Gå til innhold

Har du fått slettet/endret opplysninger i journalen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått slettet eller endret opplysninger i journalen sin på sykehus? Jeg ble henvist i forbindelse med videre behandling av somatisk sykdom. Den aktuelle legen var svært opptatt av noe som egentlig ikke berørte meg. Han lot sin egen oppfatning styre mye av hvordan han tolket meg og svarene på spørsmålene hans. Det er altså noe som fremkommer av journalen min som er feil. Det er heller ikke relevant for hvorfor jeg var der. 

Dette er egentlig ikke noe som jeg er særlig opptatt av akkurat nå. Samtidig vil journalen forfølge meg videre og jeg er ikke helt begeistret for at disse feilaktige helseopplysningene vil videreføres til andre behandlere i fremtiden. Derfor lurer jeg på om jeg skal ta det steget og prøve å få rettet opp i dette. 

Dere som har gjort dette: hvordan var det du gikk frem og var prosessen vanskelig? 

Anonymkode: cce58...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du mener noe er feil så må du si ofra. Det kan være uhyre viktig ved senere anledninger at det som står i journalen faktisk er riktig

Anonymkode: ba520...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det spørs litt på hva opplysningen er. Det er meget mulig den kan være relevant for senere helsehjelp igjen. Ta opp med behandleren at du syntes han oppfører seg feil og ønsker å endre på det. 

Jeg hadde blant annet en pasient en gang som ville få slettet vekten sin fra journalen (....), fordi "ingen andre enn henne hadde noe med det". For å si det sånn, det er mer enn en gang vi har oppdaget ting pga uønsket vekt nedgang/oppgang. 

Tenk deg om.

Anonymkode: 06817...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si det spørs litt på hva opplysningen er. Det er meget mulig den kan være relevant for senere helsehjelp igjen. Ta opp med behandleren at du syntes han oppfører seg feil og ønsker å endre på det. 

Jeg hadde blant annet en pasient en gang som ville få slettet vekten sin fra journalen (....), fordi "ingen andre enn henne hadde noe med det". For å si det sånn, det er mer enn en gang vi har oppdaget ting pga uønsket vekt nedgang/oppgang. 

Tenk deg om.

Anonymkode: 06817...e03

Det er nettopp dette som er problemet da det som står der ikke er riktig. Det er derfor jeg eventuelt ønsker å få rettet opp i det slik at det ikke vil forfølge meg videre. Det har ingenting med objektive opplysninger å gjøre eller hva jeg mener bør inkluderes i en journal eller ikke. 

Jeg er ikke interessert i å diskutere videre hva slags opplysninger det dreier seg om. Jeg ønsker å lese erfaringer fra de som har gått gjennom en slik prosess med å få endret eller slettet deler av journalen sin. 

Anonymkode: cce58...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begyn hos fastlegen og få hjelp til å klage. Vært klar på hva som er feil. Begrunn det. Vis at du har god forståelse og kunnskap om situasjonen, da er det mye vanskeligere for legen å bare avblåse deg eller trille deg rundt fingeren. Send klage på den legen det gjalt og ikke generelt på sykehuset. Bare ikke gi deg. Noen er for slappe til å tenke over hva de gjør ved å skrive tull i en journal.

Anonymkode: 6c006...4b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig, så må man først ta kontakt med legen/behandlingsstedet som skrev opplysningene, skriftlig, og så må du være presis angående hva som er feil i journalen og hva som skal rettes, i tillegg må du skrive hva det bør rettes til. 

Det er verre å få ting slettet enn rettet, og lettere å få lagt til en korrigering enn retting. Hvis legen avslår å korrigere/rette på opplysningene, så tar du kontakt med fylkeslegen og krever opplysningene korrigert, rettet eller slettet der. 

For min del var det en langvarig prosess med en elendig fastlege. 

 

Anonymkode: 2866d...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si det spørs litt på hva opplysningen er. Det er meget mulig den kan være relevant for senere helsehjelp igjen. Ta opp med behandleren at du syntes han oppfører seg feil og ønsker å endre på det. 

Jeg hadde blant annet en pasient en gang som ville få slettet vekten sin fra journalen (....), fordi "ingen andre enn henne hadde noe med det". For å si det sånn, det er mer enn en gang vi har oppdaget ting pga uønsket vekt nedgang/oppgang. 

