Gå til innhold

HVORFOR kjøper folk pepperkakedeig??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier kanskje mest om deg og din smakssans (eller mangel på sådan...). ;)

Anonymkode: d9a4c...aab

Jeg er helt enig - jeg vil gjerne sett den som kan kjenne forskjell på hjemmelagde og kjøpedeig. Faktisk i noen tilfeller har jeg smakt hjemmelagde pepperkaker hos folk, og de har vært skikkelig smakløse, som brune, knusktørre kjeks uten smak. Ei venninne har ei oppskrift hun er så stolt av, fra bestemora, og de smaker helt forferdelig. Da spiser jeg heller IKEA-kaker, i de er det hvertfall nok krydder. 
Og som du leser i tråden, så er det de fleste som syns at ferdigdeig er kjempegreit å bruke, så da har flertallet dårlig smakssans? Tror heller enkelte er litt for "holier than thou" med disse oppskriftene sine. Pepperkaker er ikke engang så veldig gode, virkelig ingenting å hisse seg opp over, i hvert fall!

Anonymkode: 3cfdc...7f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest boblebrist
15 timer siden, bortebra skrev:

Elsker sånne dømmende husmødre-tråder. KG på sitt beste.

:ac::ac:

Her i huset baker vi syv sorter innen første adventshelg, og syv til innen vi har nådd den andre. Selvsagt helt fra bunnen av med utelukkende økologiske produkter. Det tar ærlig talt bare ti minutter for hver sort, inkludert opprydding og nedvasking av barna og kjøkkenet etterpå. Dette handler bare om prioriteringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, boblebrist skrev:

Her i huset baker vi syv sorter innen første adventshelg, og syv til innen vi har nådd den andre. Selvsagt helt fra bunnen av med utelukkende økologiske produkter. Det tar ærlig talt bare ti minutter for hver sort, inkludert opprydding og nedvasking av barna og kjøkkenet etterpå. Dette handler bare om prioriteringer!

:laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

- Tidsklemme
- Dårlige oppskrifter
- Manglende lyst, bakekunnskaper, utstyr, plass osv. 
- Økonomi

Baker selv pepperkaker og stjernekaker (kakemenn og -damer), men det er bare fordi jeg synes det er kos å holde på på kjøkkenet. Utbakingen derimot skjer i lystig lag med naboen og et par kompiser. Da kjevler, steker, og spiser vi oss stappmette og drikker uanstendige mengder alkoholholdig gløgg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hele familien forsynt seg med 1 hele boks ferdig ustekt pepperkakedeig fra Meny (meny sin egen oppskrift) akkurat fordi det var noe av det best deig vi har smakt, dette inkluderer min egen oppskrift lol.  Så, egentlig kan dere hjemmebakesnobbere slutte å dømme hva andre gjøre og passe på dere selv.  

Anonymkode: 3a440...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 13.12, Overrasket skrev:

Men denne tråden handler da ikke om e-stoffer? :klo: Og dersom vi skal blande inn e-stoffer i forhold til trådens tema, så er det vel mer logisk å snakke om at det nok er færre antall og en mindre mengde e-stoffer i hjemmelaget deig? :tre:

Bare om man aksepterer premisset om at e-stoff er farlig. Og det er det jo ikke. Antagelig bruker du flere typer e-stoffer i bakingen din, du bare kjenner det under navn og ikke under e-nummer.

Men du har rett, denne tråden handler ikke om e-stoffer. Så bare nevnt lenger opp at det var hevdet at det var mye e-stoffer i ferdigdeig. Så når du da postet en oppskrift med natron (E500), så startet på ein måda mitt train of thought.

Jeg syns for øvrig det er beundringsverdig at du tar ansvar for pepperkakebakingen. Det er en så utrolig mye bedre tilnærming enn å lene seg bakover og shame kvinner for at de ikke lager pepperkakedeigen selv.

Anonymkode: efdce...065

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At man synes hjemmebakt smaker best har ingenting med snobberi å gjøre. Å kalle folk for det fordi de har andre preferanser sier i grunnen mest om deg. For min del kan jeg ikke forstå at noen ikke smaker forskjell, det er jo helt åpenbart forskjell både på de forskjellige kjøpedeigene og på forskjellige hjemmelagede deiger, men at det finnes folk som foretrekker kjøpedeig er selvsagt helt greit. Alle lager det de liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Arkana said:

At man synes hjemmebakt smaker best har ingenting med snobberi å gjøre. Å kalle folk for det fordi de har andre preferanser sier i grunnen mest om deg. For min del kan jeg ikke forstå at noen ikke smaker forskjell, det er jo helt åpenbart forskjell både på de forskjellige kjøpedeigene og på forskjellige hjemmelagede deiger, men at det finnes folk som foretrekker kjøpedeig er selvsagt helt greit. Alle lager det de liker best.

Sier mer om meg en dere??!!! HAHA!  Det er ikke jeg som startet emne om hvorfor folk gidder ikke å lage egen pepperkakedeig.  Ingenting er lettere en å åpne en boks, kjevle deigen ut og steke pepperkaker.   Hvem gidder å bruke 20-30 minutter bare for å lage deig da? Ikke oss!

