Gå til innhold

Dessert på julaften?


Olava

Anbefalte innlegg

Hva har du/dere til dessert på julaften? 

Hos oss er det alltid riskrem, og det kommer til å være på bordet i år også. Men jeg er ikke noe glad i riskrem, klarer som regel ikke å spise mer enn to skjeer. Så jeg vil gjerne ha litt ideer til hva annet godt jeg kan finne på til dessert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Olava said:

Hva har du/dere til dessert på julaften? 

Hos oss er det alltid riskrem, og det kommer til å være på bordet i år også. Men jeg er ikke noe glad i riskrem, klarer som regel ikke å spise mer enn to skjeer. Så jeg vil gjerne ha litt ideer til hva annet godt jeg kan finne på til dessert :) 

 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Karamellpudding! 

Anonymkode: 238c8...70b

disse, skulle gjerne også hatt sjokoladepudding.

Anonymkode: 80f50...85e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har multekrem pga tradisjon. Skal servere dette og is til de som ikke liker. Fest 3.juledag blir det panna cotta med multecolie og karamell pga min mor og svigeemir elsker multer til alt. Alt for familien ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fruktsalat er et friskere alternativ som passer godt etter all den fete maten. Kan lages på forhånd og oppbevares i kjøleskap. 

Multekrem har litt mer syre enn riskrem, og vil derfor også bli litt friskere. De to kan fint serveres sammen, med eller uten krumkaker.

Iskake er veldig lettvint, og egner seg bra etter salt pinnekjøtt.

Anonymkode: f39d9...d80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri dessert på julaften. Vi spiser oss alltid så vanvittig mette, at vi ikke orker noe på flere timer. Blir kaffe og kaker utpå kvelden.

Anonymkode: 39256...c53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dronning Mauds pudding! Vi har forsøkt alle mulige desserter i vår familie. Først da denne ble introdusert ble desserten spist og sett på som et høydepunkt. Siden har den vært fast innslag, og både barn og voksne gleder oss til dessert. (Obs! Vi har ikke alkohol i den, slik det er i en del oppskrifter. Da liker ikke barna den.) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
17 minutter siden, Torelli skrev:

Vi har multekrem pga tradisjon. Skal servere dette og is til de som ikke liker. Fest 3.juledag blir det panna cotta med multecolie og karamell pga min mor og svigeemir elsker multer til alt. Alt for familien ;)

Åh. Multekrem er sjukt godt! Her er riskrem tradisjonen og liker det også.

 Mye en kan servere da. Karamellpudding er jo snadder også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trolltunge skrev:

Dronning Mauds pudding! Vi har forsøkt alle mulige desserter i vår familie. Først da denne ble introdusert ble desserten spist og sett på som et høydepunkt. Siden har den vært fast innslag, og både barn og voksne gleder oss til dessert. (Obs! Vi har ikke alkohol i den, slik det er i en del oppskrifter. Da liker ikke barna den.) 

Jaaaa, Dronning Mauds pudding er fantastisk godt! Vi har ikke alkohol i den heller. Et must på  dessertbordet 😊

Anonymkode: c341e...b96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iskake er som nevnt godt etter salt pinnekjøtt. Ellers er Panna Cotta med en frisk bringebærsaus veldig godt.

Anonymkode: 5a759...20c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde tidligere riskrem og rødsaus som dessert på julaften, men ingen av oss er egentlig så begeistret for det. Så for noen år siden så gikk vi over til hjemmelaget sjokolademousse med vaniljesaus. Det er supergodt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olava skrev:

Hva har du/dere til dessert på julaften? 

Hos oss er det alltid riskrem, og det kommer til å være på bordet i år også. Men jeg er ikke noe glad i riskrem, klarer som regel ikke å spise mer enn to skjeer. Så jeg vil gjerne ha litt ideer til hva annet godt jeg kan finne på til dessert :) 

Vi har riskrem, og for de som ikke liker riskrem har vi hestesko is :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi "må" ha riskrem med jordbærsaus, men skulle jeg hatt noe annet ville jeg valgt fruktsalat eller sjokolademousse, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med karamellpudding - det er jo veldig godt. Men etter mye mat og tung middag, kan det være deilig med noe litt lettere. Kanskje noe fromasj. Eventuelt pannacotta med litt syrlig coulis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...