Gå til innhold

Makroner i julegave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vil lage makroner i julegave til min egen familie, samt til svigers, men lurer på om dette går? Har lest at man ikke skal ha fyllet på før rett før de skal serveres, men siden gavene skal sendes, og jeg ikke vil gi bare makronkjeksene og en pose fyll, lurer jeg på om dette er noe poeng i? Blir de dårlige før de kommer frem? 

Anonymkode: f3b64...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida det går nok bra. Men hva lager du fyllet med? 

Anonymkode: c84a6...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke prøvebake en batch? Så ser du hvor lenge de kan ligge før de ikke blir like gode 😊

Anonymkode: bc01a...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Neida det går nok bra. Men hva lager du fyllet med? 

Anonymkode: c84a6...04d

Har laget sitronfyll av eggeplommer, sitronsaft, smør og melis (tror jeg)
samt sjokoladefyll av kokesjokolade, smør, egg og melis. Tenkte også å lage en bringebærvariant, og en pistasje, men har ikke begynt på de enda.

Anonymkode: f3b64...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida det går nok bra. Men hva lager du fyllet med? 

Anonymkode: c84a6...04d

Problemet er jo at de snart må sendes om de skal komme frem til jul :bond:

Anonymkode: f3b64...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har laget sitronfyll av eggeplommer, sitronsaft, smør og melis (tror jeg)
samt sjokoladefyll av kokesjokolade, smør, egg og melis. Tenkte også å lage en bringebærvariant, og en pistasje, men har ikke begynt på de enda.

Anonymkode: f3b64...be4

Må ikke dette fyllet oppbevares kjølig dersom det ikke skal spises med en gang? Vil ikke eggene råtne?

Anonymkode: 450a4...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må ikke dette fyllet oppbevares kjølig dersom det ikke skal spises med en gang? Vil ikke eggene råtne?

Anonymkode: 450a4...b7d

Er det jeg ikke vet? Har aldri laget makroner før, så er litt småstresset. :(

Anonymkode: f3b64...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det jeg ikke vet? Har aldri laget makroner før, så er litt småstresset. :(

Anonymkode: f3b64...be4

Jeg ville gitt makronene i gave uten fyll.

Anonymkode: 450a4...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det jeg ikke vet? Har aldri laget makroner før, så er litt småstresset. :(

Anonymkode: f3b64...be4

Hvis du aldri har laget det før bør du øve før du gir det i gaver. Makroner er ikke bare bare. Finest å få med fyll. 😊

Anonymkode: dc4be...6dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det jeg ikke vet? Har aldri laget makroner før, så er litt småstresset. :(

Anonymkode: f3b64...be4

Ok. Tror ikke makaroner det beste å gi i gave. Leste litt opp på det nettopp, og der står holdbarhet tre dager om det oppbevares kaldt.

Anonymkode: bc01a...290

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det jeg ikke vet? Har aldri laget makroner før, så er litt småstresset. :(

Anonymkode: f3b64...be4

Her feks fra en oppskrift uten egg, står det til og med dette: " Makronene kan spises med en gang, men er aller best når de har stått en dag med fyllet i. Oppbevar makronene i en lufttett boks i kjøleskapet. Makronene kan også fryses, men da er det best å fryse dem uten fyll og heller fylle dem en dag før de skal serveres. "https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/makroner-med-salt-karamell/

Anonymkode: 450a4...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sende de i posten? Det vil jeg ikke tro går bra. De vil bli myke og knust dessverre. 

Anonymkode: 77ceb...e81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke turt å sende det i posten. Man bør sende pakker innen 16. Å da er det for at det skal komme frem Tim jul. Så det vil si at pakkene kan bli liggende mange dager i varme rom. Hadde du sendt slik til meg hadde jeg aldri spist det.

Anonymkode: 9491d...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller en liten konfekteske (Melkehjerter, mokkabønner, sfinx el.l.)  og lag et fint kort til.

Anonymkode: 450a4...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp heller en liten konfekteske (Melkehjerter, mokkabønner, sfinx el.l.)  og lag et fint kort til.

Anonymkode: 450a4...b7d

Synes ikke det er noen fin gave til familie. Laget karameller i fjor (er ikke helt ille på kjøkkenet), og makronene er allerede på vei (litt dumt siden de tydeligvis ikke holder seg så bra). Men de ser gode ut, og smaker godt. Har også laget snickers og syltetøy. Synes makroner er så flotte, og det virker litt eksklusivt. Noe en pakke mokkabønner IKKE er. Viser ikke akkurat at jeg setter pris på familien min når jeg går på butikken og kjøper ei eske mokkabønner til 40 kr... 

Anonymkode: f3b64...be4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp heller en liten konfekteske (Melkehjerter, mokkabønner, sfinx el.l.)  og lag et fint kort til.

Anonymkode: 450a4...b7d

Mokkabønner? Really? Mokkebønner er ikke i nærheten av å være fin konfekt 

Anonymkode: 9491d...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er noen fin gave til familie. Laget karameller i fjor (er ikke helt ille på kjøkkenet), og makronene er allerede på vei (litt dumt siden de tydeligvis ikke holder seg så bra). Men de ser gode ut, og smaker godt. Har også laget snickers og syltetøy. Synes makroner er så flotte, og det virker litt eksklusivt. Noe en pakke mokkabønner IKKE er. Viser ikke akkurat at jeg setter pris på familien min når jeg går på butikken og kjøper ei eske mokkabønner til 40 kr... 

Anonymkode: f3b64...be4

Jeg forstår. Du kan jo fryse ned de makronene som allerede er laget, og servere de når du treffer familien?

Rekker du å lage noe annet hjemmelaget og å sende det?

Anonymkode: 450a4...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde pepperkakegranola, pepperkakesirup (til kaffe feks) og pepperkake karameller i fjor. Var god holdbarhet på alt så gikk greit å sende innen fristen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...