Gå til innhold

HVORFOR kjøper folk pepperkakedeig??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9. desember 2017 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Ja som tittelen sier, hvorfor? Jeg har alltid laget deigen selv, og idag tok jeg tiden. 20 minutter tok det, inkludert opprydding etterpå.

Har smakt pepperkaker av kjøpedeig en gang. Det smakte ikke godt. En kjip, brent og ekkel ettersmak av industri. 

Når folk har tid til å la barna grise ut halve huset med pepperkakebaking og pynting, så burde de også ta seg tid til å lage en skikkelig deig. 

 

Anonymkode: 36184...fa1

Har alltid kjøpt pepperkakedeig og vil fortsette med det fremover. 

Hilsen en konditor

Anonymkode: dbb6d...566

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg a) har tre små barn og jobber fullt og b) ønsker å fokusere på hyggelige juleopplevelser fremfor julestress. Alt man ikke må prioriteres bort. Jeg må for eksempel ikke lage pepperkakedeig, jeg verken liker pepperkaker eller har noen glede av å lage deigen. Derimot liker ungene godt å stanse ut figurer og pynte dem med nonstop. Dermed kjøper jeg ferdig deig som de kan kose seg med (eller enda bedre, overtaler dem til å lage kakemenn, noe jeg (vi) både liker å lage og spise). Kjøper ferdig pepperkakehus også, no shame.

Anonymkode: efdce...065

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Ja som tittelen sier, hvorfor? Jeg har alltid laget deigen selv, og idag tok jeg tiden. 20 minutter tok det, inkludert opprydding etterpå.

Har smakt pepperkaker av kjøpedeig en gang. Det smakte ikke godt. En kjip, brent og ekkel ettersmak av industri. 

Når folk har tid til å la barna grise ut halve huset med pepperkakebaking og pynting, så burde de også ta seg tid til å lage en skikkelig deig. 

Hva faen skal man med peppekaker?

Anonymkode: 967cb...272

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg a) har tre små barn og jobber fullt og b) ønsker å fokusere på hyggelige juleopplevelser fremfor julestress. Alt man ikke må prioriteres bort. Jeg må for eksempel ikke lage pepperkakedeig, jeg verken liker pepperkaker eller har noen glede av å lage deigen. Derimot liker ungene godt å stanse ut figurer og pynte dem med nonstop. Dermed kjøper jeg ferdig deig som de kan kose seg med (eller enda bedre, overtaler dem til å lage kakemenn, noe jeg (vi) både liker å lage og spise). Kjøper ferdig pepperkakehus også, no shame.

Anonymkode: efdce...065

:sjokkert:  Noen må melde deg til barnevernet! Kjøpe ferdiglaget peppekakedeig, det er jo barnemishandling det!

Anonymkode: 57f21...2f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:sjokkert:  Noen må melde deg til barnevernet! Kjøpe ferdiglaget peppekakedeig, det er jo barnemishandling det!

Anonymkode: 57f21...2f0

:Knegg: 

Noen må jo sørge for at den oppvoksende generasjonen ikke blir en gjeng persilleblad som visner ved motgang.

Anonymkode: efdce...065

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har studert ingredienslisten på kjøpt pepperkakedeig? Palmeolje, herdet vegetabilsk fett og en E-liste så lang at den avsluttes med "..." fordi det ikke var mer plass på etiketten. Står i fare for omsorgsovertakelse om du gir sånt til barn.

Jeg slet litt med å komme i den samme julestemningen som jeg husker fra da jeg var barn, inntil jeg skjønte at det var julebaksten som manglet. Mor laget alt fra bunnen. Man får mye igjen på å ta seg tid.

Endret av Horten Market
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.12.2017 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Endel folk kjøper deigen ferdig kun for å spise den rå :arwen:

Anonymkode: c462e...072

Ikea sin er veeeeldig god rå. :P

Anonymkode: bd13d...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hele moroa med pepperkaker for barna er å kjevle ut, steke og pynte, og halve deigen går med til et hus som ikke skal spises uansett. Barna liker kakene og spiser dem, og vi voksne spiser andre ting. Hadde jeg bakt pepperkaker for egen del, og for å servere som gode kaker, og jeg koste meg med baking, kunne jeg alltids ha sleng sammen en deig. Men det er ingen vits.

Anonymkode: 60bba...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Har alltid kjøpt pepperkakedeig og vil fortsette med det fremover. 

Hilsen en konditor

Anonymkode: dbb6d...566

Bah. Bland sammen egg, mel, krydder, smør, fløte, natron og sirup selv. Det er mye bedre. 