Anonymkode: 3a440...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Ja som tittelen sier, hvorfor? Jeg har alltid laget deigen selv, og idag tok jeg tiden. 20 minutter tok det, inkludert opprydding etterpå.

Har smakt pepperkaker av kjøpedeig en gang. Det smakte ikke godt. En kjip, brent og ekkel ettersmak av industri. 

Når folk har tid til å la barna grise ut halve huset med pepperkakebaking og pynting, så burde de også ta seg tid til å lage en skikkelig deig. 

 

Anonymkode: 36184...fa1

Prøv å lage den i passajsersetet til en Mercedes uten å søle til hele jævla bilen. Det tar kortere tid å kjøpe ferdig deg. Pepperkakedeig er for når du blir minnet på hvor grusomt det er å være deg og at det snart er jul.

Jeg aner ikke hvorfor folk gidder å steke pepperkakedeigen, deigen smaker godt som den er.

Jeg har kjøpt meg hvit sofa for å provosere de som har avlet fram snørrvalper.

Endret av abrasiveRefraction
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Jeg har kjøpt meg hvit sofa for å provosere de som har avlet fram snørrvalper.

Virker det? Altså blir de provosert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkana skrev:

At man synes hjemmebakt smaker best har ingenting med snobberi å gjøre. Å kalle folk for det fordi de har andre preferanser sier i grunnen mest om deg. For min del kan jeg ikke forstå at noen ikke smaker forskjell, det er jo helt åpenbart forskjell både på de forskjellige kjøpedeigene og på forskjellige hjemmelagede deiger, men at det finnes folk som foretrekker kjøpedeig er selvsagt helt greit. Alle lager det de liker best.

Vel, slik det beskrives enkelte steder her i tråden så høres det utvilsomt noe snobbete ut.

Anonymkode: a2c7b...e65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi ikke alle er like flinke og flittige husmødre som majoriteten her på kåge. ;) Og det er ganske mange når man ser hvor mye ferdig deig som selges. Jeg er det totalt motsatte av dere flittige og superflinke husmødrene her inne, helt elendig på kjøkkenet. Men jeg er så heldig å ha en samboer som er flink til lage mat og bake, så her er det han som lager deigen mens jeg hjelper til å bake ut (og prøvesmake rå deig) Hadde det ikke vært for han hadde jeg sikkert kjøpt en eske med ferdige glutenfrie fra Semper. Selv om de sikkert smaker brent industri, salt, e-stoffer og fandens verk. Jadajadajada, hjemmelaget er best blablabla. Men det gjelder alt, ikke bare pepperkaker. Men det er ikke alle som har tid, ork eller interesse av å lage pepperkaker og alle syv slag fra bunnen av til jul. (Jada, jeg vet at pepperkaker ikke er blant de tradisjonelle syv slag) Single folk f.eks som ikke har en hel kjernefamilie og dele med. De har kanskje lyst på LITT småkaker, men ønsker ikke å sitte med småkaker helt frem til neste jul. Da er det bedre for dem å kjøpe en boks med pepperkaker eller litt forskjellige småkaker. Folk er forskjellige. Men hadde alle vært sånn som majoriteten her på kåge hadde jammen meg mye matindustri gått konkurs. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi sist far i huset lagde pepperkakedeig så ble den knallhard. Umulig å kjevle ut. Når du har invitert til pepperkakeverksted vil du helst ha en bankers deig! 

Anonymkode: 8f840...871

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ingen gidder å spise pepperkaker uansett, det spiller ingen rolle at de smaker industri. Pepperkaker lager vi kun for pynt og tradisjon...

Anonymkode: 56dd2...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøper pepperkakedeig til å pynte med. Heeeelt uaktuelt å bruke både ordentlig smør, sirup, mel og sukker på noe som tørker ut og smaker dritt over nyttår...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er i denne divisjonen:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/12/07/Heidi-brukte-fem-uker-på-pepperkakehuset-nå-vil-kronprinsfamilien-ha-likedan-15714866.ece

Se gjerne de andre kakene også - nok til å gi kakeprestasjonsangst til noen og hver!

https://www.instagram.com/sofialoren/

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, T-Rex skrev:

Ikke alle er i denne divisjonen:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/12/07/Heidi-brukte-fem-uker-på-pepperkakehuset-nå-vil-kronprinsfamilien-ha-likedan-15714866.ece

Se gjerne de andre kakene også - nok til å gi kakeprestasjonsangst til noen og hver!

https://www.instagram.com/sofialoren/

Og hvilken deig brukte Heidi som du linket til? Deig fra Ikea. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
På 9.12.2017 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Ja som tittelen sier, hvorfor? Jeg har alltid laget deigen selv, og idag tok jeg tiden. 20 minutter tok det, inkludert opprydding etterpå.

Har smakt pepperkaker av kjøpedeig en gang. Det smakte ikke godt. En kjip, brent og ekkel ettersmak av industri. 

Når folk har tid til å la barna grise ut halve huset med pepperkakebaking og pynting, så burde de også ta seg tid til å lage en skikkelig deig. 

 

Anonymkode: 36184...fa1

Vel. Når vi møtes ti personer i familien som har pepperkakedag , så letter det vertene veldig ! Og smaker helt ok :-) det er kosen som teller mest uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...