Gå til innhold

Angstanfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har skikkelig angstanfall, klarer såvidt å puste og hjertet hopper. Griner konstant. Hva kan jeg gjøre for å få det vekk? Skal til psykolog på mandag.

Anonymkode: a1d8e...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil gå over av seg selv, og det er ikke farlig. Sett på tvn og prøv å konse på den.

Anonymkode: 4e176...042

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstanfall er ikke farlig, bare ubehagelig. 

Det første du må huske på når du får anfall, er at det er bare kroppen som tuller med deg, og at det går fort over. Det beste er om du klarer å fokusere på andre ting, alt i fra telle baklengs fra 1mill, lese sang tekster å synge til, bare se på mobilen, en varm dusj, eller hvis du har dyr så kos med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JustLittleMe skrev:

Angstanfall er ikke farlig, bare ubehagelig. 

Det første du må huske på når du får anfall, er at det er bare kroppen som tuller med deg, og at det går fort over. Det beste er om du klarer å fokusere på andre ting, alt i fra telle baklengs fra 1mill, lese sang tekster å synge til, bare se på mobilen, en varm dusj, eller hvis du har dyr så kos med det. 

Takk. Var en tøff helg. Hadde mange angstanfall og de varte lenge, følte jeg. Føler det er så vanskelig siden jeg har barn da jeg ikke vil han skal se mammaen sin slik. Pappaen er ikke så flink å stille opp når jeg har slike anfall, så det var veldig ubehagelig med tanke på sønne

Anonymkode: a1d8e...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ha en hårstrikk(sånn med metall) rundt håndleddet, når angst/panikk anfallet kommer så dra i denne, da fokuserer du automatisk på smerten og anfallet kan minkes noe. Dette er såklart bare en teknikk som brukes når selve anfallet skjer, det kan hjelpe/lindre litt:) Håper du får god hjelp:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎11‎.‎12‎.‎2017 den 17.11, MammaFiera skrev:

Prøv å ha en hårstrikk(sånn med metall) rundt håndleddet, når angst/panikk anfallet kommer så dra i denne, da fokuserer du automatisk på smerten og anfallet kan minkes noe. Dette er såklart bare en teknikk som brukes når selve anfallet skjer, det kan hjelpe/lindre litt:) Håper du får god hjelp:) 

Vet nå ikke om det er så lurt å tilegne seg vanen med å bytte ut psykisk smerte med fysisk. Det kan eskalere til noe mer alvorlig enn å bare dra i et strikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tiuren01 skrev:

Vet nå ikke om det er så lurt å tilegne seg vanen med å bytte ut psykisk smerte med fysisk. Det kan eskalere til noe mer alvorlig enn å bare dra i et strikk.

Jeg tror ikke det er lurt heller med tanke på fortid som selvskader. Må bare finne en måte å bli distrahert på.

Anonymkode: a1d8e...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er lurt heller med tanke på fortid som selvskader. Må bare finne en måte å bli distrahert på.

Anonymkode: a1d8e...4dc

Har du forsøkt å trene? Eller bedrive noe håndarbeid som kan hjelpe deg å få tankene over på noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikktrikset (ikke jeg som skrev det over) har jeg blitt anbefalt av psykolog. Er jo ikke så hardt man klarer å få smekket seg selv med en vanlig hårstrikk, så selvskading går det nok ikke inn under. Logikken jeg fikk forklart var at man skulle distrahere seg selv og det er en enkel måte å gjøre det på ettersom man alltid kan ha en strikk rundt håndleddet. Husker ikke helt akkurat hvordan det var, men jeg skulle smekke strikken og puste rolig samtidig noen ganger. Da får man både konsentrert sanser/fysisk og mentalt, gir en kjapp liten pause fra det som foregår i hodet og man kan lettere få stoppet tankespiraler.

Du må uansett få mannen din på banen når du går igjennom angstanfall. Kommer jo selvfølgelig an på hvor ille det er, lettere anfall som man kan holde i sjakk ved å ta ting rolig og puste kommer man seg greit igjennom, men vil jo være mye lettere med hjelp. Utvikler det seg til panikkanfall ville jeg ha skjermet barnet så mye som mulig. Siden du i tillegg kommer til å stresse deg mer opp på grunn av barnet er det enda viktigere å få noen andre til å ta kontroll. Få med mannen din på en psykologtime så han kan få mer forståelse av hvordan dette utarter seg for deg og hvordan han kan hjelpe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tiuren01 skrev:

Har du forsøkt å trene? Eller bedrive noe håndarbeid som kan hjelpe deg å få tankene over på noe annet? 

Jeg trener 2-3 ganger i uken. Holder på med strikking og hekling og diverse andre hobbyaktiviteter, men holder bare konsentrasjonen i 5 minutter, så ramler jeg ut. Særlig om angstanfallene kommer. Også har jeg jo ikke mulighet når sønnen min er våken da alt fokus går til han.

13 minutter siden, Duckie skrev:

Strikktrikset (ikke jeg som skrev det over) har jeg blitt anbefalt av psykolog. Er jo ikke så hardt man klarer å få smekket seg selv med en vanlig hårstrikk, så selvskading går det nok ikke inn under. Logikken jeg fikk forklart var at man skulle distrahere seg selv og det er en enkel måte å gjøre det på ettersom man alltid kan ha en strikk rundt håndleddet. Husker ikke helt akkurat hvordan det var, men jeg skulle smekke strikken og puste rolig samtidig noen ganger. Da får man både konsentrert sanser/fysisk og mentalt, gir en kjapp liten pause fra det som foregår i hodet og man kan lettere få stoppet tankespiraler.