Hilsen en jule- og nyttårsfeiringsekspert

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er redd for E-stoffer i maten bør man være forsiktig med natron og krydder. Begge deler er tilsetningsmidler som er EU-godkjent for bruk i mat, aka E-stoffer.

Anonymkode: efdce...065

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hjemmebakte pepperkaker er oppskrytt, jeg. Tjukke og harde. Nei, jeg kjøper mye heller pepperkaker på boks, synes de er mye bedre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg egentlig et godt spørsmål. Jeg baker/lager alt annet selv, men akkurat pepperkakedeig kjøper jeg!😉

Kjøpte Ikea sin, men den gikk så kjapt ut på dato, så jeg har nå bestilt på Morgenlevering.no, så bra ut, spent! Kostet den nette sum av 25 kr inkludert frakt, så dette kan de ikke tjene mye på😉😂😊 Lommeboka ble ikke akkurat tom av det kjøpet😂

Anonymkode: d8c59...e7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Om man er redd for E-stoffer i maten bør man være forsiktig med natron og krydder. Begge deler er tilsetningsmidler som er EU-godkjent for bruk i mat, aka E-stoffer.

Anonymkode: efdce...065

:nissegutt:

1. "Krydder" er ikke et e-stoff
2. Ved å lage det selv kan deigen ha færre og mindre e-stoffer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, asterix said:

Hjemmelagde pepperkaker er ikke gode, enkelt og greit.

Det kommer vel helt an på oppskriften - tror du ikke det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, BiancaH96 said:

Jeg synes hjemmebakte pepperkaker er oppskrytt, jeg. Tjukke og harde. Nei, jeg kjøper mye heller pepperkaker på boks, synes de er mye bedre. :)

Kommer helt an på oppskrift og hvem som baker ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Overrasket said:

:nissegutt:

1. "Krydder" er ikke et e-stoff
2. Ved å lage det selv kan deigen ha færre og mindre e-stoffer 

Poenget var vel at e-stoffer ikke nødvendigvis er farlig. Krydder er ikke regnet som e-stoffer, men f.eks. natron er E500. Det er e-stoffer i mye av maten som ansees som naturlig, som epler og appelsiner. Kroppen din produserer mye stoffer som har et e-nummer.

 

Jeg er ikke så glad i pepperkaker, men om jeg skal spise de så spiser jeg den hjemmelagde varianten. Synes ikke de som man kjøper på boks er gode i det hele tatt. Hvordan blir de fra ferdig deig? Mer som hjemmelagde eller boks-varianten? Om det er førstnevnte har jeg sikkert spist det mange ganger og ikke merket forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Overrasket
4 minutter siden, Duckie said:

Poenget var vel at e-stoffer ikke nødvendigvis er farlig. Krydder er ikke regnet som e-stoffer, men f.eks. natron er E500. Det er e-stoffer i mye av maten som ansees som naturlig, som epler og appelsiner. Kroppen din produserer mye stoffer som har et e-nummer.

 

Jeg er ikke så glad i pepperkaker, men om jeg skal spise de så spiser jeg den hjemmelagde varianten. Synes ikke de som man kjøper på boks er gode i det hele tatt. Hvordan blir de fra ferdig deig? Mer som hjemmelagde eller boks-varianten? Om det er førstnevnte har jeg sikkert spist det mange ganger og ikke merket forskjell.

Men denne tråden handler da ikke om e-stoffer? :klo: Og dersom vi skal blande inn e-stoffer i forhold til trådens tema, så er det vel mer logisk å snakke om at det nok er færre antall og en mindre mengde e-stoffer i hjemmelaget deig? :tre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Kommer helt an på oppskrift og hvem som baker ut.

Det er sant, men jeg har fortsatt tilgode å smake hjemmebakst som jeg liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Pepperkaker skal ikke heve seg noe særlig, eller være myke.

Nei, man burde ikke bry seg, men for sånne som meg, som bruker samme oppskrift som i generasjoner i familien, er det bare trist med industrideig og kjøpepepperkaker.

Nå skal det sies at jeg baker ikke mye annet til jul da... sikkert noen som vil ta meg for det.

Siden du tydeligvis ser på deg selv som en ekspert på pepperkaker, så vet du vel at det fins forskjellige typer pepperkaker, sant?
Og jeg har prøvd flere av disse oppskriftene fra bunnen, og helt ærlig - jeg kjenner ikke forskjell på de og kjøpedeigene overhodet.

Anonymkode: a4ef7...176

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Og jeg har prøvd flere av disse oppskriftene fra bunnen, og helt ærlig - jeg kjenner ikke forskjell på de og kjøpedeigene overhodet.

Anonymkode: a4ef7...176

Det sier kanskje mest om deg og din smakssans (eller mangel på sådan...). ;)

Anonymkode: d9a4c...aab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...