Gå til innhold

Straff i Norge vs USA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, jeg trodde folk var intelligente nok til å lese gjennom det jeg skrev og få med seg at jeg skrev om den eldgamle loven, "øye for øye, tann for tann", osv. Men jeg burde tatt høyde for at ikke alle klarer å gjøre det, enkelte skriver bare for å vise "du tar feil", og lager stråmenn for å fremstille seg selv som en eller annen Don Quijote som stadig vekk utfører modige og mesterlige stikk.

Jeg skrev altså ikke om vår moderne lov. Jeg skrev om en eldgammel lov som stort sett ikke gjelder lenger.

Anonymkode: 3c0c6...ae1

Når du skriver innlegget ditt i nåtid er det jo rimelig å anta at du faktisk snakker om dagens lovverk. 

Anonymkode: 27ba3...0ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Beklager, jeg trodde folk var intelligente nok til å lese gjennom det jeg skrev og få med seg at jeg skrev om den eldgamle loven, "øye for øye, tann for tann", osv. Men jeg burde tatt høyde for at ikke alle klarer å gjøre det, enkelte skriver bare for å vise "du tar feil", og lager stråmenn for å fremstille seg selv som en eller annen Don Quijote som stadig vekk utfører modige og mesterlige stikk.

Jeg skrev altså ikke om vår moderne lov. Jeg skrev om en eldgammel lov som stort sett ikke gjelder lenger.

Anonymkode: 3c0c6...ae1

Du, dette var ikke akkurat særlig klart ut fra det du skrev. Her burde du være intelligent nok til å selv opplyse bedre om hva du snakket om. 

Anonymkode: ef294...111

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo hvem du spør. En amerikaner vil si nei, men mange nordmenn vil (heldigvis) si ja. Noen handlinger er såpass horrible at vedkommende i realiteten aldri kan gjøre fullstendig opp for seg. Uansett om Breivik blir sittende på i fengsel til han dør så vil nok ingen av oss mene han har "gjort opp" for det gale han gjorde da han drepte 78 mennesker. Familien til en som blir drept vil gjerne mene at drapsmannen burde få livstid, men hva som er "riktig" løsning kan ikke bare avhenge av det. Her kommer jo også rehabiliteringstanken inn - 21 år burde være mer enn nok tid til å rehabiliteres uavhengig av om en har drepte 1 eller 3 stykker. 

Anonymkode: ef294...111

For all del, er en stor tilhenger at det norske rettssystemet og har svært lite til overs for hvordan de gjør det i USA og lignende land. Jeg syns likevel det at man i praksis ender opp med å gi to personer som har begått et ulikt antall forbrytelser samme straff, er interessant. Det handler vel i bunn og grunn om hvilke etiske og filosofiske teorier man legger til grunn for rettssystemet, men samtidig syns jeg det er ganske interessant at det kan oppleves som rettferdig at to stykker får lik straff, selv om den ene har begått langt flere drap. 

Anonymkode: 27ba3...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

For all del, er en stor tilhenger at det norske rettssystemet og har svært lite til overs for hvordan de gjør det i USA og lignende land. Jeg syns likevel det at man i praksis ender opp med å gi to personer som har begått et ulikt antall forbrytelser samme straff, er interessant. Det handler vel i bunn og grunn om hvilke etiske og filosofiske teorier man legger til grunn for rettssystemet, men samtidig syns jeg det er ganske interessant at det kan oppleves som rettferdig at to stykker får lik straff, selv om den ene har begått langt flere drap. 

Anonymkode: 27ba3...0ba

Ja, selvsagt - folk vil mene mye forskjellig om det. Selv ser jeg ikke noe poeng i å skulle kaste noen i fengsel i ørten år med mindre vedkommende er en fare for samfunnet. Samfunnet tjener ikke noe som helst på det. En rettferdig straff for meg er en som balanserer hensynene til rehabilitering, samfunnsnytte og et "subjektivt akseptabelt" straffenivå opp mot hverandre. 

Anonymkode: ef294...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2017 den 2.31, AnonymBruker skrev:

Dersom man begår en straffbar handling i USA (feks drap på 3 personer i en hendelse) så vil man bli dømt for hvert av de tre drapene, for så at straffen blir lagt sammen. I Norge derimot blir man dømt for hele hendelsen samtidig, noe som kan gi noe svar på de store ulikhetene i lengden på straff. Det jeg lurer på er hvor i lovverket man finner hjemmel/forbud til å ikke kunne dømme noen for hver enkelt handling, men å gjøre det samlet? 

Tar også gjerne imot tips til litteratur som tar opp dette temaet. 

Anonymkode: 27ba3...0ba

Det er fordi straffene i USA er mer moralsk riktige overfor offer og etterlatte, mens Norge er politisk korrektes paradis hvor offer og etterlatte betyr null og niks, og alle kriminelle får tusenvis av sjanser til å begå nye kriminelle handlinger. I Norge kan noen voldta flere barn, og likevel få fengselsstraff på noen måneder eller kanskje et par år, i USA vil slike avskyelige kriminelle få livstid i fengsel  -fordi menneskeliv i USA er mer verdt enn i Norge.

Anonymkode: a38a8...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2017 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt - folk vil mene mye forskjellig om det. Selv ser jeg ikke noe poeng i å skulle kaste noen i fengsel i ørten år med mindre vedkommende er en fare for samfunnet. Samfunnet tjener ikke noe som helst på det. En rettferdig straff for meg er en som balanserer hensynene til rehabilitering, samfunnsnytte og et "subjektivt akseptabelt" straffenivå opp mot hverandre. 

Anonymkode: ef294...111

Vil du mene det samme om noen du er glad i blir voldtatt, og voldtektsmannen får noen få måneder i fengsel, eller om noen i din familie blir drept på brutalt vis og drapsmannen får 6-7 års fengselsstraff? De fleste normale mennesker vil synes at slike straffer er dypt umoralske og støtende. Med mindre de tilhører venstresiden, hvor menneskeliv ikke har noen særlig verdi.

Anonymkode: a38a8...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du mene det samme om noen du er glad i blir voldtatt, og voldtektsmannen får noen få måneder i fengsel, eller om noen i din familie blir drept på brutalt vis og drapsmannen får 6-7 års fengselsstraff? De fleste normale mennesker vil synes at slike straffer er dypt umoralske og støtende. Med mindre de tilhører venstresiden, hvor menneskeliv ikke har noen særlig verdi.

Anonymkode: a38a8...173

Det handler ikke om hva enkeltindivid måtte mene, men hva som fungerer best for samfunnet i sin helhet. 

Anonymkode: 27ba3...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...