren du siterte er bergenser. ;) 

Bare litt ekstraservice herfra! :nigo: 

Anonymkode: 3b6d4...09d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

I Bergen er det vanlig å si "ribbe" om pinnekjøtt av sau, og "svineribbe" om det som i andre deler av landet benevnes som ribbe. Begge deler er jo ribbe rent anatomisk/stykningsdelsmessig.

Så jeg tipper brukeren du siterte er bergenser. ;) 

Bare litt ekstraservice herfra! :nigo: 

Anonymkode: 3b6d4...09d

Men sånn jevnt over for normale mennesker er ribbe av svin og pinnekjøtt er pinnekjøtt. Bare sånn at du ikke tror at det er bergenserne som setter standarden. Bare en spydig kommentar herfra fordi jeg syns bedrevitere ofte er nettopp det. :ler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.12.2017 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Til juleribbe er det kun poteter som gjelder. 

Anonymkode: da14c...bd4

Jeg er enig i det. Kan fort bli rett på rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverer fløtegratinerte poteter og kålrotstappe ved siden av ribbe. Pommes Anna kan også være et alternativ :)

Anonymkode: 33750...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/10/2017 at 4:17 PM, AnonymBruker said:

Hva slags poteter serverer dere til ribbe på julaften? Jeg sliter med å finne noe godt og passende. Vanlige kokte poteter er helt uaktuelt å servere på selveste julaften. Første juledager spiser vi kalkun og serverer det da med fløtepoteter så det blir litt mye å servere to dager på rad. 

Selvfølgelig vanlig kokte poteter.....fløtegratinerte til ribbe er suicide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Brunhilde skrev:

Men sånn jevnt over for normale mennesker er ribbe av svin og pinnekjøtt er pinnekjøtt. Bare sånn at du ikke tror at det er bergenserne som setter standarden. Bare en spydig kommentar herfra fordi jeg syns bedrevitere ofte er nettopp det. :ler:

Så det er kun de som spiser svineribbe som er normale?

De områder jeg kjenner på vestlandet sier ribbe og svineribbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.12.2017 at 4:17 PM, AnonymBruker said:

Hva slags poteter serverer dere til ribbe på julaften? Jeg sliter med å finne noe godt og passende. Vanlige kokte poteter er helt uaktuelt å servere på selveste julaften. Første juledager spiser vi kalkun og serverer det da med fløtepoteter så det blir litt mye å servere to dager på rad. 

Anonymkode: 92e64...f2d

Vi har omtrent aldri kokte poteter ellers i året, men til ribbe og pinnekjøtt må vi ha det. Skrelte mandelpoteter fx. Å lage en egen potetrett, står for meg som merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 hours ago, Illuminatum said:

Så det er kun de som spiser svineribbe som er normale?

De områder jeg kjenner på vestlandet sier ribbe og svineribbe. 

Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
I ribbe m1, f1 (fra lavtysk)
1 brystside av slakt, særlig gris
spise ribbe til middag
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det vanlig å servere ribba (svineribbe) med kokte mandelpoteter, rød- og surkål og en sjysaus der grønnsakene og væsken i fra ribbeforma er basen.  Vi serverer også medisterpølse og medisterkaker i tillegg til ribba på julaften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...