Gå til innhold

HVORFOR kjøper folk pepperkakedeig??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner det ikke helt jeg heller; hjemmelaget er jo så mye bedre og ikke er det verken tidkrevende eller vanskelig.

Jeg laga deig nå ikveld så vi kan bake de ut i morgen - tok 15 minutter! :)

Og så er jo deigen sinnsykt god å spise! :ler:

Ps; vi lager brune pinner også. :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest boblebrist

Jeg har enda tilgode å smake hjemmelagde pepperkaker jeg liker smaken på, men ferdigdeig har jeg ikke prøvd da. Sverger til ferdige pepperkaker fra Bjørken. Fuck husmorspoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper å kjøpe så mange ingredienser. Unga vil stikke ut og pynte.... alternativet er ferdige pepperkaker på boks.

Anonymkode: 6d9d3...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager minst 7 slag hvert år - tyske ruter, smultringer, brune pinner, sandnøtter, kokosmakroner, strull og en familieoppskrift. Fra bunnen av. 

Men INGEN liker pepperkaker annet enn ett barnehagebarn, og hun liker aller best melisen og non-stop-pynten oppå uansett.

Så akkurat pepperkakedeig kjøper vi ferdig, istedenfor å bruke "20 minutter" på å lage den selv. Og angående tidsbruk - siden jeg ikke har lagd pepperkakedeig på 15 år, og ikke engang aner hvilke ingredienser jeg skal kjøpe på butikken, så er jeg HELT sikker på at det tar mer enn 20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor noen gidder å bry seg om hvor andre får deigen sin fra..?

Jeg har tidligere laget min egen deig, flere forskjellige oppskrifter, og helt ærlig - ferdigdeigen jeg nå har begynt å kjøpe er mye bedre! Kakene blir mykere, de hever seg mye bedre, blir tykke og gode. Pepperkakehuset jeg lager med ferdigdeigen er mye mer robust, holder seg bedre i smak i en måned, og så lenge denne deigen selges, kommer jeg nok neppe til å lage min egen deig igjen.
Og når en boks koster 20,-, så er det null problem å kjøpe en som barna som kommer til jul kan gå løs på, uten å måtte passe på at det blir noen brukbare.

Anonymkode: a4ef7...176

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja som tittelen sier, hvorfor? Jeg har alltid laget deigen selv, og idag tok jeg tiden. 20 minutter tok det, inkludert opprydding etterpå.

Har smakt pepperkaker av kjøpedeig en gang. Det smakte ikke godt. En kjip, brent og ekkel ettersmak av industri. 

Når folk har tid til å la barna grise ut halve huset med pepperkakebaking og pynting, så burde de også ta seg tid til å lage en skikkelig deig. 

 

Anonymkode: 36184...fa1

Kanskje noen ikke har lyst til å lage pepperkakedeig uansett hvor lite tid det tar. Det tar enda kortere tid å lage play doh, men lekebutikkene selger unna i hopetall likevel. 

Forøvrig syntes jeg ikke pepperkaker av kjøpedeig smaker ille og det er mange forskjellige produsenter av dette. Har du smakt alle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi pepperkaker her i huset er pynt, ikke mat. Hvis jeg en eller annen gang skulle få noen i husstanden eller omgangskretsen forøvrig som gidder å spise så mye som en eneste småkake til jul, skal jeg vurdere å lage deigen selv og bake en boks til spising også. 

Anonymkode: db4c0...c47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det smaker godt? Eller fordi de ikke har tid eller lyst til å lage selv?

Personlig liker jeg ikke pepperkaker av kjøpedeig og lager alltid selv. Det er fort gjort og smaker så utrolig mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du klarer å grave frem en oppskrift som både gir super smak på de ferdige kakene, og som er håndterbar på bakebordet, så forstår jeg v-e-l-d-i-g godt at familier med små barn kjøper deigen ferdig.

Jepp. Jeg har den oppskriften jeg snakker om. Og den tar nok nærmere 30 minutter å lage. Så skal de hvile og bli kald før den kan brukes. Pepperkakene blir skikkelig gode og det tar litt tid. Folk prioriterer ulikt. Det er det bare å leve godt med.

Går an å fordele bakeoppgavene med venner/slekt. Da bare alle den ene sorten de er gode på. Og så deles og byttes det. Fungerer helt flott.

 

Anonymkode: c2f85...117

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, i sånne tråder blir jeg alltid like overrasket over at noen faktisk foretrekker tykke og myke pepperkaker over tynne og sprø. Skjønner heller ikke hvorfor noen lager pepperkaker hvis de ikke liker dem i det hele tatt?

Jeg lager deigen selv, fordi jeg liker dem tynne, sprø og kraftig krydret. For meg er også det å lage deigen er betraktelig mye koseligere enn å stå å kjevle i evigheter, jeg ser fram til ungene blir store nok til å gjøre den delen av jobben uten meg. Men folk er forskjellige, og det gjør da ikke meg noe at folk gjør juletradisjonene på forskjellige måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk kan ikke lage mat lenger. Det er ikke bare pepperkakene som får gjennomgå i det norske kjøkken i dag :)

Anonymkode: 775f6...130

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bortebra skrev:

Elsker sånne dømmende husmødre-tråder. KG på sitt beste.

:ac::ac:

Den som dømmer dømmer døm døm, er dumme dum dum. :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes pepperkaker av ferdigdeig smaker godt, og et tips til Ts: smaker de brent har du stekt dem for lenge....

Anonymkode: 4ab4e...55b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpe inn ingredienser
finne oppskrift
vaske og klargjøre
bake
rydde
dette tar langt mer enn 20 min

hvorfor gjør folk noe som helst?
min søster foretrekker å bruke 45 min med farmen på TV, jeg bruker heller de 45 min på gymmen.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vokst opp med pepperkakebaking som tradisjon, men prøvde å lage deig selv for noen år siden. Deigen blir bra den og jeg likte kakene, men ungene likte dem ikke. Kaker baket med kjøpedeig derimot, går ned på høykant ;) 

Anonymkode: 38791...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...