Tenk deg om.

Anonymkode: 06817...e03

Jeg fikk blant annet psykosomatisk diagnose, og anbefaling om å behandle den, av fastlege, istedenfor sykdommen som jeg hadde i avansert grad, som krevde operasjon, og som allerede var påvist i spesialisthelsetjenesten. Det finnes inkompetent helsepersonell også, dessverre. - Ikke TS 

Anonymkode: 2866d...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begyn hos fastlegen og få hjelp til å klage. Vært klar på hva som er feil. Begrunn det. Vis at du har god forståelse og kunnskap om situasjonen, da er det mye vanskeligere for legen å bare avblåse deg eller trille deg rundt fingeren. Send klage på den legen det gjalt og ikke generelt på sykehuset. Bare ikke gi deg. Noen er for slappe til å tenke over hva de gjør ved å skrive tull i en journal.

Anonymkode: 6c006...4b0

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg husker riktig, så må man først ta kontakt med legen/behandlingsstedet som skrev opplysningene, skriftlig, og så må du være presis angående hva som er feil i journalen og hva som skal rettes, i tillegg må du skrive hva det bør rettes til. 

Det er verre å få ting slettet enn rettet, og lettere å få lagt til en korrigering enn retting. Hvis legen avslår å korrigere/rette på opplysningene, så tar du kontakt med fylkeslegen og krever opplysningene korrigert, rettet eller slettet der. 

For min del var det en langvarig prosess med en elendig fastlege. 

 

Anonymkode: 2866d...37c

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk blant annet psykosomatisk diagnose, og anbefaling om å behandle den, av fastlege, istedenfor sykdommen som jeg hadde i avansert grad, som krevde operasjon, og som allerede var påvist i spesialisthelsetjenesten. Det finnes inkompetent helsepersonell også, dessverre. - Ikke TS 

Anonymkode: 2866d...37c

Takk for innspill til dere begge to! Det setter jeg veldig pris på. Jeg skal tenke litt mer på dette gjennom uken. Det virker som en ganske tungvint prosess, men det føles kanskje greit etter man har fått det overstått. 

Anonymkode: cce58...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Takk for innspill til dere begge to! Det setter jeg veldig pris på. Jeg skal tenke litt mer på dette gjennom uken. Det virker som en ganske tungvint prosess, men det føles kanskje greit etter man har fått det overstått. 

Anonymkode: cce58...2f0

Hvor tungvindt det er kommer jo litt an på hvor mange opplysninger det er og over hvor lang tid. Men er lurt å hente ut journalen. Jeg fikk brev tilbake fra fylkeslegen der det ble bedt om presis info om hva jeg ville ha endret og til hva. 

Anonymkode: 2866d...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tungvint det er, kommer jo litt an på hvor mange opplysninger det er og over hvor lang tid. Men er lurt å hente ut journalen. Jeg fikk brev tilbake fra fylkeslegen der det ble bedt om presis info om hva jeg ville ha endret og til hva. 

Anonymkode: 2866d...37c

En hver pasient bør ha rett til full kontroll med hva som skal stå i journalen. Det er på høy tid at rutinene endres, slik at legen alltid skriver journalnotatene i samråd med pasienten, og at de fortløpende blir enige om formuleringene.

Anonymkode: 0b9b1...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke få originalpapirene, ta vekk det du ikke liker, og levere tilbake? Eller var det sånn før? Det er jo DIN journal, du har rett til å se den

Anonymkode: 068f2...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke få originalpapirene, ta vekk det du ikke liker, og levere tilbake? Eller var det sånn før? Det er jo DIN journal, du har rett til å se den

Anonymkode: 068f2...f42

Skrivingen bør, dels av hensyn til presisjon og dels pga faglige vurderinger, skrives i samråd mellom lege og pasient. Da kan samtidig legen forklare hvorfor h*n velger formuleringene som benyttes. Dette bør i det minste gjelde alle notater hos fastleger og ved spesialistpoliklinikker. Ved uenighet vedrørende språkbruk, bør begge syn komme fram i journalnotatet. Ved akuttinnleggelser vil et slikt samarbeid bli vanskeligere, da en svært syk pasient vanskelig kan delta fullt ut. Notatene kan da gjennomgås og revideres senere under sykehusoppholdet, når pasienten er blitt friskere.

Anonymkode: 0b9b1...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...