Du må uansett få mannen din på banen når du går igjennom angstanfall. Kommer jo selvfølgelig an på hvor ille det er, lettere anfall som man kan holde i sjakk ved å ta ting rolig og puste kommer man seg greit igjennom, men vil jo være mye lettere med hjelp. Utvikler det seg til panikkanfall ville jeg ha skjermet barnet så mye som mulig. Siden du i tillegg kommer til å stresse deg mer opp på grunn av barnet er det enda viktigere å få noen andre til å ta kontroll. Få med mannen din på en psykologtime så han kan få mer forståelse av hvordan dette utarter seg for deg og hvordan han kan hjelpe deg.

Vel. Jeg har prøvd det for lenge siden, men følte trang for mer. Skal ta med mannen til psykolog over nyttår :)

Anonymkode: a1d8e...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dem selv, og det er helt jævlig, men det er ikke farlig. Det går over. Det er den beste trøsten jeg kan gi; det vil gå over.

Anonymkode: c736f...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Duckie skrev:

Strikktrikset (ikke jeg som skrev det over) har jeg blitt anbefalt av psykolog. Er jo ikke så hardt man klarer å få smekket seg selv med en vanlig hårstrikk, så selvskading går det nok ikke inn under. Logikken jeg fikk forklart var at man skulle distrahere seg selv og det er en enkel måte å gjøre det på ettersom man alltid kan ha en strikk rundt håndleddet. Husker ikke helt akkurat hvordan det var, men jeg skulle smekke strikken og puste rolig samtidig noen ganger. Da får man både konsentrert sanser/fysisk og mentalt, gir en kjapp liten pause fra det som foregår i hodet og man kan lettere få stoppet tankespiraler.

Du må uansett få mannen din på banen når du går igjennom angstanfall. Kommer jo selvfølgelig an på hvor ille det er, lettere anfall som man kan holde i sjakk ved å ta ting rolig og puste kommer man seg greit igjennom, men vil jo være mye lettere med hjelp. Utvikler det seg til panikkanfall ville jeg ha skjermet barnet så mye som mulig. Siden du i tillegg kommer til å stresse deg mer opp på grunn av barnet er det enda viktigere å få noen andre til å ta kontroll. Få med mannen din på en psykologtime så han kan få mer forståelse av hvordan dette utarter seg for deg og hvordan han kan hjelpe deg.

Ja nettopp. En psykolog anbefalte deg det. En som viste din forhistorie og dine "svakheter". 

For en person som har slitt, eller sliter med selvskading så kan det virke triggende å bruke denne teknikken. Derfor er det jo nettopp en psykolog/lege som skal anbefale/ikke anbefale det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Tiuren01 said:

Ja nettopp. En psykolog anbefalte deg det. En som viste din forhistorie og dine "svakheter". 

For en person som har slitt, eller sliter med selvskading så kan det virke triggende å bruke denne teknikken. Derfor er det jo nettopp en psykolog/lege som skal anbefale/ikke anbefale det. 

Jeg både har slitt og sliter med selvskading. Har alikevel fått både hårstrikk-trikset, "kutte seg" med rød tusj og isbit-trikset anbefalt. Sier ikke at TS bør eller ikke bør gjøre det, men i seg selv er det ikke farlig. Når jeg tenker meg om har jeg jo opp igjennom fått en del rare råd fra helsepersonell, så godt mulig disse går inn under den kategorien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Duckie skrev:

Jeg både har slitt og sliter med selvskading. Har alikevel fått både hårstrikk-trikset, "kutte seg" med rød tusj og isbit-trikset anbefalt. Sier ikke at TS bør eller ikke bør gjøre det, men i seg selv er det ikke farlig. Når jeg tenker meg om har jeg jo opp igjennom fått en del rare råd fra helsepersonell, så godt mulig disse går inn under den kategorien også.

For meg ville det nok triggret de følelsene hvor jeg "vil ha mer", vil ikke tilbake til det. I seg selv er det ikke skadelig, selvsagt. Takk for forslag uansett altså! Nå er jeg ganske tidlig inn i behandlig hos psykolog, så jeg håper å få flere triks etterhvert. Samboeren min kan ofte forverre angsten fordi han er litt "tafatt" i samarbeidet med sønnen vår.

Anonymkode: a1d8e...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Duckie skrev:

Jeg både har slitt og sliter med selvskading. Har alikevel fått både hårstrikk-trikset, "kutte seg" med rød tusj og isbit-trikset anbefalt. Sier ikke at TS bør eller ikke bør gjøre det, men i seg selv er det ikke farlig. Når jeg tenker meg om har jeg jo opp igjennom fått en del rare råd fra helsepersonell, så godt mulig disse går inn under den kategorien også.

Tenker uansett at det er råd/teknikker som ikke vil passe for alle. Meg selv inkludert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.12.2017 den 17.21, Tiuren01 skrev:

Vet nå ikke om det er så lurt å tilegne seg vanen med å bytte ut psykisk smerte med fysisk. Det kan eskalere til noe mer alvorlig enn å bare dra i et strikk.

Ja du sier noe der, der var noe jeg leste en plass å var det eneste jeg kom på men når jeg leser der igjen nå så hørtes det kansje ikke så lurt ut nei:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...